Startup kezdetek: hogyan szerezhetsz befektetéseket?

Bigpreview 1080x610 0304 02 1

Honnan szerezhetsz tőkét és mit mutat a statisztika a startupok életbenmaradását tekintve? Kiderül a cikkből!

Van egy egetrengető ötleted és elég bátorság is szorult beléd, hogy megvalósítsd? Elég ez egy startup vagy egy cég beindításához? A statisztika az, hogy a startupok több mint fele az első befektetés után elbukik. Mindez azonban nem kell, hogy eltántorítson, hiszen kellő kitartással, tudással, bátorsággal és munkával akár a legjobbak közé is kerülhetsz. Unikornis startupnak nevezik azokat a cégeket, melyek megugorják az egymilliárd dolláros piaci értéket, ezzel pedig a legtöbb esetben a világhírnevet is. Persze nem mindenkiből lesz unikornis, de a lehetőség fennáll. Most megnézzük, hogy mit is mutat a statisztika, illetve honnan és hogyan szerezhetsz befektetéseket az induláshoz.

A statisztika szerint csak 1%-ból lesz unikornis

A CB Insights 1100 amerikai startup fejlődését vizsgálta meg az elmúlt években. A tanulmány rávilágít, hogy mindössze alig 1% érte el az egymilliárd dolláros piaci értéket: csak 12 startup nőtte ki magát unikornis státuszba. Ezek között a cégek között olyanok vannak, mint például az Uber, a Slack vagy az AirBnB.

Az, hogy kiből lesz unikornis előre sosem egyértelmű. A tőkebevonás mértéke attól függ, milyen magasan van a cég a befektetési láncon. Minél fentebb helyezkedik el egy cég – azaz minél nagyobbra duzzad és minél több profitot hoz -, annál több lesz az átlagos tőkebefektetés. Amelyik cég már több sikeres évet is maga mögött tud, afelé nagyobb a bizalom, ezért szívesebben is adnak tőkét a befektetőt.

Hogyan kezdj neki? A one-pager az első lépés!

Egy vállalkozás vagy startup elindításához tehát komoly tőkére van szükség. Legelső lépésként készíts egy lényegretörő one-pagert, melyet a befektetőknek, tanácsadóknak, mentoroknak adhatsz át. A legfontosabb, hogy a one-pager nem cukormázba mártott sales anyag, hanem a tényekre támaszkodó, reális képet festő bemutatkozó. Az idő pénz, az ötlet pedig tengernyi, épp ezért a one-pagerrel a célod ne az legyen, hogy elolvassák, hanem, hogy minél többet olvassanak el belőle. A lényeg, hogy anélkül is fontos és maradandó információkat adjon át, ha valaki nem olvasta el az egészet.

A one-pagert érdemes egy tételmondattal kezdened, ami a megoldandó problémát mutatja be vagy egy egysoros pitch. Fontos, hogy ebben a mondatban röviden, maximum egy-két szóval fejtsd ki, hogy mi a te terméked, majd definiáld minél pontosabban a célközönségedet. Ezt követően mindenki számára jól érthetően fogalmazd meg, hogy milyen problémát old meg a szolgáltatásod, végül pedig add meg, hogy mitől vagy egyedi, miben térsz el a versenytársaidtól. A következő példamondatot kiegészítve kezdheted is a one-pagered:

  • A cégem, (írd ide a cégnevet),
  • (írd ide az ajánlatod/terméked/szolgáltatásod) fejleszt,
  • hogy segítsen (meghatározott célközönségednek)
  • (megoldani a problémát)
  • (a titkos fegyvereddel).

Ha sikerül egy mondatban tömören, érthetően és érdekfeszítően megfogalmaznod a lényeget, akkor az első lépcsőt megugrottad: nem fogják rögtön félredobni a one-pagered. Ezt követően a letisztult, jól átlátható és a felesleges designelemektől, képektől mentes one-pagernek a következőket kell tartalmaznia:

  • a csapat bemutatása,
  • a megcélzott piac mérete és részletei,
  • az eddigi eredményeid,
  • a referenciáid,
  • a várható bevételek,
  • a sales és marketingstratégia,
  • néhány versenytárs és a te versenyelőnyöd,
  • valamint a legfontosabb elérhetőségeid.

Fontos, hogy kerülj mindenféle felesleges rizsát és bullshitet, csak tényszerűen és lényegretörően fogalmazz! Végül pedig mielőtt élesben is továbbküldöd valakinek az elkészített one-pagert, teszteld az ismerősi körödben!

Honnan szerezz tőkét?

Ha a one-pagerrel már sikerült eljutnod néhány fontos befektetőhöz, akkor mindenképp készítened kell majd egy pontos üzleti tervet, melyben sorra veszed a lehetséges befektetési módokat, a kockázatokat és a potenciális profitot. Az üzleti terv mellé egy átgondolt, rövid, de látványos és sokatmondó prezentációra is szükséged lesz, melyhez akár egy weboldalt is készíthetsz. Így bárhol, bármikor, bárki számára elérhető és látható lesz az ötleted – könnyebben vonzol be befektetőket.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mielőtt belevágsz egy új ötlet megvalósításába, körbe kell járnod az egész piacot: sorra kell venned az összes lehetséges kiadást és bevételt többször, újra és újra. Így fogod tudni, hogy pontosan mennyi tőkére is van szükséged, amikor befektetőket keresel.

Angyalbefektetők

Egy másik út az angyalbefektetők szerzése, akik lehetnek független támogatók, de akár egy szervezet is. Ők nagy kockázatot mernek vállalni, és a startupok korai fázisában már komoly összegeket invesztálnak egy-egy cégbe. Ez azt jelenti, elképzelhető, hogy az ötlet még nincs is teljesen tesztelve vagy nincs prototípus, mégis pénzt ölnek bele. Habár egy angyalbefektető a tőke mellett nagy üzleti tapasztalatot is hozhat, ez azt is jelenti, hogy meg kell osztanod a céged egy külső befektetővel, tehát nem a tiéd a teljes kontroll.

Fel kell készülnöd egy rövid, félperces beszéddel, amit bárhol és bármikor lenyűgözően elő tudsz adni, hiszen sosem tudhatod, hogy mikor jön szembe egy potenciális angyalbefektető. Fél percben maximum 75 szót fogsz tudni elmondani. Rendkívül fontos, hogy lassan és érthetően beszélj, ezzel a higgadtságodat, a magabiztosságodat és a kompetenciáidat is kommunikálod a másik fél felé.

A legegyszerűbb séma, amire felhúzhatod a félperces beszéded a következő:

  • Állítsd fel a problémát.
  • Prezentáld a megoldásodat.
  • Magyarázd el, hogy miért téged kell választana, miért kell benned bíznia.
  • Fejtsd ki, hogy milyen értéket adsz neki, hogyan spórolhat időt vagy kereshet pénzt veled.
  • Ajánld fel, hogy megkeresed őt a későbbiekben.

Inkubátor programok

Léteznek inkubátor programok, amikor is a tőke mellett szakmai támogatást, üzleti tanácsokat, jelentős kapcsolatrendszert kaphatsz elsőkézből. Lényegében egy háttérszervezetet és mentorálást nyersz egy-egy ilyen program által. Ehhez azonban a legtöbb esetben egy nagyon hosszú jelentkezési folyamaton kell keresztülmenned, ahol rengeteg versenytársaddal kell megküzdened.

Közösségi finanszírozás

A közösség erejét is felhasználhatod egy új cég indításakor: a közösségi finanszírozás egyre jobban elterjedt az elmúlt években. Számos platform létezik, melyeken keresztül biztonságos úton kérhetsz támogatást az emberektől. A novemberi és decemberi időszakra különösen érdemes egy-egy crowdfunding kampányt tervezni, mert a tapasztalat az, hogy ilyenkor szívesebben adnak pénzt az emberek. Mindehhez viszont az ötleteddel nagyon jól meg kell szólítanod a tömegeket.

Már jól működő cégből is kinőheti magát egy startup

Fontos látnod, hogy egyedi, valamilyen problémát megoldó, széles rétegeket megszólító ötlettel kell előállnod ahhoz, hogy tényleg sikeres startupot építhess. Nem véletlenül mondják, hogy a sikerhez vezető út rögös: rengeteg kitartásra, akaraterőre, szorgalomra, alázatra, áldozatra, türelemre, időre és tanulásra lesz szükséged egy új cég beindításához.

Azonban nem kell feltétlen mindent a nulláról felépítened. Már meglévő kkv-ból is kinőheti magát egy új startup: a korábban megszerzett tudást, kutatási eredményeket, tapasztalatokat felhasználhatod és általa indíthatod útjára az ötletedet. Sőt a korábban felépített branddel, céges kommunikációval és jól kialakított kapcsolatrendszerrel, már könnyebb befektetőket is találni. Kiváló példa a magyar AImotive, amely önvezető autókat tervez és tesztel. Korábban chipek optimalizálásával foglalkoztak, a munkájuk különböző nagy cégek érdeklődését is felkeltette. Pár év után pedig már komoly megbízásokat is kaptak, az egyik pedig olyan jól sikerült, hogy a cég egy új úton indult el az önvezető autók tekintetében.

A tanulság tehát az, hogy a jó ötlet nem elég a sikerhez. Átdolgozott álmatlan éjszakák, kitartás, széles kapcsolatrendszer, átgondolt stratégia, kidolgozott tervek és jól felépített énmárka hozhatja meg a várva várt tőkét és befektetőt. Ahhoz, hogy megvalósítsd az álmaidat, egy jól átgondolt és felépített one-pager, egy alapos üzleti terv, szakmai tudás és erő is kell. Ami biztos, ha úgy érzed tényleg egyedi és kiváló az ötleted, akkor mindenképp megéri belevágni: lehet te leszel a következő magyar unikornis.Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!