„Az a tervünk, hogy tíz éven belül száz országban száz különböző terméket értékesítsünk”

Olvasási idő 8 perc
Img 7507

Nem csupán a termékben, hanem a cégen belül is lehet és kell is innoválni – állítja Lukács Áron, az Osteroo alapítója-tulajdonosa. Az egyedi ajándékok tervezésével és forgalmazásával foglalkozó online kereskedelmi cég maximálisan kihasználja a digitalizációban rejlő lehetőségeket. Áronék sikeresen szerepeltek a Cápák előtt is, emellett olyan terveik vannak, amelyekre a legnagyobbak is felkapják a fejület. Az Osteroo elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját is.

Miért éppen az égbolt, s miért nem mondjuk a kiskutyás vonalra ugrottatok rá, ha már ajándékokról van szó?

Az Osteroo esetében egy olyan cég építéséről beszélünk, ami egyedi, testre szabható ajándékokat tervez és forgalmaz, tehát nem csupán égboltfotókról van szó. Az a célunk, hogy azokon a piacokon, ahol mi jelen vagyunk, minden ajándékvásárláson gondolkodó embernek az Osteroo és a mi piacterünk jusson az eszébe. Az égbolt ötlete pedig nem új, sok cég forgalmaz ilyen vagy hasonló terméket, ahogyan zöldséges boltból is van sok másik. Mi a piacon már bevált, validált és működő termékkel szerettünk volna megjelenni, aminek kapcsán nem szükséges a vásárlók edukálása a termékre. Így pedig az erőforrásainkat a cég építésébe és az új termékek fejlesztésére tudjuk fordítani úgy, hogy közben van egy bevált, bevételt és forgalmat biztosító termék is mögöttünk.

Vagyis némileg szokatlan módon, megfordítottátok a sorrendet és átcsoportosítottátok az energiát, jól értem?

Gyakorlatilag erről van szó. A legtöbben – akár startupperek , akár csak „sima” vállalkozást indítók – arra törekednek, hogy már az első termékükkel is innováljanak. Az olyan legyen, ami addig még nem létezett, az övék legyen a legújabb és a legjobb. Ez viszont kockázatos gondolkodás, mert miközben nagyon sok elképzelés és ötlet jónak tűnik első ránézésre, mégsem lesz sikeres a piacon. Tehát mi Csibi Vili cégtársammal úgy gondoljuk: nem szükségszerű, hogy az innováció rögtön az első termék kapcsán megjelenjen.

Img 7321

Úgy tudom, hogy nem csak együtt dolgoztok, de barátok is vagytok. Üzlet és barátság együtt?

Vili a cég vezető fejlesztője és társalapítója tele kreatív ötlettel, a szervezeti építkezési folyamatban jelenleg még kevésbé vesz részt. Valóban évtizedes barátság a miénk, és tényleg izgalmas a közös munka, hiszen folyamatos odafigyelést igényel a különböző szerepeink – egyszerre vagyunk tulajdonostársak, munkatársak és barátok is – közötti egyensúly és határok megtartása.

De vissza a céghez és akkor viszont tisztázzuk: hová megy a kreatív energiátok, ha nem „az első termékbe”?

Lehetséges innoválni az operációban, a hattérfolyamatok kapcsán, a marketingben vagy éppen a gyártásban is. Sok olyan termék van a piacon, amelyik a fejlesztők kezei között megbukott, majd a sokadik újra feltaláló sikerre vitte.

Az világos, hogy egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása és bevezetése során nagy a kockázat, de ugye nem akarod azt mondani, hogy kockázatmentesen dolgozok és békés vizeken hajóztok?

Semmiképpen (nevet – a szerk). A mostani életszakaszunkban a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy valójában kezdő vállalkozók vagyunk, így most tanuljuk azt, hogy mit is jelent valójában egy cég vagy vállalkozás felépítése. De abban a szerencsés helyzetben is vagyunk, hogy a sok kockázati tényező közöl ki tudtuk venni, ahogy említettem is, az új termék fejlesztésével, validálásával járó rizikót.

Mi az, amit meg kell tanulni, mit jelent a „cégépítés”?

Amikor valaki nekikezd egy vállalkozásnak, vagy startup céget alapít kevés vagy akár nulla tőkéből, akkor nincsen lehetősége leosztani a feladatokat, a területeket, hanem neki magának kell játszania minden hangszeren. Amíg nem tud embereket felvenni, addig neki kell helyt állnia a fejlesztésben, a gyártási menedzsment-feladatok, az értékesítés, a marketing, az ügyfélszolgálat terén. Sőt: az egyik területen kimagaslóan jónak kell lennie. Tehát ott jelentkezik a legnagyobb kihívás, hogy hogyan lehet gyorsan és hatékonyan megtanulni az összes terület működtetését. A következő lépés pedig – mi is éppen afelé tartunk – amikor az ebben az időszakban megszerzett tudást materializálni, leírni, dokumentálni kell. Mindez azért fontos, hogy az újonnan megjelenő kollégáknak szinte pillanatokon belül átadható legyen minden információ, hogy te magad cégvezetőként azzal tudj végre foglalkozni, amiben a legjobb vagy. Mi sokat teszünk ezen a téren, a nemzetközi programozó iskolát működtető P. Tóth András egyfajta mentorként segít minket. Készítettünk is egy szervezeti ábrát, ahol minden pozíció és az összes azokat betöltő név szerepel. Az ábra folyamatosan változik, ahogyan jön új ember, vagy éppen megoldást találunk egy-egy feladatra. Nem rég’ csatlakozott hozzánk egy szlovák ügyfélszolgálatos kolléga, szóval a változás folyamatos a cég életében.

És persze nem tudnátok működni internet, digitális eszközök nélkül – még díjat is nyertetek.

Ez így van, a Osteroo egy százszázalékosan remote cég. Jelen pillanatban a napi szinten dolgozó munkatársak öt különböző városból csekkolnak be, a szlovák fordítónk pedig egyenesen Kolumbiából, mert ott ragadt a koronavírus-járvány miatt. A digitális működés a Osteroo esetében nem egy jellemző, hanem cég DNS-ének a része. Online boltot üzemeltetünk, gyakorlatilag az interneten élünk. Fontos megjegyezni, hogy kicsi erőforrásokkal bírunk és a vállalásunkhoz képest is kevesen vagyunk, így még inkább igyekszünk kihasználni a digitalizáció adta lehetőségeket.

Img 7532

Ez jól hangzik, de mindez napi szinten mit jelent?

Nagyon aktívan dolgozunk azon, hogy minden ismétlődő, iteratív folyamatot a lehető leggyorsabban automatizáljunk. Azt nézzük, ha bizonyos folyamatokat, ciklusokat nem tudunk élő embereknek átadni, akkor azt hogyan tudjuk rábízni a robotokra, algoritmusokra.

Az viszont szinte közhely, hogy nagyon sok kivállalkozás nemhogy itt nem tart, de akár még weboldala sincs. Mit üzennél nekik?

Ha az Osteroo-ban minden automatizált folyamatot, okos projektmenedzser-, vagy belső kommunikációs eszközt analóg megoldásokkal vagy emberi erővel helyettesítenénk, akkor a jelenleg elvégzendő munkánk mennyisége öt-hétszeresére növekedne. Ez pedig megakadályozná a fejlesztést, a fejlődést, az előre lépést. Így mindenkinek – aki nem fektet kellő hangsúlyt az online megoldásokra és a digitalizációra – azt tudom javasolni, nézze meg, hogy melyek azok a feladatok, amiket napi vagy heti szinten állandóan el kell végezni és próbálja meg azokat valamilyen online eszközzel helyettesíteni, kiváltva az értékes emberi energiákat. Ha pedig a cégben nincsen hozzáértő IT-szakember, akkor ér segítséget is kérni: baráttól, szomszédtól, rokontól, vagy akár egy tanácsadótól is.

Csak a hazai online kereskedelem esetében döbbenetesen nagy – akár öt-hatszázmilliárd forintos nagyságú – piacról beszélünk. Hogyan találjátok meg itt a helyeteket, hogyan tudtok ebből a hatalmas tortából kivágni egy kis szeletet?

Valóban hatalmas piacról van szó, ami folyamatosan és elképesztő ütemben növekszik. Viszont ezen belül van egy olyan szegmens, ami sok helyen még, így Magyarországon is gyerekcipőben jár. Az ondemand modellen működő üzletekről van szó, amik nem csak ajándékokat vagy fogyasztói tárgyakat, hanem egyedi termékeket forgalmaznak. A vásárlóink olyan emberek, akik egyedi termékekben, ajándékokban gondolkodnak és mindezt valamilyen digitális eszközzel szeretnék létrehozni. Erre a piacra tartunk, ez a mi helyünk.

Mi tesztek azért, hogy jobban elérjétek a célcsoportot?

Nincsenek nagy meglepetések, sem a Szent Grál nincsen nálunk. Online hirdetéseket – Google, Facebook, Instagram – használunk, de a Pinteresten organikus elérésre törekszünk. Emellett szorosan együtt dolgozunk influencerekkel is. Ez egy olyan terület, ahol nincsenek csodák: nagyon sok munkát kell beletenni, folyamatos utánkövetésre, finomhangolásra van szükség. A lehető legtöbb dolgot mérni kell, mert a helyes döntéshez számokra és azok megfelelő értelmezésére van szükség.

Hogyan jelentkezik az influencerekkel való együttműködés hozadéka? Kiket érnek el ők, akiket esetleg a hirdetések nem, vagy nehezen?

Nem is annyira a „kiket”-en van a hangsúly, hanem a „hogyan”-on. Ha megtalálsz pár olyan influencert, akivel jó pillanatban, kreatív és autentikus tartalmat tudsz létrehozni, egy ilyen kampányban az aktivált userek száma sokkal magasabb lehet, mint egy egyszerű online hirdetésen, hiszen egy, a követői szemében elismert és hiteles karakter ajánl egy terméket. Ez a hirdetési piac egyébként még nagyon durván gyerekcipőben jár itthon. Rendkívül változó az influencerek által előállított tartalom minősége, és az elérhető eredmény is sokszor totál random. Inkább úgy tekintünk a mostani kampányokra, mint egy tanulási folyamatra, amiben megtalálhatjuk a legjobb, hosszú távon is együttműködésre alkalmas influencereket.

Img 7456

Melyik az elsődleges piacaitok?

Jelenleg a hazai piacra fókuszálunk minden erőnkkel, de az a tervünk, hogy tíz éven belül száz országban száz különböző terméket értékesítsünk. Nem a cél, hanem inkább a sorrend a kérdés, mert többek között az adott ország online kereskedelmi piaca, az online fizető eszközök társadalmi elfogadottsága alapján állítjuk föl a belépés sorrendjét.

A Cápák között című műsor segíti ezt az ambiciózus törekvést?

Nagyon is. A műsor előtt időszakban nem is igazán gondoltunk bele abba, hogy voltaképpen egy vállalkozást kezdtünk el felhúzni. Adott volt egy jól bevált termék, építettünk rá egy webshopot, majd egyszer csak megindultak az eladások is. Valahogy mindig megtalált minket a következő lépés. Nagyon hasznos és fontos volt a Cápák előtti szereplés, mert most már meg tudom mondani, hogy a cég hol fog tartani három-öt-tíz év múlva, s addig milyen út vezet. Képbe kerültem azzal kapcsolatban is, hogyan épül egy cég, mikor milyen stádium következik, annak milyen jellemzői vannak. S ennek a tudásnak a gyökerei oda nyúlnak vissza, hogy amikor odaálltam öt sokat látott vállalkozó elé, akkor tudnom kellett, honnan jöttem, mit akarok és tudnom kellett tőlük segítséget kérnem.

Ki fektetett a Osteroo-ba és mivel indokolta a döntését?

A Cápák Között-ből nem csak 6 millió forinttal, hanem egy szuper üzlettárssal és mentorral tértünk haza Balogh Petya személyében. Ő a világszinten elismert és sikeres NNG (sokan ismerhetik még az iGO-t) egyik alapítója – Petya egy pici startupból épített több száz fős és milliárdos forgalmú céget, azóta pedig angyalbefektetőként segíti az induló vállalkozásokat itthon. Kicsit megremeg az ember lába amikor, egy ilyen fickó azt mondja, hogy a sikerünkre fogad és csatlakozik hozzánk az úton (nevet – a szerk.). A miértről nem tudnék helyette nyilatkozni, de az biztos, hogy ebben a stádiumban – tehát nem létező cég, csak egy működőnek tűnő ötlet van – a befektetők sokkal inkább az alapítók mentalitását és a bennük rejlő X faktort nézik, mint a számokat, vagy az ötlet eredetiségét. Büszkeséggel tölt el minket, hogy megkaptuk Petya bizalmát, és erősen dolgozunk azon, hogy az évek során számokkal és eredményekkel is igazoljuk ezt.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!