Ha meghalljuk azt a szót, hogy influencer, könnyen eszünkbe juthat egy jól épült, a külsejére sokat adó lány, vagy fiú, aki minden nap más márkák termékeivel csinál szelfit valamelyik közösségi platformra, és teszi mindezt sok pénzért.
Ez a sztereotípia nem véletlen, és sok cégvezetőt el is riaszt már csak a gondolatától is, hogy az influencer együttműködés az eszébe jusson.
A sztereotípiákkal kapcsolatban azonban az a szerencse, hogy bár van bennük igazság, még sem igazak. Éppen ezért a legtöbb cégnek érdemes megfontolnia azt, hogy influencerekkel dolgozzon együtt, főleg, ha a fogalmat kicsit tágabban értelmezzük.
Az influencer eredetileg olyan embert (vagy akár felületet) jelent, aki befolyásolni tud, aki hatással van, aki véleményt formál.
Ez egészült ki azzal, hogy saját elérése is van a célpiacunkhoz, tipikusan valamelyik közösségi felülete, ideális esetben több platformon egyszerre.
Vagyis nekünk gépgyártóként, könyvelőirodaként, webáruházként vagy éppen nyelviskolaként az a feladatunk, hogy olyanokat keressünk, akinek van elérése a célpiacunkhoz, és aki a saját személyiségével, hitelességével tudja befolyásolni a vásárlóink döntéseit.
Gondoljunk így a témára, és máris látni fogjuk, hogy a cégünknek nem feltétlenül egy 200.000 követővel rendelkező testépítő fiú vagy modell lány az ideális influencer. Lehet, hogy egy 60 éves könyvelő hölgy, egy 15 éves gamer fiú, vagy éppen egy kismama az, akire érdemes együttműködő partnerként tekinteni, ha a közösségi médiában szeretnénk jobb eredményeket elérni.
Miért előnyös influencerekkel együttműködni?
Több szempont is van, én kettőt emelnék ki:
1. A célcsoportunk gyorsabb elérése
Megtehetjük, hogy követői bázist építünk a különböző platformokon (ezt természetesen érdemes is megtenni), de ez hosszú, fáradtságos folyamat, és gyakran komoly költsége van. Elég csak a követőgyűjtő hirdetésekre gondolni.
Ilyenkor segíthet egy influencer, aki már felépítette a saját bázisát, azokat, akikkel együttműködik. Hozzájuk tudunk gyorsan eljutni.
2. Nagyobb hitelesség a célcsoportunkban
Értelemszerűen olyan influencerekkel érdemes együttműködni, akiknek erős kapcsolatuk van a célcsoportunkhoz.
Ez segíthet nekünk a márkaépítésben és a saját kapcsolataink kialakításában és erősítésében. Egy jó influencer a saját hitelességét is hozzá tudja adni a márkánkhoz. Ettől működik jól egy ilyen együttműködés.
Az influencer követői előtt nem egy tévéreklámként jelenünk meg egy semleges felületen. Az influenszer személye, karaktere hozzáadódik a termékünkhöz és márkánkhoz. Ettől lehet hitelesebb és eredményesebb az, ha egy influencer beszél rólunk a saját követőinek a “saját” közösségi média felületein.
Hogyan alakítsunk ki gyümölcsöző kapcsolatot egy influencerrel?
Nagyon sok jó cikk van a témában, hiszen sok szempontot érdemes figyelembe venni, éppen ezért én most csak azokat gyűjtöttem össze, amik szerintem a legfontosabbak, de ez persze cégenként változhat.
1. Válasszunk okosan (a követőszám nem minden)
Sok influencer rendelkezik látványos követőszámmal, de ez nem biztos, hogy fontos nekünk. Hiszen ha a termékeink csak egy réteg piacnak szólnak, felesleges olyan partnereket keresni, akik sokkal nagyobb tömegekhez jutnak el. Nem csak azért, mert drága lesz az együttműködés, hanem azért is, mert nem fognak jól reagálni az emberek, ami kellemetlen érzés lesz, hiszen azt gondolhatja valaki, ez a termék még sem olyan jó. Pedig csak nem jó célcsoportot értünk el.
Ugyanilyen fontos, hogy vizsgáljuk meg (ha tudjuk), honnan és mikor gyűjtötte össze valaki a követőtáborát. Néha a nagy követőbázis mesterségesen van felfújva irreleváns profilokkal.
Első lépésben érdemes kiválasztani több influencert, akik a követői bázis és a célcsoportjuk alapján jó partnernek néznek ki, akár érdemes tőlük információt kérni a számaikról, az eredményeikről és a követőbázisukról.
2. Egy darabig csak figyeljünk
Figyeljük meg, hogyan kommunikálnak az esélyes partnerek, milyen posztokat raknak ki, milyen gyakran vesznek részt promóciókban, milyen termékeket és szolgáltatásokat használnak és mikhez adják a nevüket?
Milyen stílusuk van, milyen értékrendjük, hogyan bánnak a követőikkel?
Ennek alapján látni fogjuk, ki az, aki illeszkedhet a termékünkhöz és a márkánkhoz.
Kiderülhet például, hogy egy kisebb Instagram követővel rendelkező influencer jobb partner lesz. Sőt azt is érdemes megfontolni, hogy egy nagy influencer helyett több “kicsit” érdemes választani, esetleg egy olyat, aki nem is gondol magára influencerként, de a fenti szempontok mind jellemzők rá.
3. Kölcsönös együttműködésre törekedjünk!
Nyilván minden üzleti kapcsolatra igaz, de az ilyenekre talán egy kicsit jobban, hogy akkor jó az együttműködés, ha mindenki jól érzi magát benne.
Ennek fontos pontja, hogy a jó influencerek nem reklámfelületként működnek.
Vagyis nem várhatjuk el tőlük, hogy szó szerint azt mondják, amit mi szeretnénk. De nem is ezért választottuk őket.
Ne feledjük, a saját személyiségük, karakterük, véleményük az, ami fontos nekünk. Ne várjuk el, hogy változtassanak azon, ami miatt szeretnénk velük együttműködni.
Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy az együttműködés másik oldalról is kölcsönös. Vagyis nem csak nekünk jó, ha egy influencer felvállalja a márkánkat (értelemszerűen valami juttatásért cserébe), egy influencernek is fontos, hogy legyenek márkák, akik őt választják. Nekik is ugyanúgy kell értékelniük az együttműködést, mint nekünk. A mi márkánknak is jó, ha büszkén tudja kommunikálni, melyik neves szereplő használja a termékeit, és fordítva is jó, ha egy influencer büszkén mondja: akkor is használná a szolgáltatásunkat, ha nem fizetnénk érte.
Még egyszer: kölcsönösen előnyös együttműködésre kell törekedni.
+1. Tartsuk be a szabályokat!
Bár sokaknak újnak, dinamikusnak, kaotikusnak és szabályozatlannak tűnik ez a terület, de ez messze nincs így.
A Gazdasági Versenyhivatalnak ugyanúgy vannak az ilyen jellegű együttműködésekkel kapcsolatban elvárásai, mint a közösségi platformoknak.
Érdemes mindegyiket betartani (és betartatni az influencerrel is), nehogy valaki megüsse a bokáját.
A közösségi média világa színes, sokan vannak, akik ösztönösen jól használják, vagy megtanulták, hogyan hozzák ki belőle a legtöbbet.
Sokan vannak, akik olyan tömegekhez jutnak el, mint a tévéműsorok vagy éppen az újságok. Ha megtaláljuk köztük a jó partnereket, gyorsabban és hatékonyabban fogjuk tudni elérni az üzleti céljainkat. Éppen ezért érdemes megfontolni, hogy belevágjunk.
Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista, Liftup Kft.
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!