„Akkor ez elég merész húzásnak tűnt…” – Mi történik akkor, ha egy tehetséges, művészlelkű designer és egy üzleti szemléletű menedzser fog közös munkába?

Olvasási idő 6 perc

Az „AGNESKOVACS” nemzetközileg is elismert, prémium márka egyszerre modern és egyszerre kifinomult eleganciát képviselő táskákat gyárt meglehetősen formabontó technológiával. Kovács Ágnes még elsőévesként a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kollégiumában kezdte készíteni egyedi táskáit, eleinte csak a barátainak. Nem valószínű, hogy sejtette, mit és kit tartogat számára a jövő. 

A Moholy-Nagy László szülőfalujából, Bácsborsódból származó tervező családjában több generáció foglalkozott bőrművességgel. Táskáinak a jellegzetes karakterét a kialakítási technika adja: minden esetben egyetlen lapból, hajlításokkal és hajtásokkal készülnek, minimális varrással. 

Kovács Ágnes: Mérföldkő volt, amikor 2014-ben, a diplomázásom évében a „Gombold újra, Divat a magyar” pályázatán elnyertem a „Legjobb fiatal kiegészítő tervező” díját a táskakollekciómmal. Akkor érezhetően elkezdtek érdeklődni a munkáim iránt. Még azon a télen jött egy nagyon húzós karácsonyi időszak, tele voltam megrendeléssel, de nem győztem a munkát, mert teljesen egyedül csináltam.  Éreztem, hogy ez így nem mehet tovább, de nagyon tanácstalan voltam, hogy merre induljak el.  És akkor 2015 januárjában jött egy megkeresés…  

Dr. Dura Mónika jogász végzettségű topmenedzser 2015 januárjában épp a neten keresett egyedi, minőségi táskát saját maga részére a magyar tervezők kínálata között, amikor ráakadt Kovács Ágnes munkáira. 

Dr. Dura Mónika: Nagy nehezen rátaláltam a weboldalára is, de ott nem lehetett vásárolni, csak emailt küldeni. Azt láttam, hogy mennyire professzionális Ági táskája, mennyire kitűnik a tömegből, de mennyire nem ügyfélbarát a weboldala. Személyesen hozta el a táskát, mert én pont otthon voltam a negyedik gyermekem születése után. Elmondtam neki a meglátásaimat, és felmerült az együttműködés gondolata is. Nekem manager tapasztalatom van, ami ugyanolyan értékes, mint Ági szakmai tudása és ha ez kettő összeadódna, akkor abból valami nagyon klassz dolog jöhetne létre. Úgy véltem nem elég, hogy egy tervező tehetséges, ahhoz, hogy sikeres legyen a termékét marketingelni, saleselni, brandelni, a brandet pozícionálni kell és jogi ismeretekre is szükség van. 

Miután Ági is jó ötletnek tartotta a közös munkát, az első lépés az volt, hogy Mónika különböző „házi feladatokat” adott, amit hetente átbeszéltek. Már azokban a kezdeti hónapokban kiderült, hogy nagyon jól tudnak együttműködni. 

Kovács Ágnes: Nagyon izgalmas és inspiráló volt az a kezdeti időszak. Végre volt egy irány amerre tarthatok, voltak konkrét célok. Nagyon sok munkát jelentett persze a weboldalkészítés, a fotózások, a szerződések, de élveztem. Kaptam olyan feladatokat például, hogy végig kellett gondolnom a termékek előállítási költségét és a ráfordított időt a beárazáshoz. Ettől a ponttól kezdve ez a tudatosság beépült a brand árpolitikájába.

Dr. Dura Mónika: Megbeszéltük azt is, hogy mik a játékszabályok: minden olyan kérdés, ami design, vagy arculat, abban Ági fogja kimondani a végső szót, és minden egyébben én döntök. Mindenki a saját területét tudja jól csinálni, és ezt kölcsönösen tiszteletben tartjuk. 

Legelőször elkezdték a márkát brandelni. 2015-ben azért volt ez nagyon merész döntés, amit végül meghoztak, mert mindenki más a közepes, vagy nagyon olcsó kategóriába sorolta magát.  Mónika pedig úgy gondolta, hogy sokkal feljebb fogja a márkát pozicionálni. 

Dr. Dura Mónika: Akkor ez elég merész húzásnak tűnt. Emlékszem, ahogy Ági is kapkodta a levegőt: 30-40 ezer helyett 180 ezerre emeltük az árat. A brand prémium minőségbe való pozícionálása mellett az szólt, hogy magas minőségű olasz alapanyagokat és kiegészítőket kezdtünk el használni, és a minőségi gyártás a legfőbb szempont lett. A piacot is meglepte a döntésünk, mert senki más nem csinálta ezt rajtunk kívül. Sokan mondták azt, hogy ezt senki nem fogja ennyiért megvenni, de pár hónap múlva már elkezdtek jönni a pozitív visszajelzések. 

Nemcsak új viszonteladói üzleteket kutattak fel, hanem elkezdtek a digitalizcióra is nagyobb hangsúlyt fektetni. Többek között az online fizetést vagy a social médiát is használni, ez utóbbit nagyon tudatosan. 

Dr. Dura Mónika: Létrehoztunk egy jól működő, színvonalában a termékekhez illő webshopot, hogy minél könnyebben tudjanak a vevők vásárolni és átlátni a kínálatot.  

Rendbe tették az adózást, és a jogi dolgokat is. Számtalan olyan területet, ami korábban abszolút hiányzott. 

Dr. Dura Mónika: Egy év alatt helyére kerültek a dolgok, és utána már sokkal könnyebb volt az eredményeket produkálni. Ezeket a folyamatokat és platformokat egyszerre indítottuk be, ennek pedig meglett a hatása. Ezt követően foglalkoztunk a kommunikációval, amelynek kapcsán nem csak a hazai, de a külföldi sajtó is felfigyelt ránk. 

Kovács Ágnes: Amikor elindultunk együtt, akkor nem csak az üzletmenet lett professzionális, de lett egy minőségi ugrás a termékekben is. A táskák nagyon speciális technológiával készülnek, a gyártásuk is nehéz és időigényes. Heteket töltöttem a gyárban, hogy felügyeljem a gyártást és sikerüljön azt a minőséget elérnünk, amivel elégedettek lehetünk. 

Az elején megállapodtak, hogy a minőségből nem adnak alább, abban nem ismernek kompromisszumot. Több gyártóval is megismerkedtek, mire kialakult, hogy ki az, akivel hosszú távon együtt tudnak dolgozni. De úgy vélik nem csak erre, hanem az üzletmenet kiemelkedő minőségére is szükség van: fontos a komoly üzleti, szakmai háttér és tapasztalat.  

Dr. Dura Mónika: Ha nem értesz az adózáshoz, a marketinghez, a joghoz, akkor a nehezebb szituációkban nincsenek érveid. Az, hogy én ott voltam ezekkel Ági mögött, neki magabiztosságot adott. És ha az ő szakértelme kevés volt egy ügy kezeléséhez, akkor mentem én.  

Kovács Ágnes: Ezzel csak egyetérteni tudok. Sok kortársamon látom, hogy nem könnyű érvényesülni ebben a szakmában itthon egyedül. Én nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy rátaláltam az üzlettársamra, és így azt csinálhatom, amit szeretek. 

A vásárlók úgy tűnik, díjazzák ezt a fajta hozzáállást és minőséget, mert egyre népszerűbbek nem csak Magyarországon, de külföldön is a termékeik. 

Kovács Ágnes: A budapesti stúdiónk mellett több üzletben is megtalálható a márka a világ számos pontján. Sok megrendelés érkezik például New Yorkból, és Ázsiában is nagyon népszerűek vagyunk. Eltelt már jó pár év, hogy az első darabomat elkészítettem, de még mindig nagyon jó érzés, amikor meglátok valakin egy AGNESKOVACS táskát Budapesten vagy bárhol máshol a világban.  

Amit Dr. Dura Mónika tanácsol azoknak, akik hasonló területen szeretnének eredményeket elérni: 
  1. Tudatosság. Brand, sales, marketing, mindhez kell stratégia. Ha van egy konkrét célod, akkor minden döntésed afelé tud mutatni. Találd ki, hogy abban az évben neked mi a célod, ez lesz az iránytűd.  
  2. Készülj nagyon sok munkára! Nem elég, hogy felépíted, de működtetni is kell a vállalkozást. Ez olyan, mint a kert: azzal, hogy elültetted a virágokat, még nem vagy készen, azokat minden nap locsolni és gondozni kell. 
  3. Ne akarj mindent magad megcsinálni! Tudatosítani kell, hogy nem tudunk mindent egy személyben megtenni. Ha nem vagy valamiben jártas, akkor kérj segítséget a megfelelő szakembertől! 

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 11

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.