Ezeket gondold végig, mielőtt vállalkozást indítasz!

Egy jó ötlet nélkülözhetetlen a sikeres vállalkozáshoz, de önmagában nem elég. Az ötletből akkor lesz életképes valóság, ha néhány fontos alapdolgot nem hagysz figyelmen kívül. Eleged van abból, hogy alkalmazott legyél, és mások mondják meg, hogy mikor mit csinálj? Ki akarod próbálni, hogy milyen saját lábon állni? Szeretnél több pénzt keresni? Van egy jó ötleted, ami megvalósítás után kiált?

Számos indítéka lehet annak, hogy valaki elindítson egy vállalkozást. De ha nem csak kudarcélményekkel akarsz gazdagodni, néhány dolgot gondolj végig, mielőtt a lelkesedés forgószele teljesen magával ragad. Az alábbiakban felvillantunk néhány olyan kérdéskört, amelyeken az ötlet megfogalmazódása után, de még a cégalapítás előtt át kell rágnod magad.

1. Alkalmas vagy rá?

Ha még soha nem volt saját vállalkozásod, gondold alaposan végig, hogy tényleg rendelkezel-e mindazokkal a tulajdonságokkal és képességekkel, amelyek a sikeres vállalkozói léthez szükségesek. És itt nem feltétlenül a szakmai vagy piaci ismeretekre kell gondolni (bár azok nélkül is nagyon nehéz), sokkal inkább a személyiségre. Mennyire tudsz önállóan dolgozni, hajtod-e úgy magad, mint a mostani főnököd? Képes vagy gyors, esetleg kockázatos döntéseket hozni, vagy totojázó a természeted? Bírod a stresszt, vagy kiborítanak a váratlan és/vagy nehéz helyzetek? Tudsz-e és akarsz-e rengeteg munkát belefektetni a vállalkozásod sikerre vitelébe?

Érdemes lehet leírni, hogy mitől félsz a vállalkozás elindítása kapcsán (bele fogok bukni, mindenki ki fog röhögni, nem keresek eleget, és így tovább). Ha már megfogalmaztad a félelmeidet, azon is elgondolkodhatsz, hogy miként tudnád elkerülni a legrosszabb kimenetet. A kulcsszó általában a tervezés és a tanulás. Ja, és azt se felejtsd el, hogy a leghíresebb vállalkozók szerint a bukás nem kudarc, hanem a tanulási folyamat része.

2. Munka mellett vagy minden mást feladva?

El lehet indítani egy vállalkozást úgy is, hogy megtartod a jelenlegi állásodat. Ez nagymértékben csökkenti a kockázatot (hiszen lesz állandó bevételi forrásod), cserébe kevesebb energiát tudsz fordítani a vállalkozásod felfuttatására. Végig kell gondolnod, hogy beleugrasz-e inkább a bizonytalanba és reménykedsz abban, hogy gyorsan egyenesbe jössz, vagy maradsz a lassabb eredményekkel kecsegtető építkezésnél. Hiába lesz sikeres a céged, ha te menet közben teljesen kiégsz.

3. Van üzleti terved?

Alapos tervezés nélkül nem érdemes belevágni semmilyen vállalkozásba. Az előzetes tervezés ebben az esetben a konkrét pénzügyi terv mellett számtalan más feladatot is magában foglal.

3.1 Piackutatás

Nem kell valami extra bonyolult és extra drága felmérésre gondolni. A Google a barátod: nézd meg, hogy vannak-e hasonló profilú vállalkozások, megvalósította-e már valaki az ötletedet? Ha igen, hozzá tudsz-e tenni valamit, amitől inkább téged választanak a vevők? Nézd meg a leendő vetélytársak kínálatát, működését, akár próbáld is ki a termékeiket, szolgáltatásaikat! Tudd meg, milyen belső szabályok szerint működik az adott piac? Honnan és hogyan lesznek vevőid? Milyen ügyfélszegmenst célzol meg?

3.2 Pénzügyi terv

Egy vállalkozás beindítása azonnali költségekkel és csak későbbi, reménybeli bevételekkel jár. Írd össze, hogy milyen egyszeri és visszatérő költségekkel kell számolnod, és ezekhez képest milyen bevételre kell szert tenned, hogy vállalkozásod a felszínen maradjon (és még te is megélj belőle). Mindenképpen számold ki, hogy a rendelkezésedre álló tőke elegendő-e annak az időszaknak az átvészelésére, amíg nyereséget kezd termelni a céged. Esetleg vedd azt is számba, milyen forrásokból és milyen módon tudsz további tőkét bevonni.

3.3 Üzleti modell kitalálása

Terméket és szolgáltatást is rengeteg módon lehet értékesíteni. Egyszeri eladásokban gondolkodsz vagy előfizetéses modellben? Közvetítőkön keresztül vagy direktben? Esetleg te magad akarsz közvetíteni? Meg kell találnod azt a modellt, amely leginkább megfelel a termékednek, a piacnak és a leendő ügyfeleknek.

3.4 SWOT elemzés

Az üzleti élet egyik alapja, amelynek során végigvesszük a vállalkozás, az ötlet erősségeit és gyengeségeit, a nyitva álló lehetőségeket és a leselkedő veszélyeket. Segít a kockázatok felmérésében és abban is, hogy felkészüljünk a vállalkozásunkat kívülről fenyegető veszélyekre (a vírusjárvány mond valamit?).

3.5 Marketingkommunikációs terv

Jó bornak is kell a cégér, hát még egy induló vállalkozásnak. Gondold végig, hogy milyen csatornákon és milyen üzenetekkel akarod elérni a célközönséget. A lehetőség tárháza már most is végtelen, és még tovább bővül…

4. Vállalkozási és adózási forma kitalálása

Lehetsz egyéni vállalkozó, alapíthatsz bt-, kft-t vagy akár zártkörű részvénytársaságot. Mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Az egyéni vállalkozás elindítása gyakorlatilag ingyen van, az adminisztráció egyszerűbb, de a fizetési kötelezettségekért a teljes vagyonoddal felelsz. A betéti társaság vagy a korlátolt felelősségű társaság alapítása már ügyvéd közreműködését igényli és több költséggel is jár. A bt-ben a beltag szintén teljes vagyonával felel a kötelezettségekért, viszont egy bt választhatja az egyszerűbb kata adózást. Zrt-t alapítani is és működtetni is számos adminisztratív teherrel jár, de ha komoly vállalati ügyfélkört célzunk meg, nagyobb lehet irántunk a bizalom. Azt is jó tudni, hogy pályázatokon többnyire csak vállalkozások indulhatnak el. Döntés előtt mindenesetre érdemes jogász és könyvelő tanácsát kikérni.

5. A név kitalálása

Cégként mindenképpen szükséges lesz egy jó névre, amit nem is olyan könnyű kitalálni, tekintve hogy mintegy 700 ezer vállalkozás működik már Magyarországon. Ha csak cégeknek akarsz értékesíteni, talán kevésbé fontos a frappáns név, de ha az egyéni ügyfelekre célzol, akkor játékos, könnyen megjegyezhető és lehetőleg a tevékenységre is utaló nevet kell választani. Nem utolsó szempont a névválasztásban, hogy legyen elérhető a hozzá tartozó webcím (URL). Jó, ha még megvan a .hu végződés a választott elnevezéshez, de ha az nincs meg, még mindig ott az .eu, a .com, esetleg a néhány éve elérhető, hosszabb végződések (mint mondjuk a .info).

6. Adminisztratív teendők

Ha céget alapítasz, az meglehetősen sok adminisztratív feladattal jár. Társasági szerződés írása, cégbejegyzés, bankszámla nyitása, székhely kiválasztása, hogy csak néhányat említsünk. A szükséges lépések számos weboldalon jól össze lettek szedve, de akár szolgáltatásként is igénybe lehet venni őket – mindenesetre erre is készülj fel.

7. Infrastruktúra

Megint csak a vállalkozás jellegétől függ, hogy mire lesz szükséged.  Lehet működtetni egy kezdő vállalkozást a nappaliból a családi számítógépen is, de ha kicsit nagyobb léptékben gondolkodsz, szükséged lesz irodára, berendezésre, névjegyekre, számítógépekre, weblapra és nem utolsósorban szoftverekre. Irodai programcsomag, számlázás, CRM, esetleg némi ügyvitel, adott esetben webshop – ezek az alapok, de szerencsére mindegyiket megkaphatod a felhőből, szolgáltatásként is.

Szerző:
Schopp Attila – Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.