Így mutasd a legjobb arcod – egyszerű és gyors beállítási tippek az igényes és meggyőző online kommunikációhoz

Kkv 023 1080x610px 1012 02

Az elmúlt félévben óriásit nőtt az online videós tartalmak, megbeszélések és előadások száma. A Facebookot ellepték az otthonról készített interjúk, a “zoom meetingem lesz” egy új fogalommá vált, a pék pedig a kovászkészítés folyamatát közvetítette élőben heteken át. Legtöbben belekényszerültünk az online világba, sokunknak elege is lett belőle, de ami biztos: ez a forma nem fog eltűnni. Az otthoni videós tartalomgyártás pedig lassan minden szakmában megjelenik. Az igényes és meggyőző megjelenés elengedhetetlen, hogy felvegyük a versenyt.

Mi kell ahhoz, hogy vizuálisan minőségi tartalmat készítsünk?

1. FÉNY BEÁLLÍTÁS TIPPEK – DERÍTSÜNK FÉNYT AZ ÜZENETRE!

Fénybeállítás? “Ó, az nekem már túl bonyolult!”, vagy “Nem akarok ilyenekre költeni.”- hangzanak el az elkerülő válaszok. Pedig ahhoz, hogy az üzeneted valóban célba érjen, nagyon fontos, hogy támogasd a megjelenéseddel, utóbbit azonban egy rossz fénybeállítás darabokra szedheti.

Ne bonyolítsd túl, három dologra figyelj:

  1. Világítsd meg az arcodat lehetőleg tompa, fehér fénnyel, ne közelről szemből.
  2. Ha teheted, használd a természetes fényforrást oldalról vagy szemből, de sose legyen közvetlenül mögötted.
  3. A háttér is kapjon fényt. Ez lehet egy díszlámpa fénye a szekrényen, vagy a Nap fénye, ahogy a falra vetül.

Rengeteg “hogyan csináld”-videót találsz a Youtubeon fénybeállításhoz és otthon elkészíthető eszközökhöz. Én Peter McKinnon, zseniális fotós és videós rövid összeállítását ajánlom. Ha szeretnél beruházni egy professzionális eszközre, egy új trend és egyben nagyon egyszerű eszköz a körfény (ring light). Ha szívesen megtudnál róla többet, itt találsz egy hasznos videót.

2. HANG BEÁLLÍTÁS TIPPEK – TESSÉK?! NEM LEHETNE KICSIT HANGOSABBAN?

Ha az online videódban nehezen lehet hallani a beszédedet, a fejeden is pöröghetsz, kicsi az esélye, hogy megtartod a nézőidet. Egy kattintás, és már ugranak is a következő tartalomra. Szánj időt arra, hogy megtaláld a számodra legmegfelelőbb formát. Melyek közül választhatsz?

  • Headset: Általában ez egy fokkal jobban veszi a hangot, mint a felvevő eszközöd maga, de esztétikailag nem a legjobb. Ha nagy a háttérzaj, mindenképpen ezt használd. Ha viszont csendes környezetben vagy, érdemes az esztétika oltárán feláldozni a picivel jobb minőségű hangot.
  • A felvevő eszközöd (telefon, számítógép, kamera) mikrofonja: Ha mozogsz, vagy kicsit távolabb vagy az eszköztől, mindenképpen ezt kell javaslom. Ilyenkor arra figyelj, ha beszélsz, mindig a mikrofon irányába nézz.
  • Ha tudsz, érdemes befektetni mikrofonba. Általában a statikus, otthoni videók felvételéhez puskamikrofont használnak. Ennek lényege, hogy azt veszi, amerre néz a mikrofon. A mozgósabb videókhoz pedig felcsíptethető portot érdemes választani. Ehhez ajánlom a BOYA csíptetős mikrofonját, illetve mini videómikrofonját. Ennél magasabb árkategóriájú, kedvelt márka a RODE.

3. KAMERA KÉPKIVÁGÁS TIPPEK – NULLA KIADÁS, ÓRIÁS MEGTÉRÜLÉS, AVAGY A KÉPKIVÁGÁSOK

Ez a beállítás semmibe nem kerül, még az idődbe sem igazán, mégis a legtöbben erre nem fordítanak kellő figyelmet. Van, aki az ölébe teszi a gépet, és fölé hajol, mi nézők pedig úgy érezzük magunkat, mintha Liliputba csöppentünk volna. Van, aki a kép alsó felére komponálja magát, úgy, hogy nyaktól felfelé látszik, ami miatt nézőként meg kell küzdenünk azzal, hogy figyelemre méltónak tekintsük. Sokkal többről szól tehát a kamerád elhelyezése, mint azt gondolnánk.

Itt is három dolgot emelek ki:

  1. Figyelj a kamera magasságára. Lehetőleg szem vagy ahhoz közeli magasságban legyen.
  2. Komponáld meg a képet. Youtube videóknál leginkább szekond képkivágásokat használnak. Ilyenkor a fej, valamint a test egy része jelenik meg különböző változatokban. A szűk szekond az, amikor a kép alja a szereplő mellkasánál van. Ezt leginkább megbeszéléseken, interjúkon lehet alkalmazni. A közepes szekond az, amikor a szereplő köldök felett látszik. Ezt érdemes webináriumokhoz, előadásokhoz használni. Ilyenkor ugyanis látszik a kézhasználat, jobban tudunk a testbeszéddel kommunikálni.
  3. Vedd figyelembe a harmadolás szabályát. Sokszor elkövetett hiba otthoni videók felvételénél, hogy fej fölött indokolatlanul sok levegő marad. A megfelelő beállítás egy szűk szekondnál az, ha a szemmagasság a kép felső harmadánál van, a váll pedig a kép alsó harmadánál.

4. HÁTTÉR VÁLASZTÁS TIPPEK – FIGYELJ A BERENDEZÉSRE!

Végezetül pedig: figyelj a berendezésre! Ezzel kapcsolatban két érdekes és szórakoztató Twitter oldalt ajánlok figyelmedbe. A könyvespolcok elemzése az elmúlt hónapokban nagyon népszerű lett a különböző közösségi média oldalakon. A Bookcase Credibility Twitter oldal szlogenje, hogy „amit valaki mond, az kevésbé izgalmas, mint az, hogy milyen könyvek előtt mondja”. Létrejött a lakásbelsők elemzésére is egy oldal, a Room Rater, ahol 10-es skálán pontozzák a videók berendezését, és olyan dolgokért jár pontlevonás, mint például a növény hiánya.

Eleinte lehet, hogy az itt leírtak hosszabb időt vesznek igénybe, de abból adódóan, hogy nem igazán váltunk helyszínt, egy-egy ideális beállítás elég ahhoz, hogy aztán sok jó tartalmat fel tudj venni. A lényeg, hogy kezd el! Lépésről lépésre finomhangold a megjelenésedet, figyeld meg mások tartalmait, fogalmazd meg magadban, hogy mit csináltak jól, és mit csinálnál te másképp. Aztán pedig: alkalmazd!

STUMPF KATA / Televíziós szerkesztő, riporter

Az Impact prezentációs trénereként az a célja, hogy minél többen legyenek, akik tiszta, egyértelmű üzenettel kommunikálnak úgy, hogy közben önazonosak tudnak maradni. Ehhez nemcsak az fontos, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy hogyan. Televíziós munkái során beleszeretett a vizuális tartalomgyártás folyamatába. Operatőröktől, vágóktól és hangmérnököktől tanulta meg az olyan apró technikai részleteket, amik elengedhetetlenek egy jó felvétel elkészítéséhez.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!