A kisvállalkozások számára is nagy lehetőségeket jelentenek a workshopok – a SessionLab hadat üzent az excel tábláknak

Olvasási idő 6 perc
Kkv 076 1080x610 Sessionlab Hb Cikk
Az excel tábláknak üzentek hadat a SessionLab alapítói azzal, hogy a saját szakmai tapasztalataikra építve megalkottak egy online workshop agenda (menetrend) tervező szoftvert. A cég egy nem létező termékkategóriában ér el jelentős sikereket. Az indulásról, a kihívásokról és a további tervekről Cserti Róbert, a cég egyik társalapítója beszélt nekünk.

A SessionLab workshop tervező online alkalmazása közel egy évtizede indult, aminek a legfontosabb célkitűzése az volt, hogy a meetingek és workshopok facilitátorait megfelelő eszközökkel lássa el. A két alapító – akik maguk is gyakorlott szakemberek – pontosan ismerték a fájdalompontokat. Kitalálták és mindenki számára elérhetővé tették a megoldást.

„Egy workshop gyakorlatilag egy szinte tíz percekre lebontott és megtervezett folyamat, ám az agendák excel-ben való készítése kényelmetlen dolog” – mondta Cserti Róbert, a SessionLab egyik alapítója. „Amikor egy cég elvonul egy kétnapos stratégiai tervezésre, akkor annak a workshopnak van egy íve, egy agendája, aminek a tervezésében és levezetésében segít a szoftver” – mondta Róbert. Tehát az alapítók célja az volt, hogy az excel táblák világából kilépve megkönnyítsék nem csak a workshopok tervezését és a megvalósítását, hanem a közös munkát is. „Fontos, hogy a meetingek, workshopok facilitátorai a tervezés során a lényegre, a megfelelő folyamat kialakítására fókuszálhassanak” – hívta fel a figyelmet a cégalapító.

A SessionLab indulása éppen egybe esett a startup inkubátor programok erőteljesebb megjelenésével, így Róberték is ezen vonalon indultak el. Több próbálkozás után egy be is kerültek egy észtországi akcelerátor programba, ami „egy érdekes és jó időszak volt, sokat tanultunk, ám visszatekintve többre mentünk volna azzal, ha ezeket az energiákat a termék fejlesztésére és az ügyfélkör fejlesztésére fordítottuk volna.” Három hónapnyi munka után termék- és ügyfél hiányában a programból kilépve új lendülettel vágtak neki a fejlesztésnek. Róbert alapító társa programozóként a technológiai hátteret kezdte el felépíteni, „míg én igyekeztem minden lehetséges szakmabelit meginterjúvolni és bizonyosságot szerezni a facilitátorok fájdalompontjait illetően.” Ebben az időszakban leginkább arra fókuszáltak, hogy a lehető legpontosabban felderítsék a fájdalompontokat és megértsék az ügyféligényeket. A SessionLab innentől kezdve organikusan fejlődött, majd az igazán nagy ugrás 2018-ban történt; az addig hobbiszinten működő projekt egyre biztosabb ügyfélkörrel rendelkezett. „Ekkorra vált nyilvánvalóvá, hogy a termék működik és van rá igény, bennünk pedig még jobban égett az a bizonyos láng” – árulta el Róbert.

Erős tartalommarketing

Biztosak voltak a termékben és mindenképpen a piacon akartak lenni, ám mindez egy niche termékkel nem is volt olyan egyszerű feladvány. Ugyan a termék kollaboratív volta miatt a felhasználók további embereket hívnak meg, viszont magától „senki sem keres rá az interneten a »workshop agenda tervező alkalmazás« kifejezésre, gyakorlatilag egy nem létező termékkategóriában vagyunk” – érzékeltette a helyzetet a cég társalapítója. Éppen ezért nagyon erős tartalommarketinget visznek, hiszen keresőoptimalizált, releváns szakmai tartalmakat hoznak létre az oldalukon, így akik döntéshozó-, jégtörő-, vagy brainstorming eszközöket keresnek, a szakmai tartalmakon keresztül rátalának a platformra is. Róbert elmondása szerint egy freemium termékről van szó, ugyanis a SessionLab időlimit nélkül ingyenesen kipróbálható és ezt követően fizethetnek elő az elégedett felhasználók. A platform két fő részből áll: adott maga a workshop agenda tervező szoftver, illetve elérhető egy hatalmas, publikus workshop-gyakorlattár nagyon sok különböző tamplete-tel és feladatok garmadájával.

Mindset-váltás, növekedés és szervezetfejlesztés

Róbert az alkalmazotti létből váltott a vállalkozói világba, ám facilitátor és tanácsadó szakmai hátterének köszönhetően „nem volt annyira hideg víz” számára. Az igazi kihívás inkább a mára tíz-tizenkét fős cég organikus fejlődése és a szervezetfejlesztés hozott, hiszen a kezdetekben – amikor még csak ketten voltak a cégben – a döntéshozatal és a működési mód is sokkal egyszerűbb volt. Az alapítócentrikusabb működési mód helyett egy olyan mindset-re volt szükség a további működés és fejlődés érdekében, amivel jól és hatékonyan lehet irányítani a komoly csapattal bíró startupot. „Azt kellett megoldanunk, hogy hogyan tudjuk úgy felelősséggel és döntési kompetenciákkal felhatalmazni a kollégákat, hogy közben ne alakuljon ki mikromenedzsment és ki tudjuk vonni magunkat a napi operációból” – említette meg Róbert. Folyamatos tanulásról van szó, hiszen egészen másfajta gondolkodásmód és működés viszi el egy céget nulláról ezer-, illetve ezerről százezer felhasználóig.

Mi az a workshop és mire jó?

A workshop egy olyan megbeszélés, ami során a facilitátor emberek egy csoportját segíti abban, hogy ők egy adott folyamaton belül strukturáltan és hatékonyan haladjanak az előre meghatározott céljaik felé (a facilitátor olyan szakember, aki abban támogatja a csoportokat, hogy annak tagjai megértsék a közös céljaikat, azok eléréséhez megfelelő cselekvési tervet készítsenek – a szerk.). A workshopok egyik legfontosabb hozzáadott értékét az adja, hogy a résztvevők a facilitátorok segítségével aktívan részt vehetnek a döntési folyamatokban és így a meghozott döntéseket is magukénak érezzék. „Meg lehet beszélni a következő negyedéves célokat úgy is, hogy a vezető összehívja a csapatot és elmondja, kijelenti, hogy mi lesz… de meg lehet úgy is hozni a különböző döntéseket, hogy a cég működésére rálátó emberek egy strukturált folyamat során bedobják az ötleteiket, meglátásaikat, azokat megvitatják és közösen döntenek – árnyalt a helyzetet a SessionLab társalapítója. „Gyorsabban és hatékonyabban jönnek az eredmények, tíz ember együtt okosabb, mint egy” – tette hozzá Róbert.

Univerzális műfaj, nem csak a nagyoknak!

A workshop egy univerzális műfaj, tehát nem csak a nagyok – vagyis a multik – játéka, hanem elérhető és hatékonyan alkalmazható a kisebb vállalkozások, kkv-k számára is. Vagyis egy pékség vagy nyomdaipari vállalkozás is élhet a workshopok adta lehetőségekkel, legyen szó a készségek, képességek fejlesztéséről, csapatépítésről, konfliktuskezelésről vagy éves tervezésről. A workshopok egy jó facilitációs eszköztár és vezetés esetén azért működnek jól, mert a folyamat során valóban meghallgatják a résztvevőket, mindenkinek megvan a lehetősége a konstruktív hozzájárulásra, mindez pedig jelentősen növeli a résztvevők motivációját is. Róbert szerint a résztvevők bevonódása, egymáshoz való kapcsolódása, a folyamatban meglévő élményfaktor egyik legfontosabb eredménye az, hogy a legtöbb esetben olyan döntések születnek, amelyeket mindenki a magáénak érez. „Mindez fontos feltétele a változásoknak” – tette hozzá a SessionLab társalapítója. Mi sem bizonyítja jobban a workshopok létjogosultságát a kisebb vállalkozások életében, minthogy a „SessionLab is egy kkv, a felmerülő kérdésekre pedig mi is a facilitációs eszköztárral keressük a válaszokat”.

Saját workshop a nulláról felépítve

Egy – főleg digitális – szolgáltatás vagy termék sosincs kész, így a SessionLab fejlesztői is folyamatosan dolgoznak az eszközön nem csak a lehető legjobb ügyfélélmény érdekében, hanem mert a saját globális kutatásuk alapján is jól látszik egy markáns trend, ami szerint a facilitáció az új munkahelyi szuperképesség. „Ez a képesség pozíciótól függetlenül mindenki számára nagyon hasznos, hiszen aki jól és hatékonyan tud másokkal együttműködni, az előtt előbb-utóbb minden ajtó kitárul. Egyre több megkeresést kapunk olyan emberektől is, akik, noha terveztek, illetve vezettek már meetingeket, workshopokat, rendelkeznek szakképesítéssel és még nem bírnak jelentős rutinnal” – tudtuk meg Róberttől. Ez azért jelent egy érdekes kihívást a SessionLab számára, mert arra motiválja a céget, hogy olyan irányba fejlesszék a platformot, amit a profik mellett a kevésbé gyakorlott facilitátorok is magabiztosan tudnak használni. „Az a célunk, hogy bárki számára megkönnyítsük a workshop tervezését és facilitálását” – jelölte ki a cég egyik törekvését Róbert.

Összefoglalva:
  • Ismerjük meg a piac igényeit
  • Foglalkozzunk tudatosan a szervezetfejlesztéssel
  • Alakítsunk ki hatékony marketingstratégiát
  • A workshop hatékony döntéshozó és fejlesztő eszköz a kis méretű cégek számára is

Szerző:
Lippai Roland – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 2

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.