Hogyan kezdj neki: influencer és közösségi média marketing tippek kisvállalkozóknak

Olvasási idő 9 perc
5 Ep Ismertesgi Trukkok 1080x610

Van egy olyan dolog, ami által még közelebb kerülhetünk a vásárlók szívéhez és még jobban bekerülhetünk a köztudatba: a közösségi média (social media) platformokon való jelenlét és az aktív tartalomgyártás – legyen az szöveges-, képi- vagy videóforma. Ha ugyanis vállalkozásunknak a weboldalon kívül eget rengető, ütős tartalmai vannak a közösségi média felületeken, garantáltan még több vásárlót vonzunk be vállalkozásunk életébe.

Napjainkban egy cég minél több népszerű social media oldalon van jelen, annál nagyobb valószínűséggel ismerheti meg a célszegmens az általa nyújtott termékeket és szolgáltatásokat.

A posztolás, a tartalomgyártás és az influencerekkel való együttműködés azonban szövevényes világ. Egy hatalmas háló, mely több ponton összekapcsolódik, és talán hihetetlennek tűnhet, de minden egyes apró lépés, melyet megteszünk egy jó poszt vagy bejegyzés érdekében – kulcsfontosságú lehet. Egy ütős szöveges üzenetet, képet vagy videót nem két pillanat összerakni, ugyanis a dolgok hátterében rengeteg sok tanulás, tapasztalás és munka kell, hogy legyen. Sikeres posztot és videót azonban bárki készíthet, és jó tartalomgyártó vagy influencer akárkiből lehet egy bizonyos idő után, hiszen ahogy a mondás is tartja: „gyakorlat teszi a mestert”.

Az influencer marketingről és a sikeres tartalomgyártás alapjairól Lévai Richárd online marketing szakértőt, a Liftup tulajdonosát kérdeztük. A TikTok-on való jelenléttel és az emberek sikeres elérésével kapcsolatban pedig a KALU Marketingügynökség szakértőit, Katona Zsombort és Luczy Martint interjúvoltuk meg, akik 2-3 éve teljeskörű TikTok menedzsmenttel és tartalomgyártással foglalkoznak.

Itt az idő elkezdeni posztolni!

Ha cégként még nem vagyunk jelen a legnépszerűbb kommunikációs csatornákon, itt az ideje, hogy elkezdjük. A legnépszerűbb ilyen csatorna manapság, mellyel egy vállalkozás ismertebbé válhat a Facebook, az Instagram és természetesen a TikTok felülete. Fontos, hogy a kommunikációs felületek kialakítása után mindenképpen foglalkozzunk a folyamatos kommunikációval, azaz a rendszeres posztolással. Egy idő után könnyen megszokhatjuk, ha a mindennapi rutinunkba beépülnek bizonyos kommunikációs feladatok, hiszen a posztolások megindításával az ad-hoc tartalomgyártó feladatok is előtérbe kerülnek.

„Sokat segít, ha egyrészről készítünk egy tartalomnaptárt, ahol betervezzük, milyen rendszerességgel és miről fogunk kommunikálni, és az is, ha a publikálás előtt az első 3-4 cikket, videót elkészítjük. Rá kell szokni arra, hogy ha bejön egy kérdés egy ügyféltől, akkor azt nem csak neki, személyre szabottan kell megválaszolni, hanem érdemes ebből videót vagy blogbejegyzést készíteni, hiszen ezek a válaszok hasznosak lehetnek neki.” – mondja Lévai Richárd.

A folyamatos tanulás és tapasztalatgyűjtés a posztok és videók elkészítése során elengedhetetlen. Lévai Richárd azt mondja, érdemes több formátumot is kipróbálni, de a legkézenfekvőbb, ha az elején azzal kezdünk neki a tartalomgyártásnak, ami a legkönnyebben megy. Aki például grafomán, az a szöveges blogbejegyzéseket részesítse előnyben, aki pedig szeret szerepelni, próbálkozzon a videógyártással. Mindig nagyon fontos, hogy időt szánjunk a tanulásra és megfelelő mennyiségű tapasztalatot szerezzünk. A sok gyakorlásra a KALU Marketing tagjai is felhívják a figyelmet. „Ebbe természetesen bele lehet tanulni, de a tökéletes posztokhoz tapasztalatot kell szerezni – mind a vágáshoz mind az ötleteléshez, mind akár a kommentek megválaszolásához. Az influencerkedés egy külön szakmává vált manapság. Olyannyira, hogy mondhatjuk azt, hogy egy cégnél akár egy részmunkaidős állás is lehet, de nyilván a kivitelezésen és a napi mennyiségen is sok múlik, illetve azon, hogy cégen belül hány ember tud foglalkozni ezzel.” – mondja Katona Zsombor. A TikTok szakértők úgy gondolják, egy olyan vállalkozás számára, aki kezdő a tartalomgyártásban, a videók készítése nagyon nagy falat, így próbáljunk meg erre a feladatra több embert is bevonni cégen belül.

A szakértők heti 3 tartalom közzétételére hívják fel a figyelmet. Ez azért jó, mert kezdőként, ha folyamatosan posztolunk, vállalkozásunkat jobban be tudják követni, többször jelenünk meg a felületeken és a vásárlók és a célközönség is nagyobb eséllyel tudja beazonosítani oldalunkat, ezáltal mindazt, amit nyújtani tudunk.

A sikeres tartalmak titka

Richárd, Zsombor és Martin is egyetért abban, hogy nagyon fontos, hogy a bejegyzés megérintse a kívánt célcsoportot érzelmileg, és felkeltse az érdeklődést, tehát érezze a néző vagy olvasó, hogy mi vállalkozásként pontosan ismerjük a gondjait és vágyait. E folyamat jó előkészítse az, ha rendszeres a kommunikáció az ügyfelekkel, illetve, ha követjük a potenciális vevők online beszélgetéseit fórumokban, csoportokban. A videónál nagyon lényeges, hogy úgy legyen felépítve, hogy már az első másodpercek is megfogják az embereket. Ehhez készíthetünk történetet, érdekességet is bemutathatunk, vagy valamilyen vizuális effektet alkalmazhatunk.

„A legfontosabb a tartalomgyártás során, az a karakter és az előadó képesség, azaz, hogy mennyire érdekes az adott személy és mennyire kelti fel az érdeklődést. Miért más a szemléltetésmódja, hogyan tud szórakoztatni, hogyan bánik az emberekkel, hogyan közelíti meg őket.  Ezek nélkül az influencer tevékenységek nem lesznek sikeresek egy cég életében, így mindenképp szükséges egy arc, akit látnak a fogyasztók.” – mondja Luczy Martin, aki szerint a videózáshoz szükséges valamennyi érzék is.

Amennyiben nincs a cégünkön belül egy olyan ember, akihez köthetők lennének a videók, érdemes hétköznapi embereket felkérni erre a célra. Van számos vállalkozó szellemű személy is, akik szeretnének videókban szerepelni, ezáltal lelkesebbek, mindent beleadnak a szerepbe és így jobb tartalmak készülhetnek. Nem utolsó sorban hatalmas előny, hogy „az utca embere” olcsón dolgozik és sokkal megfizethetőbb, mint egy hivatalos influencer, akivel jóval kötöttebb és körülményesebb lehet a közös munka, mindemellett nagyon drága is.

A képi és videós tartalmakhoz a kezdetekben is szükségünk lesz már egy jó minőségű telefonra, aminek a kamerája jó képet és videót készít, nem mosódik el a mozgásoknál, és kell egy jó minőségű mikrofon is, ami kiszűri a zajokat pl. nem fúj bele a szél, tisztán lehet hallani mindent, nincsenek felesleges mellékzajok. Zsombor és Martin elmondása szerint nagyon oda kell figyeljünk arra, hogy a szereplők mikor jelennek meg a videón, mert hogy ez sem mindegy, ahogy az sem, hogy milyen szögből és hogyan tartjuk a kamerát és milyen távolságból készül a felvétel. Egy jó telefonnal már vágni is lehet; láthatjuk tehát, hogy a tartalmak elkészítéséhez az indulásnál sem kellenek forradalmi eszközök, csupán egy jobb minőségű alapfelszereltség.

Jó munkához idő kell, de soha ne várjunk a tökéletes pillanatra

Zsomborék azt mondják, például egy jó TikTok videóra 2-3 órát is rá kell szánni, míg elkészül. Fontos, hogy ne legyünk türelmetlenek magunkkal. Időbe telik ugyanis, míg egy poszt lépésről lépésre elkészül. Tervezzük meg a poszt témáját, és azt, hogyan valósítjuk meg az ötletünket, és ezután vegyük csak fel a videót. Ha valami nem jól sikerül, próbálkozzunk többször. A felvétel után pedig szánjunk időt az utómunkára is, pl. a vágásra. „A céges kommunikáció időbe kerül. Hiába beszélünk csak “pár posztról”, csak “egy rövid videóról”, ezek mögött rengeteg munka van. Egy jó posztot, vagy egy poszt sorozatot megírni akár több órába is telhet. Az elején, a tanulás során ráadásul ez még lassabb, amivel nincs semmi gond. Hagyjunk annyi időt, amire szükség van, és ne tervezzük alul a feladatokat!” – tanácsolja Richárd.

Ugyanakkor sose várjuk meg, amíg minden tökéletesen elő lesz készítve, például teljesen be lesz rendezve az irodánk, vagy amíg be nem szerezzük a sokszázezres kamerát és a milliós hangtechnikát, vagy a felépített blog rendszert. A legjobb, ha azzal kezdjük, amivel éppen rendelkezünk, és elindulunk minél hamarabb, mert a kevésbé tökéletes poszt, videó, blog is több vevőt tud hozni, mit az, ami még nincs publikálva.

Előzetesen mindig tájékozódjunk az általunk képviselt szegmens jellemzőiről, esetlegesen tanulmányozzunk más tartalmakat is. Az adott social media csatornán érdemes már az elejétől olyan tartalmakat fogyasztani, melyek vállalkozásunk tematikájához köthetők. Ezáltal nagyobb valószínűséggel jelennek meg oldalunkon olyan témák, melyekben mi is képviseltetnénk magunkat. Így működik például a TikTok algoritmusa is; az előzetes érdeklődés alapján pozícionálja be a felhasználó cégeket.

Ezután könnyedén monitorozhatunk más vállalkozásokat is, és amelyik tetszik, követhetjük példáját. „Természetesen ez nem azt jelenti, hogy lemásolunk töviről hegyire egy másik céget, csupán lemodellezzük videóit, és megfigyeljük, mely alapok szükségesek egy sikeres videóhoz és milyen megoldások mentén haladhatunk mi is a jövőben.” – mondja Zsombor és Martin.

Influencer képzés, van ilyen?

Ha szeretnénk az alapokat elsajátítani, vegyünk részt egy-egy, kifejezetten erre kialakított oktatáson, hiszen mindez saját és vállalkozásunk előnyére válik. Mindegyik kurzus más és más, így nem lehet velük kapcsolatban általánosítani, és természetesen az sem mindegy, miről van tudásunk. Vannak dedikáltan szakmai influencereknek (ún. influexperteknek) szóló képzések, amik a feladatkör lelki, tartalmi és technikai témáit is magukba foglalják, de választhatunk az egyes részfeladatokhoz kapcsolódóan is számos kurzus közül. Ezeken videós tartalomkészítéssel, több platformos tartalomkészítéssel, vagy közösségi marketing kommunikációval is megismerkedhetünk. A KALU Marketing tagjai úgy gondolják, bizonyos közösségi média felületek pl. a TikTok már annyira fejlettek, hogy némi alap számítástechnikai ismeretekkel is könnyedén, otthon is bele tudunk tanulni a videóvágás folyamatába.

„A TikTok használata nagyon egyszerű, magától értetődő, így aki igazán akarja, könnyedén fel tud tenni egy videót, meg tudja vágni, és ki tudja választani a hozzá illő megfelelő zenét. Ezen a felületen ugyanis a felhasználó alá van rakva egy alapeszköztár, ami nagyon felhasználóbarát, így a posztkészítés is szinte gyerekjáték még kezdőknek is.” – mondja Martin.

De akkor melyik közösségi média platformot válasszuk?

Mondhatjuk, hogy minden generációnak megvan a saját maga online közösségi tere. A legismertebb, legrégebbi csatorna mind közül a Facebook, de itt van még az Instagram és a manapság egyre népszerűbb TikTok is. A felhasználók átlagosan 5-7 platformot használnak, ha az üzenetküldőket, vagy a Podcast-eket is bevesszük a listába.
Lévai Richárd úgy véli nem lesz elég egy felületet kiválasztani és csak azon jelen lenni, a többit pedig mellőzni. „Akkor számíthatunk jó eredményekre, ha kialakítjuk azokat a folyamatokat, amikkel könnyedén tudunk több platformra is tartalmakat készíteni.” – mondja.

Zsombor és Martin szakterülete a TikTok, így ők ebben látják a legnagyobb potenciált. Tapasztalataik azt mutatják, hogy a TikTok-nak van jövője és hatalmas ereje a social mediában és organikus elérése, ami nagyon fontos mert fizetett hirdetések nélkül lehet több százezer embert elérni. Így egy olyan vállalkozásnál, mely a kezdetekben nem tud vagy nem akar tőkét áldozni komolyabb marketingtevékenységekre vagy fizetett hirdetésekre, tökéletes kezdő választás a TikTok.

Egy vállalatnál a legjellemzőbb, hogy a cégvezetőre vagy a marketing vezetőre hárul az influencerkedés vagy tartalomgyártás folyamata és feladata, de sok gyakorlással és minőségi, jó posztolással tulajdonképpen bármelyik szakértő influencerré válhat előbb-utóbb.

A cikk elkészülését a Telekom saját gyártású sorozata, a Marsra magyar! inspirálta, ami egy kisvállalkozás mindennapjait, kihívásait, nehézségeit, sikereit mutatja be. Főszerepekben: Csőre Gábor, Badár Sándor és Stefanovics Angéla. A sorozatot az  Index.hu-n követhetitek.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.