Milyen weboldal kell a cégeknek? Hogy találnak rá az ügyfelek a vállalkozásokra? – ez is kiderül a Telekom új kutatásából

Olvasási idő 5 perc
Cover 1080x610px

Kimaradt a Szaknévsorból! – talán ismerős a 25-30 évvel ezelőtti reklámfilmből való mondat. Azóta egy új évezredbe, és egyben új korszakba léptünk: ma már a nyomtatott kiadványok helyett sokkal nagyobb szerepe van az online felületeknek, digitális tartalmaknak a vállalkozások életében is. De ott kell-e lennie mindenkinek minden platformon? Mi az, amit az ügyfél mindenképpen szeretne megtalálni egy vállalkozás honlapján? Egyáltalán milyen elvárásai vannak a vásárlóknak, ügyfeleknek az online térben? Ezekre a kérdésekre is választ ad az NRC legújabb reprezentatív kutatása, amely a Telekom megbízásából készült.

„Az interneten való jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem az életben maradás egyik alapköve egy kisvállalkozás számára” – emeli ki Klenovszki János, a kutatást készítő NRC ügyvezetője. – „Az online jelenlét azonban új terheket is jelent, ezért nagyon fontos azt felmérnie a vállalkozásnak, hogy a célcsoportja számára mi az, ami fontos, milyen információk szükségesek a versenyben maradásért és melyek azok, amelyek pluszt jelentenek a versenytársakkal szemben. Például egy fodrász vagy kozmetikus számára egyértelműen versenyelőnyt jelent az, ha a vásárló online tud időpontot foglalni, míg egy lakáskarbantartással foglalkozó cégnek elsősorban a referenciák és a transzparens vásárlói vélemények hoznak plusz bevételeket.”

Mit tanulhatnak még a vállalkozások a kutatás eredményeiből? Lássuk az öt legfontosabb megállapítást!

1.Helyi kiadványok helyett az internetes keresés és a személyes ajánlások a meghatározóak, ha új szakembert keresünk

A lakosság egy új kisvállalkozó keresése során több csatornán is tájékozódik és elsősorban nem a helyi kiadványokra (21%), hanem az internetre (54%) támaszkodik. A keresgéléshez egyre többen használnak okostelefont, ez derül ki az NMHH weboldalán nemrég publikált felmérésből is: a 14 évnél idősebbek háromnegyede rendelkezik okostelefonnal, ezzel megegyező a telefonon internetezők aránya, 60%-uk pedig mobilnetre is előfizet. Így egy vállalkozásnak nem árt észben tartania, hogy weboldalát nem elég az asztali számítógépek monitorjára optimalizálnia. A mobiltelefon kijelzőjén ugyanis egészen aprónak hathatnak a tartalmak, az oldal szinte élvezhetetlenné válik, a reménybeli vásárló hamar elhagyja. A dinamikusan fejlesztett honlapok esetében ez a probléma nem állhat elő, alkalmazkodnak

2.A megbízhatóság kulcsfontosságú – a személyes ajánlások ezért sokat nyomnak a latban

A megkérdezettek 57%-a épít a családi és baráti ajánlásokra, ha új szolgáltatót keres. 44% pedig egyáltalán nem bízik azokban a cégekben, amelyekről nem talál jó értékelést. A személyes ajánlások az online világgal kiválóan összekapcsolhatók: több olyan felület is létezik, ahol értékelhető egy vállalkozás – a saját weboldalon összegyűjtött ajánlások mellett kiváló platform lehet a Google Térkép, a Facebookon létrehozott üzleti oldal, vagy a felhasználói visszajelzéseket összegyűjtő applikáció, a Foursqaure. Ha egy vállalkozás arra ösztönzi ügyfeleit, hogy ossza meg pozitív tapasztalatait valamelyik online felületen, akkor azzal máris két legyet üthet egy csapásra: jó hírük kel útra a digitális térben, ami befolyásolhatja az éppen szakembert keresők választását is, pláne akkor, ha a keresgélők egy általuk személyesen ismert ember véleményével találkozhatnak.

3.Egy napon belüli reakciót várnak el a vállalkozásoktól az ügyfelek

Sőt, sokan akár egy órán belüli visszajelzést tartanának kívánatosnak. A kutatásban megkérdezettek 90%-a válaszolta azt, hogy fontos számára, hogy a megkeresett cég legkésőbb egy napon belül reagáljon. Ez komoly kihívás elé állíthatja a vállalkozásokat, hiszen ma már nemcsak úgy léphetünk kapcsolatba velük, ha felemeljük a telefont. A digitális világban szerencsére vannak kapaszkodók, amikre támaszkodhat egy vállalkozás: beállíthat automatikus válaszüzenetet vagy akár beépíthet chatbotot a weboldalába. Így az ügyfél gyors visszajelzéshez juthat, a válasz pontosítására pedig ki lehet térni akkor, ha van rá kapacitás.

4.Egy céges weboldalon legyenek feltüntetve a kínált termékek vagy szolgáltatások árai

Egységes elvárásnak tűnik ez az ügyfelek részéről, a válaszadók több mint fele jelezte, hogy ez a szempont fontos számára, ha az interneten keres vállalkozást. Még különböző szektorokra bontva sincs eltérés – a szépségipari vállalkozást keresőknek ugyanannyira lényeges, hogy előre tájékozódhassanak az árakról, mint azoknak, akik egy háztartási kisgép javításához keresnek az interneten megfelelő céget.

5.Nem elég elsőnek lenni a keresésben

Azt gondolnánk, hogy az már félsiker, ha a kereső a mi vállalkozásunkat dobja ki elsőként a megfelelő kulcsszó bepötyögése után. Tévedés. Tény, hogy előnyös a találatok élmezőnyében szerepelni. A felmérésben résztvevők több mint fele (54%-a) azonban úgy nyilatkozott, hogy több lehetőséget is mérlegel, mielőtt választ és felveszi a kapcsolatot a kiszemelt céggel. Így a már korábban emlegetett szempontok – többféle felületen elérhető weboldal, árak feltüntetése, ajánlások és értékelések elérhetősége – miatt könnyen előfordulhat, hogy a szolgáltatást kereső nem minket választ, hiába állunk az első helyen a Google találati listájában.

A kutatásban 18-65 év közöttieket kérdeztek meg online kérdőívben, összesen 800 főt. A minta reprezentatív a magyar internetezőkre tekintve nem, kor, végzettség és lakóhelytípus szerint. Az eredmények apró részletekig terjedő információmorzsákat tartalmaznak, amelyeket folyamatosan közzéteszünk a Hello Biznisz felületein.

100 nap – 100 tipp – ne maradj le róla!

Indul 100 nap – 100 tipp sorozatunk, amelyben minden nap egy-egy hasznos tanácsot adunk a vállalkozásoknak. Az év végi hajrában, az utolsó 100 napban jól jöhetnek a tanácsok. A Hello Biznisz Facebook oldalán posztokban jelentkezünk majd, de ezen a felületen is megtalálhatóak a folyamatosan bővülő tippek. Ezek nagyrészt a Telekom kutatásának eredményeire épülnek, kiegészítve gyakorlati tanácsokkal, de Hosszú Katinka olimpiai bajnok egy kevésbé ismert arcát is megismerhetjük: saját vállalkozásában szerzett tapasztalatait osztja meg velünk.

A teljes kutatási anyagért és részletes összefoglalóért kattints a képre, vagy töltsd le a letöltés gombra kattintva.

Ha még nem lájkoltad a Hello Biznisz Facebook oldalát, most mindenképp érdemes megtenned!

Mondd el véleményedet a cikkről
videóhívás ügyfélszerzés

A teljes NRC kutatás letölthető pdf formátumban

Letöltés

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!