Játszva építi a bizniszét – Ádám Attila és a Reflexshop inspiráló története

Olvasási idő 8 perc
Névtelen Terv 2024 04 24t143336.267

Ádám Attila szó szerint nagy játékos, mert az általa alapított játék-nagykereskedelmi cég fejeként egész nap játékokkal foglalkozik. Az egyetem számítógépterméből diákhitelt befektetve freemailes címmel indult, ma pedig már számtalan magyar otthonban van legalább egy olyan játék, amit ő forgalmaz. Sokan irigykedve gondolhatnak rá, hogy éjt nappallá téve játszik és ezzel még jól is keres, holott a játék helyett sokkal inkább az adatokra, a vevői kapcsolatokra és a rengeteg munkára összpontosít.

Játszani kell, mert mint vallja az üzletember, „abban hiszünk, hogy az életben azok a legfontosabb pillanatok, amit az ember a barátaival, családjával és számára fontos emberekkel, valamint olyan dolgokkal tölt, amik igazán meghatározóak és amelyekre mindig vissza tudunk emlékezni.” Ebből a gondolatból indult a Reflexshop ötlete is, hiszen a cég eme legfontosabb pillanatok aktív és kreatív eltöltéséhez kínál termékeket. A kiválasztás, az, hogy milyen játék kerülhet a cég kínálatába, azonban már a vezető személyes döntésén is múlik: cél, hogy ne tucatjátékokat forgalmazzanak, hanem érdekes, egy kis csavart is adó játékra koncentráljanak a Reflexshopnál. „Ügyelünk arra, bármennyire is elcsépelten hangzik, hogy tényleg az adott kategóriában a legjobb legyen a világon” – foglalja össze Ádám Attila.

Így került be hozzájuk régebben egy Guinness-rekorder frizbi: egy, a Stanford Egyetem mérnökoktatója és cége által kifejlesztett frizbi 406 métert tudott repülni, ami a világelsőséget jelentette! Hasonlóan különleges, csak náluk forgalmazott termék volt az a bumeráng, amit a francia és kanadai nemzeti bumerángválogatott edzőkapitánya saját kézzel faragott. „Elképesztő, hogy valaki ebből meg is tud élni” – avat be a műhelytitkokba a bumerángspecialistával kapcsolatban Ádám Attila. „De a lényeg, hogy nálunk még az antiszociálisak is találnak játékot” – utal a bumeráng jellegére nevetve a cégvezető, aki természetesen ezt a játékot is kipróbálta, mielőtt árusítani kezdte. Persze az évről évre duzzadó, a tavalyi évben 2,5 milliárd forintos forgalmat elért, 30 főt foglalkoztató vállalkozás sikerében leginkább a széleskörben keresett és szeretett társasjátékok, kreatív és ügyességi játékok, különböző labdák, valamint szabadtéri és beltéri játékok széles választéka a meghatározó. Apropó labdák: a Reflexshopban kapható olyan labda is, amely úgy pattan a víz felszínén, mint a hagyományos a betonon (svéd találmány). A legnagyobb áttörést viszont az hozta, amikor a Reflexshop kiadóként betört a társasjáték iparba: az addig évente 5-10 magyarul megjelent játék helyett havonta jelent meg ennyi újdonság itthon, és Attila hirtelen a virágzó társasjátékos piac legnagyobb kiadói között találta magát. Egyik legújabb projektjük pedig a globálisan is hatalmas szereplőnek számító Funko figuráinak disztribúciója.

Jelenleg a cég termékpalettája körülbelül 10.000 darab cikkszámú terméket ölel fel, és a legnagyobb játékkereskedőknek és boltoknak szállítanak – vevőik között van az Auchan, a Tesco, a Müller, a Spar, a Media Markt, a Régió, de a partnerek között szerepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Reptéren lévő játékbolt is.

Nem volt mindig így: a vezető még egyetemista korában jött rá arra, hogy igazából nem is szeret egyetemre járni. Ezért elment Amerikába dolgozni egy gyerektáborba, ahol megérlelődött benne, hogy mivel is akar majd foglalkozni. Felvette a diákhitelt, amit a vállalkozása alapítására fordított: jojókat és más termékeket vásárolt. Közben az egyetem számítógépterméből rendszeresen küldözgette a freemailes e-mail-címéről a nagyvilágba a leveleit, amire legnagyobb meglepetésére sorban jöttek a válaszok: a világ egyik-másik megkerülhetetlen játékgyártója válaszolt, hogy nyitottak az üzletre. A munka miatt 6 év alatt sikerült elvégezni az egyetemet, ellenben már konkrét munkahelye volt, ami igencsak jól indult. 2005-ben már 19 négyzetméteres bolttal rendelkezett szülővárosában, Debrecenben, amit a 2007-es budapesti költözés követett. Minden évben folyamatosan fejlődtek, évről évre lépésről lépésre bővült a termék- és a partneri kör: a jojó és zsonglőrtermékek után jöttek a sárkányok, majd lett Facebook-oldal, aztán logikai játékokkal bővült a kínált, majd a társasjátékok következtek. „Ez nem egy egyik évről a másikra berobbanó sikertörténet, sokkal inkább egy rendkívül tudatos és következetes építkezés eredménye. És fontos, hogy a lelkesedés azóta is megvan” – mondja megint csak szinte gyermeki mosollyal a cégvezető, aki azóta is keresi, kutatja azokat az izgalmas dolgokat, amiknek ugyanolyan gyermeki lelkesedéssel tud örülni, hogy felfedezte, hogy megtalálta és meg is szerezte a játék forgalmazási jogát.

Az már a vérprofi üzletemberi oldalát mutatja, amikor azzal folytatja Ádám Attila, hogy „fontos kérdés minden esetben, hogy magamat és a cégemet alkalmasnak tartom-e arra, hogy egy adott termék disztribúcióját felvállaljam”.

Ma a cég központja Debrecenben van, de a kereskedelmet Budapestről irányítják, ahol van két szaküzletük és egy raktárbázis is.

Kőkemény munka van Reflexshop vezetője mögött: az online megbeszélések, partneri visszajelzések és szokásos tárgyalások mellett minden évben jelen van a világ legnagyobb játékkiállításain. Most márciusban Essenben voltak, egy több mint 200 ezer fős rendezvényen, ahol több mint 1000 társasjátékot mutattak be. És ez csak társasjáték! Ezért elengedhetetlen a hosszas és aprólékos megelőző kutatómunka, amely keretében elemzik a hazai és globális fogyasztói trendeket, játékipari fejleményeket, értékesítéseket, partnerek jelzéseit és adatait, valamint természetesen a globális játékipar IMDB-jeként működő BoardGameGeek rangsorában szereplő játékokat is. 2024-ben már 4 ország világrendezvényén járt a Reflexshop vezetője – legutóbbi eseményen 4 nap alatt 85 tárgyalása volt.

Az ilyen túrák eredményei közé tartozik az is – amellett, hogy alkalmanként kb. 100 új játékkal jönnek haza –, amikor egy véletlen folytán egy kávézóban kezdődött beszélgetés eredménye az lett, hogy a világszerte ismert A légi társaság című társasjáték pályái közé bekerült a Liszt Ferenc Repülőtér is. Ez a játék a tematikus játékok között a 41. legjobb a világon, a családi játékok között pedig a harminckettedik. Ezzel együtt nem minden üzlet itt dől el: a Reflexshopnak van olyan játéka, aminek a jogáért 3 évet dolgoztak, hogy megkapják.

Az eddigiek alapján jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a játékipar vajon mit kezd a mobiltelefon-játékokkal, lehet-e egyáltalán a jövőre gondolni társasjáték-forgalmazóként? Ádám Attila megnyugtat minden kételkedőt, miszerint árnyalni kell a képet a mobiltelefon térnyerésével kapcsolatban, már ami a játékokat illeti: véleménye szerint a Covid óta reneszánszát éli a hagyományos- és társasjáték, szemben a mobiltelefonos játékokkal, sőt, „naponta bővül” a piac.

A jövővel kapcsolatban a cégvezetőnek konkrét tervei vannak, amelyek közül az egyik hamarosan meg is valósul: bevezetnek egy online előfizetői modellt, amely jól illeszkedik az eddig is fontos közösségépítés folyamatába: a Reflexshop ereje mindig is a közösségekben rejlett, ugyanis már az első yo-yoknál elkezdődtek a dzsemborik, ahol oktatás és versenyfelkészülés, egymás inspirálása volt a fő fókusz. Szinte minden termékcsalád köré erős közösség épül, akik szívesen osztják meg egymással a legjobb tippjeiket, élményeiket, véleményüket. A Reflexshop Klub név alatt futó előfizetői modellel ezt még tovább szeretnék erősíteni, és egy minden eddiginél bizalmasabb kört kialakítani. Ádám Attila ezzel kapcsolatban elmondta, hogy „az előfizetői modellben azért hiszünk, mert jól látszik más piacokon is, hogy olyan bizalmi kapcsolat alakul ki így a vásárló és a cégek között, ami mindkét fél számára stabilitást ad, és értékében sokkal többet kap mind a vásárló, mind a cég, mint az előfizetés díja. Tehát ez egy win-win helyzet.” Hozzátette, hogy sok meglepetéssel készülnek a vásárlóiknak, ezért érdemes lesz követni a Reflexshop kommunikációs csatornáit.

Egy ilyen iparágban, de máshol is, ezen a szinten kevés a vállalkozói megérzés és szerencse, Ádám Attila szerint elsősorban „dolgozni kell”. Úgy látja, hogy – legyen szó alkalmazottakról vagy vezetőkről –, fontos kérdés és szempont, hogy az illetőnek milyen a munkához való viszonya. Érdeklődésükre az alábbiakban foglalta össze tanácsait a magyar vállalkozóknak, legyen szó kezdőkről vagy már tapasztalt cégvezetőkről:

  1. Egy disztribútornak, egy kiadónak abban van a felelőssége, hogy tudja azt mondani, hogy nagyon jó a termék, de nem én vagyok az ideális disztribútor. Ezt nagyon kevesen tudják megtenni.
  2. Nem a következő nagy márkát kell keresni/kitalálni, nem a következő nagy bummban kell gondolkodni, hanem légy következetes, és ne csapongj. Az meghozza a sikereket is.
  3. Nem trófeákat gyűjtök: ha kimegyek egy kiállításra, akkor azt mondom, hogy akkor jó a kiállítás, ha a lehető legkevesebb katalógussal, illetve névjegykártyával jövünk haza. Miért? Mert ez azt jelenti, hogy a meglévő partnerkapcsolatok működnek. És hogyha jók a partnerkapcsolatok, akkor a partnerekkel megvan az a fajta közös fejlődés, ami a jövőbeli növekedést is elősegíti.
  4. Adat nélkül döntést hozni nemcsak nehéz, de ellehetetleníted magad: ne megérzés alapján dönts, hanem adatok alapján. Ne a könyvelő mondja meg májusban, hogy egy korábbi döntés jó ötlet volt-e vagy sem.
  5. A legnagyobb probléma a vállalkozói gyakorlatban az, hogy a vállalkozó nincsen képben a saját képességeivel, illetve potenciáljával. Nem azzal van a gond, hogy nagyot álmodunk, hanem azzal, ha az önismeret hiányában megalapozatlan üzleti döntéseket hozunk.
  6. Folyamatosan többet kell nyújtani, mint amit a vevő kér. És nem árban kell lejjebb menni.
  7. Ahhoz, hogy egy vállalkozás életképes legyen, fel tudjon nőni a kihívásokhoz, a vezetőnél meg kell lennie annak az alázatnak, hogy olvasson szakmai könyveket, járjon utána szakmai dolgoknak. Máskülönben elmegy mellettünk a világ.
  8. Ne csak a csapattal szemben, hanem a vezetőnek magával szemben is legyen magas elvárása.
  9. Kritikus gondolkodás minden szinten: az „azért, mert így szoktuk csinálni” igazából egy lassú elhaláshoz vezet.
  10. Gondolkozz a másik fejével: a legnagyobb sikert akkor érheted el, ha felülmúlod a másik fél várakozásait, legyen szó partnerről, beszállítóról vagy vevőről. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy elengedd az önközpontú, saját érdekeit szolgáló gondolkodást és bele tudd magad képzelni a másik helyzetébe, hogy vajon mit szeretne, mivel tudnád a legjobban segíteni őt.

Szerző:
Szeles Gábor – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.