A digitalizáció és az informatika percről percre változó világában nem könnyű talpon maradni és sikeresen vinni egy céget, ám az Alphasonic immár három évtizede veszi az akadályokat és a hazai piac egyik kiemelkedő szereplőjeként ismerjük. Dessislava Dimitrova alapító-cégvezető avatott be minket a sikeresség egyenletébe s a társadalmi felelősségvállalás szépségeibe is. Cikkünkből többek között kiderül, hogy egy vállalkozás léte és célja túlmutathatnak pusztán az anyagi nyereségesség területén s olyat hozhatnak létre, amivel szó szerint mindenki jól járhat.
„Cserediákként érkeztünk Budapestre, aztán itt ragadtunk és azóta nagyon sok minden történt” – emlékezett vissza a kezdeti időszakra Dessislava Dimitrova. Ő és a férje, Kirov Kiril a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szereztek diplomát (mindketten okleveles villamosmérnökként végeztek, amit kiegészítettek egy-egy közgazdász diplomával is), majd úgy döntöttek, hogy nem térnek vissza Bulgáriába. Ezt követően nagyon izgalmas és aktív évek következtek, aminek az eredménye immár három évtizede a piacon lévő Alphasonic https://www.alphasonic.hu/ informatikai és biztonságtechnikai vállalkozás. A ’93-ban indult cégben Dessislava Dimitrova cégvezetőként, míg a férje ügyvezető igazgatóként van jelen.
A vállalkozó házaspár már az egyetemi éveik alatt megismerkedett a munka világával, ugyanis Kirov Kiril a diák évei alatt is dolgozott, majd a diplomája megszerzése után informatikusként több esztendőt is eltöltött különböző cégeknél. „A konfigurálás és a rendszerek működtetése mellett a munkája részeként különböző eszközök és gépek összeszerelésével is foglalkozott, az ügyfelei pedig egyre többször érdeklődtek a különböző alkatrészek, perifériák után, így alapvetően ez adta az ötletet a saját vállalkozás megalapításához” – mondta Dessislava Dimitrova. Miután mindketten a mikroelektronika – és összességében a technológiai világ – szakértői voltak, alaposan felmérték a piacot. Végül belevágtak az üzletbe és rövid időn belül olyan kereslet támadt a Távol-Keletről importált eszközökre, ami láttán egyszerűen már nem volt visszaút. Mint Dessislava Dimitrova mondja, komoly üzletfejlesztésbe https://hellobiznisz.hu/megerzesbol-nem-lehet-sikerre-vinni-egy-vallalkozast-a-koroknai-medical-otvozte-az-adatokat-az-emberseges-hozzaallassal/ kezdtek és fel sem merült, hogy elhagyják Magyarországot és akár Bulgáriában, akár egy másik országban kezdjék el az életüket. „Én voltam a cég első alkalmazottja, folyamatosan kerestem a lehetséges ügyfeleket, akkoriban természetesen még telefonon és faxon, a férjem pedig a napi munkaideje lejárta után szolgálta ki a partnereinket” – mondta Dessislava Dimitrova. A vállalkozás viszont egyre erősebbé vált, így első körben bővültek még két alkalmazottal, majd Kirov Kiril is teljes munkaidőben csatlakozott a céghez.
A sikeresség egyenlete
„Nagyon büszkék vagyunk erre a három évtizedre, mert a mi szakmánkban nagyon kevés az olyan cég, amelyik ennyi ideig tud működni ugyanazzal névvel és adószámmal” – Dessislava Dimitrova. Persze ehhez nagyon sokat és keményen kellett dolgozniuk. Ám a cégvezető kiemelt még egy lényeges szempontot, mint a sikeresség egyik alapelemét: a munkatársakkal, az ügyfelekkel és a piaci partnerekkel való az etikus, korrekt hozzáállást és viselkedést. „Az évek során Üzleti Etikai Díjat is nyertünk” – tudtuk meg. Az adott szó megtartása, az alázat, illetve a stratégiai és a partnerségen való gondolkodás – ezek azok az alapértékek, amelyeket Dessislava Dimitrova nélkülözhetetlennek tart a vállalkozói életben. Tapasztalatai szerint Magyarországon egyre több cég gondolkodik stratégiában és partnerségben, hiszen noha lényeges szempont a saját vállalkozás sikeressége is, minden esetben win-win helyzetre kell törekedni. „Nincsen két egyforma cég, de meg lehet találni a közös hangot és a kapcsolódási lehetőségeket, ezzel pedig jó példát mutatunk mások számára is” – fogalmazott Dessislava Dimitrova.
Egy hiperaktív piacon kell versenyben maradni
Azt viszont tudjuk, hogy a digitalizáció és az informatika világa finoman szólva is a folyamatos változásokról szól, vagyis aki ezen a piacon ütemet téveszt, könnyen lezárhatja a laptopját. Dessislava Dimitrova szerint az etikus hozzáállás mellett a sikeresség képletének másik nélkülözhetetlen eleme a naprakész tudás és a folyamatos önfejlesztés https://hellobiznisz.hu/ha-hatekony-csapatot-szeretnel-elobb-neked-kell-valtoznod/. „Ezért pedig minden nap tenni kell valamit” – tette hozzá a cégvezető. A férje például minden este tanul valami újat; ha éppen nem egy új programozási nyelvbe mélyed vele, akkor IoT-eszközöket fejleszt az otthonuk számára. Szerinte fontos az is, hogy szeressük, amit csinálunk, de kulcselem a szakmával és az ügyfelekkel szembeni alázat is. „Senki sem állíthatja azt magáról, hogy mindent tud” – tette hozzá. Szerinte vezetőként és szakmailag hozzáértőként is lényeges, hogy legyenek körülöttünk olyan emberek, akik jobban értenek egy adott területhez és a látásmódjuk is eltérő a miénktől. „Én egész életemben magamnak dolgoztam és korábban voltak olyan gondolataim, hogy talán jó lett volna néhány évet eltölteni a multik világában is, majd az ott szerezett tapasztalatokat és tudást, a jó gyakorlatokat a saját cégünkben kamatoztatni, de az időt nem lehet visszaforgatni” – mondja Dessislava Dimitrova, aki az önfejlesztés híveként folyamatosan tanul, képzi magát és konferenciákra jár.
Persze egy cég és vezetői számára nem csak a szakmai kihívások és a piaci folyamatok jelentenek egyébként izgalmas kihívásokat, olykor valóban kellemetlen meglepetésekkel is számolniuk kell. Még a kezdeti időszakban történt, hogy az Alphasonic egyik Távol-keleti beszállítója egyik napról a másikra csődbe ment. Az égető helyzetet egy akkoriban induló és napjainkban is tartó üzleti svájci-német céggel való partnerség oldotta meg (az Alphasonic jelenleg is két céggel, az Allion Lab-bal és a Axxon Soft-tal visz közös vállalatot).
Visszaadni valamit a társadalomnak
Ugyanakkor Dessislava Dimitrova a példamutatás mellett a tudásátadásban, a konkrét és célzott cselekvésben is mélyen hisz s néhány éve éppen ennek egyében indították el a női vállalkozóknak szóló mentorprogramjukat a METU keretein belül, majd a Business Bar (https://businessbar.hu/) vált nyitottá a mentorálási lehetőség mindazok számára, akik a vállalkozói létben tervezik az életüket. „Akik igazán motiváltak, szuper dolgokat hoznak létre, számos egykori mentoráltunk indít sikeres vállalkozást vagy épít brandet” – tudtuk meg Dessislava Dimitrovától. A talk-show jellegű projektet társadalmi munkában viszik, „mert fontosnak tartjuk, hogy át tudjuk adni a tapasztalatainkat s vissza tudjunk valamit adni a társadalomnak https://hellobiznisz.hu/a-tarsadalmi-szerepvallalas-ma-mar-nem-lehetoseg-hanem-elvaras/”. Mint mondja, „nagyon jó lett volna, ha anno a kilencvenes években mi is feltehettük volna a kérdéseinket a tapasztalt üzletemberek számára és azokra válaszokat is kapunk.” A program kiemelt célja az is, hogy a tehetséges és vállalkozó szellemű fiatalok itthon is megtalálják a számításaikat és ne menjenek külföldre. Mindez és Dessislava Dimitrova az Alphasonic melletti egyéb tevékenységei (aktív szerepet vállal a BNI-ben, a Menedzserek Országos Szövetségében és számos más feladata is van) sok időt és energiát igényelnek. Ő mindezt egy nagyon feszes időmenedzsmenttel https://hellobiznisz.hu/ugyvitel-idomenedzsment-a-cegben-appok-amiket-erde-237/ tudja kezelni; mindent megtervez s minden feladatot azonnal to-do listára vezet. „Ragaszkodom a rendszeremhez és igyekszem mindent időben elvégezni, hogy később ne okozzon esetleg nagyobb problémát” – mondta. Emellett pedig képes „nemet” is mondani, tehát addig nem áll bele egy másik feladatba, tevékenységbe, amíg egy folyamatban lévővel foglalkozik.
Házaspárként céget vinni?
Az egyáltalán nem ritka dolog, hogy egy üzleti vállalkozás vezetését egy házaspár közösen viszi, ugyanakkor nagyon oda kell figyelni a feladatok megfelelő kiosztására https://hellobiznisz.hu/a-vallalkozo-nem-akciohos-petra-es-az-organelle-marka-tortenete-az-egyszemelyes-hadseregtol-a-profi-projektmenedzsmentig/ és a határok pontos meghúzására is. Az Alphasonic alapítói nagyon jól kiegészítik egymást, hiszen Dessislava Dimitrova főleg a kapcsolatépítéssel és az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel való közös munkával foglalkozik, míg Kirov Kiril elsősorban a technológiai vonalért felel a cégben. „A különböző területeket és feladatokat jól felosztottuk egymás között, de persze vannak olyan helyeztek, amikor egy-egy üzleti kérdést másképpen látunk, viszont a nézőpontok közelítésére minden esetben megvan a lehetőség” – tette hozzá Dessislava Dimitrova. „Néha belekontárkodunk egymás dolgaiba”, tett hozzá nevetve. Az viszont biztos, hogy a munkát és a problémákat lehetőség szerint nem szabad hazavinni.
Összefoglalva:
- mélyen ismerni kell a piaci igényeket
- a folyamatos fejlődés és naprakész tudás elengedhetetlen
- az etikus és korrekt üzleti hozzáállás megtérülő befektetés
- a tudásátadásban hatalmas erő rejlik
- a jó időmenedzsment a személyes és a céges hatékonyságot is szolgálja
Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 7
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!