Ha valamikor, idén egészen biztosan megtapasztaltuk, hogy az online értékesítésre érdemes építeni. A webáruházak forgalma szárnyalt, a futárszolgálatok a karácsonyi csúcsidőszaknál is nagyobb számú küldeményt kezeltek heteken keresztül. De hogyan érdemes belevágni egy webshop kialakításába? Miért lehet hatékonyabb a webáruházas értékesítés, mint a hagyományos bolti? Mire ügyeljünk egy webáruház indításakor? Soós Adrienn, a Schüssler Natur CosMEDics márka alapítójának történetén keresztül választ kaphatunk a kérdésekre.
Adrienn orvos édesapja és pedagógus édesanyja szakmáit ötvözte, mindig is a gyógyítás és a tanítás foglalkoztatták. Ugyan eredetileg PR és marketingmenedzseri diplomát szerzett, egy német gyógyszercéghez kerülve megismerkedett a natúr készítményekkel, a Schüssler-sókkal, a gyógyítással, és ez meghatározta későbbi karrierlépéseit is.
„Mindig is volt bennem egy nagy adag segítő-gyógyító életszemlélet. Olyasmit akartam csinálni, amivel jót teszek az embereknek”
– meséli Adrienn. – „Mivel klasszikus értelemben véve nem gyógyíthatok, az lett a célom, hogy olyan termékeket készítsek, amelyek hatékonyak, hasznosak, és egyáltalán nem károsak az egészségre, ill. bőrünkre. Ekkor fogalmazódott meg bennem: ha ezek a biokémiai ásványi sók belsőleg szedve segítenek, akkor miért ne használnának külsőleg, a bőrnek is? Így született meg a márka ötlete, majd az első Schüssler Natur CosMEDics termékek 2013-ban.”
A kozmetikumok világa egyébként is vonzónak tűnt Adrienn számára. Érzékeny bőre miatt mindig is kereste azt a hatékony, minőségi, jó ár-érték arányú terméket, amit sikerrel használhat arcbőrén – nehezen talált megfelelőt. „Legjobb megoldásnak az látszott, ha saját kozmetikai márkát építek. És ha már erre adtam a fejem, szerettem volna, hogy ez a termék legyen egyedi és különleges. Ezért is választottam hatóanyagként a Schüssler-féle ásványi sókat” – árulja el Adrienn.
2013-ban indította el vállalkozását, akkor nyolcféle terméket kínált, eleinte kizárólag az online térben. Ma már 44 féle termék közül lehet választani, de még legalább tíz újabbat szeretne 2021-ig fejleszteni. A termékfejlesztést mindig egy mérföldkőként éli meg, mert minden egyes új termék piacra kerülésébe rengeteg munkát fektetnek. De legalább ilyen fontos mérföldkő volt az is, ha bekerültek egy országos nagykereskedelmi hálózatba, vagy megjelentek a külföldi disztribútorok – Magyarországon kívül négy további országban jelen van már a márka.
„Nagyon büszke vagyok arra, hogy Béres Alexandra lett a márkanagykövetünk idén májustól. A másik idei nagy lépés, hogy kiszervezzük a logisztikai feladatokat a cégből, ami szintén egy hosszas döntési folyamat eredménye. Úgy érzed, hogy „kiengeded a kezedből” az irányítást egy ilyen döntéssel, ugyanakkor hosszútávon könnyíthetsz a munkafolyamatokon. Nem utolsósorban költségcsökkentő hatása is van egy ilyen változásnak, hiszen nem kell például raktárat bérelnünk. Munkatársakat nem kell elküldünk emiatt, hanem sokkal hasznosabb, értékesebb munkákkal bízhatom meg őket” – foglalja össze Adrienn a vállalkozás idei legfontosabb eredményeit.
Igazi sikertörténet ez egy egyedi fejlesztésű termékkel, ráadásul úgy, hogy már az induló vállalkozás üzleti tervében is az szerepelt, hogy webshopon keresztül kezdik meg az értékesítést, csak később nyitnak a boltok felé. Kezdetben saját fejlesztésű webshopot alakítottak ki, de 2016-ban átváltottak egy úgy nevezett bérelt webáruház konstrukcióra. „A mi méreteinknek tökéletesen megfelelnek ezek a webáruházak, egyelőre kiszolgálja ez a verzió az igényeinket. Néha fejlesztünk egyedileg kisebb dolgokat, de az még mindig kedvezőbb, mintha szét kellene szedni egy egyedi fejlesztést és abba belenyúlni” – mondja Adrienn.
A webshop forgalma jelenti jelenleg a bevétel 65-70%-át. Adriennék éppen ezért jól tudják, hogy a webáruházban vásárló kicsit másként viselkedik, mint aki az üzletben keresgél. Lehet, hogy nem fontos neki, hogy kézbe vehesse a terméket, de sokkal alaposabban tájékozódik, amit csak lehet, elolvas a termékről vásárlás előtt.
Az online vásárlókra jellemző az is, hogy hajlandók akkora kosárértékben vásárolni, hogy a kiszállítás ingyenes legyen.
Adriennék nagy gondot fordítanak a webshopban felgyűlt adatok kiértékelésére is. Ahogy mondja, ma már nem is lehetne másként hatékony üzletet működtetni. „Elemezni kell és tesztelni, hogy mi az, ami működik és mi az, ami nem. Nagyon jó programok állnak ehhez rendelkezésre, mi is naponta használjuk ezeket. Imádom nézegetni az adatokat és döntéseket hozni ez alapján. Látom például, hogy épp mik a kedvenc termékek, vagy éppen mely termékek hozták a legtöbb profitot. De azt is meg lehet állapítani, kik a leggyakrabban visszatérő vásárlók, így nekik egyedi ajánlatokat küldhetünk. Használunk egy szuper hírlevélküldő rendszert is, amivel szegmentált, vagy épp automatizált hírlevelet küldhetünk a márka iránt elkötelezett vásárlóinknak.”
Természetesen nem csak a már elkötelezett vásárlók megszólítására fókuszálnak, legalább ilyen fontos, hogy elérjék az új potenciális érdeklődőket is. Ehhez kihasználják a közösségi média felületeit: hirdetnek Facebookon és Instagramon, de van együttműködésük mikroinfluenszerekkel is. Vezetnek egy blogot is natúrkozmetikai témákról.
Adrienn ma is jó döntésnek tartja, hogy a webshop volt a vállalkozás legfőbb bástyája. 10 érvet is fel tud sorolni, milyen előnyei vannak egy webáruháznak egy offline üzlettel szemben:
- Egy fizikai üzlet megnyitása bonyolultabb, sok engedély kell hozzá, míg egy webáruház indítása ehhez képest egyszerűbb.
- A webáruház kialakítása olcsóbb: nem szükséges üzletet bérelni, eladókat felvenni. A fenntartási költség is kevesebb, mert rengeteg mindent lehet automatizálni.
- A vásárlás folyamatához nem kell ember, erre jó programok vannak.
- Könnyű a felület kezelése, ma már nem kell hozzá komoly számítástechnikai ismeret, bárki megtanulhatja, és ehhez a neten sok segítséget is kap.
- Egy webáruházban korlátlan áruválasztékunk lehet, míg egy fizikai üzletben azért vannak határok.
- Egy online üzlet 24 órában rendelkezésre áll, mindig „nyitva van” – ezt egy offline boltnál nehezebb megoldani és nincs is feltétlenül értelme.
- Nincsenek földrajzi korlátok. Nem csupán a helybeli embereket lehet elérni, hanem olyanokat is, akik távolabb laknak a vállalkozásunktól. Sőt, azokat is elérhetjük, akik utálnak fizikai üzletben vásárolni.
- Az online vásárlás kényelmes, a vevőnek nem kell kilépnie a komfortzónájából.
- Online eszközökkel gyorsabb a vásárlószerzés, jól utánkövethető, könnyen mérhető.
- Gyorsan reagálhatunk a piaci trendekre, az ügyfelek is hamarabb kapnak választ a kérdéseikre, és nem kell ehhez sehova elutazniuk.
De mielőtt még nekiállnánk webáruházat fabrikálni magunknak, nem árt, ha néhány dologra odafigyelünk. Adrienn ezekre hívja fel a figyelmet:
„Mindenképpen kell, hogy legyen egy üzleti tervünk, ahogy tőkével is rendelkeznünk kell a vállalkozás elindításához. Ügyelnünk kell arra, hogy maradjon pénz a marketingre, mert fontos, hogy a terméket vagy szolgáltatást meg tudjuk ismertetni a célközönséggel. Legyen jó haszonkulcs a terméken, különben idő előtt bezárhatjuk a boltot.”
Saját tapasztalataira építve Adrienn megfogalmaz még egy fontos tanácsot az online térben érvényesülni akaró leendő vállalkozóknak: „Csak magadra számíthatsz. Az üzletben nem lesznek barátok.”
Mondd el véleményedet a cikkrőlMondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 3.7 / 5. Összes értékelés: 7
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!