A szerelemhobbi nem hozott bevételt, válaszul megreformálta a kézműves piacot – a Patchwork Design sztorija

Olvasási idő 8 perc

Hamar felismerte, hogy csak és kizárólag foltvarrásból nem lehet sikerre vinni egy kézműves vállalkozást egy alapvetően telített piaci szegmensben. Kerékgyártó Szilvia viszont mindig időben váltott fókuszt, addig csiszolta az ötleteit, amíg a Patchwork Design egy új működési modellel a foltvarró közösség megkerülhetetlen tényezőjévé nem vált. Persze ahogyan lenni szokott: az út nem volt sima számára sem.

Nagy utat járt be Kerékgyártó Szilvia, amíg kitartó munkával kitalálta és felépítette a vállalkozását egy egyébként finoman szólva is telített piaci szegmensben. A Patchwork Design közel egy évtizede indult és jelent meg a kézműves termékek piacán, ahol alapvetően a foltvarrással igyekezett megkapaszkodni. A történet mégis másképpen alakult.

A nagy kérdés: hogyan lehet megélni egy hobbiból?

Szilvia és a vállalkozás története az első gyermeke születéséig nyúlik vissza, ugyanis ebben az időszakban sok anyához hasonlóan döntés előtt állt: később hogyan, főállásban, esetleg tanácsadóként térjen vissza a munkaerőpiacra? A humánerőforrás menedzserként és szociálpolitikusként végzett Szilvia a multi- helyett inkább a vállalkozói világot választotta, amiben benne volt a vidékre költözés éppen úgy, mint az újra való igény is.

„Mint a legtöbb anyuka, én is a kézműves termékek terén szerettem volna kipróbálni magam, a foltvarrás pedig adta magát, hiszen a szakmai alapokat már a húszas éveiben elsajátítottam” – emlékszik vissza Szilvia. „Sokat gondolkodtam, hogyan is lehetne megélni ebből a szerelemhobbiból” – tette hozzá. A foltvarrás és úgy általában a kézműves termékek előállítása idő- és költségigényes dolog.

Szilvia is úgy látta, hogy „magát a foltvarrott terméket lehetetlen árában értékesíteni, hiszen egy kézműves takaró több százezer forintba kerülne s ehhez az árkategóriához nehéz megtalálni a célcsoportot”. A szegmenst egyre jobban megismerve azt látta, hogy a lelkes kezdés után sokan vagy profilt váltanak, vagy többen a kiegészítők, kellékek felé fordulnak vagy akár be is fejezik a bizniszt. Szilvia számára egyik út sem volt járható, végül arra jutott, hogy mivel ő maga sem talált hozzáférhető és igényes mintákat a varrásaihoz, azokat ő maga készíti el Szabó Csilla grafikussal. Ekkor vágott bele a csak babáknak, gyerekeknek szóló minták készítésébe, majd 2014-ben – részben Vida Ágnes marketingszakember, a Kismamablog alapítója hatására – elindította első webshopját is. Viszont e vonalon is az látszott: nagyon sok „foltot” kellett volna értékesíteni egy valóban látható bevétel érdekében. Nem volt kérdés, hogy újra változtatni kell az irányon.

Deríts ki, hogy szükség van-e rád

Alapvetően is, de egy telített piacon, viszonylag kicsi vásárlóközönség mellett mindenképpen szükség van egy alapos, előzetes piackutatásra, konkurenciafelmérésére, amit Szilvia sem mulasztott el. Vida Ágnes is megerősítette: mielőtt ki akarunk jönni a piacra a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi piacra is fontos ránéznünk. „Például, ha valaki szeretne egy csak kisfiúknak készített pelenka-webshopot indítani, akkor nézzen utána, hogy e téren mi a helyzet itthon és legalább az európai piacon, mert kevés dolog van, amit még nem csináltak meg, de kérdés, a piac elbír-e egy újabbat” – hoz egy példát Vida Ágnes. A konkurenciafigyelés egyszerűbb, mint amilyennek hangzik: fel kell kutatni a hasonló tematikákat, majd alaposan megnézni, hogy adott piaci szereplők mennyi követővel bírnak s milyen tartalmakkal mennyire aktívak a közösségi médiában, a vásárlók milyen véleményeket fogalmaznak meg róluk. A nyilvánosan elérhető céginformációs adatok pedig segíthetnek kikövetkeztetni a jövedelmezőséget és a piaci pozíciót is. A trendkutatás és a különböző „kérdezős” oldalak pedig azt mutathatják meg, hogy az adott probléma, amire mi megoldást kínálunk, hogyan és hányszor kerül elő az online térben.

Miközben Szilviában egyre erősebb volt a változtatás szándéka, mégsem kellett mindent a nulláról kitalálnia, ugyanis már a kezdetektől fogva rendszeresen vezette a blogját, aminek köszönhetően nem csupán egyre ismertebb lett a foltvarrós közösségben, de a vevői igények is egyre inkább körvonalazódtak. Vagyis már korábban megtette az első lépéseket azért, hogy a Patchwork Design jól beazonosíthatóvá váljon a zajos piacon.

Fotorealis Kepek
Egymást utánozzák, pedig mást kellene tenniük

„A siker alapja a kézműves vállalkozásoknál is az egyediség, az egyedi stílus” – hívja fel a figyelmet Vida Ágnes. A szakember úgy látja, hogy az ilyen vállalkozások gyakran azzal követnek alapvető hibát, hogy a saját stílusuk megtalálása és üzenetük megfogalmazása helyett egymást és a trendeket figyelik, s ha éppen a pöttyös a trendi, akkor ők is pöttyöst gyártanak. Az egyedi- és igényes vizuális megjelenés, a célcsoport pontos meghatározása és az ő problémájukra való pozícionálás kulcskérdés. „Például az USA-ban működik egy olyan ajándék webshop, amelyik kifejezetten csak a házassági évfordulóikat ünneplőkre fókuszál” – hoz egy példát a specializációra Vida Ágnes.

Ismerd meg a célcsoportod

Szilvia esetében ez a fajta specializáció egyre inkább a tudásátadásban, mintsem a termékek értékesítésében öltött testet, ebben pedig a már említett blognak alapvető szerepe volt. Úgynevezett tutorial blogok már közel egy évtizede is elérhetők voltak, ám azok egy-két lépés bemutatása után a fantáziára bízták a foltvarrás végeredményét. „Ennél én magam is többre vágytam, így olyan posztokat kezdtem el írni, amelyek egy munkafolyamat minden lépést megmutatják”. De nem csupán a tartalomgyártást emelte új szintre, hanem a termékprofilon is változtatott; kilépve a „csak babás” témák világából egyre többször mutatta meg az újabb és újabb technikákkal készült táskák és takarók varrását is. Noha a blog egyre sikersebbé vált, mindez a bevételekben nem mutatkozott meg, az viszont tisztán látszott, hogy ebben benne van a teljes állás lehetősége is. Ennek viszont egyfajta előfeltétele volt a webshop vevőinek, a blog olvasóinak alaposabb megismerése, amit Szilvia egy kérdőíves kutatással meg is lépett. Ez Vida Ágnes szerint is egy fontos lépés, mert e lépéssel alkothatók meg azok a personák, akik számára jó megoldások és hatékony kommunikáció tervezhetők.

Kiderült, hogy mire vágynak

A kutatás eredményei alapján a Patchwork Design vásárlói és a blog látogatói nem a termékekre, hanem sokkal inkább azok létrehozásához szükséges tudásra vágynak – úgy, hogy fizetnének is érte. Ennek tudatában Szilvia 2015 novemberében – akkoriban még nem elterjedt módon – elindította az előfizetéses blogját. „Gondot okozott maga az elnevezés is, hiszen még nem voltak divatosak a tagsági rendszerek, klubtagságok, sokszor és sokat kellett magyarázni a rendszer lényegét, emellett nehéz volt a tartalmak beárazása is, hiszen míg egy nyomtatott magazinhoz képest drága volt, addig egy online tanfolyamhoz mérve olcsó” – emlékezett vissza Szilvia. Mindig a „legújabbat adtam a legolcsóbban, ami nem volt a legjobb húzás”. Viszont nagyon komoly tartalomfejlesztésbe, az egyediség kialakításába kezdett. Posztjai élesen eltértek az akkori áramlattól, hiszen nem csupán a foltvarrás munkafolyamatait írta le apró részletességgel, de fotókkal illusztrálta is azokat. Ezek a bárki számára nyilvános tartalmak mellé jöttek a fizetős klubtagok számára elérhető videós tartalmak.

Persze az új modell mellé oda kellett tenni egy hatékony online kommunikációt is. A Patchwork Design több mint tízezres követőtáborral bír a Facebook-on – ahol hirdet is – és némileg meglepően az Instagramot mellőzve, a Pinterest-en van jelen. Szilvia úgy látja, hogy miközben ő maga is nagyon nagy hangsúlyt fektet a jó minőségű fotókra, a foltvarrók terepe elsősorban a Pinterest. A közösségi média mellett hírlevele is van. Vida Ágnes is kiemeli az online jelenlét fontosságát; szerinte oda kell figyelni a Google találati listán való jó szereplésre éppen úgy, mint ahogyan a különböző oldalakon való jelenlétre is.

Mivel ismertek voltak a Patchwork Design közösségének igényei, természetes módon merült föl az akkoriban még online tanfolyamok, a „Patchwork Suli”-k készítésének kérdése. De ez – ahogyan Szilvia fogalmazott: azonnal bevételt generáló tevékenységek miatt – egy ideig nem valósult meg. A videók és a minták rendelkezésre álltak, utóbbiak pedig PDF formátumban kerültek föl a weboldalra letölthető verzióban. Ám a jó árazás kérdése ekkor is felmerült, hiszen „egy szabásmintát nem lehet annyiért értékesíteni, mint egy workshopot, úgy éreztem, hogy olcsón adom a tudást”. Végül már olyan nagy volt az érdeklődés és a workshopokra való igény, hogy Szilvia végül minden figyelmét az online képzés fejlesztésére fordította. Öt évre visszamenőleg átalakította, workshop-kompatibilissé tette a tartalmait, így ma már tizenöt, végre jól árazott online képzés érhető el a weboldalán. Adódik a kérdés, hogy miért nem tart élőben is képzéseket, ám ennek praktikus okai vannak: noha tényleg jó dolog a vásárlókkal való személyes találkozás, alapvetően egy idő- és energiaigényű folyamat vidékről megszervezni és részt venni egy élő eseményen. Ettől függetlenül évente pár alkalommal szokott élő workshopot is tartani, mert megvan rá az igény a vevők és az ő részéről is. Már éppen kezdett kialakulni egy rendszer, de tavaly a járványhelyzet leállította a folyamatot. Ezért is tért vissza az online tartalmak készítéséhez.

Img 0268 Resize

Vida Ágnes szerint Szilva nagyon jól ráérzett arra, hogy nagyon oda kell figyelni a vevői visszajelzésekre. Esetében ez azt jelentette, hogy az ő közönsége nem is annyira vásárolni szeretett volna, azt a tudást és lehetőséget keresték és azért voltak hajlandók fizetni is, hogy adott kézműves dolgokat ők maguk készíthessék el. „Szilvia ezt az igény látta meg és ezért is váltott üzleti modellt” – erősítette meg a vállalkozás fordulópontját a marketing szakember. 

Összefoglalva
  • rugalmasság nélkül nem lehet sikeres vállalkozást építeni
  • meg kell ismerni a célcsoportokat
  • folyamatosan figyelni kell a vevők igényeit
  • a folyamatos ötletelés versenyelőnyt jelenthet a hasonló vállalkozásokkal szemben
Ha Te is szeretnél sikeresen berobbanni egy telített piacra, csakúgy, mint Szilviék, keresd fel D tervünket, melyben végigvezetünk az ehhez szükséges lépéseken.

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.