Egy környezettudatos agrárcég, amelyen nem fog a válság – a Valoryz története

Olvasási idő 7 perc
A Körösök mentén kiváló magyar rizs terem, amelynek nagy része Valentinyi Fruzsina és családja korszerű vállalkozásának köszönhetően jut el a vásárlókhoz.  A Valoryz üzeme sokak előtt állhat példaként: nem termelnek hulladékot, megújuló energiát és a legmodernebb digitális megoldásokat alkalmazzák, termékeik adalékmentesek. Most következő interjúnkban a fiatal agrár- és élelmiszermérnök cégvezetővel beszélgetünk többek között az idáig vezető útról, a hazai és az export értékesítéseikről, a digitalizáció jelentőségéről, az energia-válságról és a társadalmi felelősségvállalásról is.
Magyarországon van hagyománya a rizstermesztésnek? Te miért kezdtél el ezzel foglalkozni? 

A Körösök mentén van hagyománya a rizstermesztésnek, itt már régóta csinálják. Békés megye egyes területei a talajban kevés a tápanyag, ezeken a területeken nem sok növényt lehet jól hasznosítani, de a rizst igen. A közeli vizek miatt pedig egyszerűen megoldható az öntözés is. Családunkban édesapám kezdett először ezzel a gabonával foglalkozni. Ő régebben egy helyi kutatóintézetben gazdasági igazgatóként dolgozott, ahol a rizsfajtafenntartása mai napig történik. Így került kapcsolatba a növénnyel. Továbbá rizstelepeket is segített modernizálni. Egyszer úgy alakult, hogy beszállt az értékesítésbe, s végül az exportra húsz évvel ezelőtt céget alapított. Én akkoriban még máshol dolgoztam agrár- és élelmiszermérnökként, de amikor édesapám úgy döntött, hogy napi szinten már nem ezzel szeretne foglalkozni, akkor átvállaltam a cég irányítását. Ez hat éve volt.

Mi motivált a döntésben?

Szeretem a kihívásokat, s abból ezen a szakterületen van bőven. Ráadásul nekem ez teljesen szakmámba vág, már a diploma munkámat is egy rizsalapú gyümölcsital fejlesztéséből írtam, amely azóta több ízben elérhető a webáruházunkban. Illetve én egy örökmozgó típus vagyok: szeretek koszos lenni, s élvezem, ha traktort vagy felvonót kell szerelni. Az is motivál, hogy egészséges élelmiszert állítsunk elő, környezettudatos módszerekkel.

Magát a Valoryz márkát te hoztad létre?

Igen. Nagyon szerettem volna, hogy a köztudatba kerüljön, hogy van magyar rizs. Nyugat-Európai mintákat követve építettem fel a márkát. A Valoryz szó eleje a vezetéknevünkből jön, az ’oryz’ pedig a rizs latin nevéből származik.  

A webshopot mikor és miért indítottátok útjára?

A covid időszakában csináltuk meg a webáruházat. Sok kérdés érkezett a lakosságtól, hogy hol érhető el a rizs és a feldolgozott termékeink. Jelen vagyunk sok boltban, például az Intersparban, különböző termelői boltokban, sőt csomagolásmentes üzletekben is, de ez még nem elég. A lakossági elérést segítendő létrehoztuk a webshopot, hiszen fontos, hogy bárki számára elérhető legyen az egészséges élelmiszer. Közösségi oldalunk is kapcsolódik a webshophoz, amelyen információkat szoktunk megosztani a termékekről, de igyekszünk tájékoztató posztokat is közölni, amelyek a környezettudatosságot, az egészségmegőrzést segítik.

Titeket is sújt a háborús recesszió s az energiaválság?

Mi folyamatosan a környezettudatosságra törekszünk. Már van nálunk napelem, a villamosenergia felhasználásunk 25 százalékát ez biztosítja. A fűtés pedig geotermikus energiával működik. Igazából a gazdák költségeinek a növekedése miatt a tőlük vásárolt alapanyag felvásárlási ára emelkedett. Mi gazdasági visszaesést az export piacon nem tapasztalunk, de magyar piacon jelentős. Az energiaválságnak az új gyártóüzemünk kevésbé van kitéve.

Saját rizsföldön is termeltek vagy egyelőre más gazdáktól veszitek a termést? Mennyi rizst forgalmaztok évente?

Ma még nagyrészt a környékbeli termelőktől vásároljuk a rizst, de van saját területünk is, amit szeretnénk tovább bővíteni. Évi 2000-2500 tonna rizs folyik át rajtunk, amelynek a 90 százaléka exportra megy olyan nagyvállalatokhoz, ahol nagyon fontos a magas minőség. Ezt a vonalat apukám a kezdetekkor kiépítette, de folyamatosan bővítjük: német, horvát, lett, litván, szlovák partnereink vannak többek között. Elmondhatom, hogy a Valoryz biztos lábakon áll.

Avass be kérlek, hogy milyen infrastruktúrátok van!

Aki nálunk jár, az számos tisztító és tározó silót lát. Nagy öröm számomra, hogy decemberben fogjuk átvenni az új geotermikus fűtésű üzemcsarnokunkat. A rizs szárítását is geotermikus energiával végezzük. Szerintem a napenergia okos felhasználása a jövő minden cég számára: a munkacsúcsokat a napsütéses órákhoz kell majd időzíteni, ezzel tudjuk csökkenteni a visszatáplálást. Mi már ezt csináljuk, azonnal felhasználjuk a lehető legnagyobb mennyiségű napenergiát. Ezt a nyári időszakban még jobban ki lehet használni. Amit lehet, azt digitalizálunk . A tisztítás és a szárítás például már a telefonomról vezérelve működik. Beavatkozni csak akkor kell, ha elakadás történik.

Említetted, hogy az egészen magas minőséget elváró cégeknek vagytok a beszállítói. Mit jelent ez a magas minőség?

Egyrészt a magyar Alföld nagyon tiszta rizst ad, mert alacsony nehézfémtartalmúak a területek, az öntözővíz pedig tisztább, mint más folyóink vize. Másrészt a molyok és más rovarok ellen mi nem végzünk kémiai kezelést a raktározás során. Helyette azzal óvjuk a termékeinket, hogy 18 fok alá hűtjük a silóinkat. Így nem kelnek ki a kártevők.

Az már nem kérdés, hogy számodra fontos a környezettudatosság. Mit gondolsz, más vállalkozások hogyan járulhatnak hozzá a bolygó megóvásához?

A Valoryz igyekszik példát mutatni más vállalkozásoknak abban, hogy miként lehetnek környezettudatosak. Mi például a csomagolás során nem használunk műanyag zsákokat, csak újrahasznosítható papírt. Hamarosan a szállítmányozáshoz sem fogunk már paksamétákat nyomtatni, hanem átállunk a digitális dokumentációra. Egy magyar applikáció – az ONIR – minőségirányítási rendszerre fizettünk elő, amelynek az online felülete kiválóan alkalmas a mi rendszerünk adatainak kezelésére és tárolására.  Úgy gondolom, hogy mi és más cégek is próbálnak egymásra hatni jó irányban és a fogyasztókat is igyekeznek edukálni a környezetvédelem kapcsán. De igazából, ha a lánc végén álló vásárló nem tesz lépéseket, például nem adja le a visszaváltható csomagolást, akkor teljesen mindegy, hogy mibe teszi egy nagy cég a termékét. Nagy a felelősség a fogyasztókon is. Nyugaton számos olyan önfenntartó üzemet láttam, amelyek egyébként fogyasztási cikkeket gyártanak. Például növényzettel futtatják be az épületeket, amely 18-20 százalékkal csökkenti a fűtési költséget és még oxigént is termel. Sok opció van, ami előkerül lehetőségként. Nálunk például nincs hulladék: a gyártás során nem keletkezik melléktermék, mert a rizs minden része feldolgozható. A dolgozók pedig nem termelnek szemetet, mert munkaidőben a feladatokra koncentrálunk. Így vagyunk hatékonyak, nincs is időnk másra, mint a munkára.

Mik a céljaid a jövőre nézve?

Egyáltalán nem vagyok telhetetlen, a mostaninál nagyobb már nem szeretnék lenni, de hatékonyabb igen. Szeretnék elmozdulni a társadalmi felelőségvállalás és az edukálás irányába, valamint a termékfejlesztésben is szeretnék még fejlődni. Ez utóbbiban nekem az innováció színvonala nagy kihívás.

Ez mit takar?

Azt, hogy számomra egy termék attól még nem innovatív, hogy mondjuk nincs benne glutén. Mert az ilyen termékek általában tele vannak adalékanyagokkal. Számomra az innováció ott kezdődik, ha egy termék adalékanyag mentes is. Én erre törekedtem a Ricelyval (a Valoryz tápláló rizsitala) és most ezen cél mentén dolgozom egy új gluténmentes rizskeksz piacra dobásán is. Csak rizsliszt lesz benne és ízesítő anyagok.

Édesanya és feleség is vagy. Hogyan tudod összeegyeztetni a munkát és az anyaságot?

Nem gondolom, hogy ha egy nő gyereket vállal, akkor el kell zárkózni a munkától. Én egy percig sem voltam gyesen, a terhességem alatt és azóta is folyamatosan dolgozom. Szerintem nem kell lemondani sem a gyermekről, sem a karrierről. A kettő simán megfér egymás mellett. A kisfiam most hároméves és kezdetektől mindenhova jön velem. Imád itt lenni a telepen, élvezi ezt az életet. Nagyon nagy motivációt ad ő nekem arra, hogy a Valoryz még többet tegyen a környezetért.  Azon túl, amit már elmondtam, célom az is, hogy a legkisebb generációknak bemutassuk a munkánkat. Szeretnék a telepre kisebb rizskalitkákat, amelyben gyerekeknek fedezhetnék fel a rizsföldek sajátosságait – ehhez is ő adta az ihletet.

Tippek a Valoryztől: digitalizációval a környezettudatos vállalkozásért
  • Robotizálj! A Valoryz üzemeiben a tisztító és szárító rendszert Fruzsina a telefonjáról irányítja, így csak akkor kell bemennie az üzembe, ha elakadás miatt be kell avatkozni. 
  • Csökkentsd a papír felhasználást! Kiváló applikációk állnak rendelkezésre az adatok kezelésére, tárolására. A hitelesítés pedig egy okoseszköz kijelzőjén is megtehető, akár aláírással is.
  • Webáruházat akkor is érdemes létrehozni, ha nem ez az elsődleges eladási felület. Egyrészt mert elketyeg magában, másrészt mert ezzel bárki számára elérhetővé válik a terméked.
  • Szemléletformálás a közösségi médiában. A Valoryz a social media felületein is arra törekszik, hogy a megosztott tartalmak között a direkt eladást célzó posztok mellett jócskán legyen olyan jellegű is, amely segítséget nyújt az egészségmegőrzéshez és a környezettudatossághoz. 

Szerző:
Lakatos Katalin – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.