Manapság hatványozottan igaz lehet, hogy vásárláskor nem egyszerűen egy terméket viszünk haza, amire szükségünk van, hanem vele együtt gyakran világnézetet, erkölcsi hozzáállást és csoporthoz tartozást is. Aki előnyben részesíti a csomagolásmentes boltokat, az nemet mond a pazarlásra, a környezetszennyezésre, igent a tudatosságra. A kézműves termékek vásárlói sokra értékelik az individuum szabadságát és az egyediséget, egy helyi ötvösművésztől vásárolt ékszer pedig egyet jelent a közvetlen környezetünk anyagi támogatásával és a kultúra építésével. Az ember gyakran szívesen költ többet, ha tudja, hogy ezáltal állást is foglal és képes hatást gyakorolni a világ alakulására és jövőjére.
100% újrahasznosított pamutból készült táskák, párnák, kenyeres kosarak, tányéralátétek, lakásdekoráció – Samu Tímea és a LaVidaYarn története összetett sikersztori: egyrészt azért, mert az ő esetében kellemes és hasznos időtöltés érlelődött szerelem-vállalkozássá, másrészt pedig mert a termékek amellett, hogy egytől egyig a környezettudatosság jegyében születnek, olyan értékekre irányítják a figyelmet, mint a kölcsönös felelősségvállalás és az emberi kapcsolatokban rejlő erő.
A márkanévbe beleszőtték a cég filozófiáját is, hisz a „la vida” spanyolul életet jelent, az angol yarn jelentése pedig fonál. „Vagyis élet-fonál, de a névben ott vagyok én is, mivel a családnevem Vida” – meséli Timi.
Anyu, horgolj nekem egy kenyeres kosarat – avagy ötlettől a villámgyors megvalósításig
„Édesanyám világéletében horgolt. Nekem régóta tetszettek a horgolt kenyeres kosarak, elbűvölt a dekorativitásuk és a bennük rejlő praktikum, az, hogy moshatóak. Így tavaly februárban az az ötletem támadt, hogy megkérem, készítsen nekem ilyeneket. Vittem neki újrahasznosított színes pamutfonalakat, ő pedig hozzálátott. Magam is meglepődtem, mikor a 79 éves anyukám sugárzó arccal, energikusan és felfrissülten számolt be arról, micsoda örömet jelent számára ez a munka” – meséli Timi, és elárulja, hogy tőle sem áll távol ez a fajta kreatív alkotóvágy, mert gyermekkorában virágkötőnek készült. Az ő hétköznapjai is átalakultak, mikor anyai bátorításra szintén horgolni kezdett. Nehéz elképzelni, hogy a JCDecaux vezérigazgatójaként még erre is futja az erejéből, de Timi azt vallja, hogy mindenkinek arra van ideje, amire megteremti, egy szerelemprojektnél pedig nem kérdés, hogy az ember hova helyezi a hangsúlyokat. „Persze a fiam már felnőtt, a saját lábára állt, átalakultak a napjaim. Sosem volt saját cégem, nem tudtam, hogy kell létrehozni egy weboldalt, miként kell intézni a megrendeléseket és a szállítást. Egyszóval számomra inspiráló ez a helyzet, új területre tévedtem, amiből rengeteget tanulok. Vettem egy könyvet az Instagramról, megtanultam a Canva-t kezelni, és elképesztő dolgokat tudok művelni az AI segítségével. Ez egy merőben új tartalmas kikapcsolódás a számomra.” Eleinte tartott a férje reakciójától, hogy mit szól ahhoz, ha ő ezentúl horgolgat, de kétkedését hamar eloszlatta a pozitív visszajelzés: a családnak az a jó, ha ő boldog és kiegyensúlyozott. Timi megtanult táskát horgolni, s hamarosan üzleti eseményeken is megjelent alkotásaival, melyek mindenhol tetszést arattak és a barátnők bátorították, hogy lépjen egy szintet, formálja termékké a munkáit, építsen belőlük márkát.
Kiterjedt, stabil üzleti kapcsolatrendszerre alapozó márkaépítés
A márka szempontjából fontos, hogy hírét olyan elismert női vezetők viszik a világba, akik barátságuk, több éves munkakapcsolatuk révén egymást támogató, segítő női közösséget alkotnak. A márka ennek megfelelően medium high end vevőkört céloz meg, elsősorban üzletasszonyokat, akik a márka által fontosnak tartott értékekkel azonosulnak; „erre a márkabizalomra építünk”, hangsúlyozza Timi. Az idén novemberben első születésnapját ünneplő vállalkozás máris irigylésreméltó sikerekkel büszkélkedhet, olyan üzletasszonyok a márka nagykövetei, mint Herczeg Ágnes borakadémikus és egyetemi oktató, a kkv szektor legfőbb segítőjeként ismert Kende-Hofherr Krisztina, Dr. Fábián Ágnes (a Henkel Magyarország ügyvezető igazgatója), Blasko Niki (a magyar dizájn mecénása, ACG reklámügynökség tulajdonosa), Beck Zsófi (BCG CEE ügyvezető igazgatója) és Pankotay Ágnes, az Asilomar kft ügyvezetője és a Most-tea shop tulajdonosa..
A szóbeli ajánláson és a weboldalon kívül Facebook-reklámok, Instagram-bejegyzések illetve TikTok videók segítenek, hogy a márka szélesebb körben, az üzleti világon kívül is ismertté váljon.
A La Vida Yarn márka alappillérei
„Fenntarthatóság, egyediség, szív és lélek” – összegzi Timi a legfontosabb hívószavakat. Nem volt kérdés, hogy a termékekkel reflektálniuk kell a 21. század egyik legnagyobb kihívására: a környezetvédelemre és a pazarlásmentességre. Ebből következően a fast fashionnal szemben menő áramlatba kapcsolódóan a slow fashion értékeit vallják magukénak. „Olyan termékeket készítünk, melyek biztosan nem jönnek szembe veled az utcán. Azon kívül, hogy elsőosztályú dizájntermékeket ajánlunk, fontos missziónk, hogy munkahelyeket teremtsünk, hogy olyan magyar hölgyeket foglalkoztassunk, akik szívvel-lélekkel dolgoznak a legapróbb részleteken is, s akiknek keresetkiegészítést vagy épp megélhetést hoz a kreatív alkotás.” A nyugdíjas nénikkel és egy makramé készítővel együtt találják ki és fejlesztik a legújabb táskákat a piaci igények állandó szondázása mellett. Hosszú és sok energiabefektetést igénylő folyamat, míg egy tökéletes, különleges alapdarab elkészül.
Mivel lehet kitűnni a hazai egyedi gyártású kézműves termékek piacán?
Mivel a LaVidaYarn a medium high end vevőkört célozza meg és a márkahűségre számít, ezért a versenytársak csoportja és termékportfóliója is ennek megfelelően alakul. Céljuk, hogy Magyarországon ez a márka legyen a number one a kézműves kötött és horgolt dizájn táskák terén. Ennek érdekében például olyan horgolt, mosható laptop táskákkal rukkoltak elő, melyek gravírozhatóak, céges logóval díszíthetőek. „A legfontosabb, hogy a táska minden ízében a fenntarthatóságot és az értékteremtést hirdesse” – mondja Timi, mely manapság minden, magára adó cég számára fontos üzenet, ESG stratégiájának része. A márkanagykövetek szintén fontos szerepet játszanak a termékek pozicionálásakor. Az ismert női vezetők a márka reklámarcai, s mivel ezek a táskák könnyen felismerhetőek, így az üzleti világban sikeres nők közösségéhez való tartozást jelenti.
A távolabbi cél esetükben is a külföldi piacon való megjelenés. Az alig egy éves márka már osztrák megrendeléssel dicsekedhet. „Londonban is teszteltük, biztatóak az első visszajelzések” – mondja Timi, viszont Spanyolországban, egy Malaga környéki kisvárosban, Esteponában designer bolt nyitásáról álmodozik. „Olyan helyzetben vagyok, hogy ezért a szerelem-projektért be tudok vállalni némi kockázatot.”
A céges megrendeléseken kívül magánszemélyek is növekvő érdeklődéssel fordulnak a márka felé, mivel a kézműves jelleg lehetővé teszi az egyedi igények kielégítését, a különlegesebb elképzelések teljesítését is: a vásárlók fantáziájának tulajdonképpen semmi sem szab határt, az újrahasznosított fonalak számtalan színben rendelkezésre állnak.
Semmi sem vész kárba
A vállalkozás erőssége, hogy ténylegesen megvalósítja a „zero waste” programját. A megoldást a Timi által készített faliképek jelentik, melyben a legkisebb fonáldarab is elnyeri a maga helyét és funkcióját. Minden „Art” kép a környezettudatos filozófia kreatív, tárgyiasult formája.
Samu Tímea, a LaVidaYarn környezettudatos márka megálmodójának tanácsai 5 pontban:
1. Legyen egy erős víziód a termékedet és a márkádat illetően!
2. Elemezd, miben erősek a versenytársaid, ennek megfelelően kezdj termékfejlesztésbe!
3. Mindig állj készen új dolgok megtanulására!
4. Érzékenyen figyelj arra, mit súg a korszellem!
5. Légy bátor, ha az álmaid megvalósítása a tét!
Szerző:
Szoboszlai Annamária – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség
Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!
Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1
Legyél te az első, aki értékeli a cikket!