A vállalkozó nem akcióhős – Petra és az Organelle márka története az egyszemélyes hadseregtől a profi projektmenedzsmentig

Olvasási idő 6 perc

Presenszki Petra Organelle márkanéven előregyártott volume műszempillákat forgalmaz szempillaépítéssel foglalkozó szakemberek számára. Bár a termék alapvetően a hölgyeket célozza meg, a férfi olvasók számára is tanulságos az egy éve indult webshop marketing-története, mely arra mutat rá, hogy ha tényleges HATÁST akarunk elérni, ha imázst akarunk építeni, akkor jobb, ha egyetlen „megvalósító” helyett részterületekre specializálódott szabadúszókat (fotóst, szövegírót, grafikust…), vagy azok csoportját alkalmazzuk. Ők nem egyszerűen végrehajtják a vállalkozó által meghatározott feladatokat, hanem akár a marketingstratégia kigondolásában is segítséget nyújtanak.

Majd’ két évtizede a szépségiparban új piaci szegmensként bukkant fel a szempilla-hosszabbítás Magyarországon, mely hatalmas népszerűségnek örvend a mai napig, meséli Petra. Itthon is egyre több a szempilla-stylist, akik azonban alig pár év szalonmunka után – megelégeli a kemény fizikai és mentális (nem mellesleg időrabló és egészségkárosító) – munkát, oktatóként kezdik hirdetni magukat. Ki szeretne napi 8-10 órát az irritáló ragasztógőzben tölteni, ha helyette jó pénzért oktathat, vetődik fel a kérdés. A nem megfelelő képzés folytán azonban romlik a szolgáltatás minősége.

„Nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy nők szemén dolgozunk és nagy a felelősségünk, mert egy rossz technikával felhelyezett pilla károsítja a vendég saját pilláit”, mondja Petra, aki munkája szerelmeseként igyekezett megoldást találni az előbbi problémákra, s hamar meglátta az előregyártott pillákban rejlő lehetőséget. A hangsúly az „előregyártott” szón van, hisz ebben az esetben a stylist kész „tincseket” használ, ezáltal mintegy felére csökken mind a munkaidő, mind pedig az az idő, melyet a vendég a stylist keze alatt csukott szemmel kénytelen eltölteni. Keresni-kutatni kezdte azokat a gyártókat, akik kész tincsek készítésével foglalkoznak. Így került a látókörébe több vietnámi manufaktúra.

Az általunk behozott, s a webshopban értékesített pillák Vietnámban készülnek, egyedi gyártást kérünk, hogy tökéletesen megfeleljünk az itthoni és a környező (európai) országok elvárásainak, mondja az Organelle márkanagyköveteként. Nem mindegy ugyanis, milyenek a gyártatott pilla paraméterei. Itthon a rendezett, tömöttebb hatást kedvelik, szemben az amerikaiakkal, ahol többnyire a nyitott, kusza pilla a divat.

A prémium termék tehát megszületett, a kereslet óriási volt, az értékesítés egyszerűnek tűnt, s ahogy sokan mások, kezdetben Petra is egyszemélyes hadsereget alkalmazott. Időközben azonban világossá vált a számára, hogy piacvezető pozíciójának megtartásához többre lesz szüksége: bár a termék gyorsan felfutott és magas ára ellenére is könnyedén eladta magát, 6-8 hónap elteltével új, konkurens forgalmazók jelentek meg a színen.

A kiváló termék nem elég, az ügyfeleket meg is kell tartani, ehhez pedig stratégiai gondolkodásra van szükség, vallja a friss weboldal tulajdonosa. Nem tudok mindent egy személyben megoldani, igaz, a szövegek jó részét én írom, hiteles szakmai válaszokat én tudok adni a felmerülő vevőkérdésekre, hiszen 13. éve vagyok a szakmában.

Jelenleg nagyobb létszámú csapat dolgozik az online értékesítésen: grafikus, fotós, hirdetéskezelő segíti a FB-on és az Instagramon a profi megjelenést. Az Organelle webshop marketingtevékenységét végzők csapatmunkáját projektmenedzseri szinten Majsai Richárd fogja össze, aki egyben a webshop hirdetéseit is kezeli. Tőle kérdeztünk.

Hol találhatja meg a vállalkozó a számára megfelelő szabadúszó szakembert?

Az esetek mintegy 60%-ában ajánlás útján talál egymásra egy vállalkozó és egy szabadúszó. A másik lehetőség egy online eszköz használata, jellemzően posztok megosztása a megfelelő FB csoportban. Illetve egy gyors Google keresés eredményeképpen is találhatunk szabadúszókat, akik készek segíteni vállalkozásunk fejlődését. Jellemző hiba azonban, hogy a vállalkozók egyszemélyes hadseregként gondolnak a szabadúszó munkájára, aki, ha kell szöveget ír, grafikákat készít, hirdetéseket futtat, esetenként a weboldalt is szerkeszti. A bökkenő az, hogy ha mindenest szerzünk, akkor lehet, hogy minden kész lesz, de a minőség nem biztos, hogy olyan, mintha szakértőkkel dolgoznánk. A kis- és középvállalkozók ennek általában nincsenek tudatában. Célravezetőbb, ha részterületre specializálódott szabadúszókat keresünk. Miért? Mert a specializáció nagyobb gyakorlatot jelent az adott területen, továbbá, ha a specialisták csoportként segítik cégünk fejlődését, hatványozottan jobb eredményeket és professzionális segítséget kap cégünk, nem mellesleg több kreatív energia, több ötlet is születik egy ilyen együttműködés során, ez pedig elengedhetetlen egy igazán ütős imázsépítéshez.

Globális szinten az Upwork, a Fiverr, a freelancer.com felületén találhatunk szabadúszókat, korábban pedig a magyar alapítású Briefly.work oldalon is lehetőségünk volt erre.

Mivel a digitális vállalkozói világban végtelen sok „kirakat” jön szembe veled, a vállalkozók a szimpátia, és nem utolsósorban az ár alapján döntenek. Sajnos, a Covid alatt ez a piac is felhígult, a vállalkozóknak rosszak a tapasztalataik.

Ha megtalálta a vállalkozó a megfelelő freelancert/marketing csapatot, mi a következő lépés?

A feladatok hatékony delegálása. Gyakran úgy kezdődik, hogy a vállalkozó több rövid, vagy egy nagyon hosszúra nyújtott e-mailben, esetleg telefonon mondja el, mire van szüksége, a héten milyen tartalmat szeretne megjelentetni. Csakhogy egy szabadúszóval való együttműködés odafigyelést igényel.

Kell tehát egy jól használható rendszer, pl. a Slack. Ez egy ingyenes felhőalapú üzleti chat applikáció, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valós időben cseréljenek szöveges üzeneteket és fájlokat egymással. Ezek mellett elengedhetetlen a Google Drive fájl-megosztója is, melyben a szabadúszó a vállalkozó számára elérhetővé teheti az elkészített képi és szöveges tartalmakat, a vállalkozó pedig akár itt a platformon keresztül tudja jelezni észrevételeit az adott anyagokkal kapcsolatban.

Amennyiben nem egy kisebb feladatrészt akarunk kiszervezni (például a grafikai tervezést), hanem a teljes marketingfolyamatunkat külső szakértőre szeretnénk bízni, úgy érdemes megfontolni egy marketing stratéga alkalmazását, aki nem csak az adott feladatokat látja el, hanem a cég hosszútávú tervezésében is részt vesz. Az esetek döntő részében nem egy megvalósítóra van szüksége a vállalkozásnak a következő szint eléréséhez, hanem stratégára. Utóbbi több hónappal, akár évekkel előre gondolkodik, tervez, elvégzi a belső munkafolyamatok optimalizálását is a többi freelancerrel kapcsolatosan. Ezek mellet a hatékonyságot nagyban növelheti egy, a folyamatokat átláthatóvá tevő projektmenedzsment-rendszer használata, melynek kiépítése az első három hónapban ugyan sok energiát igényel mind a vállalkozó, mind az őt segítő csapat részéről, de ha már megtörtént az „alapkőletétel”, megkönnyíti mindkét fél életét.

Milyen rendszerek léteznek, melyek a munkafolyamok áttekinthetőségét és automatizálását segítik?

Ilyen a ClickUp, a Trello, vagy az Asana. Ezeken belül konkrétan tervezhetővé válnak a feladatok, pl. a májusra tervezett posztok szövegezését, a grafikák elkészültét, a posztok megosztását, a hirdetés indulási időpontját és minden ehhez kapcsolódó munkát, feladatot és részfeladatot egy felületen lát az ember, s szimplán bepipálom, ami elkészült. A mi csapatunk a ClickUp-ot használja, ezt a projektmenedzsment platformot a saját kívánalmainknak megfelelően építhetjük föl. De ott a Trello is, mely az egyszerűsége miatt kezdő platformnak kiváló, és olyan automatizmusokat tartalmaz, melyek átcsoportosítják a már elkészült feladatokat a megfelelő helyre. Első hallásra talán időrabló tevékenységnek tűnhet, hogy mindig be kell pipálgatni az elkészült fotót/grafikát, illetve a hozzá tartozó szöveges tartalmat, de ahhoz, hogy rálássunk a teljes egészre, a stratégiai tervezésben tényleg fontos látni, hogy éppen milyen készültségi szinten állnak a részfeladatok.

Az Organelle történetéből levonható tanulságok:
  1. Gondot kell fordítani a megfelelő szabadúszó kiválasztására. Az ár fontos, de nem egyedüli szempont. Kell, hogy a segítőd jól értse/érezze a termékedet. Pontosan meg kell határoznod, milyen területeken van szükséged valakire.
  2. Ha hosszú távon gondolkodsz, valószínűleg nem lesz elég az „egyszemélyes hadsereg”, profikkal profibb képet alakíthatsz ki a vállalkozásodról, miközben neked is több időd marad arra, amihez a legjobban értesz.
  3. A szabadúszókkal való munkában érdemes olyan rendszert (pl. Slack) alkalmazni, mely megkönnyíti a kommunikációt. A Facebook nem erre való.
  4. A stratégiai tervezés a vállalkozás fejlesztésének a kulcsa.

Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.