A monotonitás megöli a kreativitást, egyedit akartam alkotni! – egy asztalos mutat új irányt a vállalkozók számára

Olvasási idő 7 perc

Alkalmazottént szinte megfulladt, így létrehozta a saját asztalos vállalkozását. Karaszi Lajos egyéni vállalkozóként szembenézett az anyagiak jelentette félelemmel, az ügyfélszerzés kihívásaival is. A szakember viszont az első pillanatokban felismerte az online jelenlét és a közösségi média hasznosságát olyannyira, hogy immár kulisszatitkokat leleplező videókat is gyárt. Története a támogatás, az emberközpontúság és a minőségi munka maximumra járatásának története is.  

Egy régi álmod valósult meg azzal, hogy egyéni vállalkozóként alkothass, de miért volt ez számodra annyira fontos, hogy otthagyd az alkalmazotti létet? 

Két fontos motiváció volt a mögött, hogy 2018-ban elindítottam a Woo La Design-t. Az egyik, hogy szerettem volna a saját magam ura és a saját sorsom kovácsa lenni. A másik pedig, hogy asztalosként meglegyen a lehetőségem egyedi termékek előállítására. Olyan dolgokat akartam létrehozni, amikben „én is benne vagyok”.  

Vagyis alkalmazottént ebből a szempontból nem tudtál kiteljesedni, szűknek találtad a kereteket?

 Mondhatjuk így is, mert alkalmazottként az egyediséget illetően nincs nagy mozgástér. A Woo La Design indulása előtt egyetlen komoly munkahelyem volt, ahol több mint fél évtizedig dolgoztam. A cég viszont a sorozatgyártásra szakosodott én pedig egy idő után már nem találtam a helyem… az igaz, hogy a sorozatgyártás is igényel szakmai tudást- és érzéket, de egy kis kézügyességgel bármelyik gép kezelhető. Vagyis alapvetően sokkal inkább egy betanított munkáról van szó és nem a kreativitás megéléséről. Viszont szerintem a monotonitás nem csak a kreativitást, hanem az inspirációt és ambíciókat is elnyomja. Ez főleg azok számára jelenthet gondot – és én is ilyen vagyok – akiben ott él a vágy arra, hogy egyedi dolgokat hozzon létre, akik számára fontos, hogy a munkája egyben élmény is legyen.  

A kockázatok nélküli váltás lehetősége viszont keveseknek adatik meg… mit kellett mérlegelned a felmondásod időszakában? Főleg úgy, hogy asztalos szakemberként szerszámokra, műhelyre is szükséged van. Voltak félelmeid azzal kapcsolatban, hogy kijön-e a matek?  

Vállalkozóként szembe kellett néznem az anyagiak okozta félelmeimmel is, hiszen az induláshoz és a napi munkavégzéshez valóban szükség van szerszámokra, célirányos gépparkra és műhelyre, illetve ügyfelekre is. A munkavégzés fizikai hátterének megteremtése tényleg sok százezeres beruházást jelent s egy esetleges kudarc esetén ez problémákat okozhat. Óriási szerencsém volt és van a mai napig, mert a feleségem és a szüleim is a kezdetektől támogattak – ha anyagilag nem is, de lelkileg mellettem álltak és biztattak. Emellett nagyon sokat köszönhetek a könyvelőmnek is, ugyanis nem csak lelkileg, de szakmailag is minden olyan támogatást megkaptam tőle, amire egy induló egyéni vállalkozónak szüksége van. Legyen szó az adózási vagy bármilyen más jogszabályi háttérről, mindig számíthattam rá. 

Volt B terved arra az esetre, ha esetleg nem indul be az üzlet? 

Vállalkozni nem könnyű, hiszen a sikerek mellett ennek az útnak is megvannak a maga kihívásai és buktatói is. Az egyik ilyen, ha nincsen elég megrendelés. Noha végig abban bíztam, hogy meg tudom csinálni és működni fog a vállalkozásom, mégsem hagytam magam tervek nélkül. Nagyon leegyszerűsítettem a dolgot: az első évet követően sem indul be a vállalkozás, akkor visszamegyek alkalmazottnak és erőt gyűjtve később újra belevágok. Sőt, még egy olyan gondolatom is volt, hogy talán még szakmát is váltok. Szerintem fontos, hogy legalább az első éveket illetően legyen B tervünk, hogy a kritikus helyzetben a rögtönzés helyett legyen mihez hozzányúlnunk. Szerencsére nem volt szükség arra, hogy újratervezzek, tovább tudtam menni vállalkozóként.  

Mi volt a legnagyobb kihívásod? 

Szerintem egy vállalkozó legnagyobb kihívása – és az enyém is ez volt – ha nem jut elég megrendeléshez, nincsen elég ügyfele és bevételei, miközben a havi kiadások nem várhatnak. Ezzel mindenkinek szembe kell néznie és ilyenkor lényeges, hogy legyen mögötte egy támogató család vagy baráti kör. Természetesen az ügyfélszám alakulásának okait minden esetben alaposan meg kell vizsgálni, mert több tényeztő is állhat mögötte. Egyik ilyen, hogy az adott vállalkozó hogyan viszonyul az online világhoz, a marketinghez… 

Viszont az embereket nem csak a támogató közeg vesz körül, olykor küzdeni kell a tamáskodókkal is – őket hogyan lehet jól kezelni? 

Én úgy gondolom, hogy a kétkedők kezelése – bár elsőre annak tűnhet – egyáltalán nem egy nehéz dolog.  Érdemes meghallgatni a különböző véleményeket, az egészséges vitákban mi magunk is sokat fejlődhetünk. De az igazi tamáskodókat biztassuk arra, hogy mutassanak jó példát arra, hogyan is kell jobban csinálni… 

Asztalosként szinte nincs két egyforma munkád, egy igencsak szeriőz területen dolgozol, így adódik a kérdés: hogyan szerzel ügyfeleket?  

A megrendeléseimet két jól elkülöníthető ügyfélkörből kapom. Egyrészt egyre többször veszem át a szintén asztalos, de már idős édesapám megbízásait részben vagy akár teljes egészében. Emellett pedig – mivel jelen vagyok a különböző felületeken – egyre több megrendelést kapok az online térből is. Ugyanakkor minkét ügyfélkört tekintve igaz, hogy a szájról szájra hagyomány útján, személyes ajánlások után keresnek meg. Ez fontos, mert idáig csak valóban minőségi munkavégzéssel lehet eljutni és a minőség olykor még a határidő betartásánál is fontosabb. Velem is megtörtént már, hogy csúsztam egy határidővel, amire a megrendelő válasza az volt, hogy „Lajos, megérte várni rád!”. 

Kerültél olyan helyzetbe, amikor tényleg veszélyes mértékben csökkent az ügyfélköröd s ha igen, milyen lépéseket tettél? 

Szerencsére nem volt ilyen problémám, még a kritikus pandémiás időszak ellenére sem. Persze ha gond lett volna a megrendelések számával, az online tér és az okos „önmarketing” segítséget nyújt. Ilyen esetben a közösségi média intenzívebb használata, valamint a kedvezményes ajánlatok vonzóbbá tehetik az adott vállalkozást. 

Online jelenlét nélkül lehet-e még sikeres vállalkozást vinni? 

Elképzelhető, hogy vannak olyan ágazatok, ahol nincsen szükség erős online jelenlétre, bár, ha valaki például a termelői piacra dolgozik – például szörpöt vagy mézet készít – annak nagyon sokat kell utaznia annak érdekében, hogy a lehetséges vevői megismerjék őt és vásároljanak is tőle. Itt adott esetben hatalmas kilométerköltségekkel kell számolni, mert csak egyetlen települése koncentrálni „nagyon karcsú” lehet a bevételeket illetően. Tehát úgy gondolom, hogy legyen szó asztalosról, tetőfedőről vagy restaurátorról, nagyban megkönnyíti az életét, ha online is aktív. Az biztos, hogy én az induláskor asztalosként, egyéni vállalkozóként igencsak éreztem a nyomást azzal kapcsolatban, hogy meg kell jelennem az online térben és ki kell használnom a bizonyos szempontból ingyenes platformok adta lehetőségeket. S ahogyan említettem: jók a tapasztalataim.  

Mire használod az online lehetőségeit?  

Az internet sok területen megkönnyíti az életemet vállalkozóként. Mindent – legyen szó anyagbeszerzésről, a megrendelések kezeléséről vagy az új- és meglévő ügyfelekkel való kommunikációról – digitálisan intézek. És akkor ott van még a Woo La Design marketingje is; jelen vagyok a Facebookon és az Instagramon, de elindítottam egy YouTube csatornát is, ahol a videókban a termékek gyártási folyamatainak egy-egy kritikusabb szakaszait mutatom meg.  

Vagyis beengeded az ügyfeleidet a kulisszák mögé?

Ezt jól megfogalmaztad! Úgy látom, hogy a személyesség egyre fontosabb az emberek számára, hiszen a vásárlásaikat illetően is egyre tudatosabbak, nagyon megnézik, hogy mire költik a pénzüket. Izgatja őket, hogy ki áll a minőség mögött s hogy ő hogyan végzi a munkáját.  

Ha azt mondanám neked, hogy szeretnék nyitni egy kis pékséget, de online jelenlét nélkül, mit mondanál, miért vágjak bele mégis?  

Az egyik legfontosabb érvem az lenne: a vállalkozásod online jelenlétével magasabb bevételekre és profitra tehetsz szert, akár több száz kilométer távolságból is. Erre a saját példámat is említhetném: egyre több megrendelést teljesítek akár százötven-kétszáz kilométer távolságból is.  

Viszont én erre azt mondom: nem tudom használni ezeket a felületeket és időm sincs rá… mi a válaszod? 

Mi sem egyszerűbb… Lefogadom, hogy a szűkebb baráti körödben van olyan ember, aki segíthet, akár közvetlen vagy közvetett formában is. Ha már megy az üzlet, de úgy érzed, hogy többet is ki tudnál hozni belőle, egy barát vagy ismerős 2-3 poszttal kisegíthet. Ha az elején vagy még és komolyabb hírverést tervezel, akkor szükséged lesz egy szakértőre. Számtalan marketinggel foglalkozó, online segítség nyújtásra szakosodott szakembert találni a közösségi oldalakon. Na de ehhez már szükséged lesz a közvetett segítségre egy jó baráttól. 

Milyen terveid vannak az elkövetkező évekre?

Hamarosan egy új épületbe költöztetem a műhelyt és tervezem a géppark fejlesztését, de a terveim között szerepel két-három alkalmazott foglalkoztatása is. Fontosnak tartom, hogy legyenek az irányokat kijelölő céljaink, mert a piaci versenyben vállalkozóként csak akkor tudunk talpon maradni, ha elkötelezettek vagyunk a fejlesztés és a bővítés mellett. Aki megáll, az elsüllyed.  

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 15

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.