Hello Biznisz | Ügyvédi iroda nyitása a válság közepén? Korántsem őrültség, sőt!

Ügyvédi iroda nyitása a válság közepén? Korántsem őrültség, sőt!

Olvasási idő 8 perc
Hello Biznisz | Ügyvédi iroda nyitása a válság közepén? Korántsem őrültség, sőt!

Dr. Andirkó Balázs esete jól példázza, hogy tudatos tervezéssel és odafigyeléssel valóban bármilyen körülmények között el lehet indítani egy saját vállalkozást. Persze semmi sem megy magától, illetve az sem mindegy, milyen szakmáról van szó, hiszen mindenhez más kell. Már egy cég megalapítása sem feltétlenül egyszerű feladat, a fenntartásról és a működtetésről nem is beszélve. A siker pedig nem hullik „csak úgy” az ember ölébe, azért tenni is kell. 

Balázs azt mondja, tudatosan készült a jogi pályára: a családi legendárium szerint már az általános iskola elkezdésekor kijelentette, hogy belőle bizony ügyvéd lesz. Az egyetemi bekerülésnél sokat segített, hogy a gimnáziumban nyelvi tagozatra és történelem fakultációra járt. „Mivel ezek a tantárgyak nélkülözhetetlennek számítanak a jogi karhoz, így a gimnáziumban sem változott az az elképzelésem, hogy a jogi egyetemre megyek. Azt gondolom, az egyetemen ’meg kellett tanulni tanulni’, az ember ezen a területen különösen rá van kényszerítve arra, hogy képes legyen a nagy mennyiségű tananyagból kiszűri a fontos információkat. Persze az egyre nagyobb rutin évről évre sokat segített a jobb teljesítmény elérésében” – meséli. 

„2016-ban lettem ügyvédjelölt (ezalatt egyébként elvégeztem az ingatlanforgalmi szakjogász másoddiplomát is). Az a szabály, hogy 3 évet kell jogi diplomához kötött munkakörben eltölteni a szakvizsga előtt, ha pedig valaki ügyvéd szeretne lenni, akkor ebből a 3 évből legalább 1 évet kell ügyvédjelöltként dolgozni – mivel én nem gondolkodtam más pályán, ezért a teljes joggyakorlati időt ügyvédjelöltként töltöttem. Ha ez letelt, akkor pedig mindent igazolni kell az Igazságügyi Minisztérium felé” – folytatja. 

Válságos helyzet 

Balázs első vizsgája 2020. január végére esett. A második pedig ugyanezen év márciusára, amikor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) világjárvánnyá nyilvánította a koronavírus-járványt. „Emlékszem, a vizsgám péntekre volt kitűzve, a lezárásokat pedig szerda délben jelentették be Magyarországon. Mondanom sem kell, hogy ezek után finoman szólva is aggódtam, hogy egyáltalán lesz-e alkalmam levizsgázni. Viszont szerencsém volt, mivel azon a héten még volt lehetőség a megmérettetésre – hétfőtől viszont bizonytalan időre felfüggesztették a vizsgázást” – avat be Balázs. 

„Érdekesség, hogy az utolsó vizsga felvételénél a kialakult helyzet még segített is nekem. A kényszerű leállás miatt ugyanis nem kellett várnom felszabaduló időpontra, azonnal ’le tudtam csapni’ az utolsóra. Így legalább egy negyedévet nyertem az ügyvédi kamarába történő felvétel szempontjából” – árulja el. 

Ugyanakkor a fiatal ügyvéd nem volt mindenben ilyen szerencsés. Persze a legtöbb pályakezdőhöz hasonlóan ő is minél hamarabb szeretett volna saját ügyvédi irodát nyitni, de arra azért nem gondolt, hogy milyen kiszámíthatatlan környezethez kell nagyon gyorsan alkalmazkodnia. „Nyilván nem volt még kialakult ügyfélköröm, ott álltam várható bevétel nélkül, miközben gyakorlatilag minden pénzem ráment az iroda nyitására” – meséli. 

„Másfelől viszont elmondható, hogy a Covid nálam a lezárások miatt felgyorsította a szakvizsga letételét (ez így 5 hónap alatt sikerült, ami rövid időnek számít), így viszonylag hamar elérkezett az a régóta várt pillanat, hogy saját lábra állok. Amiben szerintem a legtöbb kollégától különbözöm, hogy én minderre elsődlegesen vállalkozásként tekintek és nem félek a szakmámban nem feltétlenül megszokott üzleti- és marketingeszközöket használni. Azt gondolom, ez a szemlélet hasznos lehet a válság közepén induló vállalkozások számára.” 

Akkoriban egyébként létezett fiatal vállalkozói program, amire eredetileg az ügyvédek is pályázhattak, de a fenti időpontra már nem vehettek részt benne.  Ezen felül, a Magyar Ügyvédek Kölcsönös Biztosító Egyesületétől (MÜBSE) is igényelhető praxisindítási segély, ha a kötelező ügyvédi felelősségbiztosítást az induló ügyvéd náluk köti meg. Habár Balázs nem vett igénybe ilyen típusú támogatásokat, de mindenkinek csak azt tudja tanácsolni, hogy éljen minden lehetőséggel. És hogy milyen összegekkel kell kalkulálni egy saját ügyvédi iroda nyitásakor? „Nagyjából minimum 1 millió forintot mondanék. Ez az első 1-2 hónapos működéshez elég, beleértve a kötelező biztosításhoz, a különféle adókhoz, az infrastruktúrához és a bérleti díjhoz kapcsolódó összegeket. Továbbá az első munkák megszerzéséhez a mi szakmánkban is nagyon fontos a megfelelő kapcsolati tőke – ha ez hiányzik, az nyilván nem könnyíti meg a helyzetet. Hozzám is fordultak ismerősök, de mivel a családban nincs más ügyvéd, ezért többségében én is magam szereztem az első ügyfeleimet” – meséli. 

Balázs esetében viszont a járvány miatt egy ideig az is kérdéses volt, hogy az ügyvédek egyáltalán fogadhatnak-e ügyfeleket. „Egészségügyi és gazdasági válság, visszaesés, szükségszolgáltatások igénybevételének csökkenése – ez egyébként a mai napig tart. Ingatlanforgalmi szakjogászként nekem az ingatlanügyletek a kiemelt szakterületem. Az utóbbi tizenpár évre vonatkozó elemzések viszont azt mutatták, hogy 2019-ig tartott egy nagymértékű fellendülés, így a kapcsolódó piaci potenciált már pont nem tudtam kihasználni – de ez persze nem jelentett nullára történő visszaesést. A legtöbb ügyvéd nemcsak egy adott szakterülettel foglalkozik, az ingatlanjog mellett megtaláltak más típusú ügyekkel is, mivel emellé ’behoztam’ a munka- és a családjogot is, amik mellett egyébként más, magánjogi természetű feladatot is ellátok.” 

Muszáj „képben lenni” 

Az online marketing ismerete és alkalmazása viszont szerintem elengedhetetlen a mai világban. Alapvetően én is erre építettem, hiszen ma már az internet az ügyfélszerzés egyik fő forrása. Nekem például a praxisindítás óta több száz egyedi ügyhöz és persze ügyfélhez volt szerencsém” – számszerűsít Balázs.  

Az én honlapomat ugyan egy régi egyetemi ismerősöm és a csapata készítette, ők építették fel a designt és magát a rendszert, de a tartalmat a kezdetektől teljes egészében én magam írom. Nem beszélve a blogolásról, amely a mai modern világban véleményem szerint szintén nagyon fontos elem. Többek között ez is a folyamatos megújulás része, ami egyszerűen kötelező, ha az ember talpon akar maradni. Maga a blog eleve egy többszintű értékesítési csatorna, többek között a Google Ads esetén is számít, valamint a különféle közösségimédia-felületeken is megjeleníthető” – folytatja. 

 „De vannak letölthető anyagok is a weboldalamon – a lakásvásárlásra vonatkozó például kifejezetten a fiatalokat célozza. Ugyanakkor szeretném hangsúlyozni, hogy az ilyen típusú tartalmaknál is nagyon fontos a közérthetőség, a saját tapasztalatok beépítése, hiszen ettől lesz az ember igazán hiteles. A Facebook és az Instagram-fiókomat is teljes mértékben én kezelem, a kapcsolódó grafikákat pedig a Canva képszerkesztő segítségével készítem el, illetve kísérletezem videós anyagokkal is, amikre a jövőben nagyobb hangsúlyt szeretnék fektetni. A további tervek között egyébként saját hírlevél kiküldése is szerepel. Vállalkozói szempontból pedig a távlati tervekben benne van a családi vállalkozássá alakulás lehetősége is.” 

„Ha az értékesítés lényegét egy mondatban kellene összefoglalni, akkor úgy fogalmaznék, hogy jó termékre, jó szolgáltatásra van szükség jó áron, megfelelő marketingcsatornákkal ’támogatva’ – erre szakmától függetlenül mindig lesz igény. Ugyanakkor mivel az ügyvédi hivatás egyfajta szükségszolgáltatás, így esetünkben persze az is számít, hogy erre mindig volt, van és lesz is igény – azonban azzal is számolni kell, hogy hozzánk az ügyfelek csak akkor fordulnak, ha ténylegesen ’szükség’ van ránk, a ’semmiből’ nem tudjuk az emberek számára értékesíteni a szolgáltatásainkat. Habár az ügyvédiszolgáltatás-piac is visszaesett valamennyire, de leállni nyilvánvalóan soha nem fog. Persze ettől még időt és energiát kell fordítani itt is a munkára. Fontos a folyamatos önfejlesztés és az innovatív gondolkodás, hiszen az első benyomás nálunk is sarkalatos pont. Ugyanakkor azért kötött a pályánk, mivel a kamarai szabályoknak is meg kell felelni. Ezzel együtt azt vallom, hogy változtatni mindig lehet, különösen a válságban, amikor még inkább ki kell tűnni valamivel a tömegből” – hangsúlyozza Balázs. 

Balázs ugyanakkor úgy véli, hogy a koronavírus-járvány miatti korlátozások mérséklésével az online tanácsadást ma már inkább egyfajta kiegészítő lehetőségként veszik igénybe az ügyfelek. Főleg, hogy az ügyvéd-ügyfél viszony bizalmi viszony, ami a kialakult hagyomány szerint igényli a személyes jelenlétet. Ezzel együtt náluk is van rá a mai napig példa, hogy a távolság vagy az idő akadályt jelent és így az online kapcsolattartási formát „alkalmazzák”, adott esetben szerződéseket is kötnek ilyen formában. Habár az irodájuk Debrecenben található, de fogadnak személyesen ügyfeleket Hajdúböszörményben, továbbá olyan külföldi ügyfeleik is vannak, akikkel kizárólag online formában tartják a kapcsolatot. 

„Ami különösen nagy örömmel tölt el, hogy alig egy év munkája után az ország egyetlen ügyvédekre specializálódott marketingügynöksége első – és tudomásom szerint máig egyetlen – nem budapesti ügyvédként meghívott az Ügyvédmarketing című podcastjába, hogy a példámon keresztül bemutassa, hatékony marketinggel és online kommunikációval hogyan lehet Budapesten kívül a nulláról felépíteni egy működő praxist” – meséli Balázs. 

A szakmával kapcsolatban pedig külön érdekesség, hogy a cégeljárások már 2008. 07. 01-jétől elektronikus úton történnek, a bíróságokkal történő elektronikus kapcsolattartást pedig 2016.07.01-jével vezették be. Továbbá olyan kamarai oktatásokon is részt kell venni, ahol bemutatják a kapcsolódó új szoftvereket. Ezek alapján Balázs szerint lassan, de biztosan behálózza a jogi világot is a digitalizáció. Azzal együtt, hogy alapvetően egy konzervatív és hagyományos területről van szó. 

És hogy mi Balázs filozófiája? „A célom alapvetően az, hogy egy kicsit túlmutassak azon a 30-40 éve berögzült képen, hogy az ügyvéd egy elérhetetlen valaki, akitől tartani kell. Szeretném, ha az ügyfeleim azt éreznék, hogy emberközeliek vagyunk, a tevékenységünk hasznos számukra és számos bajt tud megelőzni vagy segíteni tud, ha esetleg az már bekövetkezett.” 

Hasznos tanácsok 

Balázs példája alapján az alábbiakat érdemes szem előtt tartanod, ha most, a recesszióban indítanál céget: 

  1. Készülj fel, hogy nem biztos, hogy minden a terveid szerint alakul! Balázsnak is váratlan helyzettel kellett szembenéznie, de nem esett kétségbe, hanem pont ellenkezőleg, szó szerint és átvitt értelemben véve is beleadott mindent a munkába. 
  2. Ne „ragadj le” egy dolognál! Attól még, hogy valami beválik, nem biztos, hogy az hosszabb távon is elegendő lesz. 
  3. Tanulj és fejlődj! Balázs folyamatosan tájékozódik, követi a trendeket, és alkalmazza is a különféle újításokat. 
  4. Maradj alázatos! A megváltozott gazdasági helyzetben ez különösen fontos – főleg, hogy a „menő” szakmákkal rendelkezőknek eleve az átlagosnál több előítélettel kell szembenézniük. 

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkeszőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 6

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.