Hogyan valósítsd meg jövőre az újévi fogadalmad? Ebben segít egy magyar évtervező füzet!

Hb Cikk Yearcompass

Unalmas, hogy minden évben ugyanazok a nagy terveid a következő évre, de csak párat sikerül tényleg meg is valósítanod? Vagy csak homályos elképzeléseid vannak, hogy mit szeretnél, és ezért inkább bele se gondolsz?

Az az érdekes, hogy ha tudatosan szeretnénk megtervezni a következő évünket, akkor nemcsak a jövőre vonatkozó vágyainkat kell jól összefoglalni tudni, hanem a múltat is megfelelően le kell zárni. Ebben segít a magyar gründolású YearCompass kérdéssora, amelyet ingyenesen kinyomtathatunk, de két éve már egy csinos füzet formájában is beszerezhetünk a netről. A YearCompass erőssége, hogy kérdései egyszerre nyitottak, el is gondolkoztatnak, de azért kereteznek is, a fókuszt nem veszítjük el. Ráadásul kitöltése kiváló téli esti program is, egyedül, barátokkal, sőt kollégákkal is. Az egyik legjobb mondat is övék (részlet az évtervezőből): „Hiszem, hogy idén minden sikerülhet”. Az alapító baráti társaság egyik tagjával, P. Tóth Andrással beszélgettünk.

Az év vége óhatatlanul is a rendszerezés időszaka. Otthon az ünnepekre készülve rendet rakunk, hosszú teendő-és bevásárló listákat írunk, leadjuk a munkáinkat, még gyorsan minden barátunkkal leszervezünk egy találkozót, majd megfogadunk pár dolgot a jövő évre, amit aztán vagy megvalósítunk / betartunk vagy nem. Persze csak, ha nem felejtjük el rögtön az egészet a szilveszteri buli utáni ébredezéskor, az újév első napján. Hét évvel ezelőtt egy 30-as éveik elején járó baráti társaság pont az effajta felejtés miatt egy kicsit máshogy akarta megünnepelni az év utolsó napját.

„Azt volt a legérdekesebb, hogy  a baráti társaságon belül többeknek is, egymástól függetlenül ez volt a gondolata” – meséli P. Tóth András, a YearCompass egyik alapítója. (Andrásnak emellett több vállalkozása is van, közülük az egyik legismertebb, a CodeBerry Programozóiskola.) Így a szilveszteri összejövetel a féktelen mulatozás helyett a közös évlezárásról szólt, amelyhez Andrásék előzetesen összeraktak kérdéseket. A társaságot abban az időben egy közös nonprofit szervezet kötötte össze a barátságon túl, a mai napig működő, egyetemistákat megszólító Láthatatlan Egyetem.

A kvázi önképzőkörben a diákok egymásnak tanítanak olyan praktikus ismereteket, amelyek jellemzően nem részei az alap egyetemi képzésnek, de mindenkinek jól jönnek a tanulmányaik alatt és később a munka világában is, úgy mint időgazdálkodás, személyes pénzügyek, vagy hogy hogyan vezess jól egy megbeszélést. Azaz a tudatosság, tervezés gondolata már akkor sem állt messze az alapítóktól, amikor az évlezáró szilveszteri bulira készültek 2012-ben, de akkor még ők sem gondolták, hogy a rendhagyó ötletük ilyen nagy karriert fut be. 

A YearCompass-t 2018/2019 évfordulóján közel 1 millióan töltötték le a világ minden részéről, az elérhető fordítások száma pedig már 39-nél tart. Erre az első évlezáró bulira a meghívottak közül végül nem mindenki tudott elmenni, és közülük többen kérték Andrásékat, hogy küldjék el nekik a kérdéseket e-mailben, mert azért szívesen végigmennének rajtuk. Onnan meg elindult a lavina, mert aztán már olyanoktól is kaptak visszajelzést kérdésekre, akiknek nem is ők küldték el; végül az egyik lelkes kitöltő fel is rakta az egészet egy dedikált oldalra. A lavina azóta minden évben újból megindul az év vége felé. „A különböző közösségi csatornákon néha egészen meglepő helyen bukkan fel az oldalunkra vezető link” – mondja András. 

Érdekesség, hogy a mai napig 80 százalékban ugyanazok a kérdések vannak a YearCompassban, mint amiket először a papírra vetettek az alapítók, akik úgy érzik, hogy ezen a listán nem is nagyon szabad változtatni. „Úgy tapasztaljuk, hogy bárhogy nyúlunk hozzá, az már valakiben eltöri a mécsest” – fejtegeti András. Jó példa erre a havi tervező ötlete, amellyel három éve bővítették a terméket, majd kivették, mert többen jelezték, hogy nem használták – “megszűnésekor” viszont mégis sok mérges levelet kaptak. Most a füzet verzióban újból helyet kapott. Különleges sajátossága még a terméknek, hogy az eredeti formátumon sem sokat változtattak az elmúlt hét évben.

Az évtervezőt különböző méretben lehet letölteni és kinyomtatni, a nem ingyenes, megrendelhető füzet mellett létezik még egy szerkeszthető pdf is. De amúgy az a tapasztalatuk, hogy akinek a YearCompass gondolata jól rezonál, azok szívesen kitöltik papíron. „Írni valamiről kézzel, az más egy kicsit, mint ugyanazt gyorsan begépelni” – vélik az alapítók. „Ráadásul csomó olyan dolog van, amit nem csinálsz meg online. Például egészen más, ha az előző napi feladatlistát átmásolod a következő nap papírról papírra, mint mikor csak a „másol” gombra kattintasz. Kézírásnál minden kicsit módosul, más az egész hangulata” – fejtegeti András.

Fontos jellemzője még a YearCompassnak az eszközfüggetlenség: nem kell applikációt letölteni, használata nincs regisztrációhoz kötve, nem kell előfizetni, feliratkozni semmire. Úgy látják, hogy ez a modell biztosítja, hogy nagyon sok, néha egészen mesebeli helyekre is eljut az évtervező. Andrásék egyik kedvenc története egy ulánbátori nőegylethez fűződik, akiknél már év végi hagyomány, hogy közösen kitöltik a füzetet. 

A YearCompass kitöltéséből tényleg lehet egy jó közösségi programot csinálni. Sokan ugyanazzal a társasággal töltik ki minden évben. Sőt, nemcsak baráti vagy kisközösségi szinten (lásd ulánbátori nőegylet) működik, hanem akár a munkahelyre is be lehet vinni. Néhány éve a British Petrol (BP) 500 darabot rendelt az angol nyelvű YearCompassból, hogy dolgozói egyik délután közösen megtervezzék az évüket.

Egyébként az alapítók a kommunikáció részeként minden évben csinálnak egy Worldwide típusú (nem fix helyszínhez kötött) Facebook-eseményt is (ez az idei). „Tavaly többen is írtak ebbe az eseménybe, hogy ők szeretnék csoportosan kitölteni az évtervezőt. Jó volt látni, hogy ez meg is valósult, és egymást nem ismerő emberek a világ különböző pontjáról Skype-on bejelentkezve közösen csinálták végig a kérdéssort” – meséli örömmel András.

Felmerülhet a kérdés, hogy ha a YearCompass ingyenes, de közben a termék iránt ilyen óriási, sőt, évről-évre nagyobb az érdeklődés, akkor hogyan győzi az ezzel járó adminisztrációs, egyéb feladatokat megoldani az alapító csapat önkéntes munkaként? Az egyik válasz, hogy ez egy szezonális projekt, novemberben induló hype, aztán januárban újra elcsendesedik. De az is igaz, hogy a feladatnövekedés vezetett el a csapat eddigi legnagyobb kríziséhez is.

„Sokáig úgy volt, hogy mindent meg tudunk oldani, de aztán jöttek azok a feladatok, amiket már nem szívesen csinált meg senki: amikor valamelyikünknek az ügyfélszolgálatba berakott ideje elérte a 240 órát három hónap alatt, vagy mikor másik tagunknak minden reggele úgy kezdődött, hogy a postán sorba állt. Két utat láttak ekkor: leveszik a terméket, vagy újra skálázzák, és fejlesztik. Utóbbi mellett döntöttek, így lett fizetett ügyfélszolgálatos kollégájuk, illetve a marketing, nyomdai ügyeket is fizetés fejében végzi egy-egy alapító/barát – amellett, hogy az aktív időszakban a többi alapító is heti több órát ráfordít a projektre.

Ez mindenkinek a szerelemprojektje; az alapcsapat tagjai „fizetett munkaidőben” is több projekten dolgoznak együtt. „Olyanokon, amelyek adnak munkát rendesen a hétköznapokra; a YearCompass pedig így szerethető marad. Jólesik ebben a pici időszakban olyat csinálni, ahol nincs elvárás. Ha tudunk egy évben 100 százalékot nőni, annak nagyon örülünk, de ha csak 80-at, attól sem omlunk össze” – mondja András.

A YearCompass arra jó példa, hogyan lehet úgy hosszú éveken keresztül vinni egy szerelemprojektet, hogy azt ne facsarjuk ki, ne veszítse el eredeti üzenetét, és a körülötte lévő feladatok se laposodjanak el. De azt is bebizonyítja, hogy egy közösség milyen hatékonyan tud együtt dolgozni, úgyis, hogy a vállalkozásuk nem profitalapú – ráadásul sok olyan ember működik együtt, akik amúgy élőben sosem találkoztak még (pl.: az önkéntes fordítók).  

A baráti társaság jövőbeli tervei között szerepel, hogy megoldják a YearCompass nemzetközi szállítását, ehhez idén kipróbálják az Amazon FBA-t (a szolgáltatásról korábban a Hello Bizniszen itt és itt írtunk) – először 500 angol verziót kiküldenek egy amerikai raktárba postázásra. „Minden évben kitalálunk valami újat, idén ezzel kísérletezünk” – mondja mosolyogva András. 

Az évtervező füzetet innen tudod letölteni.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!