Új bevételi forrást keresel? Így léphetsz be az online kurzusok világába

Olvasási idő 6 perc
Tudaspiac

Közel 85 ezer hallgató, 15 ezer videó, 3000 kurzus. A TudásPiac oldal arra vállalkozik, hogy lehetőséget adjon azoknak a vállalkozóknak, akik online videókon adnák át a tudásukat.

Kiss Ákos, a TudásPiac ötletgazdája és tulajdonosa sokévnyi multilét után döntött úgy, hogy új vizekre evez. Informatikusként akkor már jó néhány projektnél úgy érezte, hogy nem éppen ideálisak a munkakörülményei és úgy döntenek a feje felett határidőkről, hogy nem veszik figyelembe a munka mennyiségét. Elhatározta, hogy kiszáll.

Egy nap alatt saját iskola

2014 októberében beadta a felmondását, ám arról fogalma sem volt, hogyan tovább. „Jó négy hónapon át nem tudtam, merre induljak – meséli Kiss Ákos. – Olvastam, konferenciákra jártam és vártam, hogy megérkezzen az isteni szikra. És 2015. január 17-én megérkezett. Este az oktatásról olvastam, és akkor rájöttem, hogy három téma van, amire mindig lesz kereslet: a vendéglátás, a temetkezés és az oktatás. És ezek közül én csak az oktatáshoz értek. A TudásPiac létrehozásához pedig az ihletet olyan online oldalak adták, amelyek hasonló módszerrel működnek az Egyesült Államokban.”

A TudásPiac lényege, hogy a tudásunkat videós tartalmak, workshopok, tréningek formájában eladhatjuk,  legyen az fotózás, jóga, elsősegély, a környezettudatos élet, vagy bármilyen más téma. Az oldalra feljelentkezve saját univerzumot hozhatunk létre: feltölthetjük a logónkat, átszínezhetjük, a saját képünkre formálhatjuk a piacunkat, azaz az oktatóoldalunkat. „A TudásPiacon nem a hallgató és az oktató összehozása a cél, hanem ez egyfajta bérelhető webshop, ahol a tudásunkat dobhatjuk piacra – magyarázza Kiss Ákos. – Ilyenkor tudás van, de az oktatónak segítség kell, hogyan tud ebből jövedelemre szert tenni, például, miképp működhet a bankkártyás fizetés. Nálunk akár 1 nap alatt létrehozhatja az „iskoláját”, gyorsan, informatikai segítség nélkül.”

Az oldalon sok kötött elem van, ugyanakkor alakítható is. Az automata rendszer például figyelmeztető üzenetet küld, ha az előfizetőnek nincs elég pénz a kártyáján, hogy a kurzus díját leemeljük, de minden hónapban vezetnek be újításokat, amellyel könnyebbé teszik a tanulást és a tanítást. „A Covid alatt rájöttek az emberek, hogy a távoktató programoknak sok előnye van. A legkisebb zsákfaluba is elér a tudás, illetve megszűnnek az időbeli korlátok. Ha például egy kisgyerekes anyuka csak az esti órákban tud tanulni, akkor indíthatja úgy a videókat. Ez nagy könnyebbséget jelent.”

A tartalom fontosabb, mint a technika

Kiss Ákos hosszútávú célja, hogy minél több funkció legyen elérhető, illetve, hogy nagyobb piacra is ki tudjanak lépni. Felnőttképzők, illetve cégek belső oktatásra is tudják használni a TudásPiacot, miközben a szolgáltatás már hat nyelven elérhető, így az országhatárokon kívülről is alkalmazható.

A tulajdonos-fejlesztő azonban felhívja a figyelmet a buktatókra is, illetve amelyeket kezdő „óraadóként” annak gondolhatunk.

„Gyakran tapasztalom, hogy az oktatók túlságosan sokat fektetnek a technikai eszközökbe, és még egyetlen forintot sem kerestek, de már többszázezer vagy millió forintot költöttek például kamerára, stúdióbérlésre. Eközben azt látom, hogy egyszerű mobiltelefonos felvételekkel sokszor milliókat keresnek az oktatók. Egyértelmű, hogy a tartalom fontosabb, mint a felvétel minősége. A másik buktató, hogy elkészítik az oldalukat, de halogatják az első felvétel feltöltését. Érdemes előre felvenni néhány videót, hogy legyen mit feltölteni a TudásPiacra, illetve a követőbázisunkat növelhetjük ingyenes videókkal is, de a prémium tudást mindenképpen itt tegyük elérhetővé.”

Egyszer elkészül, bármennyiszer értékesíthető

Hogy milyen sikereket lehet elérni, arra tökéletes példa Várőri Adrienn kurzusmarketing tanácsadó, akinek úgy indult a vállalkozása, hogy fél napos munkával 400 ezer forintot keresett. „A 2014-es indulást megelőzte fél év blogolás és közösségépítés, de ez az első bevétel valójában egy pár szavas tartalomjegyzékre és az ez alapján beígért, de még el nem készült tudásanyagra érkezett. Ha egy gyártással vagy viszonteladással foglalkozó vállalkozás könyvet ad ki, vagy a tudása miatt konferenciákra hívják, szakértői státuszt szerez a piacán. Ennek a márkaépítő eszköznek a továbbfejlesztett változata, ha ez a tudás önmagában is piacképes és közel passzív bevételt tud biztosítani a vállalkozás számára. Nem elhanyagolható előnye egy ilyen forrásnak az, hogy a vállalkozás havi reklámköltését részben vagy egészben fedezheti, ez pedig piaci előnyhöz juttathatja az egész céget.”

Az online kurzusok piaca virágzik: itthon is rengeteg vállalkozás él abból, hogy a tudását nem könyvben, hanem videósorozatokban, tesztekben, digitális tananyagokban adja át. Ezekért a formátumokért a vásárlók hajlandók a könyv árának akár a tíz- vagy hússzorosát is kifizetni. Itt ugyanis nem egy polcra feltehető tárgyért fizetnek, mint amilyen a könyv, hanem azért, mert más módon kapnak tudást, mint csupán egy könyvtől, ha végig csinálják a kurzust.

“Nemcsak tudást szoktak vásárolni ilyen formában az emberek, hanem például edzéseket, meditációs anyagokat, barkácsolós vagy művészeti útmutatókat, zenét vagy akár útibeszámolókat, filmeket – meséli Adrienn. – A tartalomnak tehát csak a fantázia szabhat határt.” Ezek után érdemes megkérdeznünk magunktól, vajon a mi cégünk ideális célközönsége milyen informatív vagy szórakoztató anyagokra harapna rá. Ha ismerjük a tartalomfogyasztási szokásaikat, könnyen előfordulhat, hogy egy gyors ötletelés után máris lesz öt-tíz tartalomötletünk, aminek a tartalomjegyzékére pár óra alatt elkészíthetünk egy értékesítési oldalt és már mehet is a meglévő követőknek a tesztkampány, amely akár új szintre emelheti a cégünk működését és a márkánk hírnevét.”

Az infóbiznisz legkellemesebb tulajdonsága, hogy egy terméket egyetlen egyszer kell létrehozni és aztán bármennyi példányban eladhatjuk, ezért skálázható a bevétel.

“Ezen a ponton viszont muszáj szembesülnünk egy fontos döntéssel – figyelmeztet Adrienn. – Ha az infóbizniszt skálázni akarjuk, a kezdetben alkalmazott spórolós, tesztelős módszer és az ezzel járó egyszerű informatikai háttér a validáláshoz tökéletes volt, a skálázhatóságot azonban egyenesen megakadályozza. Kell egy célszoftver: egy rendszer, amit kimondottan digitális termékek értékesítésére terveztek, tud tagsági oldalként működni és ami a legfontosabb, a tanulás során a tenyerén hordozza a hallgatókat. A vásárlói élmény jelentős része nem a tudás értékesítéséig, hanem utána történik. Akkor kezdődik az igazi, lojális hallgatói tábor gyűjtése, amikor az emberek elkezdik használni a zárt oldalt. Ezért nem jó ötlet a meglévő webshopodban a termékek közé elhelyezni a kurzusunkat.”

Előbb a szőnyeg, aztán a függöny

Adrienn minden indulónak azt javasolja, ha már letesztelte a termékötletét és kiderült, hogy eladható, akkor elsősorban a kurzusplatformot válassza ki hozzá, és minden mást – például az értékesítési tölcsérhez való informatikai eszközöket – szabja a kurzusoldalhoz, ne pedig fordítva.

“Olyan ez, mint amikor egy új lakásba szőnyeget és függönyt kell választani: függönyanyagból rengeteg van a boltokban, és könnyű méretre szabatni, ellenben az ideális méretű és mintájú szőnyeget roppant nehéz megtalálni. Ezért előbb szőnyeget érdemes választani és utána könnyű lesz hozzá függönyt találni. Éppen így van ez a kurzusplatformmal is: nem sok rendszer jöhet szóba, különösen, ha magyar piacra is értékesíteni akarunk, hiszen NAV-álló, magyar számlázóprogrammal kell tudnunk összekötni, a magyar hallgatók pedig nem fogják komfortosan érezni magukat, ha a menü nyelve angol.”

Adrienn korábban az egyetemek által használt Moodle-ben építette fel a kurzusoldalát, de most átköltözteti, mert a legfontosabb célja a kurzusértékesítés teljes automatizálása, erre pedig a TudásPiacot találta a legmegfelelőbbnek. Itt ugyanis teljesen emberi beavatkozás nélkül készül el a számla és kapja meg azonnal mindenki a tananyagát. “Ha elkészült a tudásanyagod és van egy minimális követőtáborod, egy héten belül akár el is kezdhetsz pénz termelni. Nem kell hónapokat szánnod a kurzusoldal fejlesztésére, mert ez már készen van.”

Szerző:
Ványik Dóra – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.