Baloghné Békési Beáta és férje 15 éve hozták létre a matematika online oktatásában piacvezető, Nagykanizsai székhelyű, Matek Oázist. Az általános iskola első osztályától kezdve a gimnázium végéig a tanulók interaktív, élményalapú oktatást vehetnek itt igénybe, és hatékony támogatást kaphatnak a fejlődésükhöz. A cég megálmodója, szakmai vezetője avatott be minket abba, mitől lehet egy ilyen vállalkozás hosszú távon is sikeres, és mi jelenti a legfőbb hajtóerőt a fejlődéshez.
15 éve indultatok. Mikor jött el az a pont, amikor először érezted, hogy ez be fog jönni?
Amikor elkezdtük az érettségi felkészítést, akkor már rögtön az első hónapokban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk, hogy hú, hát ez nagyszerű, mennyivel érthetőbb így a matek! Akik velünk készültek az érettségire az első évben, már azok nagyon lelkesek voltak. Nem is gondolták, hogy ők ilyen eredményt tudnak elérni. Nyilván szerény volt a bevétel, mert nem tudtunk még akkor sok emberhez eljutni, de ott azért már érzékeltük, hogy amit csinálunk, az jó.
Hogy jött az ötlet? Milyen problémára kerestél megoldást?
Matektanár voltam, a férjem pedig multinál dolgozott, ahol megismerte az e-learning módszert. Mesélt nekem róla, és rögtön bekattant, hogy a matektanításhoz milyen jó lenne, mert a gyerekek saját tempójukban tudnának haladni a tanulással. Szerettem volna akkoriban is minden gyereknek segíteni, szerettem volna, ha mindenkinek csillog a szeme. És hát ez annyira reménytelen, mikor ott a sok gyerek, és mindegyiknek különböző helyeken vannak elakadásai. Aztán pár év múlva elérkezett az idő, amikor a párom vállalkozni szeretett volna, és gondolkodtunk rajta, hogy milyen értéket tudnánk adni az embereknek. Akkor úgy gondoltuk, hogy az én matektudásomat és az ő programozási tudását, ha vegyítenénk, akkor abból lehetne valami jó dolog. Így kezdte el leprogramozni az egész oldalt. A férjem csinálta meg szőröstül-bőröstül az egészet, teljesen a nulláról. Egy olyan interaktív programot szerettünk volna létrehozni, amivel nemcsak elmagyarázni lehet az anyagot, hanem belekérdezni is. Pl. egy alsós, negyven perces anyagban van, hogy 75 kérdésre kell válaszolni a tanulónak. Apró kérdések, viszont 75-ször kell elgondolkodnia rajta. Így sokkal jobban használják a gyerekek az agyukat, és mire a videó végére érnek, nemcsak hogy megértették az anyagot, hanem már feladatokat is meg tudnak oldani. Sokkal jobban megszólítva érzik magukat, játéknak fogják föl, olyan, mint egy jó rejtvény. Azt gondolom, hogy alapvetően ez az, ami előre mozdítja őket.
Kiknek szól a tananyag elsősorban?
Alapvetően általános iskolásoknak és gimnazistáknak. A teljes éves tananyag benne van a videókban. Azoknak hasznos különösen, akik szeretnének javítani matekból. Akár egy egész témakört is át tudnak nézni online, nagyon gyorsan. De jó tanulóknak is, ha pl. nem voltak órán, hiányoztak, vagy nem értették meg teljesen a lényeget. Vannak, akik gyakorláshoz veszik a gyermeküknek, mert kontrolláltan tudnak foglalkozni vele és minden, tudásukból hiányzó „lyukat” be tudnak foltozni az interaktív anyagokkal.
Melyik tananyag a legnépszerűbb?
Tavaly az alsós, másodikos tananyagunk volt az, és a hatodikos. Másodikban derül ki ugyanis először a szülők számára, hogy ha valami nem oké. Az elsőben még játékos matek van, másodikban viszont akkora az ugrás, hogy sokan elvesznek. A hatodik osztály a nehéz témakörök miatt népszerű (törtek, százalék). De idén a harmadikos, hetedikes és a kilencedikes anyagok is „felzárkóztak”, valószínűleg a pandémiás hiányosságok miatt.
Általában milyen visszajelzések érkeznek?
Sokszor írják, hogy mekkora segítséget jelentett az alaposan kidolgozott tananyag pl. a felvételi felkészülésben és az érettségi előtt. Vagy, hogy nem is gondolták, hogy kettesről négyesre, vagy ötösre tudnak javítani matekból. Volt olyan kisdiák, akinek már komoly testi tünetei voltak a matekóráktól: gyomorfájás, hányinger, fejfájás. Elkezdett velünk tanulni, két hét alatt kivirágzott és utána sorban hozta az ötösöket. Most azt mondja, hogy ’én már szeretem a matematikát!’ Ez azért is lehetséges, mert sokszor nem a tanuló képességén múlik a teljesítménye. Sok okos kisgyerek veszik el úgy, hogy nem épül fel elég stabil tudás a fejében sokféle okból: tanár, betegség, online oktatás, stb., így hiányoznak a szilárd alapok. A matematikában pedig minden egymásra épül, így a bizonytalan alapokon a többi tananyag egyre kevésbé megy neki később. A tankönyvek is tele vannak kuszasággal, fölösleges és rosszul csoportosított anyagokkal, és szegény tanárok is el vannak veszve a rengeteg munkában, így nem tudnak mindenki problémáival egyénileg foglalkozni.
Mi volt az elején a legfőbb kihívás számotokra?
A legnehezebb az volt, hogy oké, hogy csináltunk valami jót, de ezt hogyan fogjuk eljuttatni az emberekhez? Hogyan tudunk áttörni az információáradaton? Pláne úgy, hogy akkor még nem volt igazán pénzünk arra, hogy hirdessünk. Próbálkoztunk iskolákon keresztül is, de az nagyon nem jött be. Leginkább a Google és a Facebook hirdetés hozta meg a várt eredményt. Ma már pedig szájról szájra adják a szülők vagy a nagyobb diákok az információt.
Most mi jelenti a legfőbb sikerélményt és hajtóerőt a mindennapos munkához?
Nemrég például volt egy diákunk, akinek a szülei megkerestek levélben, hogy kétségbe vannak esve, mert a gyermeküknek nagyon komoly elmaradásai vannak matekból. Húsz percet beszélgettünk a gyermekkel, fölmértem, hogy milyen szinten van, milyen tananyag hiányzik a tudásából, pontosan milyen hiányosságai vannak. Megbeszéltük, hogy melyik anyagokat nézze végig a programban, és nem sokra rá írtak a szülők, hogy ötöst kapott matekból, amire már nagyon régen nem volt példa. Azt hiszem, ezek jelentik a legfőbb sikerélményt és a hajtóerőt nekünk!
A mostani gazdasági környezet hogyan csapódik le nálatok?
Nyilván nem mindegy, hogy az embereknek mennyi pénze van, mert ha kevesebb van, akkor kevesebbet tudnak ilyesmire is költeni. Az iskolabezárások idején is akadt nehézségünk… ott volt egy elég erős nyomás rajtunk, ami azt követelte volna, hogy ingyen adjuk a szolgáltatásainkat. Akkor nehéz volt megmagyarázni az embereknek, hogy ahhoz, hogy fönntartsunk egy ilyen bonyolult rendszert, az komoly költségekkel jár, mindent és mindenkit ki kell fizessünk, így képtelenek vagyunk ingyen adni. Ott volt is egy visszaesés és nagy elbizonytalanodás. Ezek a történések azért meglátszanak nálunk is. Jelenleg nem tudunk például olyan léptékben fejlődni, ahogyan mi szeretnénk. Tudunk növekedni, de ha ideálisabb lenne a környezet, akkor ez még dinamikusabb lenne.
Kik dolgoznak még rajtatok kívül a Matek Oázisban?
Két évig csak ketten voltunk a férjemmel, aztán amikor valahol éreztük, hogy már nem bírjuk egyedül, oda felvettünk egy kollégát, és az évek alatt folyamatosan bővítettük a létszámot. Most 14-en vagyunk. Az informatika is 15 év alatt rengeteget változott, így azóta már újra kellett írni a programot, és ehhez informatikusok kellettek. Rajtuk kívül tanárok, ügyfelesek, marketingesek, adminisztrátorok tartoznak a csapatunkhoz.
A munkátok során milyen bevált applikációkat használtok?
A Monday.com-ot és a Trello-t például munkaszervezésre, a folyamatok követésére használjuk, a Mautic-ot pedig e-mail küldéshez. De egyébként saját rendszereink vannak. Például az ügyfélkezelés is teljesen saját fejlesztésű program. Amikor indultunk a férjem programozta le, majd jöttek informatikusok, akik segítettek tovább bővíteni. Most éppen nemrég az egészet új informatikai alapokra helyeztük.
Mi az, amivel ezen a területen az élen lehet maradni ilyen hosszú időn keresztül?
Rengeteg munka, odafigyelés, és szeretet – szerintem ezek a legfontosabbak. Minden tudásunkkal és erőnkkel azon vagyunk, hogy minél jobb, minél gyerek-barátabb módon tudjuk ezt a nehéz tantárgyat befogadhatóvá tenni. Amikor alakultunk, teljesen úttörők voltunk. Nem sokkal utánunk jelent meg több konkurencia is, vannak, akik virágoznak, vannak, akik eltűntek. Most viszont a pandémia óta rengeteg matekot oktató új vállalkozás lett. Ám ahogyan mi tanítjuk a matekot, az egyedülálló, nincs több ilyen. A jól átgondolt apró lépések, a sok kérdés, ami kontrollt és egyben sikerélményt is ad a gyerekeknek, azt biztosítja, hogy gyorsabban lehet haladni az anyaggal, mint bárki gondolná. És gyorsan felül lehet írni a matekos kudarcok miatt kialakult félelmet és gátlásokat.
Merre szeretnétek tovább lépni?
Szeretnénk akár minden tantárgyat tanítani ezzel a jól bevált módszerrel. Folyamatban van már a fizika, kémia, angol, és tervben vannak további tárgyak is. Ha lesz rá kapacitás, akkor az is lehet, hogy esetleg angol nyelvterületre is megyünk a matekoktatással.
B. Békési Beáta saját, jól bevált tippjei azoknak, akik hasonló területen szeretnének vállalkozni:
- Az internet egy folyamatosan változó közeg, tehát fel kell készülni, hogy állandóan változni és változtatni kell, és nagyon rugalmasnak kell lenni.
- Meg kell becsülni a munkatársakat. Mi nagyon családbarát munkahely vagyunk, rugalmas munkaidővel, home office-os lehetőségekkel. Alapvető elvünk, hogy a család az első!
- A marketingre legalább annyi energiát kell fordítani, mint a szakmaiságra!
Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!