Lévai Richárd: “Mindenki influencer, de a tudatosság és a felkészültség nem mindig jár együtt.”

Lévai Richárd influencer

Miért fontos egy vállalatvezetőnek tudatos online kommunikációt, személyes márkaépítést folytatni? 11 mini-interjúból álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. Megkérdeztünk szakértőket, kutatókat, kommunikációs szakembereket és magukat a vállalkozókat is a kérdésekről.

Lévai Richárd közösségi média szakértő, a Liftup társalapítója válaszolt a szakmai influencerekkel kapcsolatos kérdéseinkre.

Miért fontos egy vállalatvezetőnek tudatos online kommunikációt, személyes márkaépítést folytatni?

Minden vállalatvezetőnek, illetve vállalkozás vezetőnek másért. A megkülönböztetés szándékos, ugyanis ha vállalkozás vezetőikről beszélünk, sokszor a kkv iparágba tartozó cégeket, illetve azok vezetőit értjük ide. Nekik a személyes márka a saját cégüket egészíti ki, ahhoz ad hozzá. Itt különösen fontos az, hogy nem a terméket veszik meg, hanem az értékesítőt, aki sokszor a cég valamelyik vezetője. Éppen ezért, ha van neki egy erős, személyes, szakmai márkája, akkor a cégét is könnyebben fogja eladni.

Kicsit más a helyzet a nagyvállalatok különböző vezetőinél.

Náluk sokszor tapasztalatunk egy furcsa áldott állapotot. Hiszen a kemény munkájuknak, a szakmai tapasztalatuknak, a karakterüknek köszönhetően eljutnak bizonyos pozícióba, és annak a pozíciónak az előnyeit a személyes szakmai életükben is jól ki tudják használni.

Meghívják őket előadni konferenciákra, felkérik beszélgetésekre. Minél magasabb a pozíció annál többre.

De ez az esetek 90%-ában nem a személynek szól, hanem a pozíciójának.

Ez a pozíció pedig nagyon sok esetben az egyik napról a másikra megváltozhat.

Lehet, hogy átszervezik a céget, felvásárolja egy versenytárs, de az is lehet, hogy maga a vezető vágyik egy másik életre.

Ha eddig a váltásig csak a céges márka tartotta fent az érdeklődést az ő személye iránt, akkor ez néhány hét alatt leépül, és nem fog tudni belőle profitálni hosszú távon.

Ha képes volt a személyes szakmai márkáját is építeni amíg jó pozícióban volt, akkor ezt a váltás után tovább tudja vinni, át tudja konvertálni akár egy másik iparágban is.

Milyen konkrét (monetizálható) eredményei vannak véleményed szerint a B2B influencer aktivitásnak (tudatos online jelenlétnek)?

Ha a szakember oldaláról közelítjük meg, aki egyfajta B2B influencerként tud elkezdeni “működni”, neki ez többek között plusz bevételi forrást, új üzleti kapcsolatokat jelenthet. Könnyebben elérhet olyan célokat, amikre vágyik, eljuthat olyan helyekre, amikről korábban csak álmodozott. A kedvenc példám erre a sztárriporter, aki el tud menni egy repülőgép anyahajóra, be tud ülni egy vadászgépbe, vagy éppen egy múzeum legtitkosabb termébe, ahova a hétköznapi emberek nem. De mivel ő egy influencer, megkapja ezeket a lehetőségeket. Egy B2B influencer előtt is megnyílhatnak hasonló ajtók, amivel az életének egy más aspektusát tudja gazdagítani.

Ha a cég oldaláról nézzük, ott két komoly előny van egy B2B influencerrel való együttműködésnek. Ráadásul ezek egyszerre tudnak jelentkezni. El tudja érni a B2B célcsoportját azonnal, saját listaépítés, követőbázis építés nélkül. Ráadásul az eléréssel együtt egy hiteles személy támogatását is megkapja.

Hiszen a B2B influencer követőihez fog eljutni magán az influenceren keresztül.

Milyen felületen érdemes aktív kommunikációt folytatni és miért?

Azon a felületen, ahol ott a célcsoport ÉS amelyik a legkényelmesebb nekünk. Legalábbis az elején mindenképpen.

A B2B influencerek legnagyobb része ugyanis úgy kezdi, hogy a hozzá hasonló emberekkel kezd el beszélgetni, előttük fejti ki a véleményét, közülük emelkedik ki (még ha ennek a kifejezésnek lehet is egy rossz mellékíze).

Így ha az elején ott kommunikál, ahol neki kényelmes, akkor valószínűleg képes hatást gyakorolni és követőket építeni.

Persze aki hatékonyabb akar lenni, tovább akar lépni, erősebb jelenlétet szeretne kialakítani, neki előbb-utóbb meg kell tanulni más kommunikációs felületeket és más formátumokat is használni.

Mi a legfontosabb különbség a szakemberek és az üzleti influencerek között, kell-e minden szakembernek törekedni arra, hogy az online világban jobban látható legyen, nagyobb hatást váltson ki?

Túl egyszerű válasz azt mondani, hogy mindenkinek törekedni kell rá. Nyilván ez nem így van. 🙂

Nem kell minden szakembernek influencernek lenni, de aki nagyobb hatást szeretne gyakorolni a szakmai környezetére, vagy akár a tágabb környezetére (a világra), neki érdemes törekedni rá.

Erre a témára is igaz az, hogy egy kicsit mindenki influencer, de a tudatosság és a felkészültség nem mindig jár együtt. Sokan minden tervezés nélkül influencerekké válnak csak azért, mert van egy erős véleményük, van egy jó szaktudásuk, és ezt elkezdik megosztani a szakmával.

Ők el tudnak jutni egy szintig, de egy szint után már nem lesznek képesek tovább “terjedni”, ha nem kezdenek el dolgozni a jelenlétükön aktívan. Mások vágynak a széleskörű elismertségre, de nincs még elég szakmai tudásuk, nincs elég tapasztalatuk. De van ambíciójuk, ezért elkezdenek aktívan dolgozni a jelenlétükön, és sok emberhez eljutnak. Önmagában ezzel sincs baj, hiszen ha megvan bennük a szakmai alázat, kíváncsiság, fejlődési vágy és őszinteség, akkor helyre fog kerülni előbb-utóbb minden.

És persze vannak azok, akik kiváló szakemberek, remek munkát végeznek, de valamiért nem akarnak a reflektorfénybe kerülni. Persze ez is rendben van, rájuk is hatalmas szükség van.

Mindenki előtt több út áll. Minden nap döntést hozunk, melyik irányba indulunk el. Kérdés, hogy ez a döntés mennyire tudatos, vagy mennyire esetleges. Szerintem ezen múlik, hogy valaki milyen szakember lesz, és az is, hogy mekkora hatást fog kiváltani.

A mini-interjú sorozatot Lévai Richárd és Káli György készítette a májusban bemutatott Influexpert kutatáshoz, melynek eredményeiről itt írtunk: Kik a legbefolyásosabb hazai szakmai influencerek a Facebookon?

Ha kedvet kaptál a tudatosabb online kommunikációhoz, személyes márkád bemutatásához a vállalkozásod ismertségének növelése mellett, akkor töltsd fel vállalkozásod profilját a Hello Biznisz Klubra (https://klub.hellobiznisz.hu/)!

Olvasd el a sorozat további részeit is!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!