Ahol a szemléletformálás és a segítés legalább olyan fontos, mint a profit – a „Tudatosan jó” sikersztorija

Névtelen Terv 2024 04 25t114710.461

Ha a vállalkozások világában mozgunk, mindennapi kulcsszavaink közé tartozik a növekedés és a profit. Képzeljünk el egy vállalkozást, amelyiknek nem ez az egyetlen mozgatórugója – de hát akkor hogyan marad talpon? Zsirai Viktóriával, a „Tudatosan jó” társadalmi vállalkozás alapítójával ezt a kérdéskört jártuk körül, a saját vállalkozói sikersztoriját alapul véve.

Zsirai Viktória a színház világában kezdte pályáját: volt rendezőasszisztens, ügyelő, művészeti titkár. Idővel azonban a művészetnél is jobban kezdték érdekelni a társadalmi kérdések, így felnőttként újra az iskolapadba ült és elvégezte a szociológia szakot. A mester szakos diplomáját átvéve már tudta, hogy társadalmi vállalkozásokkal szeretne foglalkozni, leginkább egy sajátot alapítani.

„Korábban is ismertem egy-két társadalmi vállalkozást, vásároltam tőlük termékeket, követtem a munkájukat. Sőt, a társadalmi vállalkozások működéséről írtam a diplomamunkámat, és a kutatás során egyre több ilyen szervezetet ismertem meg. Volt egy pillanat, amikor megvilágosodtam: ha valakit érdekel egy társadalmi vállalkozás, valószínűleg a többi is érdekelné, de általában csak két-három szervezetet ismernek, amikor nagyjából 40-50 ilyen van. Nekem hónapokig tartott, mire ezeket megtaláltam – de egy vásárló miért fektetne ebbe ennyi energiát?” – meséli Viki, hogyan is jött az ötlet, hogy egy platformot alakítson ki a segítő vásárlásra nyitott emberek számára.

De mi is az a társadalmi vállalkozás?

A Társadalmi Vállalkozások Magyarországi Koalíciója szerint egy olyan vállalkozást jelöl, amely

  • a társadalmi innováció, szociális gazdaság és az üzleti szektor metszetében, közvetlen állami befolyástól mentesen működik, 
  • a társadalmi céljai elérése érdekében üzleti tevékenységet végez, 
  • pénzügyi fenntarthatóságra, nyereségességre törekszik, amely lehetővé teszi társadalmi céljai elérését. 

Nincs ez másként a Viki által alapított „Tudatosan jó” társadalmi vállalkozásnál sem: „Célunk, hogy egy helyen mutassuk be az összes olyan magyarországi társadalmi vállalkozást, amely valamilyen terméket állít elő, és egy közös platformon értékesítsük a termékeiket. Partnerszervezeteink jellemzően olyan embereknek adnak lehetőséget tehetségük kibontakoztatására, akiknek egy kicsivel több segítségre van szükségük ehhez” – foglalja össze Viki a küldetésük lényegét.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy a tudatosanjo.hu oldalon pusztán egy webshopot találunk, Viki siet leszögezni, hogy mi is a különlegessége az általuk kínált platformnak: „Elmeséljük a vállalkozások történetét, beszámolunk sikereikről és nehézségeikről, bemutatjuk tevékenységüket. A hátrányos helyzetű munkavállalókat kompetens szerepkörben jelenítjük meg. Így az esélyegyenlőség iránt fogékony vásárlók közelebből megismerhetik a vállalkozásokat, új szervezeteket fedezhetnek fel, egy helyen megtalálják a teljes termékválasztékot.”

A „Tudatosan jó” olyan lehetőséget tesz elérhetővé, ami a vásárlóknak és a hátrányos helyzetben lévő embereknek is jó: aki az esélyegyenlőséget szeretné támogatni, egyszerűen és kényelmesen megteheti, jó minőségű termékek vásárlásával. A termékek készítői pedig piaci bevétellel rendelkező biztos munkahelyen, számukra megfelelő körülmények között olyan feladatokat végezhetnek, amelyekben igazán jók, megmutathatják tehetségüket.

Hogyan jutottak egyről a kettőre?

Vikiék mostanra 12 partnervállalkozással működnek együtt, a webshopban pedig összesen 70 termék közül lehet válogatni – de mind a termékpalettát, mind a partneri kört folyamatosan bővíteni szeretnék. Pedig az egész sztori onnan indult, hogy 2023 elején a Hungarian Startup University Programban Viki ötlete 200-ból a legjobb tíz közé került, így csapatot szervezhetett maga köré és résztvevője lett az inkubátorprogramnak. A vállalkozás induló pénzügyi alapját a program által biztosított ösztöndíj jelentette. Még ebben az évben két másik díjjal is elismerték a vállalkozást: elnyerte az ELTE Hallgatói Innovációs különdíját és győztesként került ki a Social Impact Awardon is.

A jó start és a szakmai elismerések megadták a lendületet, hogy a tervezgetésből a megvalósítási fázisba léphessen Viki és csapata: „Év végére már nyolc társadalmi vállalkozás csatlakozott hozzánk és a karácsonyi szezonra volt egy felépített, működő webshopunk is, ahová szépen érkeztek a megrendelések.”

Mik a legnagyobb kihívások egy társadalmi vállalkozásban?

A legfőbb kihívást az jelenti Vikinek, hogy bár sokféle kompetencia megtalálható a csapatban, sok olyan új típusú problémával találjak szemben magukat, amelyek megoldására nem mindig elegendő az eszköztáruk. Mivel az egész vállalkozást online működtetik, a digitális eszközök használata rengeteg felesleges munkát megspórol nekik. Viki szerint az online felületek rugalmassága eleve nagy lehetőség egy induló vállalkozásnak: itt futtatnak hirdetéseket, amelyek könnyen és gyorsan kezelhetők és módosíthatók, a tartalmaik elérik a célcsoportot, az eredményeikről pedig azonnali visszajelzést kapnak.

Persze nem elég csak a digitális eszközökre támaszkodni, elengedhetetlen a jól működő csapat: „A pénzügyi folyamatok tervezésében és követésében Szombath Kittire számíthatok, az arculat Dudás Norbert munkája. A honlap fejlesztésében pedig rengeteg segítséget kaptunk Kiss Pétertől és a 7Digits ügynökségtől. Az építkezésből a talicskázás rám maradt – úgy, hogy az elején gőzöm sem volt, mit is csinálok. Idővel kialakítottam a stratégiámat, sokat tanultam például YouTube-on elérhető tutorial anyagokból” – vallja be Viki.

Ha már a kihívásoknál tartunk, a marketingstratégia felépítését is ide sorolja Viki. Mivel a platform a szezon közepén indult el, meglehetősen nagy zajban kellett tesztelniük a hirdetéseiket – úgy, hogy ebben nem volt különösebb tapasztalatuk: „Meg kellett tanulnunk egyszerűen, érdekesen és érthetően kommunikálni komplex társadalmi problémákról, miközben terméket értékesítünk. Mindig tanulunk valami újat.”

Mit hoz a jövő?

A „Tudatosan jó” távlati céljai magasztosak – széles körben meg kell ismertetni az emberekkel, mit is jelent a segítő vásárlás, hogy minél többekben tudatosuljon, hogy lehet úgy is vásárolni, hogy az elköltött pénzzel hasznos ügyet támogatunk.

Viki sorol még további terveket, amelyeket szeretnének a következő években megvalósítani: „Jó lenne létrehozni egy olyan teret, ahol a termékek értékesítésén túl szemléletformáló szolgáltatásokat, eseményeket is elérhetővé teszünk. És hát nemcsak Magyarországon vannak ilyen, társadalmi céllal működő vállalkozások, így mindenképpen tervezünk nemzetközi együttműködést is.”

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.