10+1 jó tanács, hogyan csinálj bizniszt az Amazonon

Tari Péter és Szalavics Ádám fiatal Amazon-vállalkozók. Az e-kereskedő nagyhatalom amerikai piacán játszanak sikerrel, ketten havi szinten 50 ezer dolláros forgalmat bonyolítanak le. Sikerük titkáról, legfontosabb mozgatórugóikról nemrégiben meséltek nekünk itt a Hello Bizniszen. Most arra kértük őket, hogy foglalják össze 10 pontban, hogy mit tanácsolnak azoknak, akik most lépnek be az Amazon világába mint vállalkozók. 

Legjobb tanácsok újonc Amazon-kereskedőknek az Amazon-titánoktól!

1. Első körben nézd meg az európai Amazonokat

avagy: Melyik Amazon piacon indítsd el vállalkozásod? 

Az amerikai Amazon előtt mindenképp érdemes körülnézni az öt európai Amazon piac valamelyikén. Németország a legnagyobb, de Anglia, Franciaország, Spanyolország, Olaszország is izgalmas terep lehet nekünk. Az európai piacok nagy előnye, hogy logisztikailag egyszerűbb az üzletmenet, könnyebb a disztribútorokkal is felvenni a kapcsolatot. Technikailag minden Amazonon ugyanúgy történnek a dolgok, viszont jó tudni, hogy céges működés szempontjából mások az egyes piacok.

Mi azért Amerikában indítottuk el a vállalkozásunkat, mert a legnagyobb játszótéren akartunk játszani, illetve az általunk ismert, a nekünk már tanácsot adó mentorok is ott működnek. De a döntésnél az is számított, hogy mi nagyon hiszünk az önfejlesztésben, és azok a képzések, amelyeket elvégeztünk, szintén az amerikai üzleti életről meséltek. Ráadásul angolul is nagyon szeretünk beszélni, és szeretjük az amerikai életérzést is.

2. Indulás előtt ismerd meg az üzleti modelled lehetőségeit és határait az Amazonon

avagy: Mindent meghatároz az, hogy milyen kereskedést tervezel!

De hogy Amerika vagy Európa egyik piaca mellett tedd le a voksod, az attól is függ, hogy milyen kereskedést szeretnél folytatni. Teljesen más, ha már van egy jól működő webshopod Magyarországon, és szeretnéd ezeket a termékeket máshol is árulni, vagy gyártó vagy, és az Amazont értékesítési csatornaként akarod használni. Esetleg teljesen újoncként, termék és gyártósor nélkül vágsz bele az Amazonba, és a  kereskedésed a kereslethez igazítod. Mi például 100%-ban erre az irányra specializálódtunk, ezért munkánk jelentős részben a disztribútorokkal való mélyebb kapcsolattartásra épül. Nekünk ez a része az üzletnek jól megy, mi ezt szeretjük csinálni.

3. Ellenőrizd le, hogy a termék, amit eladni szeretnél, fent van-e az Amazonon

avagy: Merülj el mélyen az Amazon rendszerébe!

Minden egyes termék egyszer létezik. Például a 64GB-os szürke iPhone 6 mobiltelefonból több ajánlat is van az oldalon, de az egy termékoldalon jelenik meg. Képzeld el úgy, hogy minden terméknek van egy asztala, és azon pontosan annyi darab ugyanolyan – ugyanolyan cikkszámú – termék van, amennyi épp eladó. Ha már fent van egy termék az Amazonon, akkor könnyebb dolgod van, mert ez azt is jelenti, hogy rendelkezik bizonyos kereslettel. Ilyenkor igazából már csak azt kell eldöntened, hogy te is részt veszel az értékesítésben, mert az áru így is, úgy is el fog menni. 

4. Légy az információk tweekbajnoka, ha új terméked van

avagy: Hogyan kezdj neki az üzletnek, ha be szeretnél vezetni egy terméket?

Ha új terméket akarsz az Amazonra vinni, akkor készülj fel arra, hogy az energiád nagy része a folyamatoptimalizációra megy majd el, és arra, hogy hogyan tudod tweekelni az információkat. Nagy szerepet fog kapni nálad a reklám, sok múlik a jól beállított kulcsszavakon és a folyamatos fejlesztgetéseken. A feladat nagyon komplex, sok mozgó részecske teszi ki az ember sikerét –  ezért is, ha nincs fent a terméked az Amazonon, akkor több időre, hosszabb folyamatra kell számítanod, amíg beüt a siker.

5. Mérlegeld okosan, hogy megéri-e neked intézni a logisztikát 

avagy: Mikor éri meg használni az Amazon szolgáltatását, az Amazon Fullfilmentet?

Ha businesst akarsz építeni, és nem egy gyártócég vagy, akkor két opciód van. 1. Felületként használod az Amazont: beérkezik a megrendelés, és a céged intéz mindent. Magyar cégként, ha Németországban vagy jelen, és onnan jönnek be a rendelések, akkor valószínűleg a logisztika gördülékenyen megy. Viszont ha nincs kiforrott logisztikád, akkor mi (2.) javasoljuk, hogy ezt a feladatot érdemes az Amazonra bízni. Az általunk is használt Amazon Fullfilment (Amazon FBA) rendszerben a rendelés beérkezésétől a kiszállításig mindent az Amazon intéz. Ebben az esetben két dologra kell figyelned: egyik, hogy beérkezzen a termék az Amazon raktárába, a másik, hogy eladásokat generálj. 

Tipp: Magyar gyártóként lefedni az amerikai piacot, az pláne nagy kihívás, a szállítás költsége nehezen hozható vissza, az FBA-szolgáltatás ilyenkor mindenképp megéri. 

6. Mindig figyelj a labellingre

avagy: Ellenőrizd, hogy az adott piac milyen technikai jellemzőkkel bír!

Ha nem a gyártó vagy, és viszonteladóként viszel ki valamelyik piacra terméket, érdemes megnézni, hogy ugyanaz-e a termék vagy a gyártó már magyarul küldi el: ebben az esetben lehet, hogy nem ugyanaz a csomagolás, a vonalkód. A videojátékoknál például még a régiókódokra kell odafigyelned.

7. Kezdjél kicsiben

avagy: Bármennyire is sok a tapasztalatod, először tesztelj!

Bármennyire is nagy cég vagy, kezdjél kicsiben az Amazonon! Mindegy, hogy mekkora a tőkéd, először teszteljétek le, tapasztaljátok ki a piacteret. Tehát mielőtt nagyot ugranál, tesztelj, validálj, skálázz! Először minden termékedből elég csak 50-et beküldeni egy Amazon raktárba, vagy készleten tartani, majd figyelj. Mi biztosan tanácsoljuk, hogy nem jó taktika, hogy itt van 10 ezer termék, tessék megvenni. A piacot először szoftverekkel, különböző praktikákkal analizáld, azt nézd, hogy melyik termék, hogy megy az adott Amazon piacon. Ez egy kicsit „guess work” is, de az Amazonon is létezik egy hólabda-effektus: minél többet adsz el valamiből minél rövidebb idő alatt, akkor az organikus találatok is elkezdenek alád dolgozni. Az Amazon feljebb rangsorolja azt, akinek fogynak a termékei, ezáltal megint szem előtt leszel, amitől még több eladásod lehet. Persze egyéb szempontok is közrejátszanak (értékelés, ár, milyen plusz ajándékot kínálsz fel a vásárlónak), ahhoz, hogy az Amazon a te termékedet tegye bele a legjobb ajánlat kosárba (buy box).

8. Köss biztosítást

avagy: Előzd meg, hogy egy félreértés miatt hónapokig nullán légy!

Bármilyen ok miatt, ha fiókod felfüggesztésre kerül, akkor a külső biztosító cég – nagyon sok biztosítónak van ilyen csomagja az Egyesült Államokban – a bevételkieséstől kezdve fizeti neked az átlagbevételedet. Velünk szerencsére még nem történt meg ilyen, de hallottunk már kellemetlen történeteket. 

9. Legyen B-fiókod

avagy: Gondolkodj előre, és kerüld el, hogy elússzon a jól felépített üzleted!

Szintén fontos, hogy lehetőleg az Amazon kereskedői életed 0. napjától legyen egy másik fiókod is: más névvel, más céggel, más e-mail-címmel, azaz minden legyen más benne, mint a fő profilodnak. Ez azért jó biztosíték, mert ha valamiért leállítják a felhasználói fiókodat, akkor nem vész el a terméked. Egyszerűen csak elküldöd az összeset egy (másik) raktárba, majd az új cégre kiküldöd a termékeket újra.

10. Először legyen forgalmad, utána költsd el a pénzed szakértőkre

avagy: Hidd el, nem olyan bonyolult elindítani egy üzletet!

Sokan gondolják, de szerintünk kevésbé lényeges, hogy az első perctől kezdve legyen egy jó könyvelőd. Mi azt gondoljunk, hogy először bevétel legyen, amit el lehet könyvelni. A másik tévhit, hogy Amerikában nehéz céget alapítani, pedig nem az: kitöltesz egy egyoldalas nyomtatványt, visszakapod  2 nap múlva, és indulhat is boltod. Természetesen, ha egyáltalán nem vagy járatos ezekben a kérdésekben, meg kell keresned egy szakértőt.

10 +1. Óvakodj bizonyos termékektől

avagy: Nem mindent éri meg Amazonon árulni!

Vannak termékek, amelyeket kockázatosabb árulni az Amazonon. A ruha, cipő azért necces, mert azáltal, hogy ezeket a termékeket sokan visszaküldik, sok velük a teendő is. A romlandó étel szintén kerülendő. A szállítás közben könnyen megsérülő termékeket sem javasoljuk induláskor, vagy az olyanokat, amelyeknél garancia van. Természetesen mindent el lehet adni, hiszen kereslet ezekre a termékekre is van, csak több odafigyelést igényelnek, főleg, ha innen Magyarországról intézzük az üzletet. Mi táplálékkiegészítőket árulunk most elsősorban (vitaminokat, fehérjeporokat). Ennek a termékcsaládnak az a nagy előnye, hogy az emberek minden hónapban fixen vásárolják, ezért a visszaküldési arány alacsony, és nem kell foglalkozni a garanciával sem. 

Még egy jó tanács: ne csak ismerd a szabályokat, de játszani is tudj! A szabályok ismerete kevés, legyél benne jó, és ne felejts el tanulni az emberektől. 

Ha további kérdésed van, keresd Ádámot és Pétert az Instagram oldalukon, szívesen segítenek a továbblépésben!

Ádám instája: @theadamsal
Péter instája: @thepetertari

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.4 / 5. Összes értékelés: 38

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.