Hogyan befolyásol egy vállalatot egy hirtelen jött generációváltás? Görcs Annamária és a Gimex története

Névtelen Terv 2024 04 11t145539.461

Manapság nőkre jellemző munkákat is végeznek férfiak, illetve fordítva, bőven találunk olyan hölgyet, akit valamilyen, kifejezetten férfiakra szabott szakmával azonosítanak. De vajon mennyire lehet nehéz egy olyan szakmában tevékenykedni és megállni a helyünket, melyet a másik nem tagjai képviselnek nagy általánosságban? Cikkünkben Görcs Annamáriával készítettünk interjút, aki a GIMEX-Hidraulika Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője és társtulajdonosa, és aki bebizonyította, egy második generációs gépipari vállalatot igenis irányíthat egy nő. Ráadásul sikeresen.

A GIMEX-Hidraulika Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. teljes mértékben magyar tulajdonú cég, mely gépipari elemek és rendszerek értékesítésével foglalkozik, mindemellett köthető hozzá szervizszolgáltatás és szaktanácsadói feladatok is. A győri vállalkozás igen hosszú és szép múltra tekint vissza, hiszen 1993-ban alapította Görcs Imre, Annamária édesapja.

A GIMEX alapítása és a következő generáció kialakulása

Görcs Imre negyvennégy évesen lett vállalkozó, nemsokkal a rendszerváltás időszaka után, előtte pedig a győri Rába Magyar Vagon-és Gépgyár gépimport osztályán dolgozott. Kiválóan beszélte az idegen nyelveket, így nagyon jól tudott németül és angolul is, ráadásul erős kapcsolati tőkével is rendelkezett. Görcs Imre ezt a tudását használta fel a cégalapításkor. „Akkori lakásunk nappalijában hidraulikus elemek külkereskedelmével indult a Gimex. A ’90-es évek elején nem volt még kialakult a gyakorlat rá, hogyan kell egy vállalkozást tudatosan felépíteni, így édesapám a megérzései alapján hozott üzleti döntéseket. Nyugati mintára választott cégnevet, megtervezte a logót, prospektusokat gyártott, direktmarketing eszközöket alkalmazott. Nem állt szándékában nagy céget létrehozni, csak mindig élt a lehetőségekkel.” – meséli Annamária a Gimex cégalapításának kezdeti folyamatait. Elmondása alapján édesapja mindig egyről a kettőre, lépésről-lépésre építkezett, szorgalmas befektetett munkája pedig az évek során idővel megtérült. Olyannyira, hogy az alapítás óta rengeteg sikert könyvelhet el magának a családi vállalkozás, hiszen a cég ma 25 fős, éves forgalmuk pedig nettó 1,8 milliárdos. A Gimex tevékenységi köre jelenleg gépipari elemek B2B értékesítését, valamint a hozzá kapcsolódó szervizszolgáltatást öleli fel.

Az alapító halála azonban sajnálatosan változást okozott a cég vezetésében, de Annamária, édesapjának felhalmozott tudását és tapasztalatait máig hasznosítja a cég életében. A jelenlegi ügyvezető gyerekkora óta tisztában volt a Gimex kultúrájával és értékeivel, hiszen édesapja által a vállalat szerves része volt Annamária életének. Ebben a környezetben nőtt fel és tizenkilenc éve ő is a vállalatnál dolgozik.

Fontosnak tartja, hogy édesapja felelősségteljes ember lévén mindig is nagyon vigyázott az embereire és a csapatára és a társas kapcsolatok nagyon is jelentősek voltak számára, szívügyének tekintette őket. A sikeres üzletasszony úgy véli, szülei megfelelő alapokat szolgáltattak számára, hiszen olyan vezetői szemléletet alakítottak ki benne, melyben a célorientáltság mellett az érzelmi intelligencia is ugyanúgy helyet kap. Annamária fontosnak tartja a saját cége életében, hogy az ember olykor tudjon tárgyilagos és határozott is lenni, de egyben a munkavégzéshez megfelelő környezetet és támogatást is nyújtson munkatársai számára. „Szükség esetén tudjak „hadvezérként” döntéseket hozni, ugyanakkor mentorként is működni.” – mondja.

A cégalapító és lánya tanulási módszerei különböznek egymástól, hiszen a köztük lévő generációs különbségek révén másképp szerezték meg a vállalkozáshoz szükséges tudást és kompetenciákat – bár ez egyáltalán nem állt sosem annak útjában, hogy a Gimex 30 éve töretlenül haladjon előre az iparágban. Míg Görcs Imre kényszervállalkozóként, önszorgalomból, saját tanulási módszerek útján, önképzéssel – egyfajta autodidakta módon tanult bele szerepébe, lányának már lehetősége volt, hogy tudatosan és célirányosan döntsön az üzleti kommunikáció szak mellett. Tanulmányai során eszközöket, megoldásokat kapott a későbbi kihívásokra.

Nőként sokkal másabb megélni egy férfiasnak számító szakmát, de nem lehetetlen

Annamária rendkívül rugalmasan kezelte mindig is a férfi-női szakmai kérdéseket, azt vallja, hogy a maszkulin és a feminin energiák nemtől függetlenül – egyszerre szükségesek egy cég vezetéséhez. Alapvetően humán beállítottságú szakember, aki nem műszaki területen végzett, ugyanakkor ennek tudatában kezdett el marketingesként dolgozni a Gimexnél, miután lediplomázott. Adott elég időt önmagának ahhoz, hogy belerázódjon a dolgokba, és nem várta el magától, hogy úgy értsen a hidraulikához, mint egy mérnök. Ám azt mondja, ennyire mélyrehatóan nem is kell foglalkoznia a témával, hiszen neki nem ez a feladata, és szerencsére számos megfelelő szakemberrel van körülvéve, akik hivatásuknál és beállítottságuknál fogva kiválóak a szakmában. „Szeretném hinni, hogy egy nap nem lesz jelentősége, hogy női vagy férfi vezetője van-e egy cégnek.” – mondja.

A cégalapító korai halála utáni bonyodalmak és nehézségek

A Gimex immáron tíz éve kényszerűen másodikgenerációssá vált, hiszen Görcs Imre – az alapító vezető beteg lett, majd idejekorán elhunyt. Lányának számos kihívással kellett szembenéznie, hiszen egy ilyen eseményre nem számít az ember. Annamáriának gyakorlatilag az egyik napról a másikra kellett mindenbe belerázódnia, de rendkívül sajnálja, hogy édesapja ezt már nem láthatja. „Beosztott nélküli háttéremberből frontvonalbeli ügyvezető lettem, felkészítés és staféta átadási folyamat nélkül. Rendkívüli időszak volt ez a Gimex életében, amelyben édesapám már sajnos nem tudott részt venni. Szervezetfejlesztők segítették a munkánkat, így ma már tudjuk, hogy a tervezett generációváltás egy jól működő cég esetén két év alatt végig vihető. De 2014-ben a második vezetői szint még éppen kialakítás alatt volt nálunk, vagyis sok munkafolyamat kézi vezérléssel működött. Egy cég életében ez a szakasz talán a legkritikusabb, mivel a stabilitáshoz, tovább növekedéshez – adott esetben egy bejáratott cég piaci értéken történő értékesítéséhez is – muszáj kialakítani a rendszert, a felelősségi szinteket, hogy minden egység önállóan elvégezze a munkáját, és ne kelljen mindig várni valakinek a jóváhagyására. Ez az a rész – egyben az alapítóknak a legfájdalmasabb is – amikor a cég már nem függ tovább a létrehozójától.” – meséli Annamária, mennyire összetett volt az átállás a generációváltás során.

Vezetőváltás, fluktuáció és a lépéstartás a modern világgal

Görcs Annamária azt mondja, nagyon fontos egy vállalkozás életében a vezetői tapasztalat és szemléletmód. Rendszeresen továbbképzéseken és vezetői coachingokon vesz részt, hogy saját határait feszegetve új ismeretekre tegyen szert. Úgy véli, egy vállalkozás addig tud fejlődni, amíg a vezetője is. Mivel a vezetőváltás általában együtt jár egy természetes fluktuációval, ez a Gimex életében sem volt másképp. Annamáriáéknál a munkatársak fele kicserélődött és a fiatal új vezetőnek új csapatot kellett felépítenie. Ma már több egykori pályakezdőjük is van, aki tulajdonképpen már nem is új a szakmában, hiszen lassan egy évtizede erősítik a céget.

Annamária azt mondja, ha valaki generációváltás esetén a kapcsolatrendszert és a hírnevet meg tudja tartani, az már fél siker, de mindenképpen szükséges saját kapcsolati tőkét és saját eredményeket is hozzátenni a céghez. „Tudtam, hogy nem fogom tudni úgy csinálni, ahogy az elődöm, mert egészen mások az erősségeim, és nekem ezekre kellett alapoznom, a kevésbé testhezálló feladatokra pedig meg kellett találnunk a megfelelő embereket. Jelenleg pedig szinte mindenhol generációváltás zajlik.” – meséli Görcs Annamária.

A Gimex igyekszik lépést tartani a modern világgal és annak fejlődésével. A cég vállalatirányítási rendszerrel rendelkezik, ahol rögzítésre kerülnek az egyes részfeladatok – mindezt transzparensen és visszakereshetően, szabályozott folyamatok szerint. Az utóbbi tíz évben a vállalkozás elkezdte digitális alapokra helyezni a munkafolyamatok adminisztratív részét, mely által a nem helyhez kötött pozíciókban (kiváltképp az irodai munkakörökben) akár hosszabb ideig is lehet otthonról dolgozni.

Arra a kérdésre, hogy mi egy sikeres vállalkozás titka, Annamária azt mondta, hogy mindenképpen kell egy izgalmas vízió, egy kiváló stratégia, amely köré fel kell építeni egy jó csapatot és csinálni a dolgokat tovább lépésről-lépésre. „Mindig figyelni kell az éppen aktuális trendeket, és inspirálódni kell egymástól. A friss és újszerű megoldások és megközelítésmódok kulcsfontosságúak, hiszen a tudatos fogyasztók száma egyre nő, a jövő vállalkozásainak pedig közösségépítő szerepe is van. Itt a hitelesség fenntartása lesz majd nagy kihívás.” – zárja sorait.

Annamária és a Gimex tanácsai azoknak, akik egy számukra nem annyira testhezálló szakmában tevékenykednek:
  1. Ne gondoljuk azt, hogy mindent tudunk. Meg kell találnunk azokat a pontokat, amelyekben mi vagyunk a legjobbak, a többit pedig delegáljuk nálunk ügyesebbeknek
  2. Próbáljuk ki magunkat a komfort zónánkon kívül is, mert nagy meglepetések érhetnek
  3. Ugyanakkor nem szabad folyamatosan a komfort zónán kívül élni, mert ez hosszútávon kiégéshez vezet
  4. Ha mi is vagyunk a legjobbak egy szakmában, ismerjük el azt is, ha más területen valaki más legalább olyan jó, mint mi.

Szerző:
Müller-Hegedűs Henriett – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 1

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.