Évértékelés: íme két ingyenes és egyszerű eszköz!

Az évértékelés segít feltárni és tudatosíni az elmúlt év sikereit és az azokhoz vezető utakat, illetve megmutatja a korrekcióra szoruló területeket is. A reális helyzetelemzésen – akár szabadúszó vagy, akár kisvállalkozásod van – kulcsfontosságú lehet a jövődet illetően. Két egyszerűen használható és ingyenes évértékelő eszközt szeretnénk a figyelmedbe ajánlani.

A mögöttünk hagyott esztendő objektív és őszinte értékelése segít feltárni az erősségeket, a sikereket, az azokhoz vezető utakat és megoldásokat, emellett rámutat a fejlesztést vagy korrekciót igénylő pontokra is. Egy alapos évértékelő egyfajta lenyomata a sikereinknek és bizony a kudarcainknak is, felkínálva a lehetőséget a tanulásra és a fejlődésre. Megadja a lehetőséget a tisztán látásra, legyél akár szabadúszó egyéni vállalkozó, vagy a kihívásokkal bátran szembenéző kkv-s vezető. Ha felvetődik a „nekem erre most nincsen pénzem, mégis hogyan csináljam?” kérdése, a mi válaszunk erre az: mutatunk két egyszerű és ingyenes eszközt (pókháló diagram és a YearCompass) az évértékeléshez és csak egy kis időre, gondolkodásra és őszinteségre van szükség.

„Egy freelancer, egy mikro- vagy kis- és közepes vállalkozás a piac gyors változásainak és a válságoknak való nagy kitettségük miatt igencsak nagy amplitúdóval működik, így fontos tisztázni, hogy a sikerek és az esetleges kudarcok mögött milyen tényezők állnak” – helyezi nagyobb kontextusba az évértékelés témakörét Janata Krisztina. A Marketing Commando marketing tanácsadója szerint nem csupán a számok és az adatok alapján megmutatkozó eredmények a lényegesek, hanem a vállalkozó jó mentális- és lelki állapotát is az szolgálja, ha pontosan tisztában van a külső- és a belső körülményekkel és azok hatásaival az üzletére. Egy vállalkozó életében napról napra jelennek meg az újabb kihívások, de ha visszatekintve arra helyezzük a fókuszt, hogy mi mindent végeztünk el a sikereinkért, abból sokat lehet tanulni az elkövetkező évekre is. Ezek tudatosítása a jó eredmények esetén segít megélni a jogos örömöt, illetve támogat az önmarcangolás és önhibáztatás elkerülésében is, ha az eredményeink nem a vártnak megfelelően alakultak, hiszen a vállalkozás célja és értelme az is, ahogy az ember jól érezze magát benne. Janata Krisztina szerint az egyszemélyes vállalkozások és a kis cégek akkor tudnak igazán helyt állni a piacon, ha a benne dolgozók szellemileg és lelkileg is annyira erősek, hogy jól tolerálják a változásokat, illetve a kihívásokra is jó válaszokat adnak.

Hogyan csináljuk?

Az úgynevezett pókháló diagram az egyik legnépszerűbb és a különböző területeket nagyon jól vizualizáló értékelő eszköz, ami semmilyen előzetes háttértudást, digitális készséget nem igényel.

Nincsen más dolgunk, csak felrajzolunk két, egymást merőlegesen metsző (x és y) tengelyt, majd bentről kifelé haladva lehetőleg egyenlő távolságokra összesen 10 darab kört rajzolunk föl. Következő lépésben pedig annyi sugárirányú metszést teszünk a körökben, ahány területet szeretnénk értékelni. Ezt követően a bentről – az origótól haladva – felskálázzuk az egymás után következő köröket egytől tízig. Egyfajta „céltáblát” kapunk, amit később megtöltünk tartalommal.

Ha idáig elértünk, akkor el kell döntenünk, hogy értékelés során az életünk magán- vagy üzleti oldalára fókuszálunk.

S hogy milyen területekre figyelhetünk?
Magánélet lehetséges területei:
  • énidő
  • egészség
  • emberi kapcsolatok
  • privát- és párkapcsolatok
  • önismeret
  • személyes anyagi helyzet

A vállalkozás/üzlet lehetséges területei:

  • pénzügyi helyzet
  • ügyfélkapcsolatok
  • ügyfélszolgálat
  • termékfejlesztés
  • marketing
  • kollégák motiválása

Miután minden fontos információ felkerült a diagramunkra – számokkal skáláztunk és a területek elnevezései is helyükön vannak – nincs más dolgunk, mint a nullától kifelé haladva a 10-es pontig egyesével értékeljük az adott területen elért eredményeinket. Ez követően lehetőleg valamilyen színes íróeszközzel összekötjük az általunk beírt értéket és az így létrejött ábra megmutatja az elmúlt év kiemelkedő, illetve adott esetben korrekcióra szoruló területeit is.

Ugyanakkor egy egyszemélyes- vagy kisebb vállalkozás esetében e két dimenzió nem feltétlenül választható el egymástól. „Érdemes elfogadnunk, hogy a kisebb vállalkozások esetében gyakran összefonódik a család és az üzlet amint nehéz is szétválasztani az önazonosság kérdése emiatt, így azt érdemes megtanulni, hogyan is kezeljük ezt a helyzetet” – fogalmazott Janata Krisztina. Így ő azt javasolja, hogy ha „kicsik” vagyunk, az értékelés során inkább vonjuk össze a két területet, mert annak az eredménye ad majd reális képet. Az értékelésnél külön oda kell figyelni az objektivitásra, hiszen csak a számszerűsített és így mérhető, illetve az elfogulatlan értékelés éri el a remélt hatást. Utóbbi esetében bevonható a folyamatba egy külső megfigyelő – akár egy tanácsadó, akár egy coach szakember– vagy több fős vállalkozás esetén mindenki elkészítheti a saját értékelését és azok összevetése segíthet a torzulásmentes helyzetelemzésben.

YearCompass: az évértékelő füzet

„A YearCompass egy nemzetközi mozgalom. Követői lezárják az előző évüket, és megtervezik a következőt annak érdekében, hogy nagyobb tudatossággal élhessék életüket. Az újévi fogadalmak nem működnek, az évrendezés igen” – vallják a világszinten is rendkívül népszerű értékelő és tervező eszköz megálmodói és létrehozói. Az immár 22 nyelven elérhető és 900 000 ezer letöltéssel büszkélkedhető eszközt magyar fiatalok alkották meg 7 évvel ezelőtt. A füzet megrendelhető fizikailag is, de ingyenesen online is letölthető és mindegy 19 oldalon keresztül segít önismereti kérdésekkel és gyakorlatokkal értékelni az elmúlt évet, közben pedig számos területre figyelve – munka, család, egészség – inspirál a következő esztendő tervezésére is.

Összefoglalva

  • Az évértékelés reális helyzetképet ad és segít megtervezni a jövő
  • Elérhetők nagyon egyszerű és ingyenes megoldások
  • Figyeljünk oda az objektivitásra

Szerző:
Lippai Roland – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.