Megújította a webshopot és berobbant a biznisz – Dallos Kitti, a The Box alapítójának sikersztorija

Még nincs 30 éves, de már sikeres vállalkozást vezet, amely nemzetközi terjeszkedés előtt áll. A nyíregyházi Dallos Kitti igazi vállalkozó alkat, már gyerekkorában megmutatkozott az üzleti érzéke. Felnőttként ugyan megtapasztalta, hogy mások esetleg megmosolyogják az ötletét, vagy nőként nem tekintik méltó üzleti partnernek, de ő rácáfolt minden sztereotípiára. Ráadásul egy vidéki városban, Nyíregyházán tette sikeressé vállalkozását, ahol épp arra törekszik, hogy a régióban hiányzó szolgáltatásokat pótolni tudja, segítve ezzel más vállalkozókat. Az ajándékdobozokra specializálódott The Box alapítójával saját karrierútjáról, a vállalkozás mérföldköveiről, a vállalkozói lét kihívásairól beszélgettünk.

Dallos Kitti le sem tagadhatná, hogy vállalkozói vénával született: már kisiskolásként megtalálta a lehetőséget, hogyan köthet üzletet a felsősökkel. Piercinget gyártott és azt értékesítette nekik – ahogy meséli, ez egy remek biznisz volt, mindaddig, amíg az egyik felsős ki nem rabolta a készletét, ami miatt ő panaszt tett az igazgatónál. Így derült ki, hogy amit csinál, az sem éppen szabályos az általános iskolában. 14 éves lehetett, amikor újabb vállalkozásba kezdett: használt ruhákat árult, mondhatni alkalmi turkálót csinált a családi házukból. Később már designer termékek kerültek a palettába, amivel 15 évesen meglehetősen jól keresett.

Mégsem üzleti vonalon tanult tovább, mezőgazdasági mérnöknek jelentkezett a Debreceni Egyetemre: „Olyan dolgot szerettem volna tanulni, amire mindig szükség lesz, amivel bármikor el tudok helyezkedni. Nem akartam tucat szakra jelentkezni, olyanra, ahonnan százával kerülnek ki évente frissen végzettek, nem láttam, hogy miért lenne könnyű a helyzetem egy ilyen diplomával. Azt gondoltam, hogy mivel Magyarország agrárország, a családunknak vannak földjei, az agrár szakiránnyal nem járok rosszul, sok pálya megnyílik előttem.”

Hétköznapi problémára adott válaszra építette vállalkozói ötletét

Kitti egyetem mellett is folytatta a korábban kialakított bizniszt – sőt, újabbakba is belevágott.  Közben Budapestre költözött egy időre, mert úgy érezte, hogy a fővárosban könnyebb kapcsolatokat kiépíteni. „Szakmai eseményekre jártam el, mentorprogramokhoz csatlakoztam, kerestem munkát, hogy eltartsam magam, tovább folytattam nappali tagozaton tanulmányaimat, egyéni tanrenddel – mindemellett vállalkozást indítottam” – sorolja Kitti, hogyan is teltek az egyetemista évei.

„Imádok ajándékozni, és fontos számomra, hogy amit ajándékozok, az valami különleges, maradandó legyen. Szülővárosomban, Nyíregyházán sajnos nem sok lehetőség van az igényes ajándékok beszerzésére, gyakran előfordult, hogy ha vendégségbe mentünk, és vittünk a házigazdának egy márkás italt, az felkerült a polcra, senki meg nem mondta volna, hogy az egy értékes, különleges ajándék, arra meg pláne nem emlékezhettek később, kitől is kapták. Ettől én rosszul éreztem magam, hogy nem tudom kifejezni a hálámat úgy, ahogyan szeretném, valakinek, aki sokat segített nekem. Gondolkodni kezdtem, min kellene változtatni. Azt vettem észre, hogy már azzal más hatást érek el, ha szebben, nagyobb odafigyeléssel csomagolom be az ajándékot. Így jött az ötlet, hogy ha ez másoknak is gondot jelent, szállíthatnám én a megoldást.”

Exkluzívan ható dobozokba ajándékokat tenni, ez igazán nem nagy dolog – gondolták sokan, és megmosolyogták a fiatal vállalkozót. De Kitti nem hagyta magát, bizonyítani akarta, hogy az ötlete igenis működik. Az idő őt igazolja – mára a The Box jelentős vállalkozássá nőtte ki magát. 2019-ben még csak Kitti és az öccse foglalkozott a cég feladataival, 2021 végére már további 12 munkatárs segítette őket a főszezon alatt. Közel 200 beszállítóval dolgoznak együtt, termékpalettájuk többezres.

„Elsők vagyunk Magyarországon abban, hogy egyedi ajándékcsomagokat kínálunk. Minden egyes ajándékboxunk egyedi, kézzel készül, ugyanolyan odafigyeléssel. A mennyiség nem mehet a minőség rovására. Erre különösen odafigyelünk” – állítja Kitti. Pedig előfordul, hogy hirtelen 200 ajándékcsomagra érkezik megrendelés pár napos átfutási idővel – nekik az sem okoz gondot, hatalmas raktárkészletet tartanak fenn, hogy az ilyen hirtelen helyzetekre is megoldást kínáljanak. Kitti szerint ez az egyik tényező, amiben jobbak, mint bármelyik konkurens. Merthogy időközben megjelent tucatnyi versenytárs is a piacon, hasonló szolgáltatást kínálva, nem egyszer hasonló márkanévvel, arculattal. A tapasztalat azonban az, hogy a The Box ár-érték arányban megelőzi a többieket. Éppen azért ajánlják őket tovább az ügyfelek, a legtöbb új megrendelésük ajánlás útján érkezik.

A webshop megújítása berobbantotta az üzletet

Bár Kitti a fővárosban élt, amikor a vállalkozást elindította, közben Nyíregyházára tette át székhelyét. Ennek oka többek között a 2020-ban berobbant koronavírus-járvány: „Hirtelen lemondtak minden rendezvényt, kiestek megrendelések, miközben ott állt egy hatalmas raktárkészlet. Visszaköltöztem Nyíregyházára, hogy gazdaságosabbá tegyem a céget. Itt a munkaerő is gazdaságosabb, ráadásul azt mondhatom, hogy a munkatársak lelkiismeretesebbek is. Budapesten az volt a tapasztalatom, hogy könnyebben álltak odébb a munkavállalók, bízva abban, hogy majd találnak más munkát.”

A 2020-as év fordulópont lett a cég életében. Nemcsak a Nyíregyházára költözés miatt, hanem mert egyfajta ráncfelvarráson esett át a vállalkozás. Új webshopot alakítottak ki, megújították a termékpalettát. Mindezt úgy, hogy az is kérdéses volt, egyáltalán lesz-e megrendelés. Kitti azt mondja, hogy szerinte épp a változtatásoknak köszönhetően indulhatott be brutális módon az üzlet, összeszedettebb lett a cég, profibb lett a webáruház. Na és az sem elhanyagolható szempont, hogy 2020-ban szinte egyik napról a másikra került át sok tevékenységünk az online térbe – így akár az ajándékbeszerzés is. Kitti szerint a járványhelyzet miatt kialakult új szokásoknak köszönhetően az emberek jobban mernek interneten vásárolni, és könnyebben elfogadják, hogy a szállítási költséget is meg kell fizetni – egyszerűen igénylik a kényelmes, biztonságos megoldást, amivel még időt is lehet spórolni.

A weboldalukra ezzel együtt úgy tekint Kitti, mint egy ajánlóra, ami meggyőzheti az ügyfelet, hogy náluk megtalálja a megfelelő ajándékot. A legtöbb megrendelőjük ugyanis a cégek világából érkezik – számukra pedig egyedi lehetőségeket kínálnak: a cég arculatához illeszkedő színekben állítják össze a dobozt; az ajándékok összeválogatásánál különösen figyelnek a megrendelő igényeire. „A legtöbb céges megrendelőnknek határozott elképzelése van arról, hogy mi kerüljön a dobozba – vagy hogy épp mi nem, milyen összeget költenének rá, és hogyan nézzen ki maga a box. A cégek felé saját szállítóval dolgozunk, így a logisztikai költség is minimalizálható. A vevői igények alakítják a kínálatot, nagyon szeretek az ügyfelekkel arról beszélgetni, hogy mire lenne szükségük. Ha pedig valami bekerül a választékba, azt mindig magam is tesztelem” – mondja Kitti.

Új üzletág, országos és nemzetközi terjeszkedés a következő lépcsők

2021 egy újabb fontos mérföldkő volt a vállalkozás életében, óriási fejlődésnek indultak. Korábban csak egy kis műhelyben dolgoztak, ott készültek az egyedi ajándékdobozok is. Tavaly azonban létrehoztak egy 450 négyzetméteres fotóstúdiót, ahol a saját termékeiket is fotózzák, de a helyszín bérelhető is. A kelet-magyarországi régióban hiánypótló ez a stúdió, ahol akár kampányfilm forgatására, klippkészítésre is lehetőség van. Ez egyúttal egy új üzletág is lett, „The Photo Studio” néven, amivel még vannak terveik. Ugyanígy újdonságként az online tartalomgyártás is bekerült a szolgáltatásaik közé. Saját tapasztalatuk volt, hogy Nyíregyházán és térségében problémát jelent a minőségi online megjelenés, kevés az ehhez értő szakember – most már ebben is tudnak a környék vállalkozóinak segíteni.

És ez még nem a végállomás: „Szeretnénk több fotóstúdiót kialakítani az országban, vidéki városokban, amelyek alkalmasak lehetnek fotózásokra, rendezvényekre egyaránt. Ez a The Photo Studio márkanéven futna tovább. A The Box esetében a külföldi terjeszkedés lenne a következő cél. Vannak is már megkereséseink, örülnénk, ha ebből néhány megvalósulna. Az is egy nagy álmom, hogy az ajándékdobozainkkal megjelenhessünk szupermarketekben, és leválthassuk az ott kapható ajándékkosarakat. Ez már csak azért is jó lenne, mert az ajándékdoboz üzletág esetén fennálló legnagyobb kihívást, a szezonalitást sikerülne így leküzdeni, ha lenne egy fix megrendelő partnerünk” – avat be Kitti a részletekbe.

Női vállalkozóként tízszer olyan nehéz az érvényesülés

Még csak 30 éves, máris egy sikeres vállalkozást vezet, ráadásul határozott elképzelései vannak a cég jövőjéről, a továbblépési lehetőségeiről. Kitti azt mondja, hogy amellett, hogy rendelkezik egyfajta vállalkozói szemlélettel, amit már gyerekkorában felfedezett magában, az is fontos volt a sikeres starthoz, hogy a családja támogatását maga mögött tudhatta.

És hogy előnyként vagy hátrányként éli meg azt, hogy nőként vezet vállalkozást? „Nekem az a tapasztalatom, hogy az üzleti életben tízszer olyan nehéz nőként érvényesülni, mint férfiként. A férfi üzleti partnerek az elején nem vesznek komolyan, ki kell vívnom a tiszteletet. Talpraesettnek, keménynek kell mutatkoznom velük szemben. Hozzáteszem, a nőkkel sem mindig egyszerű együttműködni, mert sokan hajlamosak rivalizálni egymással, nem feltétlen támogatják egymást. Kevés olyan nővel találkoztam eddig vállalkozóként, aki szívből segít a másiknak.”

Kitti az öccsét maga mellé vette, aminek már csak azért is nagyon örül, mert sok helyzetben az öccse férfiként jobban érvényesül, mint ő nőként: könnyebben tud kapcsolatot építeni a férfi üzleti partnerekkel, vagy éppen elfogadóbbak vele szemben a női üzleti partnerek. Kitti úgy érzi, neki ez a felállás megkönnyíti a dolgát, elég csak az üzleti döntésekre koncentrálnia.

Ha arról kérdezzük, hol látja magát 10 év múlva, szerény választ ad, mintha eddigi teljesítményét még nem könyvelné el sikerként: „Remélem, hogy tíz év múlva majd valóban sikeresnek mondható leszek. Most még nem érzem magam annak, de jó úton haladok afelé. Jó lenne mindezt a The Box vagy valamelyik új projekt élén megélni.”

Kitti tanácsai kezdő vállalkozók számára:
  1. Gondolkozzunk reálisan!

Fontos, hogy érzékeljük, mire van piaci igény, az ötlet, amit kitaláltunk, hogyan fog működni a valóságban.

2. Senki se gondolja, hogy vállalkozóként majd rengeteg szabadideje lesz.

Előfordul, hogy valakit épp azért vonz a vállalkozói lét, mert azt hiszi, ha maga rendelkezik az idejével, akkor majd sokkal kevesebbet kell dolgozni. Ezzel szemben a valóság az, hogy nagyon sok energiát kell beletenni a cégünkbe, hogy vállalkozóként idővel nagyobb mértékben támaszkodhassunk az alkalmazottainkra. De egy vállalkozó igazából mindig az üzlettel foglalkozik – akár még a nyaralás alatt is.

3. Elengedhetetlen a jó problémamegoldó-készség.

Folyamatosan lehetnek problémák, amikre gyorsan kell reagálni, jól kell venni az akadályokat. Sokszor olyan problémákról van szó, amik önhibánkon kívül adódnak – mint például a Covid-járvány. Ilyenkor gyorsan és hatékonyan kell cselekedni, hogy ne kerüljünk hátrányba a piacon.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 9

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.