„Ha tényleg szíved-lelked belerakod az üzletbe, akkor előbb-utóbb jön a siker” – így hódította meg a Salonic időpontfoglaló rendszere a szépségszalonokat

Olvasási idő 7 perc
Kkv 076 1080x610 Salonic2 Hb Cikk
Kkv 076 1080x610 Salonic2 Hb Cikk

Megtalálni a számunkra legmegfelelőbb vállalkozási ötletet – ez az alapja a sikeres indulásnak. Bogdán Dávid szoftverfejlesztőként egy megbízás teljesítése kapcsán ismerte fel, mi lehet az a termék, amivel érdemes megjelennie a piacon. Belevágott egy saját fejlesztésű online időpontfoglaló rendszer kidolgozásába, és a számok azt igazolják, hogy ez jó döntés volt részéről. A Salonic-on keresztül már havonta több mint 300.000 időpontfoglalás történik. Hogy a sikertörténethez milyen rákészülés kellett, mikor és miért jöttek mélypontok, és miért szerették meg az ügyfelek a terméket, arról mesél nekünk Mr. Salonic, azaz Bogdán Dávid.

Bogdán Dávid már 13 évesen eldöntötte, hogy programozással szeretne foglalkozni, annyira elbűvölték az akkor még újdonságnak ható weboldalak, amikor először tüzetesebben nézegette őket. Már akkor érezte, hogy ez lesz az a terület, amelyen kiteljesedhet. Követve álmait valóban szoftverfejlesztő lett belőle, 15 évig szabadúszóként dolgozott, nagyobb projektekben közreműködött. „Az utolsó cég, amelyiknek dolgoztam, az Adnovum volt, ahol nagyon pozitív szakmai légkörrel, magas minőséggel találkoztam, és ez hatással volt a későbbi munkáimra is” – emeli ki Dávid.

Egy megbízás kapcsán találkozott egy olyan esettel, amikor is az időpontfoglaló rendszer lett a megfelelő megoldás. Dávid azt érzékelte, hogy ez egy olyan problémakör, amire sokan kereshetnek megoldást, érdemes lehet ezzel foglalkozni: „Korábban is voltak már olyan elképzeléseim, hogy vállalkozásba kezdjek, szerettem volna például webshopot készíteni, de nem éreztem elég izgalmasnak a feladatot. Az időpontfoglaló rendszer viszont valahogy beakadt. Láttam több hasonlót, de abban is biztos voltam, hogy én jobbat tudok fejleszteni. Ahogy a Facebooknál is bejött, hogy az alapító, Mark Zuckerberg maga is programozó, ezért is érzi és érti jobban, mire van igény és mi hogyan megvalósítható, gondoltam ez esetemben sem lehet hátrány.”

Hogyan lett a szerelemprojektből stabil vállalkozás?

Dávid eleinte hobbiprojektként tekintett az egészre, a meglévő munkái mellett, szabad kapacitásait fordította a fejlesztésre. 1,5-2 éves felkészülés előzte meg az indulást, ez idő alatt egy lehetséges ügyfelekből álló, 50 fős tesztelő csapatot is bevont a folyamatba, akik folyamatosan visszajeleztek arról, hogy min lehetne még javítani, változtatni. „Kezdetben mindent egyedül csináltam, ami a programozást és az üzletfejlesztést illeti. Az utolsó fél évben már nagyon intenzíven foglalkoztam a projekttel, akkor már láttam, hogy mennyi idő kell ahhoz, hogy piacra léphessek vele. Sokáig a neve sem volt meg a terméknek, mivel főleg szépségszalonoknak szántam, egyszer zuhanyzás közben eszembe jutott, hogy a Salonic nem is lenne rossz elnevezés” – meséli Dávid.

A 2018-as indulást követően a Salonic első ügyfelei valóban a szépségipari szektorból kerültek ki, de most már vannak partnereik az egészségügyi szolgáltatók közül is. Ahogy Dávid felidézi, az első év volt különösen nehéz, mert azt tapasztalta, hogy a lehetséges partnerek egyszerűen nem állnak készen egy időpontfoglaló rendszer bevezetésére, könnyebben döntenek a bevált kockásfüzet mellett. Dávidnak és folyamatosan növekvő csapatának meg kellett értenie, hogy mi állhat az előítéletek hátterében, tudnak-e a félelmekre megnyugtató választ adni, vagy vannak olyan partnerek, akiknek egyszerűen még időt kell adni arra, hogy maguk érzékeljék az igényt az időpontfoglaló rendszerre.

„Az első évben 100-120 ügyféllel indultunk, a második évben minimális volt a növekedés. Igaz, akkor még nem volt se marketing-, se sales-stratégiánk. Ekkor még az sem volt ránk jellemző, hogy ’hideg megkeresés’ módszerével látogassunk üzleteket. De sokat jártunk rendezvényekre, megmutattuk magunkat, és bizony gyakran ki kellett lépnem a komfortzónámból, ha közönség előtt kellett előadást tartanom” – összegzi Dávid, milyen kihívásokkal találkozott a vállalkozásindítás első fázisában.

Növekedés a covid-járvány kirobbanása után – hogyan lehetséges ez?

Jött a 2020-as év, koronavírus-járvánnyal, és a maga előre nem látható következményeivel. És bár sok más vállalkozás számára ez az időszak igazi mélypontot jelentett, a Salonic-nak ez hozta meg a fellendülést. Talán pont azért, mert általánosságban felértékelődtek az online szolgáltatások, és akik addig szkeptikusan viszonyultak az online megoldásokhoz, egyre inkább kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy igenis van bennük potenciál. „Egyre többen rákerestek a termékre, jelentősen megnőtt az ügyfeleink száma. Ekkor éreztem először azt, hogy jó úton vagyunk. Érkeztek az első komoly referenciák, még a Béres Gyógyszergyár is használta a termékünket egy belső projekthez. Az lett a megállapításom, hogy ha tényleg szíved-lelked belerakod az üzletbe, akkor előbb-utóbb jön a siker” – mondja Dávid.

Mostanra a Salonic több mint 5000 partnerrel büszkélkedhet, és a rendszer havi 300.000 foglalást kezel. Változott a sales-stratégia is, már van olyan munkatárs a 12 fősre nőtt csapatban, aki elmegy szalonokat, üzleteket látogatni. De a legfontosabb eredmény mégis az, hogy elérték: ha valaki időpontfoglaló rendszert keres, akkor rátalál a Salonic-ra. Ehhez egyik lehetséges út, ha a már meglévő partnerek tovább ajánlják őket. Egy belső felmérésük szerint az ügyfeleik 25%-a így jutott el hozzájuk.

„Bár hamarabb elkezdtük volna – ezt sok partnertől hallottuk már, mint felismerést. Arról számolnak be, hogy amióta a Salonic segítségükre van, megváltozott az életük, több idejük van, több pénzt keresnek. Egy ügyfelünk kimutatta, hogy egy év alatt egymillió forint pluszt termelt számára az, hogy áttért az online időpontfoglalásra. Ha csak havonta két-három olyan kezelés van egy kozmetikusnál, amit egy automatikus emlékeztetővel sikerül megmentenünk, az már plusz hasznot hoz” – mondja Dávid a kézzelfogható eredményekről.

A partnereiktől folyamatosan kapnak visszajelzéseket arról, hogy mire lenne még szükségük, milyen irányú fejlesztést igényelnének. Dávid kiemeli, hogy a külföldi mintákkal összehasonlítva úgy látja, hogy a magyar szolgáltatói szférából nagyon jó és használható ötletek érkeznek, a vállalkozók pontosan tudják, mire van szükségük. A funkciók bővítése mellett további lehetséges fejlődési út, hogy más szektorokra is kiterjesztik a szolgáltatást – most dominánsan a szépségiparban vannak jelen. És nincs kizárva a külföldi terjeszkedés sem.

Van olyan, hogy nem minden szép és jó?

„A jelenlegi 12 fős csapatunk igazából kb. 25 ember munkáját végzi – mert egy ilyen szintű projekthez máshol ennyi ember kell általában. Mindig is az volt a vágyam, hogy egy nagy irodában, jó környezetben dolgozhassak, egy strukturáltan felépített cégben. Azt gondoltam korábban, hogy attól lesz jó a cég, ha sokan vagyunk, és anélkül kezdtem bővítésbe, hogy meglettek volna ehhez az alapok. Volt már öt munkatárs, de még nem tudtam nekik elég munkát adni. Utólag látom, hogy várnom kellett volna a létszám növeléssel, el kellett volna jutnom ahhoz a ponthoz, hogy én magam is készen álljak a bővítésre, át tudjak adni feladatokat. De az is igaz, hogy majdnem belerokkantam abba, hogy egyedül kezdtem neki a cégnek, és amiről azt hittem, hogy előny, hogy sok mindenhez értek, az igazából hátránnyá vált, mert mindent meg akartam csinálni” – ismeri be Dávid.

Amikor már felépült a vállalkozás, stabillá vált az ügyfélkör, összeállt a csapat, akkor is jöhet mélypont. Például kiégés formájában. „Volt két francia bulldog a családban, mindkét kutyus nagyon közel állt hozzám és mindkettőt elveszítettük. Ugyanebben az időben született egy fiam, ami szintén nagy változást hozott az életünkbe. A kutyák halála miatt leépültem lelkileg, közben kihívásként éltem meg azt, hogy apa lettem. Képtelen voltam dolgozni, külső segítséget kértem. Egy mentorom tett helyre, megérttette velem, hogy nagyon fontos, hogy próbáljak csak annyi feladatot elvégezni, amennyit tudok, soha nem szabad túlvállalnom magam” – osztja meg tapasztalatait Dávid.

Mitől lesz valakiből jó vállalkozás vezető?

Dávid úgy gondolja, hogy a vállalkozás vezetést mindenki saját kárán tanulhatja meg leginkább – maga is sokáig autodidakta módon sajátította el az alapokat, ehhez hozzáadódtak a pozitív és negatív tapasztalatok. Eljöhet az a pont, amikor szükséges lehet a tudatos önfejlesztés: „Jó fél éve tudatosan keresem a tanulási lehetőségeket, tréningeket, workshopokat. És az is fontos számomra, hogy olyan emberek társaságában legyek, akik nálam jobbak, de a rezgésünk egy, mert akkor ők felhúznak magukhoz.”

Ez a tudatosság segíthet a célok megfelelő meghatározásában és elérésében is. Dávidnak is van egy határozott víziója, mit szeretne elérni a vállalkozásával öt év múlva: „Szeretném, ha mi lennénk a legnagyobb foglalási rendszer Magyarországon, több ezer ügyféllel, akár több tucat alkalmazottal. Tízéves távlatban pedig már látom azt is, hogy külföldi piacokon is megjelenünk, hazai bázissal.”

Bogdán Dávid, a Salonic alapítójának 7 legfontosabb tanácsa vállalkozóknak:

1.      Folyamatosan fejlődj, legyél maximálisan alázatos és amennyire csak lehetsz, tudatos.

2.      Fontos, hogy töltődj, inspirálódj, mert az visz előre.

3.      Tervezz, mérj, kövess mindent, elemezd az adatokat!

4.      Az időd a legértékesebb – tanulj meg jól gazdálkodni vele!

5.      Nincs kompromisszum: törekedj a maximális minőségre, ne engedj belőle!

6.      “It has to be FUN” – ezt Bolya Imrénél, egy üzleti tréningen hallottam, amivel abszolút tudok azonosulni: fontos az üzlet, de élvezd is, amit csinálsz, akkor csak jó sülhet ki belőle.

7.      Lesznek nagyon nehéz pillanatok is, de “minden érted történik”, ezt tartsd fejben!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 5 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.