Hogyan lesz a papírhulladékból jövedelmező vállalkozás?

Névtelen Terv 2024 04 03t150518.325

A Szlovákiában élő, felvidéki magyar vállalkozó Viola Melinda, a VIOLINDA márka tulajdonosa csodaszép, tartós tárgyakat alkot kidobásra ítélt papírhulladékból a fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében. Ő avat be, hogyan lehet a hulladék papírból egy sokszínű vállalkozást építeni.

Melinda 2014-ben ismerkedett meg egy ősi maja papírhajtogatási technikával egy budapesti workshopon. „Szerelem volt első látásra! Úgy éreztem, hogy nekem ez kell, én ezt akarom csinálni!” – meséli a fiatal vállalkozó, aki akkoriban Ausztriában dolgozott, mint ápolónő. Nem tudott offline tanfolyamokon részt venni, így a Youtube-ról finn és svéd nyelvű videókból tanulta tovább a módszert autodidakta módon.  Nem zavarta az sem, hogy nem ismeri ezeket a nyelveket, hiszen a látvány volt a lényeg.

„… már az elején brutál jó visszajelzéseket kaptam!”

Amikor elkezdett maga is ezzel a technikával használati tárgyakat, táskákat, pénztárcákat, ékszereket létrehozni a kidobásra szánt papírhulladékból, nagyon sok pozitív visszajelzést kapott, és eldöntötte, hogy Ausztriában részt vesz egy karácsonyi vásáron. „Gondoltam, kipróbálom magam. Már az elején brutál jó visszajelzéseket kaptam! Olyan pozitív dologként sült el, hogy elkezdtem hinni abban, hogy ennek a kreatív újrahasznosításnak lehet számomra jövője!” – emlékezett vissza a kezdetekre. Az eredeti végzettsége varrónő volt, de hamar rájött, hogy nem szeretne a négy fal között dolgozni. Emiatt költözött Németországba, majd Ausztriába, ahol bébiszitterként dolgozott, és közben időnként esküvői meghívókat is tervezett. Amikor 2017-ben megszületett a kislánya, és otthon maradt vele, eljött a megfelelő idő számára, hogy vállalkozást építsen a hobbijából. A kisbabája mellől éjjel 2-3-ig gyártotta a termékeit és tagja lett a Szlovákiai Magyar Fiatal Vállalkozók Szövetségének is. Képzéseken és egyre több expon vett részt Szlovákiában és Magyarországon. Gyorsan jöttek számára az elismerések, különdíjak nemcsak az egyedi design miatt, de – a papírhulladék hasznos feldolgozása kapcsán – a környezettudatos szemléletmódjáért is. Ez pedig inspirálta a további munkára.

Imádok vásárokra, rendezvényekre, expokra járni!”

A VIOLINDA webshopot egy pályázati pénznek köszönhetően tudta elindítani, bár jelenleg nem ezen keresztül, hanem a közösségi média felületeken, illetve közvetlenül jön a legtöbb megrendelése. „Imádok vásárokra, rendezvényekre, expokra járni! Teljesen más, amikor a vásárló élőben látja a termékeimet és nekem is jó, mert el tudom mesélni a tárgyak mögötti történeteket.”- magyarázza a fiatal vállalkozó, aki hozzáteszi, hogy sokszor elmondja azt is a vevőknek, hogy a termék, amit gyárt, az nagyon tartós, időtálló egy speciális technikának köszönhetően. A papírt ugyanis vastag celluxszal laminálja, majd nyolcszorosan félbehajtja. Ha a két elemet egymásba fűzi, akkor 16 réteg laminált papír lesz egymás fölött, és ez adja a termékek szilárdságát. Szívesen megmutatja a vásárlóknak az ő több éves darabját is, egy táskát, ami még mindig nagyon szép és újszerű állapotban van. A tavalyi évben annyit változtatott, hogy már leginkább csak olyan rendezvényeken vesz részt, ahol a célközönségét tudja elérni. Úgy látja, hogy a dizájnvásárokon túl nagy a konkurencia.

„ Az egyik legnagyobb támogatóm a férjem! Nélküle nem lennék itt!”

A vállalkozásának van egy másik specialitása is a környezettudatosságon kívül, mégpedig az, hogy hátrányos helyzetű emberek bevonásával készülnek a termékei. Együtt élnek a férje Down-szindrómás testvérével, így jött az ötlet, hogy miért ne lehetne a hozzá hasonló fogyatékkal élőket úgy segíteni, hogy bevonják a munkafolyamatokba és ezzel hasznos időtöltést és bevételt biztosítanak számukra. „Mondom, miért ne? Ha megmutatom, és megtudják csinálni, akkor én lennék a legboldogabb! És bejött! Nagyon szeretik és alig várják, hogy vigyem az alapanyagokat!” – részletezi Melinda, aki elmondta, hogy a segítőik csak az előkészületekben vesznek részt, az összeállítást, a varrást minden esetben saját maga végzi. Az alapanyagok, a papír beszerzése sem jelent neki gondot, mivel a barátai, ismerősei hordják hozzá a papírhulladékot, olyan sokat, hogy néha vissza is kell utasítania, mert nincs hol tárolnia. „Újságokat, régi könyveket hoznak. Most például egy régi regényt hozott valaki, amit már senki nem olvas, és ami már jól meg van barnulva. Ez például egy patinás termékké tud átalakulni!”- magyarázza.

A tavalyi évben sikerült egy vállalkozásfejlesztési programban is részt vennie, ahol mentorok segítségével részletesen átvették, hogy mik azok a lépések, amelyek segítenek neki a jövőben. „A mentorokon kívül az egyik legnagyobb támogatóm a férjem! Nélküle nem lennék itt! Ha nagyon sok a megrendelés, akkor ő is beszáll, és velem együtt rakja össze a táskákat, és a többi terméket.” – ecseteli Melinda, aki azt is fontosnak tartja, hogy a megszerzett tudást ő is tovább adja a fiatalabb vállalkozóknak: „Én nekik is elmondom, hogy ne az irodában üljenek, ne csak online dolgozzanak, hanem menjenek ki az emberek közé! Járjanak rendezvényekre, építsenek kapcsolatokat!” Nagyon fontos számára is a személyes jelenlét, majdnem az összes vásárlójával van bizonyos mértékű kapcsolata. Végezetül elárulta, hogy a közel jövőben célja a növekedés és a fenntartható, céges marketingajándékokra is erőteljesebben szeretne fókuszálni.

„Már sokszor feladhattam volna!”

Ma már, – sok évnyi tapasztalattal a háta mögött – ő is workshopokat tart, csapatépítő rendezvényekre, iskolákba, táborokba hívják, ahol gyerekeknek, és felnőtteknek adja át a tudását és azt a szemléletet, hogy az otthon található papírhulladék nem szemét, hanem érték, csak egy kis fantázia és tenni akarás kell hozzá. „Számomra nagyon fontos, hogy vállalkozói szemmel nézzem a világot. Megtanultam, hogy nagyon kell az alázat a sikerhez, hogy elfogadjuk a kritikákat is, sőt! Tudjunk belőle tanulni, és építkezni!” – avat be a gondolkodásmódjába Melinda, aki azt is elárulta, hogy kifejezetten szeret mentorokkal dolgozni és jelenleg is benne van egy felvidéki mentorprogramban. Nagyon sokra értékeli, hogy olyan problémákkal fordulhat hozzájuk, amin ők már keresztülmentek, és így a saját tapasztalataik alapján tudnak neki segíteni. Elmesélte, hogy nagyon fontosnak tartja a kitartást is. „Már sokszor feladhattam volna én is! A Covid például nagyon padlóra tett!” – emlékszik vissza. Ebben az időben főállást is kellett vállalnia, mert nem volt bevétele. Jelenleg is ápolóként dolgozik egy szociális intézményben és mellette gyártja a termékeit. „Nagyon szeretem ezt a fajta kreatív tevékenységet csinálni, úgyhogy próbálom összeegyeztetni a vállalkozást a főállásommal és a családdal is. Most már nem opció, hogy feladjam!

 Tippek Melindától fiatal vállalkozóknak:
  • Ha sikeres akarsz lenni, legyen benned szakmai alázat!
  • Tanulj folyamatosan!
  • Csatlakozz szakmai csoportokhoz!
  • Próbáld elfogadni a kritikát és tanulj is belőle!
  • Keress magadnak mentorokat és fogadd meg a tapasztaltabbak tanácsait!
  • Tarts ki a nehezebb periódusokban is!
  • Ne csak online dolgozz, menj ki az emberek közé! Járj rendezvényekre, építs kapcsolatokat!

Viola Melinda innovatív, pozitív társadalmi hatással járó vállalkozása részt vett a Bridge to Benefits Mesterkurzus harmadik évadában.

Szerző:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.