9 nélkülözhetetlen online eszköz a Google szakértőjétől

Olvasási idő 5 perc
Kkv 023 1080x610px 1012 04

A mai világban egy vállalkozás indítása és működtetése nem egyszerű feladat, mindez az online térben újabb és újabb feladatok elé állít minket. Ebben a cikkben olyan, sokszor nélkülözhetetlen, analitikai, illetve az online világban a jelenlétet biztosító eszközöket mutatok be, melyek megkönnyítik egy weboldal, webshop hosszútávú elemzését és fejlesztését.

1.Google My Business

Az első eszközünk igazából egy céges adatlap, a Google My Business, Google Cégem. Ez egy ingyenes felület ahová céges információkat vihetünk fel, mint például nyitvatartás, elérhetőség, weboldal és természetesen bemutatkozást is írhatunk.

Itt lehet a legkönnyebben és legegyszerűbben felkerülni a Google Maps-re. A rendszerben „telephelyeket” lehet felvenni, melyek megjelennek a térképen. Ezek a helyek majd az esetleges hirdetéseknél is fontos szerepet játszanak a Google Ads rendszerében, mivel ezeket lehet Hely Bővítményként használni.

Mindezen információk a cégünkről plusz organikus megjelenésként meg is jelenhetnek a Google keresőben.

2.Google Search Console

A második eszköznek már a weboldalunkra érkező forgalommal van szoros kapcsolata, ez a Google Search Consol. A Google kereső megkerülhetetlen a mai világban, az organikus forgalom jelentős százaléka ezen keresztül érkezik hozzánk. Ahhoz, hogy mindez ne csak úgy jelenjen meg az analitikai eszközünkben, hogy „organikus”, hanem lássuk is, hogy mit írnak be a felhasználók a keresőbe, mire jelenünk meg, mire kattintanak, szükséges a Search Console. Nem mellesleg így tudjuk követni a SEO beállítások eredményességét is, hiszen a rendszer megmutatja, mely kifejezésekre, hányadik helyen jelentünk meg.

3.Google Analytics

A harmadik eszközünk a Google Analytics. A Google analitikai eszközének segítségével mindent megtudhatunk a felhasználókról, akik a weboldalunkra, vagy akár a mobil alkalmazásunkba, látogatnak.

Az Analytics alapján számos jelentést (riportot) tudunk készíteni:

  • Információkat kaphatunk a falhasználókról, mi az érdeklődési körük, milyen demográfiai adatokkal rendelkeznek, földrajzilag hol találhatók.
  • Látjuk milyen forrásból látogattak a weboldalunkra. Organikus vagy direkt forgalomból, fizetett hirdetés vagy akár Facebook poszt útján stb. Fontos megemlíteni, hogy ahhoz, hogy pontosan lássuk, mit kattint egy felhasználó, mielőtt a weboldalunkra jön, a linket paraméterezni kell. Az Analyticsnek UTM paraméterezése van, ennek a lényege, hogy a linket olyan információkkal egészítjük ki, amelyeket az Analytics be tud mérni, mi ezeket látjuk majd a rendszerben. Ehhez segítséget nyújthat az alábbi felület: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
  • Követhetjük a felhasználók oldalon belüli tevékenységét, milyen oldalakat néztek meg, akár folyamatábrán végigkövetve. Eseményeket állíthatunk be (ezeket külön, kód szintjén el kell helyezni a weboldalban), hogy lássuk az interakciókat, mint például: regisztráció, hírlevél, form kitöltés, kosárba rakás stb.
  • Konverziókat mérhetünk, mint a vásárlás, foglalás. Amennyiben értékesítési weboldalunk van, mindenképpen állítsuk be a továbbfejlesztett elektronikus kereskedelmet. Ennek segítségével pontosan tudjuk követni milyen terméket, milyen mennyiségben és milyen áron vettek/rendeltek meg a felhasználók.

Az Analytics egy összetett rendszer sok beállítási lehetőséggel. Pár hasznos beállítás:

  • Az admin felületen az adat megőrzésnél át lehet állítani, mennyi ideig tárolja az adatokat a rendszer. Az alapbeállítás 26 hónap. Arra mindenképp ügyeljünk, hogy a GDPR szabályozásnak megfelelően használjuk.
  • Az admin felületen belül a „nézet” beállításában érdemes felvinni, ha van kereső az oldalunkon belül, hogy az oda beírt kifejezéseket is naplózza a rendszer.
  • Szintén az admin felületen a „Követési adatoknál” ki lehet zárni hivatkozásokat, hogy azokat ne forgalomként kezelje a rendszer. Innen a legtöbbször az online fizetési oldalakat kell kizárni, hogy ne ezeket, hanem az eredeti forrást lássuk.

Az Analytics-szel mindent lehet mérni egy weboldallal kapcsolatban. De a sok adat önmagában nem elegendő, ezeket értelmezni, az összefüggéseket látni, olvasni is tudni kell.

4.Google Ads

A Google Ads a Google hirdetési rendszere. A hirdetések már nem ingyenesek, de a rendszerbe való regisztráció igen, és több eszköz is van, melyet tudunk használni, például piackutatásra. Ilyen a Kulcsszó tervező, mellyel az elmúlt időszak kereséseit tudjuk megnézni az általunk beírt kifejezésekre. Emellett a múltbéli átlag kattintási árat is jelzi a rendszer, valamint a verseny nagyságát, ami jól jöhet, ha hirdetni is szeretnénk majd a termékünket.

5.Think With Google

A Think With Google nem egy eszköz, hanem egy platform, ami számos hasznos eszközt foglal magában. Érdemes rendszeresen látogatni vagy feliratkozni a Google hírlevelére, mert hasznos cikkeket olvashatunk felhasználói szokásokról, piaci trendekről, új eszközökről.

Ezen a platformon találjuk:

  • a Masterful Mobile Web-et, ahol nagy cégektől leshetjük el, hogyan kell mobil UX dizájnt tervezni
  • a Test My Site-ot, ahol ellenőrizhetjük milyen a weboldalunk betöltési sebessége. Mobilon a felhasználók átlagban 3 másodpercet hajlandók várni,
  • A Google Trends-et, amely megmutatja a felhasználók keresési szokásait,
  • A Market Finder-t, amelynek segítségével potenciális piacokra találhatunk a termékeinknek.

6. Similarweb

A következő eszközünk nem egy Google eszköz, de nagyon hasznos tud lenni akkor, ha a konkurenciáról szeretnénk információt szerezni. A Similarweb bármelyik weboldalról (amennyiben van kellő látogatószám) elárul nekünk pár alapinformációt. Többek között, hogy mennyien látogatták az elmúlt hónapokban, milyen forrásokból mennek oda a felhasználók, milyen organikus és fizetett kulcsszavakból érkeznek.

A Similarwebnek van ingyenes verziója, amelyben korlátozottak ugyan az adatok, de azok is elegendők lehetnek ahhoz, hogy lássuk, mit is csinál a konkurencia.

7.Hotjar

Szintén nem egy Google eszköz következik, a Hotjar. A Hotjar több nagyon hasznos funkcióval rendelkezik, és ugyanúgy van ingyenes verziója is.

Például hőtérképet készíthetünk a weboldalunkról, amely megmutatja, hova húzzák az egeret a felhasználók, meddig görgetnek le egy adott oldalon belül.

Felugró kérdőívet helyezhetünk el az oldalunkon, amelyből visszajelzést kaphatunk arról, hogy mennyire egyszerű használni az oldalunkat.

8.Google Optimize

A végére két haladóbb Google eszközt hoztam. Az első a Google Optimize, mellyel A-B teszteket hajthatunk végre az oldalunkon, és kideríthetjük, melyik cselekvésre ösztönző kifejezés a jobb, vagy hogy a felhasználóknak a “kosárba teszem” gomb piros vagy zöld színben tetszik-e inkább.

9.Google Data Studio

A második a Google Data Studio, amely a különféle adatok aggregálására szolgál. Több különféle forrásból tölthetünk fel adatokat a rendszerbe, melyeket egy kimutatásban láthatunk.

A Google eszközök használatának megvan az az előnye, hogy össze lehet kapcsolni őket egymással, így adatokat tudunk importálni egyik rendszerből a másikba, amely sok esetben megkönnyíti a munkákat. Összekapcsolhatjuk például az Analytics és Ads eszközöket, ez esetben nem kell a hirdetéseket paramétereznünk, ezt automatikusan elvégzi nekünk a rendszer.

Szerző:

Takács Dávid SEM Specialista & Google Digital Trainer

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Termékajánló

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!