Hogyan lehet bútorfelújítással megmenteni a Földet? – az Azúr Bagoly sztorija

Olvasási idő 7 perc

A fenntartható fejlődés fogalma a gyakorlati életben kéz a kézben jár azzal, hogy hogyan válik nyereségessé a jövőbe vetett befektetés anélkül, hogy az megterhelné a vállalkozás jelenét. Egyértelmű cél, hogy a cég úgy legyen versenyképes, hogy ne veszélyeztesse a jövőt. A “zöld gondolkodás” tudatos befektetés a jövőbe, de nem kizáró ok a haszon eléréséhez. Egy tudatos, fenntarthatóságra építő kisvállalkozás, az Azúr Bagoly példáján keresztül, valamint szakértők segítségével bemutatjuk, hogy megéri fenntartható fejlődésbe invesztálni. 

Az Azúr Bagoly egy 2015-ben alapított vállalkozás, fenntartható bútorfelújításhoz használatos eszközök és anyagok forgalmazásával foglalkozik, és nemcsak a profilja, hanem működése miatt is tökéletes példa lehet arra, hogyan lehet „zöld” szemléletet alkalmazva is gazdaságossá válni. Az Azúr Bagoly abból a lelkesedésből indult el, hogy az öreg bútorok felújításával minőségibb, stílusosabb, mégis olcsóbb darabokhoz juthatunk a manapság gyártott tömegtermékekhez képest. Webáruházukban és hamarosan megnyíló üzletükben ehhez kínálnak termékeket – többek között olyan házilagos bútorfestéshez is kiválóan alkalmazható tejfestéket, ami 100%-ig természetes alapanyagokból áll. 

„Na, ez egy olyan dolog, ami bizony másoknak is hasznos lehet!” – gondolta Isza Ágnes, az Azúr Bagoly alapítója, meglátva a lehetőséget az egyszerű ötletben. Ági úgy érezte, hogy a környezettudatosság iránti igény piaci környezetben is működőképes lehet: „Az induláskor nem gondolkoztam rajta, hogy a fenntartható irány milyen előnyökkel jár, mert nekem egyértelmű volt, hogy ha így is lehet csinálni az egészet, akkor így kell. Arisztotelésznek van az a mondása, hogy “Ha az egyik út jobb a másiknál, akkor biztos lehetsz abban, hogy a természet útja az.” Ez jól leírja, hogy milyen szemlélet vezet a választásaimban. Ugyanakkor a fenntarthatósággal kapcsolatos elkötelezettség most még egy megkülönböztető jegy, azaz versenyelőny a vállalkozásnak. Ma még különleges az a cég, amelyik ilyen szemlélettel működik.” 

A zöld szemlélet a cég működésében is pozitív fordulatokat hozhat 

Paul Ágnes, a Cleanwashers egyik alapítójaként régóta a foglalkozik etikus zöld kommunikációval. A szakértő szerint Magyarországon is kialakult már egy tudatos vásárlói szegmens, amelyre jól ráérzett az Azúr Bagoly kisvállalkozás is. Alapvetőnek tartja, hogy a fenntarthatóságból mindenki profitáljon: „A fő cél, hogy megértsük, a környezetbarát szemlélet nemcsak a természetnek jó, hanem magunknak is és a cégünknek szintén. A változásokat kicsiben kell és érdemes elkezdeni.”  

Az Azúr Bagoly választékában a tejfesték van fókuszban, ami 100%-ig természetes anyagokból készül: a termék így biológiailag lebontható, ráadásul nem tartalmaz egészségkárosító illékony szerves vegyületeket (VOC) sem. A fenntarthatóság pedig nem csupán a vásárló számára jelent extra előnyt: nem termelnek veszélyes hulladékot, hiába festékek forgalmazásával foglalkoznak, így az ezzel járó körülményes ártalmatlanítás sem jelent problémát a cégnek. A tejfestékeknek nincs szavatossága, por formában bármeddig tárolhatók, így nem kell emiatt selejtezni a termékeket.

Nem a jövő kárára cselekedni  

„A fenntarthatóság az a felelősség, hogy a tevékenységünkből származó következményekkel dolgunk van, ezeket a feladatokat nem hagyhatjuk másokra. A vállalkozásomat a kezdetektől ebben a szellemiségben igyekszem építeni. Nemrég kaptunk is egy díjat, ami éppen ezekről a törekvésekről szól: az Azúr Bagoly Tejfesték GREEN BRAND lett, azaz a fenntartható működés igazolásáról szóló, nemzetközileg elismert védjegyet kapott a márka” – újságolja Ági. 

Lévai Gábor a Green Brands ügyvezetőjeként jól ismeri a fenntartható márkákat, egy további képlettel erősíti meg, miért hasznos egy cégnek a fenntartható fejlődésbe befektetni és ez mikor, hol térülhet meg: „Egy cégnek a felelős fogyasztásra érdemes motiválnia a fogyasztót, mert például közös cél, hogy a csomagolási hulladék csökkenjen, amely hasznos a természetnek, a cégnek és a vásárlónak is. A fenntarthatóság az az optimális működés, amikor nem a jövő kárára cselekszünk.” 

Lépésről lépésre a fenntartható működés felé 

Na de hogyan lehet előnnyé alakítani azt a néha túl nagy ráfordításnak tűnő, vagy hatalmas összegnek vélt beruházást, amely egy vállalkozást a fenntarthatóság irányába visz?  

Lévai Gábor nem titkolja, hogy létezik egy ellentmondás és csapdának tűnő helyzet, a magyarországi piaci viszonyokat tekintve pláne. De ennek ellenére optimista és ötpontos lépésprogramot javasol a kis- és középvállalkozásoknak:  

  1. Kis lépésekben előre. 
    A 100% -ig fenntartható működés nem történik meg azonnal, hanem kis lépésekkel indul. Például azzal, hogy hogyan hasznosítható újra a megtermelt hulladék. Érdemes átgondolni, hogy milyen értéklánc részeként tevékenykedik a vállalkozás és annak milyen piaci szereplői vannak. 
  2. Racionalizálás.
    Ha ezeket végiggondolja egy vállalkozás, akkor látja, hogy az ő konkrét tevékenységének milyen környezeti terhelő faktorai vannak. Például túl sok vizet használ, túl sok raktárhelyiséget tart fenn, vagy túl sok költséggel kezel bonyolultnak tűnő folyamatokat, amelyeket racionalizálni tud anélkül, hogy ez a haszon kárára válna. 
  3. Kommunikáció, és tudás.
    Az embereknek igenis fontos, hogy azt gondolják magukról, hogy odafigyelnek a környezetvédelemre. Ez jó érzéssel tölti el őket. Ha ezt egy vállalkozás megerősíti bennük, az már siker. Egy céget ez különlegessé tesz, amelynek nemcsak erkölcsi, de anyagi vonzata is lesz. 
  4. Megfontolt beruházások.
    Át kell gondolnia egy vállalkozásnak, hogy milyen beruházásokra fókuszáljon annak érdekében, hogy tudatossá váljon. Ilyen lehet például az is, hogy napenergia felhasználására alakítja át az irodáit a cég, hozzáférést keres az alternatív energiák alkalmazásához. Erre manapság nagy a kereslet, és ezt az állam is támogatja, például napelem program keretében. 
  5. Kevesebb kiadás. 
    Az ötödik lépés pedig már egyben eredményt és sikert mutat: a környezetterhelést csökkentő intézkedések általában költségmegtakarítást jelentenek. 

Paul Ágnes ehhez még hozzáteszi, hogy ma már az a gondolat, hogy a tudatos fogyasztó szeret önmaga és a társadalom tükrében “zöldre váltani” már nemcsak pszichológiai motiváció, hanem ennek kézzelfogható piaci eredménye is van: „Ha nem lépünk, akkor kihúzzuk a jövő generációi alól a talajt, az optimális jövő pedig mindenkinek számít, mert a környezeti problémák kéz a kézben járnak a társadalmi problémákkal. Gondoljunk csak arra, hogy a szegénységben, mélyszegénységben élő társadalmi rétegek tagjai sokkal több energiát tudnak fogyasztani feleslegesen, például azzal, hogy egyáltalán nem szigetelt, vagy csak rosszul hőszigetelt lakásokban, házakban kényszerülnek lakni és a háztartási cikkeik is több energiát használnak, mivel nem tudnak energiahatékony termékeket vásárolni.”  

Tanuljunk „zöld” gondolkodásmódot az Azúr Bagolytól! 

Az Azúr Bagoly vállalkozás ügyvezetője alapvetően optimista. Ági szerint is megéri egy cégnek, ha a fenntartható fejlődésbe fektet. Három tippet is ad más vállalkozóknak, akik a fenntarthatóság útjára lépnének:

  1. Nem egyik napról a másikra kell megváltani a világot.
    Lépésenként is haladhatunk ezen az úton. A mi cégünkben például a termékeink csomagolásával járunk így el: a legtöbb hulladék például a bútorolajaink forgalmazásához használatos palackokból származhat, ezért itt először HDPE-ről váltottunk a kevesebb szennyezéssel járó PET-re, innen pedig tovább újrahasznosított PET-re. Mivel mi viszonylag apró cég vagyunk, ezért a lehetőségeink sokszor korlátozottak, de fokozatosan sikerül lényeges változásokat elérnünk így is. 
  2. Vizsgáld meg „zöld szemmel” üzleti döntéseidet! 
    A fenntartható működés következetes választásokból épül fel, ezért minden döntéssel kapcsolatban meg kell vizsgálni, hogy ugyanaz a feladat kivitelezhető-e fenntartható módon is, de legalábbis kisebb környezetterheléssel. Biztos, hogy kell az a csomagolóanyag a termékednek? Vajon szállítható-e máshonnan (vagy máshogyan) az alapanyag? A termék egész életútjára vonatkozóan gondold végig a következményeket! 
  3. Edukáld a vásárlóid, a közönségedet!
    Ma még sokszor tudáshiány van a köztudatban a fenntarthatósággal kapcsolatos témákban, ezért a kommunikációdban a tájékoztatásnak is fontos szerep kell, hogy jusson. Az embereknek igenis számít a környezetük, az embereknek igenis számít az egészségük, de a tudatos döntéshez kell az információ. Az Azúr Bagoly életéből egy példa erre, hogy a piacunkon a VOC-tartalom nagyjából ismeretlen fogalom volt Magyarországon az indulásunkkor, de a következetes tájékoztatásunknak köszönhetően egyre több vásárlónk kifejezetten a VOC-mentes receptúra miatt választja a tejfestéket.  

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.