Dr. Guld Ádám: “A B2B influencer kampányok olyan értékeket közvetítenek, mint az innováció, a közösségiség, az interakció, a bizalom, a nyíltság és a kölcsönös felelősségvállalás”

Olvasási idő 5 perc
Guld Ádám influencer marketing

Miért fontos egy vállalatvezetőnek tudatos online kommunikációt, személyes márkaépítést folytatni? 11 mini-interjúból álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. Megkérdeztünk szakértőket, kutatókat, kommunikációs szakembereket és magukat a vállalkozókat is a kérdésekről.

Dr. Guld Ádám médiakutatóval, kommunikációs szakemberrel beszélgettünk a szakmai influencerekről. Az érdeklődők a témáról hamarosan bővebben is olvashatnak Guld Ádám könyvében, ami “Sztárok, celebek, influencerek – A médiában megszerezhető ismertség és hírnév természete” címmel várható 2020 második felében.

Szerinted létezik-e külön kategóriaként az a fogalom, hogy szakmai influencer?

Azt gondolom, hogy manapság releváns kérdés szakmai influencerekről beszélni, bár maga az influencer megnevezés részben problematikus lehet azok miatt a pejoratív jelentésárnyalatok miatt, amelyek az utóbbi 2-3 évben rárakódtak a kifejezésre. Egy gyakran használt meghatározás szerint az influencerek olyan személyek, akik (vélt vagy valós) befolyásukkal, ismereteikkel, társadalmi helyzetükkel vagy kapcsolataik által hatással tudnak lenni mások döntéshozatalára például a vásárlási folyamat során.

Azt azonban már itt leszögezném, hogy egy hihetetlenül gyors ütemben változó szegmensről van szó, így maga a fogalom is állandóan formálódik. Egyes esetekben például az influencer kifejezést már most is szűkítő értelmében használják, és csak azokra az online celebekre alkalmazzák, akik komolyabb teljesítmény vagy szakmai tudás nélkül érnek el szélesebb körű ismertséget. Ebben a megközelítésben az influencerek a szórakoztatóipar egy új szegmensének a szereplői, akik szoros kapcsolatban állnak a márkákkal és a reklámszakmával.

Ők élesen elkülönülnek a valódi véleményvezérektől, akiket többnyire piaci függetlenséggel, komoly teljesítménnyel és szakmai felkészültséggel hozunk összefüggésbe.

Egy másik irányzat szerint az online celebek az influencereknek csupán egyetlen, bár kétséget kizáróan a leglátványosabb szegmensét képviselik. Emellett viszont számos olyan tartalom-előállítóval lehet találkozni az online térben, akik a gondolataikkal, észrevételeikkel vagy tanácsaikkal jelentős hatást tudnak gyakorolni a követőikre.

Érdemes megjegyezni, hogy a szakmai véleményvezérek vagy influencerek koncepciója nem jelent újdonságot, hiszen a híres vagy ismert emberek befolyását, meggyőző erejét minden korszakban igyekeztek kamatoztatni. Ami a jelenleg tapasztalható trenddel kapcsolatban a valódi újdonságot jelenti, az egy olyan mediális környezet, ami minden eddiginél szélesebb lehetőséget nyújt a fogyasztók eléréséhez, ráadásul mindezt interaktív környezetben, ahol szinte személyre szabott üzeneteken keresztül lehet kommunikálni.

Szakmai véleményvezérek tudatos közösségi média aktivitására milyen jó példát látsz külföldön?

Számos ilyen példa van. A fenti megközelítés alapján újságírók, elemzők, szakmai vezetők, brand újságírók, bloggerek is influencereknek minősülnek. Sőt, a fogyasztók kiadásokkal kapcsolatos döntéseire egy szakértői csoport vagy referenciacsoport tagjai is befolyással bírhatnak, illetve az üzleti vagy szervezeti vásárlás során belső alkalmazottak (mérnökök, menedzserek, vevők stb.) vagy külső tanácsadók is influencerekké válhatnak.

Lényeges felismerni, hogy ezen a területen egy fontos paradigmaváltás zajlik. Amikor az influencer kommunikáció lehetősége felmerül, legtöbbször még ma is a B2C-stratégiákra gondolunk, úgymint a “termékértékelések”, az “endorszálás”, a “szponzorált közösségi posztok” és más fizetett promóciós lehetőségek. Bár ezek valóban az influencer kommunikáció részét képezik, a megoldásban rejlő lehetőségek nem állnak meg a B2C iparágaknál.

Az influencerekkel folytatott B2B kampányok külföldön körülbelül 2016-óta jelentik a kommunikációs mix egyik legígéretesebb elemét, mivel ezek olyan értékeket közvetítenek, mint az innováció, a közösségiség, az interakció, a bizalom, a nyíltság és a kölcsönös felelősségvállalás. Az ilyen kampányokban a partnerek egy ismerős, megbízható személyhez tudják társítani a vállalkozást, akivel akár interakcióba is tudnak lépni a digitális felületeken. Ebben az értelemben érdekes példákat láthattunk az elmúlt években az IBM-től, a Microsofttól, az Erste Banktól vagy olyan talán kevésbé ismert cégektől, mint a Slack Communication Service.

A Linkedin a legismertebb szakmai közösségi média felület – ezen kívül melyik platform alkalmas a legjobban szakmai kommunikációra és szakmai közösség építésre?

Manapság a fogyasztói igények a videós tartalmaknak kedveznek, így elsősorban olyan platformokban kell gondolkodni B2B területen is, ahol ez a funkció adott. A vlogolás manapság egy olyan lehetőség, amelyet egyre több üzleti vállalkozás fontol meg, és ami egyre gyakrabban alkalmazott módszer. Ebből következik, hogy a B2B kommunikációban a LinkedIn mellett az egyik legkézenfekvőbb platform a YouTube lehet. A platform relevanciáját tovább erősíti egyfelől az a tény, hogy 2017-ben a YouTube megelőzte a Yahoo!-t mint a világ második legnagyobb keresőmotorja, másrészről ma már több millió ember keres és tekint meg videókat mobileszközökön, így ez a lehetőség válik a fogyasztók elérésének egyik leghatékonyabb módjává. A YouTube mellett az Instagram és a Twitter is említést érdemel, de mindezek mellett naponta jelennek meg olyan új alkalmazások is, amelyek szintén jó eredménnyel hasznosíthatók a jövőben.

A mini-interjú sorozatot Lévai Richárd és Káli György készítette a májusban bemutatott Influexpert kutatáshoz, melynek eredményeiről itt írtunk: Kik a legbefolyásosabb hazai szakmai influencerek a Facebookon?

Ha kedvet kaptál a tudatosabb online kommunikációhoz, személyes márkád bemutatásához a vállalkozásod ismertségének növelése mellett, akkor töltsd fel vállalkozásod profilját a Hello Biznisz Klubra (https://klub.hellobiznisz.hu/)!

Olvasd el a sorozat további részeit is!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!