Hogyan tudod erősíteni a márkádat könyvírással?

Kkv 090 1080x610 Hb Cikk 20240508

Borsos Bencét a Booxpert tulajdonosát a könyvek iránt érzett szeretete, a szakértői piac mélyreható ismerete és egy neves könyvkiadóban szerzett sokrétű tapasztalata vitte arra az útra, hogy ma már vállalkozóként segíti azokat, akik profi minőségű könyvvel szeretnék teljessé tenni szakmai pályafutásukat és átadni a megszerzett tudást.

Bence kezdetben bloggerként és előadóként, később az egyik legnagyobb önfejlesztő könyvkiadó vezetőjeként és főszerkesztőjeként tevékenykedett. Mára már több, mint 70 szakkönyv életre hívásában vett részt. „Még a gimnázium alatt fedeztem fel, hogy vannak olyan könyvek, amelyekben nagyon sok hasznos tudás van. Elkezdtem falni ezeket és egy új világ nyílt ki számomra.” – emlékszik vissza az első meghatározó találkozásra az önfejlesztő és szakmai könyvekkel. Az volt számára az igazán lenyűgöző, hogy akár több évtizedes személyes vagy szakmai tapasztalatokhoz férhetett hozzá egy viszonylag csekély összegért. Rájött, hogy lehet tanulni szórakoztató módon is. Ez vezette oda, hogy az egyetem alatt egy barátjával, önismereti blogot kezdtek el csinálni, meginterjúvoltak számukra izgalmas embereket mindenféle témában. Később egy újonnan induló könyvkiadónál helyezkedett el, a MotiBooks-nál, amit – Magyarország egyik legsikeresebb motivációs előadója – Szabó Péter alapított. „A kiadó szakmai és operatív vezetését láttam el 4-5 éven keresztül. A hobbimnak, a szenvedélyemnek élhettem, jobbnál jobb könyveket hoztunk be Magyarországra, és számtalan magyar szerzővel dolgoztunk együtt.” – meséli Bence, akinél egy pár év után eljött mégis az a pont, hogy szeretett volna önállósodni. Úgy látja, szerencséje volt, amikor indult, hogy viszonylag széles network-je volt. Vállalkozói körben tudták, hogy ő a ’könyves srác’, így sokan keresték meg azzal, hogy szeretnének saját könyvet, segítsen nekik ebben is meg abban is. Azt vette észre, hogy lényegében saját magát alakította ki a szolgáltatási paletta ezekből az igényekből. Felismerte, hogy sok vállalkozónak hasznos üzletileg is, ha a tudását átadhatja egy könyv formájában, könnyebben építenek ki ugyanis bizalmat a célközönségükkel.

A Booxpert tulajdonosa sosem tekintett magára klasszikus vállalkozóként, inkább megvalósító menedzser típus, aki mindig picit a rendszeren kívül akart működni, és nem tudta magát elképzelni hosszú távon egy klasszikus, 8 órás állásban. Jelenleg teljesen egyedül viszi a céget, persze egy komoly külső vállalkozói csapattal. A könyvkiadás egy viszonylag nagy és komplex projekt, olyan mintha egy építkezésbe akarnánk belevágni.” – részletezi Bence. Sok idő mire beérik a dolog és megszületik egy könyv. Jelenleg is nagyon sok olyan tárgyalása van folyamatban, ami arról szól, hogy valaki szeretne egy könyvet, de még nem vágott bele. „Sokszor több éves folyamat az, mire valakinek ténylegesen könyve jelenik meg. Ez a realitás!  Az elmélet ugye mindig az, hogy ó, hát én egy hónap alatt megírom. De ez általában nem így szokott lenni!– magyarázza a szakember, aki ezért is szereti, ha valakivel a kezdetektől, az ötlet szintjétől együtt tud dolgozni, mert így segíthet abban hogyan lesz hatékony az írás. Ami komoly kihívás a munkájában az az, hogy annyira komplex és sok időt igénylő projektekről van szó, hogy sok helyen el tudnak csúszni időben az egyes fázisok. Ha a folyamat eleje tolódik egy hetet, az lehet, hogy a véghatáridőben akár több hónapos csúszást is jelenthet. Ehhez az is hozzájárul, hogy sokszor az első könyves szerzők nem tudják pontosan felmérni, hogy mennyi idő és energia megírni egy könyvet. Azok számára is van megoldása egyébként, akik egyáltalán nem akarnak a könyvírással foglalkozni, de értékes tudás és tapasztalat birtokában vannak: leinterjúztatják az illetőt, rendszerezik a tudását és megírják helyette a könyvet. Ez az ún. ’szellemírás’. A tapasztalatai azt mutatják, hogy ha megszületik egy ilyen könyv az képes fellendíteni a szerző teljes értékesítési folyamatát, és ezáltal tud új ügyfeleket is szerezni. „Ez egy önmagát eladó történet. Ha hirdetsz egy könyvet, senki nem gondolja azt, hogy nyomulsz, hogy rá akarod tukmálni, hanem azt érzi, hogy értéket adsz vele.” – véli a szakember. A Booxpert az értékesítési stratégiában is segít a könyvkiadást követően és abban is, hogy hogyan érdemes a könyvet beilleszteni a szerző meglévő termékei közé. 

Az elején sokszor elmeséli az ügyfeleinek, hogy fontos különbség van a hagyományos kiadás és a magánkiadás között. Ez utóbbi esetében nem kell átadni a kiadási jogokat, viszont nem áll az író mögött egy nagy gépezet, ami mindent megcsinál helyette. Magánkiadás esetén bárki lehet könyvkiadó a saját cégével, csakhogy egy új tevékenységi kört kell felvenni. „És vagyok én a harmadik út: profi kiadói szolgáltatást nyújtok, de nem vagyok kiadó, tehát nem én fogom a kiadás jogait birtokolni, nem kérek semmilyen jutalékot csak egy szolgáltatási díja van a munkámnak..” – magyarázza Bence, aki a vállalkozásában jelenleg nem fordít figyelmet túlzottan a marketingre, mivel kizárólag ajánlás útján érkeznek az ügyfelei. „Nagy ritkán kiteszek valamilyen referenciát a személyes Facebook oldalamra, de ezt nem nevezném marketing stratégiának.„ – magyarázza, és persze tudja, hogy a növekedéshez ez nem elég.

A céget teljesen online működteti, a meetingeket többnyire online tartja. Applikációkkal, szoftverekkel dolgozik, a Google Workspace-el, a fájl tárolásra a Google Drive-al, a meetingek a Google Meet-en zajlanak, időmérésre, tervezésre pedig a Toggl Track applikációt használja, ami lehetővé teszi számára a különböző platformokon történő, napi tevékenységek nyomon követését. Az egyedüli offline lába, amikor a nyomdába kell mennie valamit kiválasztani.

Ami számára nagyon fontos még az a szakmai kapcsolódás. „Én alapvetően a networking erejében hiszek. Nem a felületes kapcsolatépítésre gondolok, hanem olyan emberekkel veszem körbe magam, akikkel mindig meg tudok beszélni egy adott problémát, vagy kihívást.„ – magyarázza és hozzáteszi: „Nekem kell az, hogy legyen egy érzelmi vonulata az egésznek, és azon keresztül indukáljon bennem valami változást. Ez nyilván egyik pillanatról a másikra nem megy, de ha pl. tíz évet beletesz az ember, akkor utána mindig van kihez fordulni.„  

Amit Bence csinál az lényegében egy produceri munkakör, ő úgy szokta mondani, hogy olyan, mint egy generálkivitelező egy építkezésnél, vagy egy esküvőszervező az esküvőnél. Ő segít a szerzőnek az egész folyamat során, megírni a kéziratot, ami később átmegy olvasószerkesztőn, tördelőn, korrektoron, borítótervező grafikuson, majd a nyomdán. „A folyamat vége az, hogy készen van a könyv, és a kezedbe foghatod!” –  teszi hozzá a szakember, aki úgy érzi, számára abszolút fontos az, hogy az ügyfeleinek olyan könyve jelenjen meg, amely nem csak egy könyv a sok közül, hanem tényleg minőséget és komoly értéket képvisel. 

Tippek, ha könyvet írnál a szakmai tapasztalataidról:
  • A legfontosabb, hogy döntsd el, mi a célod a könyvvel! Tudásmegosztás, személyes márkaépítés, új ügyfelek szerzése vagy más? Esetleg mindezek együtt?
  • Határozd meg a célközönségedet! Kiknek akarod írni a könyvet? Milyen problémáikra vagy kérdéseikre kínálna megoldást?
  • Készíts egy minél részletesebb vázlattervet, ami bemutatja a könyv fejezeteinek struktúráját és a főbb pontokat!
  • Vágj bele! Írd meg az első verziót minél hamarabb! A varázslat (és a munka nehezebb része) ezután jön.
  • Ha nem megy egyedül, keress szakértői segítséget! Nehéz végiggondolni egy olyan területet, amin még sosem jártál. Mindez egy folyamat, és menet közben tud kialakulni a végleges irány, ami megfelelő támogatással könnyebben megy.

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.