Az első egymillió forint tett bennünket igazán magabiztossá

Olvasási idő 9 perc

Nem akartunk kiszolgáltatottak lenni, ezért vágtunk bele – a MyFarm Harta története és ami mögötte van. A MyFarm Harta története a földművelés, az innovatív gondolkodásmód és a felelősségvállalás története is. Izgalmas kérdés, hogyan is tesz egy vállalkozást sikeressé a tradíció és a kemény munka, illetve a digitalizáció adta lehetőségek ötletes kihasználása. Kövesdi Gábor ötletgazda-alapítót, online szakembert kérdeztük.

A több évtizedes gazdálkodói múlt és a digitalizáció adta lehetőségek hogyan kapcsolódtak össze?

A MyFarm Harta valóban az agrárium és az online találkozása. Az édesapám immár negyven éve foglalkozik mezőgazdasággal, de nekem is alapvető élményeim vannak e téren, hiszen kertes házban, kétszáznégyzetméteres kertben nőttem föl, így jól ismerem a föld körüli teendőket. Budapestre 2005-ben költöztem föl, a Közgázon pedig egyre inkább az online marketing felé fordult a figyelmem. Az egyetem után egy nagy banknál kezdtem el dolgozni, ahol volt lehetőségem mélyen megismerni az online világ működését, de később az alapötlettől kezdve futtattam föl egy ingatlanportált több százezeres látogatottságú oldallá.

Volt biztos munkahelyetek, tehát van konkrét oka annak, hogy ennyire akartátok ezt a vállalkozást?

Amíg Budapesten tanultam és dolgoztam, az édesapám folytatta a gazdálkodást, én pedig azt láttam, hogy miközben nagyon magas szinten végzi a munkáját, mégis óriási kiszolgáltatottság közepette dolgozik. Az egész projektet illetően a személyes motivációm a legfontosabb, ugyanis a MyFarm sokkal több egyszerű üzletnél. Leginkább az vezérelt, hogy csökkentsem a már említett, a családomra nehezedő kiszolgáltatottságot. Hogy valójában milyen munkáról van szó, akkor jöttem rá igazán, amikor elkezdtem hordani Hartáról a háztájit a fővárosi kollégák és barátok számára; a hartai kolbász és paradicsom már azelőtt elkelt a körükben, hogy azokat a csomagtartóba pakoltam volna. Ezt látva kezdtem azon gondolkodni, hogy hogyan is lehetne a csökkenteni a „nagyoknak” való kitettséget, ha közben pedig ilyen kapós, amit édesapám megtermel. Szóval adva volt a kiváló háztáji zöldség-gyümölcs és az a tény, hogy szerencsére az online világban – a Google és a közösségi média korában – nagyon sok embert lehet elérni a korábbiaknál sokkal könnyebben. A saját tapasztalataim szerint pedig pontosan látszott, hogy az emberekben megvan az igény arra, hogy jó minőségű, vegyszermentes élelmiszert vásároljanak. E három szempont találkozása után már tudtam, hogy egyfajta hidat kell építenem közöttük.

Img 6321
Mi volt a következő lépés és mikor kezdett működni igazán a közösségi gazdálkodás?

Eléggé beleástam magam a témába, nagyon sokat olvastam az amerikai közösségi kertekről és hát ne feledkezzünk meg a Farmville-ről sem, hiszen ez a stratégiai játék is éppen erről szól. A MyFarm-projektet a közösségi finanszírozás reményében feltettük az indiegogo-ra több-kevesebb sikerrel. Tehát maga az ötlet 2018-ra állt össze és 2019 elején már vállalkozásként tudtunk elindulni. Beindítottuk a Facebook- és a Google hirdetéseket, így néhány hónap alatt már érkezett annyi foglalás a termőterületre, hogy édesapám huszonöt évnyi, főállásban eltöltött év után fölmondhatott az akkori munkahelyén.

Tehát ha jól értem: én innen Budapestről is egyfajta előfizetőként területet bérelhetek a kertben és ami megterem rajta, azt kézhez kapom?

Igen, erről szól a MyFarm. De nem csak Budapestről, hanem Harta környékéről is, tehát Kecskemétről, Paksról, Dunaújvárosból, vagy Kalocsáról is megvan ugyanez a lehetőség.

Img 6318
Hogyan raktátok össze az üzleti modellt és ki számolta ki, hogy kijön-e a matek?

A modellt kilencven százalékban én terveztem meg, az egyik, e területen nagy tapasztalatokkal bíró egyetemi barátom és üzlettársam pedig véleményezte azt és tanácsokat is adott.

A szüleid hogyan fogadták ezt a gondolkodásmódot?

A szüleim generációja még abban nőtt föl, hogy a biztonság fontosabb, mint egy üzleti lehetőség. Az említett modellben éppen az volt még az igazán jó, hogy pontosan le tudtam vezetni az édesapámnak, hogy neki már „csak” a legjobb tudása szerint dolgoznia kell, mert minden ki van fizetve előre. S persze ennek az innovációnak nagyon fontos eleme az ügyfeleink részéről táplált bizalom is.

Ez tényleg kulcstényező… hogyan építettétek ki a bizalmat?

A bizalmat elnyerni mindig egy folyamat eredménye s ezen folyamatosan dolgozunk azóta is. Az első időkben nagyon fontos volt a személyesség, így édesapámat is „felépítettük”, mind Sándor gazdát. De ezen túl pedig a transzparencia hívei vagyunk; mindent meg akartunk mutatni a farm életéből, így a kertbe felszereltünk egy online kamerát. Az előfizetőink bármelyik órában ránézhetnek arra, hogy éppen mi történik az ágyásokban. Tudják, hogy mikor van kapálás, ültetés, milyen időjárási tényezők befolyásolják, hogy esetleg kevesebb a paprika vagy több a paradicsom. Emellett az inetrack alkalmazással nyomon tudják követni a kosarukat is. Nagyon sok energiát fordítunk a kommunikációra; van egy zárt Facebook-csoportunk is, ahol minden információt megosztunk a bérlőkkel, legyen szó pozitív vagy negatív dolgokról. De a bizalom alapja az is, hogy a bérlőinket bevonjuk a tervezésbe, mert például szavazhatnak arról, hogy mikor mit ültessünk, vessünk el a kertben. Igyekszünk dokumentálni mindent a kerttől az ajtóig.

Img 6316
Viszont az agrárium éppen az egyik olyan terület, aminek nagyon magas az időjárási tényezőknek való kitettsége. Ilyenfajta kockázat mellett hogyan lehet jól tervezni és mindezt hogyan lehet jól kommunikálni az ügyfelek felé?

Nyilván az időjárás kockázatait nem lehet nullára csökkenteni, de több jó megoldást is bevezettünk. Fúrt kútból nyert vízzel saját, okos öntöző rendszerünk van, emellett napenergiát is használunk. A napszúrás-érzékeny növényeket árnyékoljuk, míg a szeles időjárást kevésbé tűrőket kukoricával ültettük körbe. És a transzparencia itt is százszázalékos: minden ügyfelünk tisztában van azzal, hogy probléma esetén együtt sírunk, bőség idején együtt nevetünk. Az ügyfeleink tisztában vannak azzal, hogy földet bérelnek és a kosárban azt kapják meg, ami azon megterem. Igaz, ha a kosár kisebb, igyekszünk valami kis plusszal kedveskedni, például a nemrégen behozott méheink mézével.

Nagyon megértőnek tűnnek az ügyfeleitek: mit lehet tudni róluk?

Sok mindennel foglalkozom, de azt kell mondjam, hogy a MyFarm tipikus álomügyfélkörrel bír. A bérlőink nagyon tudatosak és ha megkapják a transzparenciát, nagyon is megértőek. Jelenleg több mint százötven előfizetőnk van, többségük budapesti, kisebb hányaduk Harta-környéki. Az előfizetők több mint fele kisgyerekes család.

Img 6317
Szerinted a sikeretek összefügghet azzal, hogy egyre inkább teret nyer a lassabb élet, az ökotudatosság ideája és az emberek még költeni is hajlandóak erre?

Abszolút, s a környezettudatosság egy fontos üzenetünk is. Biztos vagyok benne, hogy egy évtizeddel korábban nem csupán a közösségi média hiánya, de a tudatos gondolkodásmód elégtelensége miatt sem tudtunk volna ilyen gyorsan növekedni.

Szokták mondani, hogy közösségi média és jó marketing nélkül ma egy vállalkozás életképtelen s igen gyorsan a hamvába hal… mit gondolsz erről?

Nem hiszem, hogy életképtelen lenne, de egy új vállalkozást felépíteni online marketing nélkül meglehetősen nehéz. Ez a pillér a mi esetünkben is lényeges elem. De jó ha tudjuk, hogy az online jelenlét semmit sem ér, ha nincsen mögötte tartalom. Hiába van valakinek százezer követője, ha nem tudja őket megszólítani.

Img 6319
A Ti mindennapi munkátokat hogyan, mely területeken segítik a digitális eszközök?

Az édesapám egy applikáció segítségével tudja vezérelni a napenergia-hasznosítást és az okos öntözőrendszert, így többek között szabályozható, hogy melyik ágyás mikor és mennyi vizet kapjon. Emellett a már említett kerti, online kamera mozgásérzékelővel van ellátva, így a bérlők egyéni beállításaik függvényében tudják megnézni, hogy éppen milyen munka folyik a kertben. A hetente-havonta kiküldött kosarakat pedig az inetrackeren keresztül lehet nyomon követni. És persze használunk Trello-t, online admin és -webshop rendszert is. A Facebook és a Google pedig alapvető eszközök.

Az ötlet részben a saját tapasztalataid alapján erősödött meg, de azt gondolnám, hogy egy vállalkozás elindításához ez kevés lehet. Honnan tudtad bizonyosan, hogy erre a szolgáltatásra valódi, üzleti szempontból is értékelhető igény van?

A MyFarm mellett van még két vállalkozásunk, a parasztreggeli.hu és a kolbasztoltok.hu kolbásztöltő csapatépítő, így több százas mintán tudtuk élesben letesztelni, hogy valós igény van a vidéki ízekre s láttuk azt is, hogy ki mennyit hajlandó fizetni egy ilyen szolgáltatásért. Gyakorlatilag élőben teszteltük le a vidéki minőség és a budapesti árrés mértékét. Mindemellett nagyon sok személyes beszélgetésem volt hasonló élethelyzetben lévő – úgymond fehérgalléros, irodai környezetben dolgozó – emberrel, így rengeteg információhoz jutottam. Amire a MyFarm teljes koncepciója összeállt, legalább félszáz ember véleményét kértem ki. Az első húsz előfizetőnkből a fele ismerősünk és az ő ismerősük volt. Az első tíz ügyfelünk által befizetett egymillió forint, valamint az indiegogo-ról befolyt közel ekkora összeg a kicsi belépési küszöb mellett nagy magabiztosságot adott nekünk és megerősített bennünket abban, hogy ebbe bele kell vágnunk.

Mindig ilyen vállalkozó szellemű voltál?

Nagyon jót tett nekem, hogy anno egy nagy banknál tudtam elkezdeni a pályámat, mert ott nagyon élt a vállalkozói szellem és sokat tanultam azokban az években. Ügyvezetőként volt lehetőségem egy csoporton belül – a kockázatoktól részben védve – a nulláról felépíteni egy vállalkozást és már akkor éreztem, hogy jó vagyok ebben és szeretek létrehozni dolgokat. Viszont nem vagyok az a típus, aki csapot-papot félredobva óriási kockázatokat vállal, számomra a biztonság is fontos tényező. A MyFarm esetében is szükség volt az első húsz ügyfélre, hogy igazán hinni tudjak benne. A többszörös visszacsatolásig, alaposan körbejárok minden témát, minden ügyet. Szerintem így lehet sikeresen és stabilan növekedni, de tudom, hogy vannak, akik másképpen, nagyobb kockázatokkal, nagyobb energiával vállalkoznak. Vállalni kell a kockázatot is, de én az aranyközépútban hiszek.

Img 6320
A Highlights of Hungary díja mit jelent számotokra?

A Highlights of Hungary célja egy valóban értékteremtő közösség felépítése és fantasztikus dolog egy ilyen közösség részévé válni, mert a tagok nem feltétlenül az anyagi motiváció miatt, hanem a valós értékteremtés mentén dolgoznak. Nagyon sok energiát és munkát fektettünk a farmba, így a bérlőink visszajelzései mellett még ez a semmilyen anyagi juttatással nem bíró díj tölt el bennünket óriási büszkeséggel. Úgy éreztük, hogy nem vagyunk olyan jók, hogy az ötvenöt jelölt között legyünk, de hogy a kurátorok negyedikként díjaztak minket, az tényleg büszkévé tett bennünket. És valójában ez felelősséget is jelent, hiszen azt jelzi vissza számunkra, hogy még jobban kell csinálnunk.

Mik a további tervek?

Nagyon komoly terveink vannak, de az is látszik, hogy a MyFarm Harta esetében egy növekedési korláttal is számolnunk kell. Édesapám jelenleg ezer négyzetméteren gazdálkodik, de ez egyre nagyobb kockázatot és stresszt jelent a számára, így lassú a növekedésben, maximum kétezer négyzetméteres gazdálkodásban gondolkodunk Hartán belül. Szeretnénk új technológiákat behozni a mindennapjainkba és új termésekkel bővíteni – eper, málna, ribizli, méz – a kosarat. De a téli szezonra gondolva fontolgatjuk a fólia sátras megoldást is. Emellett elindítottuk egy alapítvány bejegyzését, ami összefogná a hasonló szellemben és keretrendszerben gazdálkodó gazdákat, hogy nagyobb lokációban is tudjunk szállítani. Már elkezdünk egy alap toborzókampányt és igencsak nagy az érdeklődés az ügyben.

Ha érdekelnek a zöld témák, foglalkoztatnak mindennapjaink környezeti kihívásai, és tennétek valamit a változásért, várunk Titeket a GreenLab programba! Jelentkezzetek 17-35 év közötti tagokból álló kisebb vagy nagyobb létszámú csapatokban és a Telekom Kraft szakértői segítenek megoldások, ötletek kidolgozásában. Bővebb információ és részletek: https://www.ashoka.org/hu-hu/program/green-lab

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 15

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.