Rangits Márta közgazdász, kereskedelem és marketing szakot végzett vállalkozó hosszú évekig társtulajdonosa volt egy ezüst ékszereket forgalmazó webáruháznak, ám nem igazán tudta kiélni a kreativitását. Gondolt egy merészet, és valami teljesen újba kezdett: maradva az ékszereknél, tehetséges kézműveseket, alkotókat gyűjtött maga köré, hogy üzleti és marketing tapasztalatával támogassa őket és igazi együttműködő közösséget hozzon létre számukra. Így született meg az R.M. Ékszer.
Mi volt a fő motiváció, hogy létrehozd ezt a vállalkozást?
Úgy láttam, hogy a hazai ékszerkészítő kézművesek legnagyobb problémája az, hogy nem tudják eladni a termékeiket, és egy szinten megrekednek. A készítés és az eladás, az alkotás és a marketing mindig egymás rovására mennek. Ekkor jöttem rá, hogy én ezen tudnék segíteni. A cél az volt, hogy létrehozzunk egy olyan online platformot, ahol a kézművesek meg tudják mutatni a termékeiket, támogatjuk őket az értékesítésben és létrehozunk egy összetartó, alkotó csapatot, ahol egymást segítve, erősítve lehet dolgozni.
Milyen volt az indulás?
Mivel volt mögöttem sok év marketing tapasztalat ékszerértékesítési területen, így mondhatnám, hogy bombaként robbantunk be a piacra. Mindent meg is tettünk, hogy megismerjenek minket. Például számos belépő terméket dobtunk a piacra, melyekből óriási mennyiségeket készítettünk el, majd megfelelő csatornákon hirdetve őket, szinte vírusként terjedt a vásárlók körében a hírünk.
Hogyan fogadták a piacon ezt az ötletet?
A közvetlen környezetünkön kívül senki nem hitt abban, hogy össze lehet fogni ennyi ékszerkészítőt. A kézműves szegmens lefitymálva nézte, amit elkezdtünk kiépíteni. Sokszor volt, hogy hirdetések alatt negatív véleményt nyilvánítottak és szították egymást – akkor ez nagyon rosszul esett.
Gondolom a család azért melletted állt…
Az ismerősök, barátok és a család abszolút támogatott mindenben. Ha elfogyott a lendület, a férjem megfogta a kezem, és segített átlendülni a nehézségeken. Sőt! Az első R.M. Ékszeres év után otthagyta a munkáját is és csatlakozott hozzám. Azóta ez az ő küldetése is, és mindenben közösen döntünk. Kettőnk közül én vagyok a folyton az ég felé törő lufi, de ő fogja a madzagot, hogyha veszélyes, ne szálljak túl magasra.
Milyen nehézségekkel kellett szembenézni az R.M. Ékszer indulásakor?
Számtalan kudarc ért az első időkben. Emlékszem voltak olyan pillanatok, amikor a hirdetéseket le kellett vennem a közösségi média felületekről, mert nem bírtunk több csomagot előkészíteni a szállításra, annyi rendelés érkezett be hozzánk. Sokat hibáztunk, sokszor volt összevisszaság, nem oda mentek a csomagok, ahova kellett volna. De végül megszületett a terv: ki kell szervezni a logisztikát! Visszatekintve vállalkozói létem egyik legjobb döntése volt ez, így ma már szinte 100%-ig hibamentes a csomagküldés. Köszönet érte a Webshippynek!
De nem csak ezzel kellett megküzdenetek, ha jól tudom…
A kiszervezett logisztikai átállás kellős közepén csapódott be a pandémia. Azóta tudom, hogy mi az a rugalmasság. Meg kellett tanulnunk gyorsan adaptálódni a helyzethez, és szembe kellett nézni olyan nehézségekkel is, amikről eddig nem is tudtunk. A csapat is szétforgácsolódott akkor, és idő kellett, amíg újra lett hitünk összekapaszkodni. Olyan volt ez, mint amikor helyből gyorsítasz fel 100-ra az autóddal, majd 90-nél hirtelen eléd tolnak egy betonfalat. Ebben a helyzetben nagyon nem mindegy, milyen kocsiban ülsz, és ki vezeti… Volt, aki csak azt látta, hogy mindennek vége, és voltak olyanok, mint én is, akik hittek benne, hogy túl lehet élni az ütközést. Megtanultam elengedni dolgokat és szembenézni a kudarcokkal. Hálás vagyok a covid kapcsán kialakult nehéz helyzetnek, mert úgy érzem, így még jobbá tudtunk válni.
Egy követeléskezeléssel foglalkozó startuppal is aktív kapcsolatban vagytok. Miért volt erre szükség?
Az évi 70-100 ezer(!) csomagunk 2,3 %-át nem veszik át. Sokan bele sem gondolnak abba, hogy mekkora kárt okoznak az ide-odaszállíttatással és a rengeteg adminisztrációs többlettel. Ráadásul a mi esetünkben gyakori, hogy a terméket kimondottan a vevő kérésére készítjük el, tehát kvázi eladhatatlan más számára. Ezt a kezdeti időkben egyszerűen képtelenek voltunk kezelni, így több milliós kárt okoztak az át nem vett csomagok éves szinten. Aztán idén egy Facebook csoportban láttam egy posztot, ahol felbukkant a Payee digitális követeléskezeléssel foglalkozó cég neve, és a kifejezetten webshopoknak fejlesztett megoldása. Azonnal megnéztem, hogy mi ez. Mondhatni, hogy pár kattintással elindítottam a folyamatokat, és nagyon gyorsan hozzájutottunk a pénzünk jó részéhez. Azóta együtt is működünk velük tanácsadóként.
A Payee hasonlóan bombaként robbant be nemrégen a piacra, mint anno az R.M. Ékszer. Profiljuk a ’digitális követeléskezelés’, mellyel a cégek a hagyományos eljáráshoz képest tízszer egyszerűbben, online indíthatják el jogos pénzügyi követeléseiket, és ezáltal sokkal gyorsabban juthatnak a pénzükhöz. A mostani gazdasági környezetben a likviditás, a pénzügyi stabilitás kulcskérdés, így ez az új szolgáltatás nagyon betalált rengeteg vállalkozásnál. Badinszky Bence gazdaságinformatikus, a Payee társalapítója. Őt kérdeztük, miben tud segítséget nyújtani ez az új megoldás az R.M. Ékszernek és a hozzájuk hasonló vállalkozásoknak?
Van a webshopoknak egy speciális problémájuk: ha valaki utánvéttel rendel, de nem veszi át a csomagot, akkor bebuknak rendelésenként akár 3-10 ezer forintot, ami általában a csomagolási díjakból és a szállítási díjakból áll össze. Ez éves szinten jelentős veszteség is lehet. Erre a problémára dobtak be minket ötletként az év elején egy e-kereskedelemmel kapcsolatos Facebook csoportba, ahol az R.M. Ékszer is ránk talált, és rajtuk kívül még nagyon sok webshop is. Kiderült, nekik pont a mi megoldásunkra volt szükségük, ugyanis a hagyományos követeléskezelő cégek többnyire pár ezer forinttal nem foglalkoznak, és nem a mikrovállalkozások igényeire vannak specializálódva. Mi viszont igen! Nálunk akár 1 forintra is elindíthatod a követeléskezelési folyamatot.
A vállalkozók sűrű munkanapjaik során nehezen tudnak minden át nem vett csomag után hosszú plusz adminisztrációt végezni… Milyen lépéseket kell tenniük ahhoz, hogy visszaszerezzék a pénzüket?
Webes alapon, mindenféle megrendelőlap, árajánlatkérés nélkül tudod használni regisztráció után, 100%-ban online és jogszerű módon. A Payee szolgáltatásának három modulja van: Fizetési felszólítás, Ügyvédi levél, Jogi behajtás. A felhasználóra van bízva, hogy a modulok közül melyiket választja, mit szeretne tenni a pénze visszaszerzéséért. Ha például már fogytán a türelme, akkor gyakran Jogi behajtással érdemes kezdeni, de például a webshopok általában Fizetési felszólítással kezdenek, majd ezután eldönthetik egy kattintással, hogy folytatják-e a behajtást a további modulokkal, vagy eredményre vezetett az első is. Faék egyszerűvé tettük a rendszert, nekik csak az a dolguk, hogy elindítsák a folyamatot.
Vissza fókuszálva az ékszer bizniszre, Rangits Mártához fordulunk, hogy náluk mi történt a követeléskezelés elindításakor. Az R.M. Ékszernél Márti is feltöltött minden adatot az oldalra, és akkor szembesült vele – sok vállalkozáshoz hasonlóan -, hogy tetemes összegről van szó. Mi volt a reakció a vevők részéről?
Volt egy pár nap az elején, amikor működésbe lépett a gépezet, az összes felszólító levél kiment és elárasztotta az ügyfélszolgálatunkat a vevőáradat, hogy miért koppintottunk a körmükre? Ha az ügyfélszolgálatos kolléganőnk gyűjtötte volna ezeket a beszélgetéseket, ízes magyar megjegyzéseket és népi átkokat, teltházas stand up estet tarthatnánk belőle. Persze a végén mindig kiderült, hogy bizony a vevő volt a ludas. Tavasz óta használjuk a Payee-t, és elképesztő, hogy a kintlévőségek egy jórészéhez hozzájuttattak már rövid időn belül.
A férjeddel együtt dolgoztok. Hogyan osztjátok meg a feladatokat?
Évekbe telt, hogy megtaláljuk, ki miben a legjobb, és mindenki azt csinálja. Különben szerintem kiégtünk volna már mind a ketten a rengeteg tennivaló záporában. Sokan kérdezik tőlünk, hogy hogyan tudunk non stop együtt lenni? Mi nagyon könnyűnek éljük meg az egészet, ugyanis hagyunk egymásnak teret, és nem ülünk rá a másikra munka közben sem.
Kisfiaitok 4 és 7 évesek. Hogyan lehet egy ekkora vállalkozást két kisgyerek mellett jól csinálni?
Az átlagos munkavégzéstől eltérő a miénk, hiszen szinte együtt pulzálunk a céggel. Nincs kimondott munkaidő, inkább projekteken dolgozunk. Sokszor születnek kitűnő ötletek egy erdőben sétálva, vagy a kertben ülve. A megvalósításra váró ötleteknek igazából mi szabunk gátat, különben nem lenne egyensúly a magánéletünk és a vállalkozás között.
Honnan ered a vállalkozói vénád?
Édesapámtól, aki mindig azt mondta, ha el szeretnénk érni valamit, akkor tenni kell az álmainkért. Ő a rendszerváltás után lett kényszervállalkozó. Hiába volt gépészmérnök diplomája, mégis teljesen más területen kezdett dolgozni. Pékségek részére gyártott sütőipari eszközöket. Emlékszem, kis kalapáccsal álltam mellette a párás műhelyben, ahol szakajtókat formázott, és együtt kalapáltuk a szögeket bele…
Mennyire érzed sikeresnek most azt, amit megálmodtál?
Az idei évben éreztem először azt, hogy elértünk egy nagy fordulópontot a vállalkozásban: a logisztikánk olyan sebességű, hogy 1 munkanap alatt száguldanak a rendelések a megrendelőhöz.
Év végére a készletünk nagysága átlépi a 300 000 darabot. Most tényleg azt érzem, hogy minden kerek egész, és jól működünk, kiforrott rendszerekkel és munkafolyamatokkal. A nyugalom, ami átjár, úgy vélem a siker egy formája, ugyanis azt érzem, az alapok most olyan stabilak, mint a szikla, és erre lehet csak igazán építkezni. Természetesen tele vagyok tervekkel is, már fejben három lépéssel előrébb járok.
Mit szeretnél még megvalósítani?
Cél a külföldi terjeszkedés is, de előbb szeretném, ha a legnagyobb zárt kézműves ékszeres marketplace-t (piacteret) tudnánk felépíteni az országban, ahol a készítőket mentorálhatjuk, és segíthetjük sikerre vinni a portfóliójukat. Jelenleg még vannak olyan ékszerek, amik hiányoznak a kínálatunkból, ezért kutatjuk az új lehetőségeket. Szoktuk mondani, hogy az R.M. ékszer mögött varázslat rejlik. Bizony, a bűvésznek is mindig szüksége van inspirációra és megújulásra. Én pedig alig várom, hogy új helyzetekben, alkotásra éhes emberekkel közösen “varázsoljak” valami újat mások örömére.
Rangits Márta tanácsai azoknak, akik hasonló területen szeretnének alkotóközösséget és sikeres vállalkozást létrehozni:
- Legyen kristálytiszta a víziód!
- Legyél elhivatott minden feladatban, amit végzel!
- Legyél mindig nyitott az új dolgok iránt, és ne félj kipróbálni új utakat!
- Legyél rugalmas és tettre kész!
- Ha elsőre nem is sikerül, akkor merj váltani!
- Legyen egy nagyszerű csapatod! Nagyszerű vállalkozást csak nagyszerű csapattal tudsz építeni!
Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.5 / 5. Összes értékelés: 13
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!