Lévai Richárd: 5 Közösségi marketing trend, amire figyelni kell 2021-ben

Bár a közösségi marketing világa nagyon sűrűn változik, az eszközök rendkívül gyorsan frissülnek, vannak általános trendek, amik évről-évre szinte változatlanok. Mégis érdemes ezeket újra és újra elővenni, egyrészt a frissítés miatt, másrészt pedig azért, mert egy olyan év után, mint amilyen a 2020 volt, a változatlan megoldásainkat is újra kell gondolni.

Éppen ezért nézzük végig most azokat az eszközöket és megoldásokat, amikre 2021-ben is figyelni kell, kiegészítve ezt egy checklistával, ami segíti a jövő évi felkészülést és tervezést.

1. Több platformos jelenlét

Bár a felhasználók legnagyobb része Magyarországon a Facebook, YouTube, Messenger hármast használja a közösségi kapcsolattartásra és tartalomfogyasztásra, egyes csoportok esetén jelentősen eltérnek a szokások. Például, ha valaki a fiatalokat szeretné elérni, neki a Messenger és a YouTube mellett az Instagram lesz különösen fontos, ha pedig a tiniket, akkor a TikTokkal is kalkulálni kell. Ha pedig valakinek üzleti célcsoportja van, könnyen képbe kerülhet a LinkedIn a Facebook és a YouTube mellé, ha pedig nemzetközi területen szeretne érvényesülni, a Twitterben is érdemes gondolkodni.

Jól látható, nem nagyon van olyan terület, ahol elegendő lenne csak a Facebookban vagy csak az Instagramban gondolkodni. Még akkor sem, ha munkaszervezés szempontjából – valljuk be – sokkal kényelmesebb egy platformot használni. Éppen ezért érdemes minden cégnek megnézni, melyik platformokon vannak jelen a potenciális vevői, és ki kell alakítani egy olyan munkamódszert, amivel ezeket a platformokat le lehet fedni tartalommal.

Ehhez hozzátartozik az is, hogy nem elég a nagy közösségi platformokon jelen lenni. Mivel ezek elég gyakran változtatják az algoritmusaikat, fontos kiépíteni a saját lábakat is: a weboldalt és a hírlevél adatbázist. Ezek nyújthatnak segítséget akkor is, ha a nagy platformok változásainak köszönhetően csökkenne az eredményünk (pl. változtatnak az algoritmuson, vagy letiltanak egy profilt vagy hirdetési fiókot), de akkor is nagy hasznukat vesszük, ha például az erős versenyben szeretnénk hatékonyabban kommunikálni.

2. Videó egyre fontosabb

Minden évben elhangzik, és egyre többen is használják, ez pedig még fontosabbá teszi. A videó készítés ördögi köréből nem lehet kimaradni, maximum később száll be valaki. De nem érdemes sokáig várni, hiszen a videók használata nagyon könnyen megtérülhet. Persze ehhez nincs szükség bonyolult, stúdióban vagy külsős filmkészítő csapattal elkészített tartalomra.

A telefonunkkal, a nagy platformok beépített megoldásaival (pl. Facebook hirdetési rendszere), vagy ingyenes szolgáltatásokkal (pl. wave.video) is egyszerűen tudunk videókat készíteni. Ráadásul nem kell minden áron 20-30 perces hosszban gondolkodni. Az érdeklődés felkeltését, de akár az értékesítést is hatékonyan tudja támogatni egy 20-30 másodperces rövid videó is.

Igazából, ha azon gondolkodunk, hogyan tudjuk 2021-ben a legtöbbet kihozni a tartalomgyártásból, akkor a videó egy nagyon hasznos megoldás lehet, hiszen egy lépésben el tudunk készíteni egy olyan videós anyagok (pl. egy 15 perces interjú a célcsoportunk számára fontos szakemberrel vagy akár celebbel), amit aztán sok helyen fel tudunk használni. A teljes anyagot fel tudjuk rakni YouTube-ra, 2-3 egy perces részletet Instagramra, Facebookra és LinkedInre, az átiratából készült cikket a blogunkra tölthetjük és kiküldhetjük hírlevélre, a hanganyagából pedig készülhet podcast. Így egyetlen alap tartalom jó megoldás lehet arra is, hogy a több platformos kommunikációnkat is megalapozzuk.

3. Indítsunk saját rádiót! Készítsünk podcast-et!

A podcast jellegű tartalmak 2020-ban reneszánszukat élték, és várhatólag jövőre tovább erősödik a jelenlétük. Az ok egyszerű: bárhol meg tudjuk hallgatni az ilyen anyagokat, akár vezetés, akár sportolás, akár főzés közben. Ráadásul elkezdeni a podcast készítést sem ördöngösség, így mindenkinek könnyű beszállni. Nem véletlen, hogy sorra születnek a magyar nyelvű podcast-ek szinte minden területen. Persze a minőség itt talán még fontosabb, mint egy videónál, de ezzel együtt érdemes megvizsgálni mindenkinek, hogy az ő célcsoportja szokott-e hanganyagokat hallgatni a különböző tevékenységek közben? Ha igen, érdemes megvizsgálni, hogyan lehetne támogatni a marketinget egy tartalommal!

4. Mindennapi marketing automatizálás

Amikor ez a fogalom előkerül, sokan megijednek, mert bonyolult programozási feladatokat képzelnek bele. Pedig ma már nagyon sok szoftver és platform nyújt egyszerű megoldásokat arra, hogy csökkentsük a feladatainkat.

  • Például chatplatformból (pl. Manychat) vagy hírlevél rendszerből (pl. Mailchimp) tudunk Facebook hirdetéseket létrehozni.
  • WordPress plugin-ból tudunk posztot írni és ütemezni Facebookra, LinkedInre, Instagramra.
  • A Facebook Creator Studio-ból tudunk videót publikálni IGTV-re.
  • A Messengerben automatizált üzenetekkel tudjuk tájékoztatni az érdeklődőket.
  • Élő közvetítést biztosító szoftverből tudunk több helyre közvetíteni, vagy tartalmat közzétenni (pl. Facebook élő közvetítést azonnal feltölteni YouTube-ra is).

Ez csak néhány egyszerű megoldás arra, hogyan tudunk takarékoskodni az idővel, de persze vannak specializált megoldások, ahol különböző feltételek mentén még hatékonyabban tudunk automatizálni. Például IFTTT-vel be tudjuk állítani, hogy a megadott hashtag-gel ellátott posztjainkat rakja ki a LinkedIn oldalunkra.

Könnyen tudunk tehát munkát megtakarítani szoftverek és platformok segítéségével, de a hatékonyabb munkamegosztás is segíthet. Hiszen a kommunikációs és marketing feladatok egy részét ki lehet szervezni gyakornokoknak, diákoknak, virtuális asszisztenseknek, így egy könyvelőnek vagy cukrászmesternek nem kell minden apróságot megtanulni ahhoz, hogy könnyebben tudjon több emberhez eljutni több platformon.

5. Adatgyűjtés – akár offline is

A marketingben évek óta egyre fontosabb az, hogy adat alapon hozzunk döntéseket, és az összegyűjtött adataink vezéreljék a folyamatainkat. Ez azonban nem csak a multik kiváltsága.

A legkisebb vállalkozások, sőt akár az egyéni vállalkozók is ki tudják használni az adatokban rejlő erőt. Egyszerűen tudnak hírlevél adatbázist építeni, könnyen készíthetnek remarketing listát a weboldal látogatókból vagy a videó megtekintőkből. Ha pedig az összegyűjtött adatokat kombinálják, akkor költséghatékonyabban és eredményesebben marketingezhetnek, hiszen lehetőségük lesz mindenkit akkor elérni, amikor a legnyitottabb az üzenetükre.

Tudom, ez sokszor ijesztőnek tűnik, pedig pár egyszerű lépés is elegendő. Sokszor elég az, ha az alap érdeklődést felkeltő hirdetésünk mellé egy remarketing hirdetést is beépítünk a folyamatok közé. Más esetben elég, ha egy folyamatos feliratkozást biztosító megoldást (intelligens popup a weboldalon, csali stb.) után egy rövid hírlevél sorozat követ. Nem kell minden esetben bonyolult hirdetési stratégiában vagy összetett email folyamatokban gondolkodni.

A saját adatok használata a nagy platformok rendszerével aranybánya a legkisebbeknek is. Érdemes belevágni, ha valaki ezt még nem tett meg. Ráadásul – ha valakinek van rá lehetősége – ne hagyja ki, hogy az offline találkozások alkalmával is gyűjt adatokat. Pl. feliratkoztatja a boltjába betérőket, vagy azokat, akik az utcán látják a kirakatába elhelyezett plakátot. Vagy ráveszi az adatok megadására azokat, akik kézhez kapják a megrendelt csomagot vagy ételt. Ezek olyan többletet jelentenek még a lezárások idején is, ami fel tudja virágoztatni a marketinget már rövid távon is.

Persze ha adatokról van szó, a GDPR-t nem szabad elfelejteni. De szerencsére ezt a kihívást könnyebben meg lehet ugrani, mint a legtöbben gondolják. Oda kell figyelni a részletekre és az apróságokra, de a szabályok betartása mellett is össze lehet gyűjteni azokat az adatokat, amik a cégünk marketingjének újabb löketet adnak, és amik segítenek abban, hogy figyelmesen, körültekintően, testre szabott üzenetekkel érjük el a potenciális célcsoportunkat.

6. Kiterjesztett valóság

A távolságtartás és a lezárások idején nehéz egy terméket közelről megmutatni a potenciális vásárlóknak, hiszen csökken a találkozások lehetősége. Szerencsére itt van már velünk évek óta a kiterjesztett valóság, mint lehetőség. Ez ráadásul egyáltalán nem csak a multik játszótere.

Bármelyik cég megteheti azt, hogy a termékeinek digitális verzióját beintegrálja a Facebook vagy az Instagram rendszerébe, így el tudja küldeni azt az ügyfeleinek, hogy a saját okostelefonjuk kameráit használva tudják megnézni a terméket az otthonukban.

Bár ez talán sci-finek hangzik, tényleg egyszerűen tud működni. Elég egy 3D-s modell, de néha elég pár jól összerakott kép vagy videó ahhoz, hogy távolról tudjunk nagyobb élményt nyújtani az érdeklődőknek, akik így nagyobb eséllyel lesznek a vásárlóink.

7. Kommunikáció és marketing a járvány változásaihoz igazodva

A 2021-es év nagy része a járvány árnyékában fog eltelni. Előbb-utóbb itt lesz a vakcina, előbb-utóbb elkezdik feloldani a lezárásokat. De az emberek különböző módon fognak reagálni. Lesznek, akik azonnal megpróbálják bepótolni a kimaradt élményeket, és visszatérni a „precovid” vásárlási és fogyasztási szokásokhoz. De olyan vásárlói is lesznek minden cégnek, akik még a korlátozások feloldása után jó ideig nem mernek majd tömegbe menni.

A marketingünkkel erre fel kell készülni. Fel kell készülni arra, ami az utóbb hónapokban kezd megszokottá válni: jó darabig hirtelen kell igazodni a lezárásokhoz, a szigorításokhoz és a feloldásokhoz. Alkalmazkodnunk kell ahhoz, hogy offline és online egyszerre szolgáltassunk, egyszerre mutassuk be a termékeinket.

A korábbi pontokban bemutatott elemek (adatgyűjtés, videó, kiterjesztett valóság, automatizálás, több platformos jelenlét) alkalmazása és egymásra építése különösen fontos lesz. Érdemes éppen ezért rendszeres felmérésekkel, vevői interjúkkal és kutatásokkal szondázni a vevőink igényeit és azt, hogyan változnak a szokásaik, és ezekhez alkalmazkodni nagy rugalmassággal.

A 2020-as éve kihívásai után a 2021-es sem lesz egy unalmas, megszokott esztendő. De ha odafigyelünk a bemutatott trendekre és módszerekre, felkészültebbek leszünk, és a marketingünktől is jobb eredményeket várhatunk. Ebben segíthet a cikk mellé készített checklista is, amivel könnyebb végiggondolni az év kezdetéhez és a tervezéshez kapcsolódó feladatokat.

Checklista

  1. Készíts egy felület listát, ahol jelen vagy, és ahol nem.
  2. Készíts egy kutatást, amiben megkérdezed a vevőidet, milyen platformokat használnak!
  3. Ellenőrizd a saját felületeid statisztikáiban (pl. Weboldal) honnan, milyen forrásból érkeznek a látogatóid!
  4. Készíts egy ütemtervet arra, hogyan bővíted a felületeidet!
  5. Keress olyan eszközöket, amik segítenek a több platformos kommunikáció automatizálásában!
  6. Keress segítséget (munkatársak, diákok, gyakornokok, virtuális asszisztens), akinek kiszervezheted a feladatok egy részét
  7. Nézd meg, mások milyen tartalmakat gyártanak videóban, gyűjts ötleteket
  8. Nézd meg, az ismeretterjesztő csatornákon milyen témában készítenek dokumentumfilmeket, ültesd át a saját vállalkozásodba
  9. Kezdj el kísérletezni a videókkal, és kezdd el őket publikálni
  10. Minden hónapban próbálj ki egy újat pl, kezd először egy 2 perces videóval, ahol bemutatsz egy terméket, ebből csinálj többet, a következő hónapban egy live-ot, utána pedig egy 10 másodperces szerkesztettet stb.
  11. Alakíts ki egy folyamatot, amivel egy videót több felületen is meg tudsz jeleníteni
  12. Készíts kutatást a vevőid körében, használnak-e podcast-et
  13. Készíts olyan megoldást, amivel folyamatosan tudod bővíteni a hírlevél adatbázisod
  14. A weboldaladat készítsd fel arra, hogy a látogatóidból tudj remarketing listákat építeni
  15. Használj eltérő hirdetéseket az érdeklődés felkeltésére és a korábbi látogatók elérésére
  16. Készíts kutatást a vevőid és célcsoportod körében azzal kapcsolatban, hogy mit gondolnak a járványhelyzetről, hogyan változtatják a szokásaikat
  17. Tervezz különböző marketing üzenetekkel és kampányokkal az alapján, hogy ki-mit tervez a járványhelyzet különböző intézkedéseire reagálva

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista, Liftup Kft.
A hivatalos Facebook Marketing Partner program tagja

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.