Az űrtechnikától a magyar szántóföldekig – a Storm Corner Tech megreformálná a hazai mezőgazdaság eszközparkját a digitalizáció segítségével

A mezőgazdaságnak számos kihívásra kell választ találnia, s ebben kulcsszerepe van a tudománynak, a technikai vívmányoknak, a digitális lehetőségeknek. Ma már senkinek sem meglepő, hogy a gazdák szupermodern járművekkel dolgoznak a földeken, azonban azt még nem sokan tudják, hogy a növénykezelés jövője az ipari drónok használatára épül. A két éve alakult Storm Corner Tech ipari és mezőgazdasági drónokkal foglalkozik, azon belül is területek felmérését végzik a levegőből, és a legmodernebb permetezési eljárással segítik a jobb terméshozamot. Kukár Leó tulajdonos egy magyar drónfejlesztési ötletet mutatott be az RTL Klubon vetített Cápák között című üzleti showműsorban, ahol elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész díját is.

A digitális marketing és műszaki menedzser végzettségű fiatal vállalkozó Gyulán alapított céget testvérével és két barátjával, akikkel céljuk az ipari drónok agráriumban való elterjesztése.

Miért éppen ipari drónok?

Az ipari drónok az elmúlt évek technikai fejlődésének kézzel fogható eredményei – mondja a korábban egy műholdakat gyártó cégnél tapasztalatot szerző Leó, hozzátéve, hogy globálisan egyre több szakterületen ismerik fel a drónok hasznosságát. – Például ilyen kis repülő szerkezetekkel élesztik újra a leégett ausztrál erdőket. A robotok a levegőből feltérképezik a hamuvá lett területeket. Megkeresik azokat a részeket, ahol van esély az élet újraindítására, majd oda „sárgolyókba” csomagolt magokat szórnak le – avat be. Az itthoni felhasználási lehetőségekről pedig kiderül, hogy a mezőgazdaságban alkalmazzák a drónokat monitorozásra, vagyis a növényzet állapotának felmérésére, illetve kísérleti permetezésre, amely egy a hagyományosnál sokkal környezettudatosabb eljárás.

A permetezés tekintetében kutatást is végeztek a hatékonyságról. – Kiderült, hogy a levegőből végzett permetezéssel szemben a traktoros munka 8,3 százalékkal kisebb termésmennyiséget eredményezett, mert a nagy gép a végső, leszárító permetezéskor ennyit letaposott a növényből. Egy ezer hektáros területen ez 80 hektár veszteséget jelent. De fontos az is, hogy a drónok által keltett légörvények bekeverik a levelek közé a porlasztott vegyszert, így a levelek aljára és a növény szárára is kerül permetlé. Teljesen befedi a növényt, nem úgy, mint a leginkább tusolásra hasonlító traktoros megoldás. Továbbá a drón nem függ az aktuális talajviszonyoktól, tehát esőzés után azonnal fel lehet küldeni a gépet, míg a földön járó gépeknek idő kell, mire a talaj megengedi, hogy rámenjenek. Addigra a növény már beteg lesz. Nem mindegy, hogy egy gombásodást csírájában folytunk el, vagy már a beteg növényt kezeljük részletezi Leó és kiemeli, hogy az ipari drónok vonzók a fiatal gazdák körében. Ez egy olyan eszköz, amelynek használata izgalmas, a mezőgazdasági munkát teljesen új aspektusba helyezi. Ugyanakkor az idősebb generációk sem ódzkodnak az alkalmazásuktól, hiszen az eredmények kézzel foghatók.

Cápák között: a vállalkozásfejlesztés lépései

A Storm Corner Tech 2020-ban alakult. Azóta webshopjukon ipari drónokat forgalmaznak és saját drónjaikkal szolgáltatást nyújtanak a magyar agráriumban. Tavaly bővítették tevékenységüket: elkészítették az oktatási koncepciójukat, s a nyár folyamán kurzusokat tartottak a drónok használatáról. – Felismertük, hogy szükség van még egy üzleti lábra, mert a mezőgazdaságban az időjárás befolyásol szinte mindent, ez pedig kiszámíthatatlan. A drón-használat oktatását viszont – az év bármely időszakában tudjuk biztosítani. Igény is van rá, így ez egy biztos bevételi forrása vállalkozásunknak. 2020 és 2021 a tapasztalatszerzés időszaka volt számunkra – mondja Leó, aki egy egészen speciális ötletet mutatott be az RTL Klubon futó, Cápák között című üzleti showműsorban. A tervük az volt, hogy megépítenek egy magyar fejlesztésű ipari drónt. S bár a Cápák nagy érdeklődést mutattak, befektetést nem ajánlottak nekik. – Azt gondolom, hogy a műsorban való megjelenésnek ennek ellenére óriási nyertesei vagyunk. Azontúl, hogy érdekes volt látni, hogy hogyan készül egy ilyen show,  sokat tanultunk a megmérettetésre való felkészülésből is és végül, de nem utolsó sorban elismerést kaptunk a Telekomtól is, a Telekom Digitálisan Tettrekész díj révén.  A Cápák támogatták elképzeléseinket, de még nem tartották eléggé kiforrottnak ahhoz, hogy beszálljanak az üzletbe. Balogh Levente viszont felajánlott egy olyan beszélgetést, ahol megvitathattunk vele pár dolgot. Ezt óriási lehetőségnek tartom – osztja meg az RTL Klubon futó műsorral kapcsolatos emlékeit Leó, majd a Telekom Digitálisan Tettrekész Díjról így fogalmaz: – Óriási megtiszteltetés és nagyon várjuk azt az együttműködést, amely a Telekom díjjal jár – mondja.

Hogyan legyél „digitálisan tettrekész”?
Az talán senkinek sem meglepő, hogy egy modern technológiai vívmányt forgalmazó cég „digitálisan tettrekész”. Mégis, mit jelent ez a mindennapi háttérmunkában az ipari drónokat „reptető” Storm Corner Tech-nél?

Két éve működő webshopjukat az eddigi tapasztalatok alapján átalakítják. Az oldalon az eladás mellett sokkal nagyobb hangsúlyt kap az információátadás. 2022 januárjában részt vettek az ország legnagyobb agrár expóján, ahol sikerült több száz kontaktot gyűjteniük újonnan induló hírlevél-rendszerükhöz, amelyet alapvetően fontosnak tartanak a meglévő és leendő ügyfelekkel való kommunikációban.  A cégen belül CRM rendszerben gyűjtik az ügyfél adatokat, amely által minden korábbi kapcsolatfelvételt, vásárlóigényt, megnyilatkozást rögzítenek. Így tudják például, hogy kivel, mit beszéltek másfél évvel ezelőtt. Internetes kapacitásukat folyamatosan bővítik, a google teljes üzleti fiókját használják. Mindent a felhőben tárolnak, semmit sem a számítógépen. Ezáltal folyamatosan tudnak dolgozni, és bárhonnan. – Én az üzleti tevékenységem legalább hatvan százalékát telefonról intézem, hiszen ritkán töltöm a munkaidőmet irodában – mondja Leó, viccesen hozzátéve, hogy ő az automata üzleti rendszereik nélkül már nem élne, oly’ nagy mértékű segítséget jelent neki, hogy a digitális eszközök, megoldások révén mindent el tud intézni.

„Több, mint munka”

A Storm Corner Tech alapítói nem foglalkoztak korábban mezőgazdasággal, mégis szinte missziót végeznek azzal, hogy tudást és eszközt adnak a magyar gazdáknak. Miért fordultak az agrárium felé? – merül fel a kérdés. – Nekünk a testvéremmel ez több, mint munka – feleli Leó, kiemelve, hogy az üzleti céljaik mellett a modern tudomány által megalkotott eszközök iránti érdeklődésük, az otthonuk szeretete és a környezetvédelem vezérelte őket.

TOP 5 érv Kukár Leótól, miszerint az ipari drónok segíthetnek a környezetvédelemben
  1. Azáltal, hogy drónnal fel lehet térképezni a növényzet állapotát, csak a szükséges mennyiségű vegyszert kell a területre szórni, ráadásul csak azokra a részekre, ahol arra valóban szükség van.
  2. A permetezés sokkal hatékonyabb a drón-technikával, mint traktorral, hiszen a ködhöz hasonló fújás a növény egészét befedi. Ha hatékonyabb a kijuttatás, akkor kevesebb vegyszerrel is ugyanolyan hatást lehet elérni.
  3. A talajviszonyoktól függetlenül tudnak dolgozni, hiszen nem is a földön halad az eszköz.
  4. A drónok elektromos eszközök. S bár a szántóföldön benzines aggregátorról töltik fel az akkumlátorát, ez mégis töredék üzemanyagfogyasztást jelent egy traktorhoz képest.
  5. Nem „tapossa” le a termést, nem pusztítja a szántóföldek élővilágát, például a talajon fészkelő madarakat, ott megbújó őzgidákat.
Így készült fel a Storm Corner Tech a Cápák között üzleti showműsorra
  1. Készítettek egy SWOT analízist (elemzést), amely képet adott arról, hogy az adott pillanatban hol tart a cég. Ez alapján felmérték, hogy milyen irányba érdemes haladni, mit fognak kérni a cápáktól.
  2. A műsor előtt mindig a realitás talaján mozogtak a terveiket illetően. A műsor lehetőséget adott arra, hogy pénzügyi korlátok nélkül „álmodhassanak” egy nagyot. Ezáltal jobban megismerték saját vágyaikat, így hosszú távú célként továbbra is megtartják a bemutatott ötletet.
  3. Meg kellett írniuk egy három perces megnyerő bemutatkozást, amely az új ötletet és a kérést is tartalmazta. Ezt pitch-nek nevezik. Ebben összegyűjtötték a legfontosabb üzeneteket, kulcsmondatokat saját magukról és a terveikről. Leó elmondása szerint ezek korábban csak „fejben” voltak meg, nagyon hasznos volt, hogy végre összeírták őket.
  4. A műsor szakemberei segítségével a pitch-et tökéletesre csiszolták és közérthetővé tették. Leó „megtanult” úgy beszélni a digitális csúcstechnikáról, hogy azt mindenki megértse. Olyan gyakorlati szemléltető példákat és hasonlatokat szedett össze, amely közelebb viszi a hétköznapi emberekhez ezt a témát. Úgy érzi, ezt a tudást mostantól bárhol kamatoztathatja.
  5. Az ügyvezető sokat készült a kamerák előtti szereplésre a műsor szerkesztőinek és kommunikációs szakembereinek segítségével. Ez egy új kihívás volt számára, ezért tudatosan gyakorolt, hogy a bemutatkozást frappánsan és hiba nélkül el tudja majd mondani, ne stresszeljen és megnyerő legyen az előadói stílusa. Ehhez még próba-videókat is készített.

Ha lemaradtál róla, az adást vissza tudod nézni az RTL Moston.

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 2.3 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.