A Sebestyén Ádám és Birizdo Ádám által megalkotott Giggle a randi appokhoz hasonlóan működik: rajta keresztül villámgyorsan és egyszerűen egymásra találhatnak a munkaadók, akiknek extra ember kell azonnal és az alkalmi munkavállalók, akik szeretnének gyorsan pénzhez jutni. A két tulajdonos mesélt arról, hogyan jött az ötlet és milyen lépéseken keresztül vezetett az út a mostani sikeres működéshez.
A tulajdonosok mind a ketten pénzügyi vonalon diplomáztak a Corvinuson, majd Ausztriában illetve Belgiumban folytatták a Master képzéseiket. Birizdó Ádám digitális termékfejlesztéssel foglalkozott, Sebestyén Ádám pedig az Európai Unió egyik szervezeténél startup finanszírozással. Ezt követően ismerkedtek meg barátokon keresztül és rájöttek, hogy jól tudnának együttműködni. 2021-ben létrehoztak egy programajánló platformot, amelynek kapcsán rengeteget beszélgettek szállodavezetőkkel. Akkor derült ki számukra, hogy a covid miatt nem a programszervezés, hanem a kiesett munkaerőpótlás a prioritás szinte mindenkinél. Akkoriban, ahogy a szállodások mondták, aki élt és mozgott, vagy volt egy kis pulzusa azt felvették recepcióra, konyhába, bárhová. Ez szöget ütött a fejükbe, és eldöntötték, hogy megoldást keresnek erre a problémára. Hallották, hogy rengeteg a betöltetlen szállodai és vendéglátós pozíció, panaszkodnak a munkaadók, közben meg a másik oldalon egy csomó ember szeretne dolgozni és pénzt keresni. „Láttuk, hogy a futárcégek ebben az időben elképesztő mennyiségben tudtak felvenni embereket, és egy idő után rájöttünk, hogy azért, mert ők rugalmasan osztották be őket, mindenki akkor vállalhatott munkát, amikor épp ráért. Innen jött az ötlet, hogy akkor csináljuk mi is így! Ne pozíciókban gondolkozzunk, hanem elvégzendő munkákban, azaz műszakokban.„- eleveníti fel a kezdeteket Birizdó Ádám. Ez olyan triviálisnak tűnt számukra, hogy nem is értették, miért nem gondolkodott eddig ebben az irányban a piac.
„Persze az elején a legtöbb munkáltató azt mondta: ez biztos nem fog működni!”
A megvalósításnak két feltétele volt: az egyik, hogy vonzó legyen, amit kínálnak a cégek, ezért bontották le a munkákat napi műszakokra, a másik pedig az, hogy legyen egy olyan technológia emögött, ami az egymásra találást meg tudja oldani ’real time’-ban, tehát akár aznapra is. „Persze az elején a legtöbb munkáltató azt mondta: ez biztosan nem fog működni, nem akarok minden nap új embert betanítani! De egy idő után rájöttek, hogy lehet, hogy az elején több a betanítás, de hosszú távon ez egy megtérülő munkáltatói forma” – magyarázza Birizdó Ádám, aki elmondta azt is, hogy ezzel a módszerrel a cégek sok embert ki tudnak próbálni.
Sebestyén Ádám kiemelte, hogy a platformon több munkavállalót tudnak megszólítani, mint a hagyományos módszerrel, jellemzően olyanokat is, akik egyébként nem lennének aktívak az adott ágazatban. Példának említette, hogy mosogatóként állandó állást nagyon kevesen keresnek, ezzel szemben ők egy ilyen pozícióval – a napokra lebontott munka egységekkel és az azonnali kifizetéssel – elérnek sok ezer embert is akár, így nagy eséllyel jobb kvalitásokkal rendelkezik majd az a munkavállaló, akit alkalmaznak. Ha egy éttermi mosogatást egy héten keresztül 4-5 különböző ember el tud végezni, akkor minek keressen a pozícióra a munkaadó egyetlen embert, aki valószínűleg amúgy sem marad sokáig, mivel nagy a fluktuáció ebben a pozícióban? Az is nagy előnye ennek a módszernek, hogy ha reggel nem tud bejönni valaki, mert beteg lesz, akkor van egy munkavállalói kör, akikre tud a munkaadó támaszkodni, valamint mivel nem fix szerződéssel rendelkeznek a dolgozók, nem kell őket foglalkoztatni, ha éppen nincsen munka.
“A Z generáció kifejezetten szereti ezt a lehetőséget!”
Jelenleg már 85.000 regisztrált felhasználó van, az előző hónapban 5 ezer műszakot töltöttek be a platform segítségével. Az app, – amely elérhető a Play Áruházból és az Appstore-ból is – már 2 éve transzparensen működik a munkáltatók és a munkavállalók számára egyaránt, vagyis mindketten azonnal értesülnek arról, ha új munka vagy munkavállaló elérhető számukra. Ahhoz, hogy a bizalom is gyorsan kiépülhessen, Ádámék létrehoztak egy értékelési rendszert, amellyel a megbízható munkavállalók számára rengeteg lehetőség nyílik meg, gyorsan. Nagy előnye az appnak, főleg fiatalok esetében a tulajdonosok szerint, hogy bármikor, amikor szeretnének például egy cipőt, elmehetnek akár egyetlen napot is dolgozni, már aznap megkaphatják a munkabérüket! Sebestyén Ádám szerint a Z generáció kifejezetten szereti ezt a lehetőséget, mert nem szívesen dolgoznak fix elköteleződés mellett.
Az applikáció és a módszer nem teljesen újdonság, vannak más országokban hasonló platformok, így Ádámék nyomon tudják követni, hogy mi működik, és milyen iparágakat vegyenek még számításba. Jelenleg a retail, a logisztika és vendéglátás az, ami nagyon megy Amerikában vagy Nyugat-Európában. „Egy régiós országból hallottuk, hogy náluk nagyon megy a rövidebb műszak, pl. 4 órás, mert be tudják illeszteni az emberek a napjukba, egy másik munka után. Ezzel szemben nálunk inkább azt keresik, hogy minél többet tudjanak egyszerre keresni, így az egész napos műszakokat választják többnyire.” – részletezi Sebestyén Ádám. A munkáltatói oldalról azt tapasztalták, hogy a catering cégeknél illeszthető be leggyorsabban ez a munkáltatói forma, mivel ők konkrét eseményekre és konkrét időszakra keresnek leginkább munkavállalókat.
„Ezeket a hullámokat nekünk le kell követni! Az elején előfordult, hogy váratlanul ért minket egy-egy ilyen hullám…”
A kihívásokkal kapcsolatban elmondták, hogy vannak olyan iparágak, ahol komolyabb betanítást igényelnek a munkakörök. Azt tapasztalták, hogy minél nagyobb egy ügyfél, annál több elvárása van a betanítási folyamatokkal kapcsolatban, ezért ezeket az ügyfeleket projekt alapon kezelik, minden tőlük telhetőt megtesznek az eredményes együttműködésért. Kihívás az is, hogy mindig van egy szezonalitás a teljes gazdaságban, a vendéglátásban, a logisztikában meg kifejezetten. „Ezeket a hullámokat nekünk le kell követni. Az elején előfordult, hogy váratlanul ért minket egy-egy ilyen hullám, gyorsan be kellett vetni erőforrásokat a piactér egyensúlyának helyreállításához!„ – meséli Birizdó Ádám, aki hozzátette, hogy amikor hirtelen megnő a kereslet, folyamatosan kell biztosítaniuk az elérhető munkaerőt a platformon. Ha egy munkáltató felrakja a műszakot, akkor számít arra az emberre, és ha nincs ott, akkor nem tudja működtetni a konyháját, vagy a vállalkozását, tehát törekedniük kell rá, hogy be legyen töltve minden egyes műszak.
A Giggle-nél teljes körű szolgáltatást nyújtanak, a teljes munkavállalással kapcsolatos adminisztrációt is meg tudják oldani annak, aki igényli. A folyamataikba be van építve a munkavállalók teljes előszűrése is. A tulajdonosok elmesélték, hogy ez a folyamat eléggé intenzív, mivel a napi regisztrálók száma most 200-400 között mozog. Ezt a munkát egy komplett operációs csapat segítségével oldják meg. Természetesen az állandó munkavállalóik mellett vannak náluk is ’gigglerek’, akik beugrós jelleggel töltenek be pozíciókat az operációban, vagy az egyszerűbben betanulható munkakörökben. Velük együtt kb. 15-16 fős kapacitással rendelkeznek, amiben benne vannak már a romániai munkavállalóik is, ugyanis nemrég elindultak Bukarestben is a szolgáltatásukkal, így az ottani piacra is allokálva van rugalmasan egy 4 fős csapat.
A jövőben elsődleges céljuk a külföldi terjeszkedés, de mellette látnak alternatív lehetőségeket is a piacon. Látnak lehetőséget a szakképzett vagy ’fehér galléros’ munkák irányában is, pl. szakmunkások, könyvelés asszisztencia, adatbevitel és hasonló munkakörök. A platform egyelőre B2C, tehát a kínálati oldalon a munkákat csak munkáltatók adják, magánszemélyek nem, de a későbbiekben gondolkodnának ebben az irányban is. Úgy látják, bőven vannak lehetőségeik a piacon, de most próbálnak fókuszálni a jelenlegi irányra. A legalább 4-5-szörös éves növekedést viszont, amit az elmúlt években teljesítettek, még egy jó ideig szeretnék tartani.
Tippek a Giggle tulajdonosaitól olyan vállalkozóknak, akik hasonló területen kezdenének vállalkozni:
- Folyamatosan tanulj! „Az elmúlt 20 évünkben elég sokat tanultunk és dolgoztunk azon, hogy azokat a skilleket felépítsük magunkban, amik most minden nap a hasznunkra válnak. Ebben volt egy jó nagy adag tudatosság.”
- Keresd azokat a kollégákat, barátokat, akikkel szívesen vitatkozol egy-egy számodra fontos vagy meghatározó témáról! „Nem kell, hogy mindenben egyetértsetek, sőt! De társak nélkül szerintünk vállalkozni fájdalmas!
- Ne higgy magadnak se! „Mindig kritikusan állj a felmerülő problémáidhoz, keresd azokat, akiket racionális alapon, de megkérdőjelezik, azt, amit gondolsz!”
- Hozz áldozatokat, ha kell! „Olyan növekedést elérni, amit most mi csinálunk, azt nem lehet csak elég sok áldozattal.”
- Kell a kitartás! Ha elsőre nem sikerül, akkor menj tovább és keresd a további lehetőségeket!
Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!