Tanítóból támogató mentor lett Falb Zsófia, aki egy év alatt jól működő iskola-előkészítőt épített fel

Olvasási idő 7 perc
Falb Zsófia Cikk Borítókép7

Nagy álmát valósította meg a 31 esztendős Falb Zsófia, aki tanítóként a magán-és állami oktatásban kezdte karrierjét, mára azonban egyéni vállalkozóként bő egy év alatt jól működő iskola-előkészítőt épített fel – a social média segítségével, szinte a semmiből –, amelyben a gyerekeket négy és fél éves kortól játékosan, a lelkükön keresztül tanítja az iskolára és az életre. Az Izgő-Mozgó Iskola-Előkészítő története.

Már egészen fiatalon tudtam, hogy egyszer pedagógus leszek. Körülbelül 6-7 éves koromban kezdtem el sorba ültetni a plüssjátékaimat és tanítani őket – emlékezett vissza Falb Zsófia. – Nem is volt kérdés, hogy ezen a pályán fogok kikötni. A diploma megszerzése után hat éven keresztül egy budapesti magániskolában dolgoztam, ezt egy győri általános iskola követte, ahol fél évet töltöttem. Ez alatt az időszak alatt észrevettem, hogy az óvoda és az iskola közötti átmenet hiánya gondot okoz sok elsősnek az iskolapadban. Felmondtam, és teleírtam egy füzetet az ötleteimmel, a saját elképzeléseimmel, majd hamarosan el is kezdtem ezeket megvalósítani. Tudtam, hogy az óvodában és az iskolában egyszerűen nincs kapacitás arra, hogy mindenkivel egyénileg elegendő időt foglalkozzanak a pedagógusok – persze erről nem ők tehetnek! –, ezért bíztam benne, hogy amit csinálni fogok, az mindenkinek a segítségére lesz.”

Falb Zsófia Izgő-Mozgó nevű iskola előkészítője során négy és fél éves kortól egészen az iskola kezdetéig (sőt, egyes esetekben, igény szerint még első osztályos korban is) „fogja a gyermekek kezét” és vezeti őket a sulihoz vezető úton. Zömében délutánonként ötven perces foglalkozásokat tart, ezalatt megismerkednek a gyerekek az iskola világával és légkörével. Kis csoportokban, 5–10 fővel dolgozik, hogy mindenkire minőségi idő jusson, s úgy gondolja, hogy ez az optimális létszám. Az egy évvel ezelőtti kezdetkor egyébként Zsófi három gyermekkel kezdett el foglalkozni, ez a szám mára 36 főre nőtt és tervei szerint ez még nem a vége. Az előkészítők kibérelt iskolai termekben, óvodai fejlesztő termekben, sőt, még autósiskolában is zajlanak, mégpedig Győrben, Rábapatonán, Győrladaméron, Győrszentivánon, Győrújbaráton és szeptembertől már Ménfőcsanakon is.

„A foglalkozások során eljátszunk tanórákat, például ének, matematika, testnevelés, magyar, illetve technika órát – avatott be a részletekbe Zsófia. – Megmutatom a gyerekeknek az iskolában használt eszközöket és sokat beszélgetünk a használatukról; ismerkedünk és alkotunk velük, így a tanítóknak az első osztályban már könnyebb dolguk lesz. Minden foglalkozás beszélgetéssel kezdődik – elmeséljük egymásnak, hogy érezzük magunkat, milyen volt a napunk, így információt kapok arról, hogyan tudom igazán jól tanítani őket aznap. Hiszek abban, hogy egy gyerek hangulata és a vele történt események befolyásolják a befogadóképességét, és így a hatékony oktatás módját is. A beszélgetés során gyakoroljuk, hogyan kell türelmesen meghallgatni a másik történetét, megtanulunk figyelni egymásra. Az előkészítőre gyakran hozok például elsős tankönyveket, füzetet, ceruzát, radírt, ragasztót, ollót; a füzetbe rajzolunk, megismerkedünk a ceruzafogással, a margó és a házi feladat fogalmával, gyurmázunk, vágunk, emellett játszunk, énekelünk, mozgunk és sok szép buborékot fújunk. Olykor iskolapadban, máskor pedig padokat összetolva körben ülünk és természetesen én is leülök a gyerekek közé, nem használok külön tanári padot. A csoportokat igyekszem úgy összerakni, hogy különböző személyiségű és eltérő karakterű gyerekek találkozzanak egymással, mert így építik egymás jellemét, és megismernek különböző gondolkodásmódokat, feladatmegoldási lehetőségeket.”

1687376013935 01

Zsófia foglalkozásainak kézzelfogható eredménye, hogy a feszült, szorongó gyermekek a közös munka során felszabadulnak.

„Ebben a biztonságos „izgő-mozgós” környezetben a bátortalan gyereket felkarolja a bátor, őket együtt pedig igyekszem én felkarolni, így közösen fejlődünk. A mi kis világunkban egy zárkózottabb gyerkőc is könnyebben ki tud nyílni, magabiztosabbá tud válni és megtalálja a helyét a csoportban. Ehhez a páros munka, illetve a csoportmunka is remek eszköz, hiszen megtanulják, megismerik a jó csoportdinamika működését. Végül a bezárkózottságot és a szorongást felváltja a sikerélmény, az ölelés és a pacsizás. Szeretünk így dolgozni és sokszor magam is annyira elmerülök a gyerekekkel a közös munkában és a játékban, hogy elfelejtem abbahagyni az órát 50 perc után. Persze azért igyekszem rá figyelni, mert az sem jó, ha túl sok inger éri a gyerekeket.”

A vállalkozása fejlődésében hatalmas szerepe van a közösségi médiának, a csatornákon való folyamatos jelenlétre Zsófi nagy hangsúlyt fektet a kezdetektől a mai napig. Szakmai Facebook-oldalán a követők száma meredek emelkedésnek indult az utóbbi időszakban, posztjaiban pedig nemcsak írásos, hanem képi és videós tartalmak is bőségesen vannak.

„Először Facebook-oldalt hoztam létre (Izgő-Mozgó Iskola-Előkészítő néven), amelyet a weboldalam követett, de ma már Instagramon is igyekszem aktív lenni és most tervezem a Tik-Tokot és a Youtube-os csatornámat is fejleszteni – tehát sok kommunikációs platformon vagyok jelen. Tudtam, hogy a folyamatos online jelenlét feltétlenül szükséges egy olyan vállalkozás életében, mint az enyém. Ennyi platform mellett egyébként úgy döntöttem, hogy a jövőben inkább tömbösítve teszek majd fel tartalmakat, mivel így hatékonyabbnak látom ezt. Az üzleti Facebookot és az Instagram felületet is a saját személyiségemre próbáltam formálni, hogy a vállalkozásom önazonos legyen. A social média oldalaimat természetesen bemutatkozással indítottam, aztán jött rajtuk néhány gyerekeknek szóló izgalmas fejlesztő játékötlet, majd ahogy járni kezdtek hozzám a gyerkőcök, már róluk készültek a tartalmak, amik azóta is jól tükrözik az óráim világát és hangulatát. Úgy tapasztaltam, hogy kezdetben megteszi néhány fénykép arról, hogy mivel is foglalkozunk, aztán később jöhetnek a videós tartalmak, amelyeket sokkal szívesebben néznek meg a szülők és a nagyszülők. Szerencsére alapvetően erős bennem a közlési vágy, így folyamatosan azon gondolkodom, hogyan tudnám még jobban megmutatni képileg és videókban, hogy miről is szól a küldetésem.”

Zsófia jól menedzseli a social média platformjait: szívesen tölt időt ezzel, mert szeret tartalmakat gyártani és aszülőkkel konzultálni még úgy is, hogy munkája összemosódik a szabadidejével. Meglepően hangozhat, de munkája nem kevesebb, mint ötven százalékát ez adja, a másik felét pedig a gyakorlati foglalkozások.

1687376056505 01

„A gyermek fejlődéséhez hárman kellünk – a gyerek, a szülő és én –, ezért tudtam, hogy mindenképpen utat kell keresnem azokhoz a szülőkhöz, akiknek szükségük van rám, és azokat a közösségi platformokat választottam, ahol a legtöbben jelen vannak. A szülőkkel a telefon és a Messenger mellett Facebook-csoportokban is kommunikálok, ahol be tudok számolni a napi eseményekről, történésekről. A kommunikációra szánt idő a szakmai munkával fele-fele arányban van; gyakran vannak hosszú beszélgetéseink a szülőkkel online és telefonon a kicsik fejlődéséről és az aggodalmaikról az iskolai elvárásokkal kapcsolatosan – ez sok időt vesz igénybe, de így lesz igazán személyes és minőségi az, amit másoknak tudok adni. A munka számomra összemosódik a szabadidővel és van, hogy hétvégén is videót szerkesztek a szülőknek az előző óráról, vagy beszélek velük a gyerekekről, vagy éppen új ötletem támad, és vasárnap estig dolgozom rajta. Tehát vállalkozóként szabad vagyok, és még sincs időm, de ezt nagyon élvezem.”

Jogos felvetés, hogy az óvónők hogyan tekintettek és tekintenek Zsófiára, nem látnak-e benne riválist, illetve olyasvalakit, aki „elveszi a kenyerüket.”

Azt nem mondanám, hogy riválist láttak bennem, inkább úgy fogalmaznék, hogy először nem értették, hogy mit szeretnék csinálni – mutatott rá Zsófi. – Miután elmagyaráztam, hogy a munkámmal az ő vállukról veszek le terhet, segítőkésszé váltak, sőt, mára már ajánlanak is olyan gyerekeket, akiknek jót tehet a foglalkozás. A szülői visszajelzések pozitívak, elismerőek, és azt mutatják, hogy hálásak, amiért értek a gyerkőcük nyelvén. Ez engem nagyon motivál, és minden e-mailben, szóban elmondott szép gondolat és köszönet megerősít, illetve buzdít arra, hogy minél többet hozzak ki magamból. Nincs annál jobb érzés, mint amikor virágot nyújt felém egy mosolygós arc csillogó szemekkel, aki addig nem mert beszélni és mosolyogni.”

Zsófi nem tanító néniként, de nem is fejlesztő pedagógusként tekint magára (hiába hasonlít az utóbbira a tevékenysége), hanem támogató mentorként, aki a játékos foglalkozások mellett lelki támogatást is nyújt, s segít a szorongások leküzdésében – és nemcsak a gyermekeknek, hanem az iskola miatt aggódó szülőknek is.

MIT TANÁCSOLNÁL EGY KEZDŐ VÁLLALKOZÓNAK?

–  Légy bátor! Ha a lelked mélyén érzed, hogy az ötleted jó, ne félj belekezdeni!

–  Válassz egy jó könyvelőt.

–  Keress egy nálad tájékozottabb támogató közeget, mindig hallgasd meg a tanácsaikat és kérdezz sokat!

– Ne aggódj a konkurencia miatt! Gondold át, te mitől vagy más, mint a többiek, és vezessen ez a gondolat előre!

–A folyamatos social média jelenlét elengedhetetlenül fontos!

–  Élvezd ki a vállalkozói lét örömeit!

Szerző:
Füzesi Bálint – Hello Biznisz Szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.4 / 5. Összes értékelés: 7

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.