Húsz éve még a megújuló energiaforrás fogalmát sem ismerte senki, mára 100 fős cég lettek – a Wagner Solar sztorija

Olvasási idő 6 perc
Kkv 076 1080x610 Wagner Hb Cikk

A 2002-ben alapított magyar Wagner Solar napelemeket, napkollektorokat forgalmazó és kivitelező családi vállalkozásként indult, mára azonban már 100 fős céggé nőtte ki magát és többek között e-autó töltőkkel, napelemes bojlerekkel, s hőszivattyúkkal együtt komplex energetikai megoldásokat kínál. Az alapító Beleznai Nándor – felesége segítségével –irányította a céget bő másfél évtizedig, ma viszont már gyermekei, Beleznai Csanád ügyvezető és Beleznai Orsolya marketing-igazgató vezetik a vállalatot – ők vázolták fel a cég történetét, s beszéltek sikerekről, nehézségekről, illetve tervekről.

Húsz éve még a megújuló energiaforrás fogalma sem volt köztudott

Egészen különösen indult a magyar Wagner Solar története! 2001 végén egy családi ebéd során egy napkollektoros rendszer megvalósítása volt a téma. Az asztal mellett született meg a cég indításának gondolata, amelyet a több mint 20 éves múlttal rendelkező német Wagner Solar inspirált. Már-már a cégalapításnál tartottak a felek, azonban a család addig érdeklődő rokona visszalépett az együttműködéstől. Ennek ellenére a mérnök végzettségű Beleznai Nándor szembenézett a kihívással, feleségével megalapította a magyar Wagner Solar Hungária Kft.-t és megkezdte az együttműködést a német céggel.

„Nem volt könnyű ilyen előzmények után édesapánknak és édesanyánknak belevágni a projektbe, mégis megtették – emlékezett Beleznai Orsolya, az alapító Beleznai Nándor lánya, a cég marketingvezetője. – Bár a magyar Wagner Solar nem a német cég leányvállalata, hanem önálló entitás, a németek engedélyt adtak a név használatára, sőt, rengeteg tanáccsal, információval, oktatással, dokumentummal láttak el minket. Édesapánk először megismerte a termékeket, viszont erős hit kellett ahhoz, hogy az elképzelést sikerre lehet vinni, mivel azt, hogy megújuló energiaforrás, 20 évvel ezelőtt itthon szinte senki nem ismerte. Tehát már magát a fogalmat is be kellett vezetni a köztudatba, hiszen nem sokan gondolták, hogy napelem rendszerrel akár egy életre megspórolható lesz a villanyszámla. A kezdeti sikerek után egy-két év elteltével aztán máris kiszélesedett a paletta, napkollektorok mellett napelemeket, s hőszivattyúkat is elkezdtek forgalmazni, s elindult a cég növekedése. „Kísérleti nyúlnak” a saját házunk és az első iroda számított, amelyet napkollektoros rendszerrel szereltek fel, a gázkazánt megszüntették, majd nyílt napokat szerveztek az otthonunkba, ahol bárki megnézhette, hogy az energiahatékony megoldásoknak tényleg van létjogosultsága.”

Img 9089 003 Ps

Az emberek szeme felnyílt a napelemes rendszerekről, a hosszú távú gondolkodás pedig eredményt hozott

A család üzletpolitikája mindvégig a hosszú távú gondolkodást tartotta szem előtt. 2008-ban építettek először saját ingatlant Dunakeszin, ahol egy nagyobb irodát és raktárat alakítottak ki, de a fejlődés 2012 után vett igazán lendületet, majd az elmúlt öt évben még nagyobb növekedés következett be, még úgy is, hogy a 2010-es évektől kezdve sok napelemeket forgalmazó konkurens cég jelent meg a piacon. Ennek oka, hogy a lakosság elkezdte megérteni, hogy a napelemes rendszer – illetve a többi környezetvédő energetikai megoldás – olyan befektetés, amely hosszú távon mindenképpen megtérül, s nem csak anyagi szempontból. Eközben fontos változás volt, hogy az alapító s addig – felesége segítségével – mindennel foglalkozó Beleznai Nándor 2019-ben kezdte átadni a cég irányítását gyermekeinek, ami egy hosszas folyamat volt, de 2023-ban már kijelenthetjük, hogy végbement a generációváltás.

„A növekedés miatt új struktúrában kezdtünk el működni, hogy ne legyünk saját magunk a gátjai a további fejlődésnek – mutatott rá Beleznai Csanád ügyvezető. – Egy 100 fős szervezet irányítása már más nézőpontot igényel – egy menedzsment alakult az irányításra, amelyben letisztult funkciói vannak mindenkinek, s a céges kultúra átalakult. Profi tanácsadót is alkalmazunk másfél éve, amely abban segített, hogy egy vállalkozásból jól szervezett vállalattá alakuljunk.”

Az üzletpolitika mindvégig a hosszú távú gondolkodást tartotta szem előtt, így a vállalkozás nem kevesebb, mint 15 éven át minden eredményét visszaforgatta fejlesztésekre. A kiskereskedelem mellett az utóbbi tíz esztendőben viszonteladók irányába nagykereskedéssel is elkezdtek foglalkozni, de természetesen a nehézségek így sem kerültek el őket: az első ilyen a 2000-es évek végén a svájci frank hiteltől való megszabadulás jelentette, de egy nagyobb áldozatvállalással ki tudtak belőle jönni. Azóta a covidjárvány és a háború okozott nagyobb kihívást.

„Bár a járvány megjelenése hirtelen visszaesést okozott, egy-két hónap elteltével meg is történt a visszapattanás, hiszen mindenkinek lett ideje az új típusú energetikai megoldásokkal foglalkozni – emlékezett Orsolya. – A Covid elhúzódó hatásaként inkább a logisztikai válság, az ellátási láncok megakadása, a beszállítói nehézségek (a Szuezi-csatorna 2021-es eltorlaszolása miatt) okoztak gondot, ami miatt a megrendelések két-három hónap helyett egy év alatt érkeztek meg. A jelenleg folyó orosz-ukrán háború is ezek miatt van negatív hatással, ezért állandóan gyors reakció szükségeltetik ahhoz, hogy a folyamatosan változó, külső körülményeknek kitett üzleti életben talpon tudjunk maradni.”

„Kettős sebességben” működik a vállalkozás, de az újdonságok bevezetése folyamatos

Ha ez még nem lett volna elég, 2022 októberében érkezett a hír, hogy hiába az energiaválság, a kormány felfüggeszti a napelemek hálózatba táplálásának lehetőségét, tehát október 31-e után csak az a háztartási méretű kiserőmű helyezhető üzembe magánszemélyeknek, amely kizárólag a saját villamosenergia-fogyasztás kielégítése érdekében termel energiát, a közcélú hálózatba történő visszatáplálás lehetősége ideiglenesen felfüggesztésre került. Emiatt voltak olyan cégek, akik elbizonytalanodtak, s fel is hagytak ezzel a tevékenységgel.

„Alapvetően nekünk a napelem forgalmazás vitte a prímet addig is, de akkor napokon belül három évnyi napelemes rendszerre való átállási igénnyel szembesültünk, amelyet természetesen nem tudtunk feldolgozni – mutatott rá Csanád. – Emiatt most „kettős sebességben” működik a vállalkozás – a tavalyi roham általi igényeket folyamatosan igyekszünk kielégíteni, az új, napelemes értékesítés azóta viszont jelentősen csökkent. A cégek számára egyébként jelenleg is akár két év alatt megtérülhet egy napelemes beruházás, magánszemélyéknél viszont a megtérülés ideje jelenleg bizonytalan. Az októberi változások hozták magával azt, hogy átstrukturáltuk a termékpalettát: a hőszivattyús rendszer kiépítése mellett az elektromos autók töltői, illetve a hibrid napelemes rendszerek és akkumulátoros megoldások felé nyitottunk. Próbáltunk további újdonságokat is bevezetni, a napelemes bojler forgalmazása már elindult – közvetlenül napelemekből lehet melegvizet csinálni.”

Napjainkban rendkívül fontos, hogy egy vállalkozás a social médiában erőteljesen jelen legyen – ez a Wagner Solarnál sincs másképp.

Mg 5622 Ps

„Már a kezdetektől volt a cégnek honlapja és a social média platformokat is intenzíven használtuk és használjuk a mai napig, tehát óriási az internet szerepe – mutatott rá Orsolya. – Természetesen eleinte az offline megjelenéseken nagyobb volt a hangsúly, rengeteg magazinban jelentek meg szakmai cikkek, amelyek a lakosságot informálták a megújuló energiaforrások adta lehetőségekről, de ez a csatorna szépen fokozatosan teljesen áthelyeződött az online platformokra.”

Orsolya hozzátette, a jövő tekintetében fontos, hogy a több lábon állás céljából az exportra is nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni; növekedési potenciált látnak szomszédos és fejlettebb országok piacain. A széles termékpaletta és a komplex energetikai megoldások lehetősége miatt további évtizedekre terveznek a piacon. Előrelépést jelent, hogy nyáron költözik a vállalkozás, és az eddigi dunakeszi, debreceni, illetve kecskeméti helyszín helyett egyetlen központban, Gödöllőn működnek majd, amely az egységes irányítás és a belső kommunikáció miatt is praktikusabb lesz. A kecskeméti és debreceni irodában pedig továbbra is változatlanul zajlik a nagykereskedelmi tevékenység.

Összefoglalva:

  • Töretlen hit és kitartás kell egy új piacon a vállalkozás felépítéséhez!
  • Családi cégnél a generációváltás sem rövid folyamat
  • Hosszú távú gondolkodással minden váratlan nehézség legyőzhető
  • Fontos a több lábon állás; az exportra is hangsúlyt kell fektetni!
  • Egy központból könnyebb az irányítás

Szerző:
Füzesi Bálint – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.