Hogyan kerülhetsz a Google találati lista első oldalára vállalkozóként? Most ezt is megtudhatod!

Olvasási idő 8 perc
Kkv 076 1080x610 Hzsofi Hb Cikk

Hámori Zsófi vállalkozói munkája előtt jó néhány évig alkalmazottként dolgozott, így a marketing számos szegmensébe belekóstolhatott, legyen szó az offline marketingről, a közösségi média- vagy hirdetéskezelésről és sok más hasonlóról. Így amikor vállalkozó lett, már a SEO, azaz a keresőoptimalizálás is jól ismert terület volt nála. Márpedig ez egy tudatos vállalkozás számára a mai online világban gyakorlatilag elengedhetetlen.

Zsófi pedig immár 8 éve dolgozik online marketingesként és saját weboldalán is rengeteg hasznos tanáccsal látja el az érdeklődőket, többek között blogot is vezet. Azt vallja, a siker titka a kitartás, az alázat, és a szorgalom. „Tudom, hogy ez mind közhelynek hangzik, de csak úgy fejlődhet a vállalkozásod és csak úgy érhetsz el sikereket, ha folyamatosan azon dolgozol, hogy minél jobb legyél. Bővíted a szolgáltatási portfóliódat, képzed magad, megismerkedsz a legfrissebb marketing trendekkel” – mondja.

És hogy mi a SEO (Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás) kulcsa? Zsófi szerint először is fontos tisztázni a fogalom jelentését. „A SEO-szövegírás a gyakorlatban annyit jelent, hogy az adott vállalkozás számára releváns kulcsszavakkal ellátott egyedi tartalmakat készítek. A tartalom lehet weboldal szöveg, blogbejegyzés, vagy akár termékleírás is. A kulcsszóra optimalizált tartalom megjelenhet egy termékleírásban, egy blogbejegyzésben, és weboldal szöveg formájában is. A SEO-tartalom lényege, hogy egy adott oldalon, egy darab releváns kulcsszóval készüljön el a szöveg. Fontos, hogy ez olyan kulcsszó, kifejezés legyen, amire a potenciális vásárlók vagy ügyfelek keresnek a Google keresőben. Itt fontos a kulcsszavak elhelyezkedése a szövegben, valamint a címsorok elrendezése is” – avat be Zsófi.

Hamori Zsofi Fenykep2

„A szabály mindig az, hogy ne halmozzuk el az adott szöveget kulcsszavakkal. Tehát attól, hogy sokszor szerepeltetjük egy adott oldalon az adott kulcsszót, még nem fog előrébb kerülni a weboldal a Google találati listáján” – hívja fel a figyelmet.

És ha már weboldal: a szakértő szerint sok más mellett a megjelenés is kiemelten fontos, így érdemes alaposan átgondolni, hogy például milyen képeket rakunk ki a saját honlapunkra. Továbbá a színek szerepe sem elhanyagolható, hiszen ha nyugalmat szeretnénk árasztani és bizalmat szeretnénk ébreszteni az ügyfelekben, a rossz minőségű képekkel és harsány színekkel nagy valószínűséggel nem fog sikerülni.

Zsófinál egyébként a vállalkozása felépítéséhez a nulladik lépést a hasonló külföldi weboldalak áttekintése jelentette. Ezt követte a saját honlap kialakítása, majd a blogbejegyzések írása. Emellett pedig nem maradhatott el a LinkedIn és a Facebook-oldal felépítése, valamint a Google Ads és a zárt Facebook-csoportokban történő hirdetés sem. „Lényegesnek tartottam, hogy több csatornát is kihasználjak és több helyen is jelen legyek, így lehetőségem nyílik arra, hogy más-más célcsoportot is megszólítsak” – összegzi a fiatal vállalkozó. „Sajnos azt tudomásul kell venni, hogy a forgalom nem magától generálódik, és az ügyfelek megszerzése mögött bizony komoly munka van” – teszi hozzá.

Ugyanakkor Zsófi számára a párja jelentette és jelenti a legnagyobb motiváló erőt. „Ő már előttem is több éve vállalkozóként dolgozott, szintén online marketingesként, így volt kitől tanulnom, és ihletet merítenem. Az ő biztatására hagytam ott a főállásomat marketing vezetőként, és léptem át egy teljesen ismeretlen terepre szövegíróként. Mindemellett az is motivált, hogy nálunk a családban senki sem vállalkozott. Szerettem volna bebizonyítani a családomnak, hogy ez is lehet egy fenntartható és fizetőképes életvitel” – árulja el.

Másfelől Zsófinak a korábbi munkái révén már volt némi rálátása arra, hogyan adjon például ajánlatot, vagy hogy hogyan kommunikáljon az ügyfelekkel. Ezzel együtt mindenkit arra biztat, hogy tapasztalat hiányában se féljen belevágni a vállalkozásba. Azonban ehhez elsőként mindenképpen döntse el, hogy általánosságban szeretne-e az adott területtel foglalkozni vagy specializálódna-e azon belül valamire. „A közösségi média – főleg a LinkedIn – sok támpontot ad, ajánlott megnézni a (külföldi) versenytársak posztjait, weboldalait. Szerintem a feltérképezés a legfontosabb, meg kell vizsgálni, hogy hol van a legnagyobb elérés és aztán ahhoz igazítva posztolni. Továbbá érdemes feliratkozni a hasonló profilú cégek hírleveleire is, nem beszélve a blogok olvasásáról” – tanácsolja Zsófi.

És hogy mi a helyzet a végzettséggel? Zsófi szerint fontos, hogy folyamatosan képezzük magunkat, „képben legyünk”, ugyanakkor bizonyos ismeretekre csak a gyakorlatban, éles helyzetben lehet szert tenni. Ő maga ugyan több diplomát is szerzett, de nem gondolja, hogy a vállalkozáshoz alapvető feltétel lenne a „papír” megléte.

Hamori Zsofi Fenykep3

„Több magyar fórum, üzleti találkozó, rendezvény, expo is létezik már itthon is, ahol ’offline’ is lehet ügyfeleket szerezni. De szövegírói, illetve online marketing tréningekre például Facebook-eseményeken keresztül is el lehet jutni, és ezeken is ki lehet építeni üzleti kapcsolatokat. Úgy gondolom, az viszont alapvető elvárás, hogy névjegy mindig legyen nálad, ha vállalkozóként szeretnél tevékenykedni” – teszi hozzá.

Emellett pedig ott vannak a különféle digitális megoldások. Zsófi például többek között a Trello segítségével rendszeri és követi nyomon a különféle feladatokat és határidőket, képszerkesztésre pedig a Canvát használja. A blogbejegyzéseket pedig a WordPress-ben szerkeszti. Az ingyenes programokkal készített honlapokat viszont nem feltétlenül tartja jó ötletnek. Már csak azért sem, mert esetenként ezek biztonsági szempontból is megkérdőjelezhetők – főleg, ha a tulajdonosuk SEO-szövegeket szeretne rájuk készíttetni. Márpedig hiába jó mondjuk a blogbejegyzés, ha maga az oldal nem felel meg a követelményeknek.

Most pedig lássunk egy konkrét esettanulmányt Zsófi életéből!

Üzleti példa a gyakorlatban – blatox.hu

„Jobbágy András SEO-szakértő közreműködésével dolgozunk a keresőoptimalizáláson a blatox.hu-nál. Nélküle nem értük volna el ezeket a számokat az oldalon” – kezdi Zsófi.

„A BLA-TOX Kft. kártevőirtással foglalkozik Budapesten és Pest vármegyében. SEO szempontból ez egy viszonylag kompetitív (versengő – a szerk.) témakör, sok-sok kisebb-nagyobb szereplővel. A honlapot korábban is keresőoptimalizálták – igaz, ennek minősége igen megkérdőjelezhető volt. Az előzetes felméréskor kiderült, hogy a holnapon szinte egyáltalán nem érkeztek be organikus (azaz Google-ból származó, nem fizetett) forgalomból származó megkeresések. A cél az volt, hogy ezen változtassunk, hogy beinduljon a weboldalon az organikus forgalom is. András 2022 elején kezdett el dolgozni az oldalon, majd rájöttek, hogy kell keresni egy SEO-szövegírót, aki az előzetes kulcsszókutatása alapján elkészíti a tartalmakat – így esett a választásuk rám” – folytatja.

A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy SEO-szakértőként András határozta meg a kulcsszavakat, részletesen elemezte és kulcsszavanként megvizsgálta az úgynevezett kitettséget. Ezt követően pedig Zsófi megkapta tőle a listát. Ezzel kapcsolatban Zsófi kiemeli, amivel sokan vélhetően nincsenek tisztában. Konkrétan, hogy amelyik kulcsszóra sokan keresnek rá, azokat illetően a cégünk bizony nem lesz ott az első találatok között. Amikre viszont kevesebben keresnek rá, azoknál már igen.

Az együttműködés eredménye pedig nem maradt el: a blatox.hu organikus forgalma a közös SEO-munka hatására 2022. március és 2023. március között 240 százalékkal növekedett az azt megelőző 12 hónaphoz képest. A honlapon található űrlapon keresztül érkező lead-ek (azaz megkeresések – a szerk.) száma pedig 2023. márciusig bezárólag meghaladta a háromszázat. Ezzel az organikus keresés a legtöbb lead-et generáló csatornává lépett elő, jócskán megelőzve a fizetett Google hirdetéseket is. Vagyis az organikus forgalom látványos növekedése komoly üzleti haszonként realizálódott a blatox.hu tulajdonosánál.

És hogy mi a tanulság mindebből? „Az az igazság, hogy sokan sajnálnak SEO-szövegírásra költeni, vagy egy SEO-szakértőt bevonni a munkába, mert megfoghatatlannak érzik ezt a területet. Itt türelmesnek kell lenni, hogy láthatóvá váljon a befektetett munka eredménye” – mondja Zsófi. „A legtöbb kisvállalkozás gyorsan szeretne nagyot növekedni, amihez jellemzően Google Ads hirdetést vesznek igénybe. Ez is egy járható út, viszont érdemes kihasználni az olyan ’ingyenes’ lehetőségeket, amelyek organikusan hoznak eredményt külön hirdetési költség ráfordítása nélkül” – folytatja.

„A SEO pont egy ilyen terület. Érdemes tehát kísérletezni, kihasználni ezeket a lehetőségeket is, hiszen a SEO-tartalmak az évek múltával is képesek forgalmat terelni a weboldalra mindenféle anyagi ráfordítás nélkül. Ehhez pedig 3 dologra van szükség: egy profi SEO-szakértőre, egy SEO-szövegíróra, és természetesen türelemre” – teszi hozzá.

Ahogyan Zsófi fogalmaz, már csak azért is javasolt szakértő segítségét kérni, hogy ne „pénzégetés” legyen a projekt vége. „Egy profi szakember pontosan tudja, hogyan kell elvégezni a kulcsszókutatást, mely kulcsszavakra íródjanak tartalmak, és egy átfogó stratégia mentén dolgozik, optimalizálva az ügyfél költségvetését. A szövegíró mindezzel kiegészülve támogatja a SEO-s munkáját, és pontosan tudja, hogyan lesz az adott tartalom olyan minőségű, hogy az a Google találati listájában előkelő helyet foglaljon el.”

„Sok ügyfél végső elkeseredésében megpróbálja házon belül megoldani a marketinget és a szövegírást. Aminek a vége jellemzően az, hogy nem jön a várt eredmény, ellenben rengeteg pénzt elköltött. Egy jó szakember bevonása viszont optimalizálhatja a marketing költségeket, továbbá segíthet abban, hogy az ügyfél kitűzött üzleti céljai valóban megvalósuljanak hosszú távon, és beinduljon a növekedés” – foglalja össze a szakember.

Mire figyelj vállalkozói és SEO szempontból?
  1. Tájékozódj! Ha vállalkozást szeretnél alapítani vagy kíváncsi vagy a véleményekre a saját vállalkozással kapcsolatban, akkor érdemes például a GY.I.K. fórumokat is nézegetni.
  2. Fő a tudatosság! Legyél nyitott olyan technikai megoldásokra is, amik nem feltétlenül hoznak azonnali eredményt, hanem hosszabb távon térülnek meg.
  3. Tanulj másoktól! Ha bizonytalan vagy, illetve most kezdesz vállalkozni, kérd ki azok véleményét is, akiknek már van tapasztalata a témában. Ha pedig nincs ilyen ismerősöd, járj el különféle üzleti összejövetelekre, fórumokra – ez sokszor még pénzbe sem kerül.
  4. Jó munkához idő kell! Ne várj azonnali eredményt, ugyanakkor tegyél meg mindent a siker érdekében, szánj mindenre megfelelő időt és energiát. Továbbá számolj vele, hogy esetenként lesznek olyan dolgok, amikbe bizony anyagi szempontból is be kell fektetni.
  5. Finomíts! Egy SEO tartalmat, egy fő kulcsszóra szokás optimalizálni egy oldalon belül – nem beszélve a releváns kulcsszó használatáról.

Szerző:
Bodnár Zsófia – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 4.8 / 5. Összes értékelés: 22

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.