Néhány éve még varrni sem tudott, most egy másik márkával kollaborációban jelenik meg saját készítésű kutyás szettje

Olvasási idő 7 perc
Kkv 076 1080x610 Hb Cikk Kutyasszett

Néhány évvel ezelőtt még nem gondolta volna, hogy egy nap majd a munkája részeként rengeteget fog varrógép előtt ülni. Nem is volt korábban varrógépe, ilyen módon különösebb előképzettsége sem, hogyan is kell bánni vele, de ez nem jelentett akadályt: az elszántságának és a szorgalmának köszönhetően mára már egy egész webshopot megtölt a saját maga által készített termékekkel. A kutyanyakörvek, pórázok és egyéb kiegészítők egyedi tervezésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Sterl Alexandrát, a Collarful márka megalkotóját arról kérdeztük, hogyan építette fel a nulláról vállalkozását. 

„2020 végén, amikor még benne voltunk a koronavírus-járvány sűrűjében, egyszer csak jött egy sugallat: kell nekem egy varrógép. Nem tudom megmagyarázni, hogy miért vágytam egyszer csak varrni, mikor előtte semmi közöm nem volt a varráshoz. Azt viszont pontosan tudtam, hogy kutyanyakörveket szeretnék készíteni. Ebben annyira elszánt voltam, hogy már a varrógép vásárlásának napján el is készült az első nyakörv” – meséli Szandi a kezdetekről. Persze idővel igyekezett elsajátítani a varrás alapjait, nemcsak autodidakta módon tanult, hanem online tanfolyamokat is elvégzett, és sok-sok YouTube videót megnézett. Na és persze rengeteget gyakorolt, akár éjszakákon át varrt.  – „Még egy fontos dologra fókuszáltam: figyeltem a konkurenciát. Nem azért, hogy másoljam őket, hanem mert tanulni akartam a hibáikból.”

Mindig is voltak kutyák Szandi családjában, a kutyák iránti rajongása adott volt. Egyszer elnézegette saját kutyája nyakörvét, és arra gondolt, hogy annak elkészítése nem is lehet olyan bonyolult, talán még ő is meg tudná csinálni. Azzal a lendülettel utána is nézett, hogy kik foglalkoznak hasonló termékekkel, mennyire van piaca ennek a speciális területnek: „Azt láttam, hogy a gazdik részéről nagyon is van igény az ilyen kiegészítőkre. Ezért elkezdtem kísérletezni, a 2-3 hónapig a saját kutyáinkon és a barátok kutyáin teszteltük a fejlesztéseimet. Már az elején tudtam, hogy a minőségből nem adok alább, ezért sok időt vett igénybe, míg megtaláltam a megfelelő anyagokat és beszállítókat.”

Van az a növekedési szint, amikor már nem maradhat másodállású vállalkozó az ember

Az első vevőket a Facebookról szerezte: kutyás csoportokba posztolt a termékeiről, már jóval azelőtt, hogy kész lett volna a saját weboldala, mert látni akarta, milyen a fogadtatás. De egész hamar akadtak vásárlók, az eladások dinamikusan növekedtek, pedig ekkor még egyáltalán nem volt része az üzletmenetnek, hogy hirdetésekre költsön.

 „2021 februárja jelentette számomra az első fontos mérföldkövet, mert ekkor adtam el az első termékemet. Pár hónappal később, júliusban már elindulhatott a webshop, 2022-re pedig már az 1000. webshopos vásárláson is túljutottam. Jelenleg a nehezebb gazdasági környezet ellenére is a forgalom a tavalyi év azonos időszakához képest a duplájára növekedett” – foglalja össze Szandi, hogyan alakult a vállalkozás eddigi fejlődéstörténete. 

A következő lépések egyike, hogy egy új műhelyre lesz szüksége, mert a jelenlegi dolgozószobát már kinőtte. Szandi eredetileg HR-esként dolgozott, a kutyás kiegészítők készítése nem rögtön vált a főfoglalkozásává, kellett még némi idő a varrógép birtokbavételétől a vállalkozása tényleges megalapításáig. Először átállt 20 órás munkahétre a munkahelyén, hogy több ideje legyen a saját tervei megvalósítására. Ez év nyarára eljött a pillanat, amikorra eldöntötte, hogy a vállalkozás most már teljes embert kíván, nem folytathatja tovább korábbi munkahelyén – egy hosszabb fizetés nélküli szabadság után végül felmondott. 

Aki egyszemélyes vállalkozást visz, egyszerre marketinges, pénzügyes és beszerző is 

A “Collarful” nevet Szandi férje, Ádám találta ki, összevonva az angol “collar”, azaz nyakörv, és a “colorful”, azaz színes szavakat. Ádám egyébként is amiben csak lehet, támogatja Szandit a vállalkozással kapcsolatban. De hiába a sok segítség, a Collarful egyelőre még egy egyszemélyes vállalkozás – igaz, Szandi érzi már a nyomást, hogy bővülnie kellene és szüksége lenne egy munkatársra, mert akkor jobban tudna a cégvezetéssel kapcsolatos ügyekre koncentrálni. Merthogy most már a cégvezetői képességekre is szükség van.

„Egy vállalkozás vezetése kellően sokszínű és sokrétű feladat, így egyáltalán nem hiányzik a korábbi irodai életem. Mindig akad elég kihívás, a webshopot például egyedül készítettem el. De érzem, hogy ha a varrás elviszi a napom nagy részét, nem marad elég időm az adminisztrációra, tervezésre, marketingre, tartalomgyártásra. Miközben ez az egyszemélyes vállalkozások sajátossága, hogy mindennel nekem kell foglalkoznom. Ez elég nagy kihívás, megnehezíti a munka-magánélet egyensúlyának fenntartását is, de igyekszem minimalizálni azokat az estéket, amiket varrással töltök” – foglalja össze Szandi. 

A termékek alapvetően megrendelésre készülnek: akkor kezdi el varrni őket, ha a webshopban befutott a vásárlás. Ez pedig egy nagyon egyszerű folyamat, sok minden automatizált, de azért marad felület a vásárlókkal való személyesebb kapcsolattartásra is. Ennek egyik fontos terepe, hogy Szandi épít a vásárlói véleményekre: „Facebookon, vagy akár az Árukeresőn is sokan hagynak véleményt, de van, aki ír e-mailt, ha tetszett neki a termék – szerencsére elégedetlen vevőtől még nem érkezett megkeresés. Külön öröm, ha az állatorvosnál vagy kutyasétáltatás közben találkozom a saját termékeimmel. Ha fotókat kapok kutyusokról, akik az én termékeimet viselik, szívesen megosztom őket én is, vagy akár az értékesítésben használom a képeket.” 

A profin működtetett online felületek lehetnek a megfelelő névjegyek egy kollaborációhoz 

Szandi nemcsak a kutyatulajdonosok, hanem egy cég érdeklődését is felkeltette: a PetChef kollaborációt ajánlott neki. „Az egész onnan indult, hogy a PetChef, Magyarország piacvezető főtt kutyaeledel készítője márkanagyköveteket keresett. Erre a felhívásra jelentkeztem én, mivel mi is használjuk a termékeiket. Ők viszont utánam néztek, megtetszett nekik, hogy mivel foglalkozom, és együttműködést javasoltak. Úgyhogy hamarosan létrejön az első közös kapszulakollekciónk” – újságolja Szandi. 

Már készülnek a termékek, hamarosan fotózás következik és kikerülnek a webshopba. A közös munka még fél évvel ezelőtt kezdődött, azóta sok-sok egyeztetésre volt szükség, a két fél együtt tervezte meg a designt is. Szandi úgy gondolja, hogy a legfőbb pozitív hozadéka a kollaborációnak, hogy kölcsönösen elviszik egymás közönségéhez a másik termékeinek hírét. 

„Az ilyen együttműködések esetén szükség van egy kapcsolódási pontra, amit nálunk a kutyák jelentettek. De emellett az is fontos volt, hogy lássák a márkámban az igényességet, hitelességet. Az első, amit megnéztek, az a közösségi csatornáim és a webshopom voltak. Ez alapján vélték úgy, hogy látnak bennem fantáziát” – világít rá Szandi. Hozzáteszi, hogy aki hasonló kollaborációban gondolkodik, az ne várja rögtön az értékesítési számok megugrását, sokkal inkább a márkaismertség növelése lehet a reális cél. 

És hogy mit szeretne még elérni Szandi a megnövekedett márkaismertséggel? „Az lenne a vágyam, hogy ha valaki nyakörvet szeretne vásárolni, az egyből a Collarfulra gondoljon. Szeretném azt is, hogy a későbbiekben egy nagyobb csapattal dolgozhassak, amihez persze elengedhetetlen lesz egy nagyobb műhely. A legjobb egy olyan helyszín lenne, ami showroom-jelleggel működhetne. Az a gondolat is foglalkoztat, hogy vajon hogyan tudnám kihasználni a mesterséges intelligenciát a tervezésben, vagy akár az ügyfélkapcsolatban, de megalkothatná helyettem a SEO-tartalmakat is. Sokan tartanak tőle, de én úgy érzem, hogy ki kell használni a benne rejlő lehetőségeket” – árulja el Szandi. 

Nem veti el annak lehetőségét sem, hogy a Cápák között műsorban szerepeljen, már jelentkezett is castingra, szívesen megméretné magát a Cápák előtt a vállalkozási ötletével. A távlati terveiben pedig a külföldi terjeszkedés is szerepel, mert azt már most is érzékeli, hogy igény lenne a termékeire már országokban is, volt már megrendelése a tengerentúlról is. 

Sterl Alexandra, a Collarful alapítójának 5 legfontosabb tanácsa vállalkozóknak: 

  1. Kezdd el kicsiben!

Aki még csak fontolgatja, hogy vállalkozó lesz, próbáljon ki egy kis szeletet, akár úgy, hogy közben hátországként megtartja korábbi munkáját, legalább részben. 

  • Kell egy jó ötlet!

Mégpedig olyan, amivel azonosulni tudunk, amihez van kapcsolódásunk – mert csak akkor tudjuk majd szívvel-lélekkel vinni a vállalkozásunkat. 

  • Ne a legegyszerűbb utat válaszd!

Ha már elindult a vállalkozás, energiát kell szánni arra, hogy megtaláljuk a legjobb beszállítókat, partnereket, mert így lehetünk mi magunk is a legjobbak. 

  • Fél szemmel kövesd a konkurenciát!

Nem azért kell figyelni a versenytársakat, mert másolni akarnánk őket, hanem mert tanulni lehet abból, amit ők csinálnak – ha mást nem azt, hogy hogyan nem akarunk mi megoldani valamit. 

  • Szánj pénzt a marketingre!

Lehet akármilyen jó a termék vagy a szolgáltatás, ha nem jut el a híre az emberekhez, senki nem fog róla tudni. Igaz a mondás, hogy a bevétel kb. 10-15%-át marketingre érdemes költeni – de megtérül majd, mert így tudunk növekedést elérni. 

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 10

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.