A háború elől menekült, majd sikeres kereskedelmi vállalkozást épített fel Csányi Zoltán és családja.

Olvasási idő 7 perc

A délszláv háború elől menekülve érkezett négyfős családjával Szegedre Csányi Zoltán 1992-ben. Az útelágazásokkal tűzdelt elmúlt harminc év alatt a magyar piac egyik legmeghatározóbb ruhakereskedelmi webáruházát építették fel, amely immár kétszeres Magyar Brands-díjas. A Dressa ügyvezetője felidézte a legfontosabb fordulatokat, s beszélt a folyamatos fejlődésről, valamint a társadalmi felelősségvállalásról is.

Megtudhatunk többet arról, hogy miért kellett hátra hagyniuk korábbi otthonukat? 

Életveszélyes volt a szituáció. A délszláv háború idején egyik nap megkaptam a katonai behívómat. Ekkor – nem sokat gondolkodva – összepakoltunk a feleségemmel, s két gyermekünkkel Szegedre jöttünk. Azért, hogy egész biztosan ne kelljen bevonulnom, céget alapítottunk Magyarországon.  

Azonnal belevágtak a kereskedelmi vállalkozásba? 

Nem, eleinte nem dolgoztunk a cégben. A feleségem eladó volt egy ruhaboltban, ezt vettük meg később, s kezdtünk önállóan textilkereskedelemmel – legfőképp harisnyával és alsóneművel – foglalkozni.  

Hogyan sikerült felépíteni a céget? Melyek voltak a vezérelvek? 

Új környezetben és mindenféle kapcsolati tőke hiányában vágtunk bele a vállalkozásba. Rengeteg befektetett munkával értük el a sikereinket. Nagy „újrakezdési” adrenalin dolgozott bennünk. Úgy éreztük, hogy nincs veszíteni valónk, innen csak előre haladhatunk. Jellemző ránk az is, hogy mi semmit sem csinálunk úgy, mint mások. Ha a teljes ismerősi körünk jobbra ment, akkor mi balra. A kezdetekkor, amikor leginkább szükségünk volt rá, olyannyira jöttek a pozitív dolgok, hogy nehéz lenne felsorolni. 

Melyek voltak a legnagyobb fordulópontok a cég harminc éves történetében?  

Nagy jelentősége van annak, hogy megismerkedtünk és nagyszerű kapcsolatot építettünk ki egy olasz házaspárral. Több olasz partnert is köszönhetünk nekik. Importálni kezdtünk Olaszországból, országos terítést végeztünk, kilenc boltunk volt az országban. A kétezres évekig harisnyával foglalkoztunk, majd elkezdtünk fehérneműt gyártani. Ez 2008-ig működött, akkor kivonultunk a gyártásból, mert mint oly’ sokan, mi sem tudunk versenyezni a kínaiakkal. Közben 2003-ban elindítottuk a harisnyadiszkont webáruházunkat, elsők között léptünk az online kereskedelmi térbe Magyarországon. Sok barátunk mondta, hogy nem fog működni, de belevágtunk. Szeretetből, lendületből, megérzésből dolgoztunk, sok minden nem volt tudatos részünkről. Fordulópont volt az is, amikor a Triumph a partnerünk lett. Magyarországon elsőként mi forgalmaztuk interneten a termékeiket. Aztán jött egyik a másik után, további márkák is minket választottak és partnereink lettek. 

Egy pillanatra itt álljunk meg és beszéljünk a webshopról. Mert azóta már nagyon sokat fejlődött az online kereskedelem, kíváncsi vagyok, milyen volt húsz évvel ezelőtt webáruházat üzemeltetni. 

Azonnal látszott, hogy ez telitalálat. Nagyon örültek a nők annak, hogy egy intim dolgot meg lehetett szerezni az interneten. Akkoriban még a fórumok voltak azok a platformok, ahol beszélgettek az emberek egymással. Ezeken – például a Nők Lapja fórumán – terjedt a hírünk. Előfordult olyan is, hogy leállt a pici szerverünk, mert több százan kattintottak az oldalra egy időben. Ez ma már egy nevetséges kategória, de akkoriban itt tartott a technika. A termékfeltöltés is teljesen másképp történt. Egyik boltunkban fotózta le egy fotós barátunk a termékeket a próbababán, majd a képeket CD-n adta át nekünk. Mi pedig arról töltögettük fel a webshopba a termékképet, s fogalmaztuk meg mellé a leírás szövegét.  

Visszatérve a fordulópontokra…A 2008-as válság hogyan érintette a céget?

Már a webshop indulás után látszott, hogy a hazai gyártás, a varrodánk omladozik, el kell engedni. 2008-ban, a válság előtt le is állítottuk, s inkább minden energiánkat a webre fordítottuk. A válság idején nagyot lendült az internetes kereskedelem, így a válság minket nem érintett rosszul, sőt, ellenkezőleg.  2011-12-re az üzleteinket bezártuk, csak a saját tulajdonú boltunk maradt és a web. A 2020-as pandémia kitörésekor a saját boltot is bezártuk. Azóta lényegében csak internetes kereskedelemmel foglalkozunk.  

Mindig maradtak a megérzéseiknél, vagy az évek során volt azért olyan helyzet, amikor tudatos stratégiát követtek?  

2016-ban készítettünk egy ötéves stratégiai fejlesztési tervet, amelyet nagyon komoly munkával hajtottunk végre. Kifejezetten az e-kereskedelemre fókuszáltunk. Ekkor vált világossá, hogy az egyik legfontosabb feladatunk egy új brand építése. Mert az, hogy a Harisnyadiszkontot a fórumozók HDI-nek nevezték el maguk között, nem volt tartható, nem volt tovább vihető, hiszen ez a rövidítés semmiképp sem utal ruházatra. Két út állt ellőttünk: kitalálunk egy új nevet és felépítjük a brandet vagy felvásárolunk egy meglévőt.  

Ha jól tudom, ez utóbbi lett a befutó végül…

Így van. Véletlenül jött képbe a Dressa, amely a Wallis által, 2005-ben létrehozott felsőruházati webáruház volt. Mi egymás konkurensei voltunk, ismertük egymást. Van az üzleti életben az a mondás, hogy „ha nem tudod legyőzni a konkurensedet, akkor fel kell vásárolni”. Végül így alakult. Az ügylet fél éves folyamat volt, három körön át zajlott,  az utolsó kör utolsó befotójaként pedig mi írhattuk alá a szándéknyilatkozatot a felvásárlásról. A Dressa brand 2019. március 8-án került hozzánk. 

Ez egy egészen új lendületet adott vállalkozásuknak, ugye? 

Igen. Nagy hír volt, hogy a HDI shop és a Dressa összeolvad, s új tulajdonosa lett a Dressának. Célunk volt, s ma is az, hogy a két vásárlókör összeolvadjon, hogy mindent, ami jó és előre visz, azt megtartsuk, s azt egybe kovácsoljuk. Ez történt és ez történik a mai napig.  

A társadalmi felelősségvállalás is része a mindennapjaiknak. Zoknicsere programjuk egyedülálló.  

Ezt 2014-ben indítottuk el. Az a lényege, hogy ha valaki nálunk vásárol, akkor a kapott csomag után postafordultával díjmentesen vissza tudja küldeni hozzánk a már nem használt zoknijait. Ezeket mi összegyűjtünk és továbbítjuk az újrahasznosítóknak. Nagy öröm, hogy sokan élnek ezzel a lehetőséggel, átlagban ugyanis egy négy fős család két kiló zoknit dob a szemétbe. Ez újrahasznosítható, csak küldjék el hozzánk. Természetesen a programot nonprofit alapon működtetjük. 

A Dressa az elmúlt két évben megkapta a Magyar Brands – kiváló fogyasztói márka díjat. Mit jelent ez Önöknek, s mi vezetett ide?  

Megkoronázza az egész munkánkat. A díj odaítélői komoly reprezentatív piackutatást folytattak, amely igazolta, hogy az emberek ismernek bennünket. Ez nagyon szívmelengető számunkra. A másik oldalról pedig bizalomépítő a vásárlóknak, hogy tudják, ez tényleg egy magyar márka.  

Sok terméket gyártanak hazai varrodákban? 

Törekszünk erre, igen. A Dressa laborban prototípusokat gyártunk, majd a közelben keresünk magyar kisüzemeket, akik elkészítik a termékeket. Úgy gondolom, hogy lassan lecseng a kínai erőfölény, mert már onnan sem érkeznek lekörözhetetlen áron a termékek. Egy-két főnek is érdemes varrodai mikrovállalkozást indítania, mert van kereslet az előállításra. Nekünk is van olyan zoknis varrodánk, akinek a termelése 40 %-át mi vesszük meg. De importálunk is: Olaszországból, Németországból, s a Távol-Keletről. 

A dressa.hu igazán felhasználóbarát, vetekszik a nagy világcégek portáljaival. Tudatosan tartják a tempót, követik a trendeket?

Ez mindig szempont volt, mert ez hozza a vásárlókat. Ezt beláttuk és ehhez mindig alkalmazkodtunk.  

Mit gondol, mennyire fontos az adatelemzés ezen a területen?  

Nagyon fontos. A fiam, aki gazdaságinformatikus, két éve velünk dolgozik, most már ő a műszaki vezető. Tudása nagyon fontos a cégnél. Én szinte mindig a számokat böngészem, elemzek, mert ezekből tudjuk, hogy mi fogy, mi nem, miben kell erősítenünk stb.   

Hányan dolgoznak a cégnél? 

Tizenkét főállású és négy külsős munkatársunk van.

Milyen évet zártak 2022-ben és mi a terv 2023-ra? 

Tavaly nagyot növekedett a Dressa. Célunk a további több lábon állás megteremtése, például elkezdtünk mások számára is gyártani, s szeretnénk viszonteladókkal együttműködni. Amikor eljön az ideje, akkor az export is el fog indulni, akár még idén. 

Legfőbb tennivalónk a generáció váltás. Ebben a legnagyobb feladatom nekem van, mert az idősebbnek és a bölcsebbnek kell hallgatni, hiszen amit a fiam hoz, arra szüksége van a cégnek. Én most ezt gyakorlom. Mert bár van még lendület, de már szívesen átadnám a stafétát.   

A fórumos megjelenésektől a százezres Facebook követőtáborig  

A Harisnyadiszkont webáruház az internet ókorában indult, akkoriban nem léteztek még közösségi oldalak. Az internetes népszerűséget a női magazinok fórumai hozták el a cégnek, ahol az intim ruházati termékekről előszeretettel váltottak szót egymással a hölgyek. A Csányi család vállalkozása azonban az évtizedek alatt folyamatosan követte a trendeket. A dressa.hu-nak százezret meghaladó követő tábora van a Facebookon, amely számos alkalommal hirdeti a webáruház blogját. Ez utóbbit tudatosan töltötték fel tudásanyaggal. Az írók között találjuk a család lány gyermekét is, aki bár dermatológus lett, mégis kamatoztatja írásaiban a divathoz való hozzáértését és a környezettudatosságban való jártasságát. Ahogy Zolán mondja, a Facebookon való kommunikációt nem viszik túlzásba, ebben a nagy márkákat tekintik mintának. Ugyanakkor látják, hogy a mai internetes kereskedelem elvárja az erős online jelenlétet, ezért a marketing és a sales területén létszámbővítést terveznek.     

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.