Mit gondolj végig, ha TikTok Marketingre adnád a fejed? Tények és tippek az oldalon való elinduláshoz

Olvasási idő 6 perc

Az egyre többet emlegetett rövid formátumú videómegosztó platform, amely 2021 szeptemberében elérte az egymilliárd aktív havi felhasználót, nem csak a Z generáció közösségi média csatornája már, hanem a vírustrendek kiindulási helye, és a szépségről, divatról, ételekről, oktatásról, zenéről és egyebekről szóló tartalmak melegágya. Megkerülhetetlen platformmá nőtte ki magát, tavaly már a Google-t is megelőzte Amerikában a legtöbbet látogatott oldalak listáján. Vállalkozóként és cégként sem fordíthatjuk el a tekintetünket, mondván, hogy múló trend csak. Inkább gondoljuk végig, hogy érdekes lehet-e számunkra marketing szempontból a platform.

A TikTok deklarált küldetése, hogy „kreativitásra ösztönözzön és örömet szerezzen” mind a tartalom gyártó, mind a közösség számára. Érthető tehát, hogy azok a tartalmak teljesítenek jól, amelyek viccesek, vizuálisan érdekesek, informatívak, vagy újat adnak. Ahelyett, hogy ide csak a korábban gyártott reklám-anyagainkat pakolnánk fel másképp szerkesztve, vagy olyan videókat osztanánk meg amelyek az Instagramra vagy a Facebookra készültek, a TikTokon inkább az organikusan gyártott, eredeti tartalmak működnek. Így elsődlegesen akkor érdemes belevágni ennek a csatornának a használatába, ha készen állunk folyamatosan figyelve/ tanulva megújulni, és kísérletezve újabb és újabb anyagokat gyártani.

Kinek érdemes üzleti profilt létrehoznia?

A TikTokon nem bonyolultabb létrehozni vállalkozásunk profilját, mint bármelyik másik közösségi média oldalon. Érdemes itt is elsődlegesen a mobil applikációt használni, de például a hirdetések kapcsán a böngészőből praktikusabb tevékenykedni. Egy sima profil regisztráció után a Profil szerkesztés alatt válthatunk át Üzleti formára, pont, mint az Instagram esetén, és kiválaszthatjuk, hogy milyen iparágban tevékenykedünk. A platformon megjelenés tehát nem bonyolult feladat, és alapvetően bárki, akinek van célcsoportnak szóló mondanivalója – akár B2B témában is – nyugodtan megjelenhet az oldalon.

Azt szoktam javasolni, hogy érdemes előre egy kis kutatómunkát végezni: vannak-e a mienkhez hasonló témában profilok az oldalon? Akár magyar, akár külföldi példák után kutatva gyűjthetünk inspirációt és irányokat is: mennyire aktívak, sikeresek vagy érdekesek ezek a profilok? Keresni nemcsak a „fő” hírfolyamban tudunk, hanem a „Felfedező” gomb alatt, sőt érdemes a „For You” – azaz számunkra tett ajánlásokat is megnézni, sokszor az algoritmus hamarabb „megtalálja”, amit igazán keresünk.

Amennyiben úgy látjuk, hogy van létjogosultsága az üzletünknek, jöhet a következő komoly kérdés: lesz-e idő és kapacitás tartalmat gyártanunk a platformra? Kihasználjuk-e már maximálisan a Facebook és Instagram adta kereteket, és kell az új löket? Vagy éppen itt vannak többen a célcsoportunkból? (A platformon a felhasználók 9 százaléka 18 év alatti, 47 százaléka 18-24 év közötti, 25 százaléka pedig a 25-35 éves korosztályba tartozik. Sőt már a 45 év feletti korosztály is 25 százalékban reprezentálja magát.) Ha ezzel tudunk addicionális elérést, vagy újabb ügyfeleket találni magunknak, úgy, hogy energiánk is van még rá, akkor mindent bele, indítsuk a rakétákat!

Hogyan érdemes használnunk a TikTokot?

A TikTokon az a zseniális, hogy úgy is tudunk magas organikus elérést generálni, hogy még alig van követője a profilunknak. Minden eredmény a videók mennyiségétől és minőségétől függ. Azaz inkább a mennyiségétől. A posztolás gyakorisága, még akkor is, ha ez a videó minőség rovására megy, kifejezetten fontos az oldalon. Ide nem lesz elég a heti 1-2 poszt, inkább a heti 3-4, bár induló időszakban az is érdemes, hogy naponta több videóval készültök, és idővel majd lassulhat a tempó. Elég frusztráló, de az alkalmazásnak nincs kiismerhető siker-képlete, így a Tesztelj & Tanulj metódust kell alkalmazni.  A fókusz a gyors, alacsony költségvetésű, kreatív és időszerű ötleteken alapuló tartalmakon legyen, amelyekre folyamatosan figyeljük a reakciókat és eredményeket.

Amit tehetünk: kövessük a nagy márkák és sikeres influenszerek profiljait, akik már hosszabb ideje „tanulják” a TikTok lehetőségeit, és csatlakozzunk bele a felkapott témákba és hashtag (#) kihívásokba, vagy kísérletezzünk a TikTok élő közvetítésekkel. Emellett a vicces/ szórakoztató tartalmak biztosan nagyobb elérést hoznak, így érdemes lehet játszani a szerkesztőeszközökkel és a felkapott effektekkel, és hangokkal. A zenének biztosan nagyon nagy szerepe van egy-egy poszt sikerességében is. Megpróbálkozhatunk például egy termékünk érdekes felhasználását, működését rövid, humoros videóban bemutatni, vagy videót készíthetünk a termék elkészültéről, rendelés csomagolásáról, stb.

Ami fontos, mint minden oldal esetén, hogy tudjuk kik a célcsoportunk, ők milyen tartalom típusokat szeretnek, és igyekezzük minél inkább az ő igényeiket kiszolgálni. Ha már tudjuk, hogy kiknek, milyen típusú videókat fogunk gyártani (akár „másolva” is a jól működőket), akkor érdemes itt is célokat meghatároznunk, ha ugyanis nem érjük azokat el, egy bizonyos időn belül, akkor nem biztos, hogy van értelme sok időt elhasználnunk a platformon. Tehát tegyük fel a kérdést magunknak: miben segítheti a TikTok az üzletünket? Ismertség növelésben? Új célcsoport elérésében? Vásárlás ösztönzésben? Elkötelezésben? A választ pedig igyekezzünk minél jobban számszerűsíteni, vagyis: milyen időtávon belül mennyi követőt/ like-ot/ weboldal látogatót/ vásárlást/ stb. várunk erről a platformról?

Lehetséges, hogy számunkra elég csak a hirdetési funkciót kihasználni – ehhez is kell persze egy alap szinten kiépített profil – hiszen itt is a poszt promóció az, ami igazán jól működik. (Van egy foglalható hirdetési forma is, de azt csak partner cégen keresztül, elég drágán lehet elérni, inkább a nagy cégek kiváltsága). A klasszikus poszt hirdetés azonban itt is „aukciós” alapon működik, és mivel még nem sokan használják, így elég jó az ár/érték aránya. Ha érdekel a megoldás, érdemes szakértőt keresni az ügyben, erre az Evolut ügynökséget jó szívvel tudom ajánlani!

Néhány jó tipp és trükk a platformra lépéshez:

Hogy ne csak elméleti oldalról nézzük meg a TikTok lehetőségeit, összeszedtem pár konkrét javaslatot a sikeres profil építéshez:

  • A profilod kialakítása illeszkedjen a márkádhoz, és figyelj rá, hogy a 80 karakteres „bio” leírásod figyelemfelkeltő legyen és legyen benne valamilyen akcióra buzdítás is, vagy akár emojik
  • Platformba illeszkedő legyen minden tartalom – vagy az applikáció segítségével vedd fel a videókat, vagy figyelj a 16:9-es képarányra, tehát simán a mobilod álló kamerájával is rögzíthetsz tartalmat.
  • Használj ismert – éppen trendi – zenei aláfestéseket (ehhez sok videót kell átböngészni).
  • Legyenek leírások – kiemelt gondolatok/ üzenetek – a videóidban.
  • Kövesd a trendeket és csináld meg te is a népszerű „kihívásokat”.
  • Legyen íve a videóidnak – az eleje sugallja, hogy lesz valami izgalmas/ érdekes, ami miatt érdemes végig nézni.
  • A végig gondolt hashtag használat a TikTok algoritmus-etetés fontos része – használj népszerű hashtageket, legalább 3-5-öt, hogy növeld az elérésed (További infók).
  • Működj együtt „influencerekkel”, vagyis TikTok alkotókkal, hogy változatosabb tartalmaid legyenek és segítsetek egymásnak növekedni.
  • Légy aktív és interaktív: kövess be profilokat, like-olj és kommentelj, tarts Élőzést, és használd a szavazás funkciót is.
  • Kövesd eredményeid az Elemzések oldalon – melyik tartamad teljesített jobban, mikor érdemes posztolnod, hogyan tudsz még jobb eredményeket elérni?
  • Oszd meg itteni tartalmaidat nyugodtan más közösségi oldaladon és tereld át a felhasználókat a TikTok profilodra.

Néhány itthoni cég/ márka/ influenszer, akiket érdemes lehet követni a jó gyakorlatok elleséséhez:

  1. Aldi Magyarország – saját kollégákkal: https://www.tiktok.com/@aldi.magyarorszag
  2. Országos Mentőszolgálat: https://www.tiktok.com/@orszagosmentoszolgalat
  3. Rapid Matek: https://www.tiktok.com/@rapidmatek
  4. Burján Fanni: https://www.tiktok.com/@fanniburjan
  5. Farkas Zsolt: https://www.tiktok.com/@zsoltfarkas91

Bár tényleg időt és energiát igényel, de ha tudatos elképzeléssel, tervezéssel és kreatívan kezeljük, akkor a TikTokon még csodák is történhetnek velünk. Mivel itthon még mindig felszálló ágban van ez a közösségi médium, aki most dönt úgy, hogy használja, előnyre tehet szert versenytársaival szemben. Megfontolni tehát mindenképpen érdemes az itteni jelenlétet!

Szerző:
Szabó Edit Ditte – Telekom Hello Biznisz szakértő

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4 / 5. Összes értékelés: 4

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.