Jól megtalálták a piaci rést, a célközönségük tagjai egymásnak ajánlják a Pinkponilot

Olvasási idő 6 perc

Bár a Pinkponilo csapata most egy Telekom reklámfilmből lehet ismerős számunkra, amikor négy évvel ezelőtt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett lányok belevágtak saját, fenntarthatóságra fókuszáló vállalkozásukba, nem hirdetésekből ismerte meg őket a közönségük. A népszerűségükhöz nagyban hozzájárult, hogy azok, akik már jártak náluk, jó szívvel ajánlották őket tovább ismerőseiknek. Kudron Annát, a Pinkponilo egyik alapítóját kértük, hogy meséljen vállalkozásuk történetéről.

A Pinkponilo nem más, mint egy közösségi varroda. Egy kreatív tér, ahol rendelkezésre állnak varrógépek, anyagok, eszközök, és ha kell, szakemberek is. Be lehet ide térni azért is, mert van egy konkrét terv a fejünkben, hogy mit szeretnénk megvalósítani, csak épp eszközeink nincsenek, meg azért is, mert valamilyen kreatív kikapcsolódásra vágyunk, esetleg szeretnénk többet tudni a fenntartható ruházkodásról. Kudron Anna és Szabó Viktória a Pinkponilo alapítói, mindketten a MOME design- és művészetmenedzsment szakán végeztek.

Specialitásuk a fenntarthatóság

„Alapítótársamnak, Vikinek, és nekem nem volt korábban tapasztalatunk ezen a területen. Én egy törökországi Erasmus-ösztöndíj alatt ismerkedtem meg közelebbről a textiltervezéssel és kivitelezéssel” – meséli Anna. – „A külföldi tanulmányaink után hazatérve gondolkodtunk valamilyen közös projektben, ezt az egyetem is ösztönözte. Szerettünk volna valamilyen módon a vizuális művészettel foglalkozni. 2015 táján pedig nagyon erős hatások értek minket a textilipar kapcsán, érezhető volt, hogy itt megújulásra van szükség. Minket a jelenségből az emberekre gyakorolt hatás érdekelt leginkább, ezért akartunk egy saját stúdiót, egy közösségi teret, amelyet megnyithatunk mások előtt. Burány Vera, aki szintén a MOME-n végzett, divattervezőként csatlakozott a csapatunkhoz, így valóban komplex szolgáltatásokat kínálhatunk. A specialitásunk pedig az lett, hogy megpróbálunk környezetbarát anyagokat és módszereket használni.”

És hogy miért épp Pinkponilo? „Meghökkentő nevet akartunk, olyat, ami nem fedi le a tartalmat, nem utal rá egyértelműen, de felkelti a figyelmet. Random jött ez a név, rögtön megtetszett nekünk, és így, egybeírva láttuk különösen egyedinek.

Közösségi varrodaként indultak, így definiálták magukat, de ma már inkább a kreatív stúdiót találják megfelelő elnevezésnek. A tervezéstől a kivitelezésig komplexen mindennel tudnak foglalkozni, akár cégeknek, akár művészeti intézményeknek, akár magánszemélyeknek kínálnak megoldásokat. De erős az edukációs vonal is, hiszen sokan épp azért fordulnak hozzájuk, mert szeretnének többet megtudni a fenntartható divatról, tippeket kapni arra, hogy hasznosíthatják újra a hulladékanyagokat, vagy megismerni azt, milyen egy zero waste szabásminta.

Sokan érkeznek ajánlások útján

„Az első fontos lépés a vállalkozás szempontjából a stúdió megtalálása volt, ami fél éves előkészítést igényelt. Utána nagyon gyorsan beindultak a dolgok, egy hónappal később már egy filmes stáb próbált nálunk. Azt tapasztaltuk, hogy egy légüres térbe érkeztünk: akkora igény és befogadó készség mutatkozott az iránt, amibe belevágtunk, hogy folyamatosan akadt tennivalónk” – idézi fel Anna az első fontosabb mérföldköveket. Hozzáteszi, hogy rendkívül hálásak mindazon civileknek, szervezeteknek, akik már kezdetekkor hozzájuk fordultak és jó hírüket vitték tovább.

„A személyes ajánlásoknak nagyon nagy jelentősége van. Rendszerint megkérdezzük a hozzánk érkezőktől, hogy hol hallottak rólunk, hogyan találtak meg minket. A válaszokból kiderül, hogy lehet, hogy olvastak már rólunk egy cikket, vagy találkoztak a márkával az interneten, de az igazán meggyőző érv az volt számukra, hogy egy közeli ismerős vagy családtag javasolta, el kell jönniük a Pinkponiloba. Külön öröm számunkra, hogy sokszor bloggerek, vagy tervezők is hozzánk irányítanak olyan érdeklődőket, akiknek speciális kérdésük van a fenntartható divattal kapcsolatban” – mondja Anna.

A visszajelzésekre ők is ösztönzik a vendégeiket, akár úgy, hogy értékelik őket valamelyik közösségi média felületen, akár úgy, hogy kiposztolják a náluk készített alkotást. Előfordult, hogy valaki egy évvel azután küldött nekik egy csokor fényképet a munkáiból, hogy náluk járt, de mindenképp jelezni szerette volna, mennyi inspirációt gyűjtött. A kommunikáció és közösségi platformokon való jelenlét kezdettől fogva hangsúlyos volt a Pinkponilo csapatnál, Anna úgy is értékeli, hogy mindennek nagy szerepe volt abban, hogy felkeltették a közönség érdeklődését, hiszen nem volt beágyazott szakmai múltjuk.

„Mellettünk szólhatott az is, hogy akadt egy piaci rés, amit mi felfedeztünk. A sok kis kollekcióval jelentkező hazai tervező nem tudja lefedni a teljes igényt, ugyanakkor van egy réteg, amelyik a fast fashion márkák közül nem szívesen válogat. Őket tudtuk mi jól megszólítani.”

A koronavírus átrajzolta a terveket

A pandémiás helyzet Annáékat is újratervezésre kényszerítette: „Nagyon jól előkészített évünk volt, a vállalkozásunk harmadik éve volt a tavalyi. Remek együttműködésekre készültünk, programokat terveztünk – ezekről mind le kellett mondanunk, és nagy részük valószínűleg már soha nem is fog megvalósulni. Átálltunk a digitális tartalmak gyártására, és főleg a kivitelezésre helyeztük a hangsúlyt. Aztán ahogy lehetett, felkínáltunk olyan egyéni foglalkozást, amire csak ketten-hárman jöttek el, egy családból vagy ismerősi körből. Azt vettük észre, hogy az embereknek nagy igénye van a kompetencia- és készségfejlesztő programokra. Megpróbálják bevonni szeretteiket abba a tevékenységbe, ami érdekli őket, ezért jön el szívesen egy lány az anyukájával, vagy egy másik a barátnőjével. Reméljük, hogy ha majd kifelé tartunk a pandémiás helyzetből, akkor a regenerációban, a lelki egészség helyreállításában is szerepet játszhatnak az ilyen közösségi programok, és mi is segíthetünk azoknak, akiknek szüksége lesz rá.”

Bármennyire is nehéz a mostani időszakban optimistán előre nézni, azért a Pinkponilonak vannak tervei a jövőre nézve. Szeretnének jobban a kreatív stúdió vonalra, az együttműködésekre fókuszálni, főleg a fenntartható divat és a jelmeztervezés területén. Bíznak benne, hogy mielőbb újraindíthatják közösségi programjaikat, tudásbázisú workshopokkal a fenntartható életmódról, szabás-varrásról, textilismeretről. És kidolgozás alatt van egy olyan projekt, amely fenntartható divattal kapcsolatos vállalkozást indító fiatal tervezőket segítene. Emellett gondolkodnak pályázatokban és a regionális kapcsolatok erősítésében is.

Ha a varrás szeretete közös élményt ad, 50 év korkülönbség sem akadály

Ha a Pinkponilo történetéből kell egy jó sztorit előkeresni, Anna mindjárt többet is tud sorolni: „Volt olyan workshopunk, ahol a résztvevők eredetileg nem ismerték egymást, de nálunk úgy összebarátkoztak, hogy azóta is tartják a kapcsolatot. Szoktak fényképet küldeni a találkozóikról. De emlékezetes maradt egy tavalyi látogatás is, amikor egy ötödik kerületi nyugdíjas klubból jöttek el hozzánk 70-80 éves hölgyek. Velük beszélgettünk a fenntartható divatról, mutattunk nekik biopamutot, fenntartható anyagokat, amiről nekik is eszükbe jutott rengeteg emlék. Nagyon jó volt látni, hogy a közös érdeklődéssel milyen könnyen áthidalhatóvá vált a majd 50 év korkülönbség. Többen azóta is keresnek minket közülük.”

Anna három tanácsa kezdő vállalkozóknak:
  1. Kicsiben kell elkezdeni kipróbálni azokat a dolgokat, amik érdekelnek minket, alacsony tőkebefektetés mellett. Az önámítás, hogy majd ha sok pénzem lesz, akkor belevágok.
  2. Érdemes sok időt és energiát fektetni abba, hogy az ember a megfelelő csapatot felépítse. A humán erőforrás fontos alapja egy jó vállalkozásnak. Sokat kell beszélgetni emberekkel, megtalálni azokat, akiket ugyanaz érdekli, ugyanabban hisznek. Érdemes arra áldozni, hogy képezzük és fejlesszük a csapatunkat.
  3. Ha az ember kitalálja, hogy milyen területen szeretne működni, – mint nálunk a fenntartható divat – akkor fel kell térképezni, hogy ki mindenki mozog ebben az iparágban, és felvenni velük a kapcsolatot. Mi ezt tettük, és nagyon sok hasznos partnerség alakult ki már az elején. Ez egyszerre piackutatás, ismerkedés, „szomszédolás”, de mindenképp a saját helyzetünket könnyítjük meg a későbbiekre nézve.

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Fényképeket Pap Dávid készítette.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.