Tippek és trükkök a külföldi terjeszkedéshez a Google szakértőitől és Wolf Gábortól

Olvasási idő 6 perc

Ki ne szeretné sikerre vinni vállalkozását? A Hello Biznisz oldalain számos tippet adtunk ehhez eddig is, ám most tovább tágítjuk a spektrumot: mi lenne, ha vállalkozásod külföldi terjeszkedésbe kezdene? Aki most azt gondolja, hogy ez elérhetetlen, pláne olvasson tovább. A Telekom Hello Biznisz és a Grow with Google közös eseménysorozatának budapesti állomásán jártunk, hogy megtudjuk, mi kell az eredményes külföldi piacra lépéshez.

Hogy bőven van még hova előrelépnie a magyar vállalkozásoknak, azt mindjárt a program elején kivetített számok is igazolják: a cégek 56%-a nem rendelkezik weboldallal, 12,5%-a végez online értékesítést, és csak 5,2%-a értékesíti termékét vagy szolgáltatását a határokon túlra is.

Az ok, ami miatt a külföldi piacokon való jelenléttel még csak minden huszadik cég próbálkozik, talán abban is keresendő, hogy a magyar vállalkozások digitális fejlettsége elmarad az EU élmezőnyétől. Nem kellene ennek feltétlenül így lennie, a velünk egy időben az Európai Unióhoz csatlakozó Észtország például már abszolút a digitális éllovasokhoz tartozik, ahogyan a skandináv államok vagy Írország is.

Kkv 011 Cikk Gwg 1

A Google szakértője, Balogh Gábor szerint a digitális eszközök is segítségünkre lehetnek, hogy hatékonyabbakká váljunk: növelhetjük velük a bevételeinket és a jövedelmezőségünket is. Hogyan? A magyar cégek jelenleg átlagosan a munkaidő 49%-át olyan tevékenységekre fordítják, amelyek automatizálhatók. Azok a vállalkozások, amelyek chatbotot kezdtek alkalmazni az ügyfeleiktől beérkező kérdések megválaszolására, máris fokozni tudták hatékonyságukat, mivel a chatbot elbírt az üzenetek akár 70%-ával, így lényegesen kisebb mennyiséget kellett egy munkatársnak kezelnie.

A chatbotra támaszkodás elsőre talán túl idegennek tűnik, indíthatunk ennél sokkal egyszerűbben bevethető digitális eszközökkel. Akár olyanokkal, amelyeket a Google biztosít számunkra.

Lássuk, mit ajánlanak a vállalkozóknak a szakértők?

  • Page Speed Insights: A weboldalunk sebességét, teljesítményét értékeli, és optimalizálási lehetőségeket javasol.
  • Test My Site: Azt tudhatjuk meg, hogy a weboldalunk mobilos megjelenése mennyire gyors, hány másodperc alatt töltődik be az oldal, és ezalatt hány látogatót veszítünk.
  • Google Trends: Kideríthetjük, hogy egy számunkra fontos kulcsszó iránt mekkora az érdeklődés a neten, vagy hogy milyen másik kifejezéssel együtt keresnek rá leggyakrabban.
  • SimilarWeb: Nem csak saját weboldalunk forgalmi adatairól kaphatunk áttekintést, hanem a konkurensekéről is, megtudhatjuk például, hogy honnan érkeznek látogatóik és milyen oldalra ugranak tovább jellemzően.
  • MarketFinder: Itt tudjuk felmérni a lehetséges export piacokat, átfogó adatokat gyűjthetünk össze róluk – a logisztikai megoldásokról, ügyfélszolgálati lehetőségekről, fizetési módozatokról.
  • GoogleMyBusiness: A népszerű GoogleMaps-hez kapcsolódó alkalmazás, ahol fiókunk úgy működhet, akár egy weboldal: képeket, videókat rakhatunk fel a vállalkozásunkról (és érdemes is, mivel ma már a netezők nagyobb részt a képi elemekre fókuszálnak), monitorozhatjuk és lereagálhatjuk a beérkező véleményeket, statisztikát nyerhetünk ki az adatokból.

A Google Trends-ről, a TestMySite-ról és a MarketFinderről korábbi cikkünkben tudhatsz meg még többet.

Ha van már a cégünknek weboldala és a fent felsorolt alkalmazásokkal feltérképeztük a kiszemelt külföldi piacot, akkor a marketingben és értékesítésben is érdemes az online megoldásokra támaszkodni. A Google Ads vállalkozások számára is elérhető funkciókat kínál, megadva azt a szabadságot, hogy egy jól megfogalmazott Google hirdetés hatására az ügyfelek keresnek meg minket, nem pedig nekünk kell utánuk mennünk. Google Ads fiókot bárki létrehozhat, a Google felületén keresztül kell bejelentkezni és elvégezni a szükséges beállításokat.

Milyen opciók közül választhatunk?

  • Keresőben való megjelenés (egy adott kulcsszóra keresésnél a találati lista elejére kerülünk a hirdetésnek köszönhetően),
  • Display megjelenés (amikor weboldalakon, portálokon találkozunk a banner hirdetéssel),
  • Shopping megjelenés (amikor termékre keresve az első helyen jelenik meg az adott hirdető termékajánlata),
  • Videós megjelenés (a YouTube-on látható videók előtt / közben jelenik meg a hirdetés),
  • Univerzális alkalmazás (amikor az adott alkalmazást népszerűsíti a hirdetés).

Az ideális Google hirdetés összeállításában segítségünkre lehet a Kulcsszótervező, amelyben felmérhetjük, hogy az általunk választott kulcsszó mennyire keresett, mibe kerülne hirdetésben alkalmazni. Sőt, a Google további releváns kulcsszavakat is felajánl, nekünk csak döntenünk kell róla, hasznos-e számunkra.

Rendben, ez mind szép és jó, de a digitális eszközök használata önmagában még nem hozza el a külföldi terjeszkedést – gondolhatjuk. Nem teljesen alaptalanul. De hogy végleg meggyőzve érezzük magunkat, arról, hogy érdemes nyitni új piacok felé, Wolf Gábor sietett a segítségünkre. A Marketing Commando alapítója elsőként egy sztorit mesélt el Posta Robiról, aki Komlón vezet egy autósiskolát, és épp annak köszönhetően, hogy kicsit utánanézett a trendeknek és a kereséseknek, egy piaci rést talált. Rájött, hogy sok külföldön élő magyar anyanyelvű keres rá a jogosítvány megszerzésével kapcsolatos kulcsszavakra, és ezért elkezdett célzottan nekik hirdetni. Mostanra komoly jogosítványturizmus alakult ki Komlón: rengetegen csak azért töltenek el a városban 2 hetet, hogy Robitól tanulhassanak meg vezetni, még akkor is, ha drágább, mint más magyar oktatók.

Kkv 011 Cikk Gwg 3

Az inspiráló történet mellé Gábor további érveket sorakoztatott fel, miért érdemes exportban gondolkodnunk:

  • Csökkenhet a gyártási / bekerülési költség, ha nő a megrendelés volumene.
  • Jelentősen megnövelhetjük bevételeinket.
  • Az exportnak köszönhetően belföldön is nőni fog a versenyképességünk.
  • A több lábon állás csökkenti a kockázatainkat.
  • A régióban nagyobb lehet a versenyelőnyünk – a tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar kkv-k marketing szempontból fejlettebbek, mint a régió többi országának vállalkozásai.
  • Már nem nulláról kell indítani mindent, mint a cég alapításakor.

Gábor összegyűjtött néhány sikersztorit magyar vállalkozásokról, amelyek immár nemzetközivé nőtték ki magukat.

Ilyen például a Manna Szappan. Egy konferencián indult társalgásnál merült fel a kérdés: szabad-e és eladó-e még a szlovák licensz? A tulajdonos nem is gondolkodott sokáig, leadta az érdeklődőnek a licenszet, azóta a Manna Szappan északi szomszédunknál is elérhető.

A Hair Palace tulajdonosa a fogorvosi turizmusról váltott át a hajbeültetésre, mert úgy találta, ott kisebb a konkurencia. Az első ügyfeleiket francia nyelvterületről szerezték, francia nyelvű honlapon keresztül, amelyen még az érdeklődőnek kellett fotót készítenie a haja állapotáról és azt e-mailben elküldenie. Ma már diagnosztikai centrumot üzemeltetnek Franciaországban.

Ha tovább inspirálódnál, olvasd el Avidor András beszámolóját a külföldi piacra lépéssel kapcsolatos sikereiről és kudarcairól.

A pozitív példák mellett Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy mit nem szabad elrontani, ha már külföldi piacra pályázunk.

Vizsgáljuk meg jól, hogy az adott piacon is jól működik-e majd a cégnevünk, márkanevünk és a választott szlogen – lehetnek kulturális különbségek, amik könnyen félreértésekhez vezethetnek. Érdemes tisztában lennünk piaci pozíciónkkal, és megválasztani a megfelelő eszközöket a kommunikációnkhoz: feltérképezni a szakmai médiumokat, megismerni a releváns bloggereket és véleményvezéreket, valamint kiállításokat és konferenciákat keresni, ahol jelen lehetünk. A közösségi médiában pedig ne csak a saját oldalunkra és tartalmunkra fókuszáljunk, hanem a konkurenseket is figyeljük meg.

Ha mostanáig azt gondoltuk volna, mit nekünk nagyvilág, egy külföldi terjeszkedés csak bajjal jár, tegyük újra mérlegre, hogy nem érdemes-e nekirugaszkodni a nemzetközi piacra lépésnek. Ahogy a fenti példák is mutatják, sokat nyerhetünk vele.

Kecskeméten, Szegeden és Budapesten már több százan meríthettek inspirációt a külföldi terjeszkedéshez a Telekom Hello Biznisz és a Google közös programján. Aki szeretné élőben meghallgatni a szakértőket, november 28-án Debrecenben még élhet a lehetőséggel – itt lesz a programsorozat utolsó állomása. Aki pedig inkább a monitor előtt szeretne további plusz tudást szerezni, annak ajánljuk a digitalworkshop-hu.withgoogle.com oldalon elérhető ingyenes videóleckéket.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.