A HAMM receptek alapján az is szívesen főz, aki eddig nem volt oda érte – ezt pedig a Cápák is jól tudják

Olvasási idő 7 perc

A HAMM receptek segítségével a megrendelő grammra pontosan annyit kap mindenből, amennyire szüksége van, a mellékelt receptkártya alapján pedig könnyedén el tudja készíteni a kiválasztott ételt. Ráadásul mindezt úgy, hogy ki sem kell tennie a lábát otthonról. És hogy mekkora létjogosultsága is van mindennek, azt jól mutatja, hogy két Cápa is beszállt a bizniszbe.

A HAMM ötlete Fekete Orsolya fejéből pattant ki, aki már jó ideje Londonban él. A fiatal vállalkozó ott ismerkedett meg ezzel a típusú szolgáltatással, amihez kapcsolódóan „kint” többféle, más és más receptekre specializálódott megoldás is elérhető – beleértve a luxuskategóriásat is. De például Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban is kifejezetten népszerűek ezek a fajta weboldalak.

Orsinak pedig annyira megtetszett mindez, hogy nem tétlenkedett: családi jóbarátjával, Veress Tamással – aki 20 évig volt étteremtulajdonos és egyben a Black Sheep borbélyszalon egyik alapítója is – közösen közel egy éve indították el a HAMM recepteket. Weboldalukon immár közel 70, 4 séf által írt receptből lehet válogatni – legyen szó családi kedvencekről vagy nemzetközi ételekről. Orsi és Tamás fele-fele részben tulajdonos, de dolgozik náluk külön marketinges, ügyfélszolgálatos, állandó futár (aki a raktárban is segít) és raktáros kolléga is. Továbbá diákok is részt vesznek a raktári munkálatokban.

„Bár a HAMM még gyerekcipőben jár, szerintem a sikeres vállalkozás egyik titka, hogy megfelelő emberekbe kell beruházni, a jó csapat megválasztása kulcsfontosságú. Továbbá rugalmasságra is szükség van: alapítóként időnként el kell engedni bizonyos dolgokat és tudomásul kell venni, hogy az adott kérdésben bizony nem nekünk, hanem az egyik csapattagnak van igaza, mivel az ő szakterületéről van szó” – foglalja össze Orsi. „Esetünkben elengedhetetlen Tamás helyszíni jelenléte, mivel ő menedzseli a napi feladatokat, ő tartja a kapcsolatot a beszállítókkal és a partnerekkel. Ettől függetlenül természetesen mindenben közös döntést hozunk” – teszi hozzá.

És hogy mennyit számít a tanulás a vállalkozásfejlesztésben? „Tanulni menő. Szerintem nagyon fontos a megfelelő vállalkozáskezelés kérdésköre, én például pár online kurzust is elvégeztem üzleti stratégia témában. Voltak bizonyos feladatok, vizsgázni is kellett és eleve előírtak bizonyos felvételi követelményeket. Az ilyen típusú képzések egyébként sok külföldi egyetemen ingyenesen is elérhetők, így mindenképpen érdemes nézelődni” – hívja fel a figyelmet Orsi, aki egyébként eredetileg PR és kommunikáció szakon végzett az egyetemen. Ugyanakkor úgy gondolja, alapvetően nem csak a papír számít, így nyugodtan lehet váltani, ha mondjuk valaki nem érzi jól magát alkalmazottként vagy a végzettségének megfelelő területen.

Azt sem titkolja, hogy a HAMM indulása sem volt zökkenőmentes, hiszen akkoriban ugyan már elkezdődött a koronavírusból történő kilábalás, viszont nem sokkal később jött az élelmiszerárak és a benzinár emelkedése, ami rájuk is jelentős hatással van. Ezzel együtt a HAMM-nál nem számolnak fel külön kiszállítási vagy egyéb díjat és – kuponok formájában – kedvezményeket is biztosítanak a vásárlóknak. Így a receptek számától függően egy adag étel már 2 200 forinttól, illetve az első kedvezményes doboz esetén már 1 760 forinttól elérhető.

Ebből is látszik, hogy Orsiék a nehézségek ellenére sem estek kétségbe, hanem – alkalmazkodóképességüknek köszönhetően – a megváltozott gazdagsági helyzetben is fent tudtak maradni. „Azt gondolom, vállalkozóként kiemelten fontos a tanulásra való nyitottság. Továbbá el kell fogadni, hogy nem oldhatunk meg mindent egyedül, nem lehetünk például admin, IT vagy könyvelés területen is teljes mértékben otthon. Vállalkozóként minden nap találkozunk valami új, megoldandó problémával – ilyenkor ne féljünk segítséget kérni. Én például a mai napig jóban vagyok a korábbi feletteseimmel, akik teljes mértékben támogatnak. Tamás nélkül pedig eleve nem is működne ez az egész” – árulja el.

Az alaposság sem elhanyagolható, Orsiék például még indulás előtt csináltattak piackutatást is, amiben a környezettudatosság kérdéskörnek is külön figyelmet szenteltek. Amint az a NÉBIH weboldalán is olvasható, évente fejenként 66 kilogramm élelmiszert dobnak ki fejenként a magyarok. A HAMM-nál viszont nincs felesleg. „Minden alapanyagot az igényeknek megfelelően szerzünk be és a rendeléstől számított leghamarabb 36 óra múlva szállítunk ki. Módosításra is maximum az előző időpontig van lehetőség és a fizetendő összeget is ekkor vonjuk le – utóbbi egyébként a Stripe rendszerén keresztül történik. A kiszállításnál pedig a saját gépjárművünket használjuk és saját futár kollégával dolgozunk” – avat be a fiatal vállalkozó. A kiszállításra egyébként heti 3 munkanapon, ezen belül is 4 meghatározott idősávban van lehetőség. A csomagoláshoz használt dobozokat pedig többször is felhasználják, a vásárlók a következő rendelésnél visszaadhatják a csomagolóanyagot is. Így van olyan doboz, ami 3-4 alkalommal teszi meg útját.

A környezettudatosság mellett Orsiék a főzés örömét is át szeretnék adni az embereknek. „Sok tapasztaltabb háztartásvezető mondja, hogy bármit megfőz, csak ne neki kelljen kitalálni. Nem szeretnek új recepteket keresgélni és a pár bevett ételnél maradnak. A receptkártyáink segítségével viszont ettől is megkímélhetik magukat, így sok mindent kipróbálhatnak pontos útmutatással, felesleges idegeskedés nélkül. HAMM-mal főzni ráadásul buli, sok visszajelzést kaptunk már, hogy a családokban a férjek és gyerekek vették át a főzést. Célunk, hogy az egészséges étrendet, a különféle ’mentes’ ételeket is minél több recept segítségével és minél szélesebb réteg számára elérhetővé tegyük. A HAMM szolgáltatása jelenleg a fővárosban és az agglomerációban – például Érden, Budaörsön vagy Dunakeszin – érhető el, azaz ezekre a településekre szállítunk ki, de persze még ez is változhat” – mosolyog Orsi. „Hosszabb távon szeretnénk az egész országban jelen lenni és egyfajta rutinná alakítani az emberekben ezt a fajta ételrendelést” – teszi hozzá.

Orsiék vállalkozása ráadásul a digitalizációra is kiváló példa. „Ott vagyunk a Facebookon, az Instagramon és a TikTokon. De el lehet minket érni a LinkedInen keresztül is. Mivel egymástól eltérő felhasználókat és egy tágabb célközönséget szeretnénk elérni, így minden rendelkezésre álló lehetőséget igyekszünk kihasználni. Összességében pedig azt tudom mondani, hogy érdemes minél több médiumban és formátumban megjelenni és beszélni a vállalkozásunkról, de figyelembe kell venni, hogy nincs univerzálisan alkalmazható stratégia, minden cégnek más-más eredményt hoz egy adott platform.”

„Külön öröm számunkra, hogy közel 90%-os visszatérési aránnyal büszkélkedhetünk” – árulja el. Ugyanakkor emögött komoly munka van. „Habár esetünkben sokat számít, hogy Tamás – velem ellentétben – már ’eleve’ vállalkozó volt, a kialakult helyzet miatt rövid idő alatt nagyon sok mindent meg kellett tanulnunk. Az online jelenlét ugyan sok előnnyel jár, de mivel nincsen fizikai értelemben vett üzlethelyiségünk, így ilyen módon nem tudjuk ’reklámozni’ magunkat, nem tud valaki elsétálni a kirakatunk előtt. Esetünkben ezért is volt fontos egy minden szempontból megfelelő honlap kialakítása. Habár az interneten ebben a témában is sok információ és webfejlesztő alkalmazás érhető el (bár inkább angol nyelven), ha valaki egy bonyolultabb megoldást szeretne kialakítani, annak véleményem szerint ajánlott webfejlesztő szakemberhez fordulnia” – hívja fel a figyelmet Orsi. „Ebben is érdemes személyes ajánlást kérni. Tehát sokat segíthetnek az ismerősök, de akár különböző Facebook-csoportokhoz is lehet csatlakozni, ott körbekérdezősködni” – teszi hozzá.

És hogy mi a helyzet a külföldi élettel? „A tárgyalásokra természetesen hazajöttem a Cápákhoz, de egyébként úgy gondolom, manapság már nagyon sok minden megoldható online. Sőt, ez sokszor költséghatékonyabb is, mint a ’hagyományos’ megoldások. Ugyanakkor a mi esetünk is azt mutatja, hogy szükség van egy itthoni, helyszíni ember jelenlétére is, aki átlátja a vevők és a piac reakciót. A szükséges ismereteket pedig nem feltétlenül az iskolában kell elsajátítani, hanem gyakorlati tapasztalattal is hozzá lehet jutni ezekhez” – emeli ki Orsi. „Én személy szerint hiszek az élethosszig történő tanulásban, az elmúlt időszakban csapatként is és egyénileg is rengeteget tanultunk.”

És hogy mit is takar mindez? „Meg kell tanulni például az e-mailekre megfelelően reagálni, hatékonyan beosztani az időnket, sorrendbe állítani a feladatainkat. Továbbá a megfelelő tervezést is nagyon fontosnak tartom. Maga az üzleti terv elkészítése vállalkozásspecifikus, de nekünk például mindig volt rövid-, közép- és hosszútávú tervünk. Habár eleinte nem számoltunk befektetőkkel, de végül nagyon gyorsan a Cápák között találtuk magunkat, így gyakorlatilag időnk sem volt felocsúdni” – avat be a fiatal vállalkozó.

És hogy mit tanácsol Orsi annak, aki szintén beugrana a Cápáktól hemzsegő vízbe? „Legyen tisztában a számokkal, készítsen növekedési terveket, mindenképpen felkészülten álljon a befektetők elé. Én például végignéztem a műsor előző évadát és kijegyzeteltem a különféle kérdéseket. Nyilván mindig adódhatnak váratlan helyzetek, de nekem ez nagyon sokat segített” – árulja el Orsi.

Mit tanulhatsz Orsiéktól?
  1. Merj váltani! Nem számít, hogy korábban alkalmazott voltál vagy mást tanultál, megfelelő körültekintéssel akár még egy egyébként válságos helyzetben is elstartolhatsz.
  2. Hallgass másokra is! Ne akarj mindent egyedül megoldani, vedd figyelembe az adott területen nálad több tapasztalattal rendelkezők tanácsait is.
  3. Újíts! Habár Orsi jó ideje külföldön él, ahol sok mindennel találkozott, egy újdonság bevezetéséhez számos ötlet lelhető fel az interneten is – nem beszélve a kifejezetten induló vállalkozásoknak szóló cikkekről.
  4. Légy képben! A tanulással, tapasztalatszerzéssel soha nem lehet leállni – márpedig ahogyan Orsi is fogalmaz, tanulni menő.

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 7

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.