Vállalkozásépítés az online térben – interjú Csorba Anitával, az Inspibox megálmodójával

Olvasási idő 8 perc

Egy vállalkozás már nem lehet sikeres közösségi média-jelenlét és minőségi tartalomgyártás nélkül, az igazán jó videós tartalom pedig nem csupán értéket közvetít, hanem reagál a közösség elvárásaira is. A jövő fürkészése helyett a jelen trendjeire kell jól reagálni, azt kell figyelni, hogy most hol van a vevőnk és a célközönségünk figyelme, s oda kell tartalmat készíteni. Interjú Csorba Anitával, az Inspibox megálmodójával, az Inspirációk Élménystúdió alapítójával.

Festőművész és építészmérnök, lakberendezőként dolgozott, tehát a személyiségét nagyban meghatározza a kreativitás, az esztétikai érzék. Mindez hogyan vált kézzel fogható és eladható termékké?

Gyerekkorom óta foglalkoztatott a kreativitás témaköre, később pedig arra jöttem rá, hogy engem az motivál a legjobban, ha inspirálok másokat. Amikor egy évtizede elindítottam egy lakberendezéssel foglalkozó blogomat, az akkori visszajelzések alapján vált bizonyossá, hogy e téma sokakat érdekel, én pedig rákaptam annak az ízére, hogy milyen jó érzés, hogy hatással tudok lenni mások életére. Tehát a közösségi visszajelzések indítottak el a mostani pályámon. Öt évvel ezelőtt vált egyértelművé, hogy a kreatív alkotás folyamatát nagyon jól be lehet mutatni a videókban. Ekkor jött az Inspibox ötlete is, ami egy olyan kreatív alkotódoboz, amiben megtalálhatóak alapanyagok, eszközök valami új alkotására.

A blogról videóra való átálláskor mennyit tervezett és kutatott?

Én nagyon sok esetben az érzéseim alapján építem a vállalkozásomat. Ha pedig létrejött a termék, jöhetnek a számok is.  Szenvedélyesen foglalkozom a hozzám köthető dolgokkal és abban hiszek, hogy a kreativitás jó hatással van az emberek életére. Kreativitással születünk, csak aztán ez a képesség elvész, viszont a gyerekek esetében jól megragadható az alkotói vágy. Én is így indultam, és építem most is a megérzéseimre hallgatva ezt a vállalkozást, amiben kezdetek óta nagyon hiszek.

Nem fél attól, hogy ha tények, számok nélkül vág bele és csak az érzéseire hallgat, akkor bukta lesz a vége?

Az elején vezetői tapasztalatok híján nagyon féltem attól, hogy vajon hogyan tud egy csapat működni úgy, ha annak vezetője inkább az érzéseire figyel és azokra hallgat. Immár egy évtizede vagyok vállalkozó, s jelenleg tizenöt emberért vállalok felelősséget, így most már elmondhatom: lehet sikeres és a célokat elérő vállalkozást építeni és vinni az érzések alapján is úgy, hogy azért a számokra is figyelünk. De a belső motivációmat csak úgy tudom megtartani, ha olyan dolgot csinálok, amiben 100 százalékig hiszek.

Milyen szempontok alapján építette fel a csapatát?

Profi, szakmájában hiteles és motivált szakemberekkel veszem körül magamat, egy igazán lendületes és fiatal csapatról van szó, akikre nagyon büszke vagyok. Engem mindig az érdekelt, hogy ki milyen ember; tud-e azonosulni a céljaimmal, pozitívan gondolkodik-e, képes-e megoldani a problémákat. Az interjúk idején is az érzéseimre hallgattam.

Említette, hogy fél évtizede tért át a videós tartalomgyártásra. Ennek mi volt a konkrét oka?

Akkoriban felkértek egy Youtube-sorozattal kapcsolatos együttműködésre és akkor láttam, hogy azon a platformon milyen nagy a közösség s, hogy a tagjai mennyire pozitívan állnak a világhoz. Akkor már tudtam, hogy a videóké a jövő és éreztem, hogy nekem is váltanom kell. Introvertált emberként soha nem szerettem a kamerák előtt állni, így nagyon sokat fejlesztettem magam és tanultam azért, hogy természetesen viselkedjek a kamera előtt is. Jártam tanárhoz, testbeszéd leckéket vettem, kielemeztem a videóimat. Lépésről lépésre haladtam.

Napjainkban milyen a jó videós tartalom?

Szerintem a jó videós tartalom mindig reflektál a nézők és a közösség véleményére. Megjelenik benne egy belső érték, illetve a készítő gondolatai a világról. Ezek a legfontosabbak. Nyilván lényeges szempont a videó minősége, megjelenési gyakorisága és formája is a különböző platformokon. De ha nincsenek meg a már említett alapok, akkor online videós tartalomról igazán nem is tudunk beszélni.

Elsőre azt gondolná az ember, hogy a videó egy nagyon energia- és tőkeigényes műfaj és emiatt sokan félnek is tőle. Mennyire könnyű vagy nehéz elindulni?

Csak azt tudom javasolni: érdemes minél előbb elkezdeni a tartalomgyártást, mert minél később indul be a folyamat, annál nehezebb lesz elérni a közösségeket, a potenciális vevőket. Nem kell a videónak tökéletesnek lennie, én is így kezdtem. Közben tanultam, értékeltem, elemeztem, fejlesztettem a technikai felszerelést. Az első lépések nem igényelnek nagy befeketést, a videós tartalomgyártás ma már elkezdhető egy okostelefonnal is. Ami biztos, hogy figyelni kell a visszajelzésekre és azok mentén folyamatosan fejleszteni. Abban hiszek, hogy a személyes márkáké, a márkáké a jövő, így hosszú távon csak tudatos építkezéssel lehet sikeressé válni. 

A közösségi média-jelenléten kívül van-e élet egy vállalkozó számára, mennyire épült be a gazdasági folyamataikba az online jelenlét?

Közösségi média-jelenlét nélkül ma már nem igazán lehet sikeressé válni, talán csak akkor, ha élnek és elérhetők a régi kapcsolatok és vevőkörök. De új vállalkozást indítani közösségi média és tartalom nélkül, ha nem is lehetetlen, de legalábbis nagyon nehéz. Mindenkinek ott van a kezében az okostelefon, így miért ne élnénk a lehetőséggel, hogy megmutassuk számukra a termékeinket, szolgáltatásainkat, értékeinket?

Egy webshopot állítólag el lehet indítani a nappaliból is. Önnek milyen szempontokat kellett mérlegelnie, milyen erőforrásokara, esetleg befeketésre volt szüksége az indulásnál?

Az online áruházat két és fél éve indítottuk el. Első lépésben kitaláltuk és fejlesztettük a terméket abban a szellem, hogy kapcsolódjon a brandhez is – így született meg a már említett Inspibox. Az első webshopot pedig egy egyszerű wordpress alapra készíttettem el. Az első évben figyeltük a visszajelzéseket, a piaci reakciókat, így haladtunk tovább a megfelelő irányba. A tapasztalatok alapján fejlesztettünk, optimalizáltuk magát az oldalt és a termékkombinációkat is a visszajelzések alapján alakítottuk. Mindez nem igényelt jelentős anyagi ráfordítást; ha valaki webshopot szeretne indítani, meg tudja tenni. Ezt követően fejlesztettünk újabb és újabb termékeket, és már kilépve az online közegből, egy különleges élményeket adó boltban is megtalálhatóak azok, az Inspirációk Élménystúdióban.

Tehát a pontos termék- és vásárlóismeret a kulcs?

Igen, és emellett nagyon jól fel kell építeni a termékimázst, a brandet is. De éppen ilyen fontos a vásárlók-, az általuk adott visszajelzések kezelése is. Az elsődleges cél az, hogy a vevő mindig elégedett legyen. Ez a gondolat esetünkben hangsúlyosabb, minthogy minél gyorsabban növekedjen az online áruház.

Az ügyfélélmény tényleg jelentős előnyt biztosít a piacon?

A termékkel valójában az a célom, hogy nyomot hagyjak a világban, hogy elégedett és boldog ügyfeleket szolgáljak ki. Ezt pedig csak úgy tudom elérni, ha tényleg figyelek a visszajelzéseikre, de a márkaépítés hosszú távú sikerének is ez az alapja. Ugyanúgy online, mint az offline térben is.

Akkor a márka, mint ügyfélmágnes?

A márka mindenképpen kulcstényező és még inkább azzá válik majd. Már most látszik, hogy főleg a fiatalabb generációk hangalapon keresnek rá valamire. Ha pedig egy évtized múlva ez már általános gyakorlattá válik, akkor a Google vagy más keresőszolgáltatás hangalapon csak egyetlen találatot nevez majd meg. Ha a vásárlók nem ismerik a márkánkat, a szolgáltatásunkat, akkor nem biztos, hogy megéri megfizetni az első találati helyet. Viszont erős és szerethető brand esetén már a kereséskor a mi márkánk jut a vásárlók eszébe. Ehhez viszont munkára – közösség- és márkaépítésre, tartalomgyártásra – van szükség.

A digitalizáció adta lehetőségek a marketing és az imázsépítés területén egyértelműen megjelennek, de a napi vagy akár a hosszabb távú munkáját miképpen befolyásolják a digitális eszközök, milyen eszközökkel támogatja meg a munkát?

Mind a csapatommal, mind a partnercégeinkkel már a digitális eszközökkel is kommunikálunk. Több olyan felkérést is kaptunk, illetve teljesítettünk tartalomszolgáltatás területén, ahol személyes találkozó nem volt egyáltalán. Egyfajta social selling-ként működött mindez, pedig hús-vér emberek dolgoztak az adott projekten. A digitalizáció elterjedése ellenére továbbra is óriási erőt látok a személyes kapcsolatokban és találkozókban, ezért is szoktam elfogadni a meghívásokra különböző konferenciákra, kerekasztal beszélgetésekre is, és ha van rá lehetőség, igyekszem a leendő és meglévő céges partnerekkel is személyesen találkozni.

És ha már a jövő: mi lehet még az, amire a jövő vállalkozóinak figyelniük kell? Milyen készségekre lehet szükségük ahhoz, hogy eredményes legyen az üzletük?

Szerintem nem jövőbelátásra van szükség, hanem inkább a jelen eseményeit kell ismerni és azokra reagálni. Azt kell figyelni, hogy most hol van a vevők és a célközönségünk figyelme, s oda kell tartalmat készíteni. Képben kell lenni a különböző platformok működésével, változásaival, belső fejlődésével is. Most például a TikTok a legújabb trend; mivel az Inspibox a 8-14 éves korosztályt célozza meg, féléve mi regisztráltunk az oldalon és már el is készítettünk negyven-ötven minőségi videót. Nem a jövőbe láttunk, hanem észrevettük a jelen trendjét.

Hogyan térképezik föl a vásárlók aktuális igényeit, hogyan próbálják meg lekövetni, hogy mi van a fejükben, a lelkükben?

Elkötelezetten hiszünk a kreativitásban és abban, hogy ez jó hatással van az emberek életére. De azt is figyeljük, hogy a fiatalok, a célcsoportjaink milyen trendeket követnek. Mivel a Youtube-on 240 ezer, az Instagramon 130 ezer a követőink száma, nagyon jók a lehetőségeink arra, hogy visszajelzéseket kapjunk. Folyamatos a kommunikáció közöttünk, a kérdéseinkre is szívesen válaszolnak. Figyelünk rájuk, de az értékeinket és a céljainkat sosem tévesztjük szem elől.

Ezek szerint megismeréshez nem feltétlenül szükséges a méregdrága online kutatás, külső tanácsadó?

Az említett esetekben sem történik más, mint a célközönség megszondáztatása. Viszont ha felépítünk egy közösséget és számukra értékes tartalmat kívánunk, akkor elkötelezettségük miatt biztos, hogy szívesen válaszolnak a kérdéseinkre is.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.4 / 5. Összes értékelés: 21

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.