Vállalkozni egyre népszerűbb dolog Magyarországon is, ám az indulásnak jól meghatározott lépései vannak a szolgáltatásunk piacképességétől kezdve a vállalkozás bejegyzéséig. Talán Te is azon gondolkodsz, hogy belevágsz, így ebben cikkben megtalálod az induláshoz szükséges legfontosabb információkat.
Vállalkozást indítani egyre népszerűbb Magyarországon is, hiszen egy vállalkozó számára kinyílik a világ üzletileg és az önmegvalósítás terén is. A KSH adatai szerint a tavalyi év végén 1,3 millió regisztrált vállalkozás volt az országban, ami 3,4 százalékkal haladta meg a 2018-as értéket és ezen belül az egyéni vállalkozók aránya is 42 százalékra növekedett. Jól látható, hogy egyre többen gondolkodnak a vállalkozói létben, mi pedig most abban szeretnénk segítséget nyújtani, hogy megmutatjuk, hogy mik azok a lépések és döntések, amikkel mindenképpen számolnod kell, ha vállalkozni szeretnél.
A nulladik lépés: nem álmodozz, hanem validálj!
„Mielőtt belevágnánk a vállalkozásalapítás adminisztratív lépéseibe, érdemes nagyon alaposan megvizsgálni, hogy a piacnak valóban szüksége van-e a termékünkre vagy szolgáltatásunkra” – hívja fel a figyelmünket Turay Diána, a Bookkeepie alapítója. Nagyon fontos, hogy az ötletünket valóban a piacon validáljuk és ne az ismerősök, családtagok körében végezzünk „közvélemény kutatásokat” arról, hogy vajon az elképzelésünk piacképes-e annyira, hogy arra érdemes felhúzni akár egyéni-, akár egy társas vállalkozást. Az alapos piackutatás, a kérdőívek használata és az ügyfélinterjúk, majd egy minimálisan működő prototípussal való elindulás és a visszajelzések mind olyan szükséges elemek, amelyek hiányában kockázatos döntéseket hozni. A Könyvelő-Net alapítása és indulása is ezt a logikát követte: a piaci igények felmérése során pedig igyekeztek a leendő ügyfelek fejével gondolkodni. „Azt kerestük, hogy a KKV pénzügyi döntéshozóknak vajon milyen problémáik lehetnek a könyvelő keresés során, azokkal hová fordulnak, hol és hogyan keresnek, miért egy adott úton indulnak el a megoldások felé” – árnyalja a képet Turay Diána. A szakember tapasztalatai szerint sokan elkövetik azt a hibát, hogy a vállalkozásalapítás előtt nem mérik fel igazán mélyen, hogy a termékük vagy szolgáltatásuk mennyire életképes.
Nézzük meg, ha már sikeresen túl vagyunk az ötletünk validálásán, mik azok a tényezők, amelyekkel mindenképpen foglalkoznunk kell:
Rakjunk össze egy üzleti tervet
Az üzleti tervnek tartalmaznia kell, hogy milyen bevételekkel számolhatunk és azokat miképpen szeretnénk realizálni. Meg kell neveznünk azt is, hogy milyen költségekkel, kiadásokkal – bérleti díjak, eszközök, szoftverek, humán erőforrás – tervezünk. Pontosan kell látnunk, hogy milyen a bevételi- és a kiadási oldal, milyen és mekkora a költségszerkezet.
A cégforma kérdése
El kell döntenünk, hogy milyen cégformában kívánunk működni. Ez az a pont, amikor nagyon ajánlott konzultálni egy könyvelővel vagy adó tanácsadóval, akár egyéni vállalkozóként (például katásként, alanyi adómentesen), akár társas vállalkozásban (Bt. vagy Kft. formájában) lépjünk ki a piacra, mivel az eltérő adózási lehetőségek és kötelezettségek (ide értve a vagyoni felelősségvállalás kérdését is) között laikusként nem egyszerű kiigazodni. Egyszerűbb mindezt az elején megfelelően átgondolni és a formát jól megválasztani, mint később nagy energiabefektetéssel korrigálni.
A vállalkozás létrehozása
Az Ügyfélkapun keresztül online egyszerűen és gyorsan létrehozható egy vállalkozás. Egyéni vállalkozás esetén nem szükséges ügyvéd vagy közjegyző, a folyamat díj- és illetékmentes, a Webes Ügysegéden gyakorlatilag pár perc alatt elindítható. Fontos szempontok, hogy egyéni vállalkozóként a vagyoni felelősséged korlátlan (a vállalkozás kötelezettségeiért teljes vagyonoddal felelsz), illetve, hogy más céges formákkal ellentétben viszont bármikor szüneteltetheted.
Ha társas vállalkozásról van szó, a cégalapítás illetékmentes, ha az egyszerűsített cégalapítás keretein belül, iratminták segítségével történik az alapítás (az esetek döntő többségében ez teljesen elegendő – amennyiben nem, úgy 100 000 forint + 5 000 forint közzétételi díj). A létesítő okiratot közjegyzői okiratba kell foglalni, vagy ügyvédi ellenjegyzés szükséges hozzá, alapítását be kell jelenteni a Cégbíróság felé – azaz szükségetek lesz egy ügyvédre vagy közjegyzőre.
A Kft. (korlátolt felelősségű társaság) jellemzően üzleti partnerségi alapon szerveződő cégforma, a tagok csak a vagyoni hozzájárulásuk mértékéig felelnek a Kft. tartozásaiért – ezek összessége, a törzstőke minimális értéke 3 millió forint (de ezt nem szükséges teljes egészében már az alapítás pillanatában a Kft. rendelkezésére bocsátani, illetve egy része lehet apport is). A Bt. (betéti társaság) és Kkt. (közkereseti társaság) kisebb összeggel is alapítható. Bt. esetén a beltag vagyoni felelőssége korlátlan, azaz magánvagyonával is felel a vállalkozás tartozásaiért, míg a kültag csak azzal az összeggel, amennyit a Bt.-be fektetett. Kkt. alapításához is minimum két tag szükséges, a Bt.-hez hasonlóan, azonban lényeges különbség, hogy mindegyik tag teljes vagyonával felel a társaság tartozásaiért. A Bt. és a Kkt. jó választás lehet családi vállalkozások esetén, vagy ha a Kft. minimális törzstőkéjét nem tudjuk kifizetni – de a teljes vagyoni felelősség miatt érdemes csak alacsonyabb kockázatú tevékenységek esetén választani. Mind a Kft., mind a Bt. és a Kkt. kettős könyvvitelre kötelezett, így könyvelőre is szükségetek lesz.
A megfelelő bank kiválasztása
Alanyi mentes egyéni vállalkozás esetében használható a magánszámla is, nem szükséges külön pénzforgalmi számlát nyitni. Ugyanakkor mégis javasolt céges bankszámlát indítani, mert így nem keveredik a magán jellegű és a vállalkozói bevétel és kiadás – az alanyi mentesség határának (jelenleg évi 12 millió forint) átlépése esetén pedig már szükség is van vállalkozói számlára. A bankszámla kiválasztása során érdemes figyelembe venni, hogy mekkora tranzakciószám várható, számíthatunk-e külföldi utalásokra, milyen típusú bankkártyára lehet szükségünk. Lényeges kérdés lehet, hogy online, mobilról vagy bankfiókból szeretnénk-e a pénzügyeinket intézni. Érdemes alaposan felmérni, hogy milyen számlavezetési- és egyéb díjakkal kell számolnunk, ezzel kapcsolatban hasznos segítség lehet egy bank összehasonlító honlap is.
Térképezzük föl, hogy milyen támogatásokat vehetünk igénybe
Érdemes még a vállalkozás alapítás előtt tájékozódni a pályázati, támogatási lehetőségekről. Az elmúlt időszakban főleg fiatalok és álláskeresők vállalkozóvá válását segítő pályázatok kerültek kiírásra, de eszközbeszerzési és bértámogatási pályázatok is elérhetőek, illetve a covid-19 járvány kapcsán is nyíltak meg források. Az adott régióban, aktuálisan elérhető pályázatokról akár a könyvelőnket is érdemes megkérdezni, de a helyi munkaügyi hivatalban is tudnak segíteni.
Készüljünk föl a nehezebb időszakokra
Ha valaki főállásban tervez vállalkozni, a fő bevétele a vállalkozásból ered, akkor mindenképpen érdemes legalább egy negyed-félévre elegendő pénzügyi tartalékot képeznie. Nagyon kevés az a vállalkozás, ami már az első félében jövedelmezővé válik, az első egy év pedig általában vízválasztó.
Tervezzük meg az online jelenlétünket
Online jelenlét nélkül ma már egy vállalkozás nem lehet sikeres, amit a koronavírus-járvány időszaka csak még jobban megerősített. A Telekom megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a 18-65 év közötti internetezők még mindig elsősorban ismerőseik körében kérdeznek körbe (57 százalék), ha szolgáltatót keresnek, azonban alig marad le az internetes keresés (54 százalék). Ha az induláskor még nincs is kész weboldalunk vagy komplett marketingtervünk, legyen legalább egy, a vállalkozásunkhoz kapcsolt Facebook-oldalunk. Érdemes kiemelt figyelmet szentelni az ügyfél-értékelésekre is, gyűjtsük be, mutassuk be őket, mivel a fenti kutatás szerint a válaszadók 44 százaléka csak olyan szolgáltatóban bízik, akiről talál értékelést (ezt az igényt felismerve a Bookkeepie a honlapon regisztrált könyvelők összes, online elérhető ügyfél-értékelését bemutatja, segítve ezáltal a megalapozott döntéshozatalt).
Az indulás lépései során felmerülhetnek olyan jogi-, adózási-, vagy akár a piackutatással validálással kapcsolatos szakmai kérdések, amik megválaszolásához külső szakértelemre van szükségünk. Nagyon sok olyan cég és tanácsadó működik a piacon, akik segítenek a biztos alapok létrehozásánál. Továbbá a közösségi médiában rengeteg vállalkozó tematikájú csoport érhető el, ahol a tagok készségesen igyekeznek minden felmerülő kérdésre válaszokat adni, vagy legalább szakembert ajánlani.
Összefoglalva:
- Legyen piacképes az ötleted
- Rakj össze egy érvényes üzleti tervet
- Döntsd a vállalkozási formáról
- Vegyél igénybe szakmai segítséget
Szerző:
Lippai Roland – Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 4.9 / 5. Összes értékelés: 7
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!