„Ha Amerika tényleg a határtalan lehetőségek országa, akkor én belevágok. Lássuk, mire vagyok képes!” – Hogyan vállalkozzunk az Egyesült Államokban?

A csomagolástechnikával foglalkozó Fiorex tulajdonosa, a sikeres debreceni vállalkozó, Csarnai Róbert pár éve gondolt egy merészet és úgy döntött közel 20 év magyar vállalkozói lét után egy újabb kalandba vág bele, és kipróbálja magát az amerikai piacon is. Azóta nem kis erőfeszítések árán megszerezte a nélkülözhetetlen üzleti vízumot, és felépítette a kinti leányvállalatának alapjait Floridában. A jelenleg is kint élő üzletemberrel beszélgettünk, aki beavatott minket a mindennapi életébe, küzdelmeibe és hogy miként látja most egy sikeres cégalapítás mikéntjét az Egyesült Államokban.

 „Amikor először kint jártam egy üzleti úton Kaliforniában, felfedeztem, hogy ez egy teljesen más világ. Volt egy kép a fejemben Amerikáról, de a valóság sokkal jobb volt. Akkor fordult meg a fejemben, hogy miért ne próbálhatnám ki magam itt is? Attól kezdve, már csak erre tudtam gondolni.” – avat be a kezdetekbe Csarnai Róbert – „Persze Európában is vannak lehetőségek, de itt ezek határtalanabbnak tűntek, és ebben nem tévedtem.„ Úgy döntött Floridában telepszik le, mivel csak 6 óra az időeltolódás, így az otthoni céggel is tudta tartani a mindennapos kapcsolatot. Ráadásul egész évben süt a nap, ott az óceán és kevés szabadidejében tudja gyakorolni a kedvenc hobbijait, a búvárkodást és más vízi sportokat. 

Kellenek az új kihívások

Úgy érezte 20 év után már nem elég motivált: Magyarországon már lett valamim, egy jól menő vállalkozásom, mégsem éreztem azt, hogy ezzel elértem volna bármit is. Oké, megtehetem, hogy utazgatok, és megvehetek magamnak egyszerre 3 pólót, de akkor mi van?”- veti fel az üzletember. Úgy véli áldásos állapot bizonyos szempontból, amikor valakinek nincs semmije, mert akkor nem tud hova leesni, még meg kell teremtenie az alapokat, emiatt bátor, nincs mit veszítenie, és rendkívül motivált lehet a cselekvésre. „Mikor már van valamid, akkor ez árnyaltabbá válik, – részletezi a saját tapasztalatait – mert elkezded védeni, amid van. Biztonságra törekvésből, félelemből. És emiatt a motiváció is lanyhul. Ezek miatt úgy döntöttem, ha Amerika tényleg a határtalan lehetőségek országa, akkor én belevágok. Lássuk, mire vagyok képes!” A konkrét terve az volt, hogy kitelepül, és az ottani termékeny gazdasági környezetben létrehoz valami hasonlót a fiorex.hu-hoz, csak sokkal gyorsabban, mint itthon. Erre ad magának 5 évet. Most ott tart, hogy a céget már megalapította, a vízumot megszerezte, és most kezdi az üzletét felépíteni. Már megvannak az első vásárlói is, de úgy véli még igencsak hosszú út vár rá, mire azt fogja érezni, hogy „Igen ezt megcsináltam!” 

A szükséges alapok egy amerikai üzlethez 

A vállalkozó úgy véli, az a legelső feladat, ha valakinek hasonló tervei vannak, hogy rendbe teszi a cégét még otthon. Ez azt jelenti, hogy a cég legyen transzparens, önjáró, legyen meg a szükséges cégvezető és a középvezetők. Mentálisan pedig hatalmas nyitottság kell az új környezetben való érvényesüléshez, rugalmasság, kitartás, elszántság és az, hogy csakis az előtte álló feladatra koncentráljon. „Ha jogosítvány kellett, akkor én csak arra fókuszáltam, mert anélkül nem tudtam továbblépni. – részletezi Róbert – Nem számított, hogy 6 órát kellett sorban állnom, mert nincs következő lépés, ha nincs meg a jogsi. Itt nem tudsz senkit felhívni, hogy segítsen.”  

A következő lépés az ún. vállalkozói L vízum megszerzése 

A vízumhoz be kell bizonyítania a vállalkozónak, hogy az otthoni cég nélküle is működik, valamint jó hátország, anyagi bázis lesz és tudja hozni a számokat nélküle is. „Volt olyan ismerős, akinek nálam jobban ment a vállalkozása, csak éppen mindent ő csinált, nem voltak meg a megfelelő emberei. Pedig már most úgy kell működnie a vállalkozásnak, mintha holnap exitálni akarnánk belőle, vagy el akarnánk adni.” – magyarázza Róbert. Komoly üzleti terv is kell a vízumhoz, az övé 757 oldalas lett, amiből csupán 30 oldal a tényleges üzleti terv, hogy mit akar Amerikában csinálni, az összes többi arról szól, hogy hogyan működik a cége otthon. Ezzel kell bizonyítania, hogy kellően rátermett. „Ez az egész vízum elég nagy lutri. Elvárják ugyanis, hogy hozd létre a céget. Pl. bérelj irodát, vegyél fel embereket, és indítsd is be. Készítsd el az üzleti tervedet, legyen kb. 80.000 dollár a számládon, fizesd be a gyorsított eljárásért a 2500 dollárt, – ha nem egy fél vagy egy évet akarsz várni a válaszra – majd ezután kiderül, hogy megkapod-e a vízumot. „ Róbert kitartó volt, kétszer is megkapta, mivel a covid miatt az elsőt elveszítette.  

Kételyek is szegélyezik a sikerhez vezető utat 

Sokan azt mondják neki, hogy ezen a tortúrán nem mennének újra végig.  „Én sem tudtam mivel jár pontosan. Egy idő után persze nemcsak a céljaid hajtanak, hanem mész a befektetett pénzed és energiád után is.” – magyarázza. Sokszor végiggondolta, hogy mi van akkor, ha hazamegy. A kétely benne volt, de az amerikai jövő mindig fényesebb volt számára.  „Nem való mindenkinek, az biztos. Meg kell fizetni az árát. Az ár pedig nemcsak dollárban mérhető, de lemondásokban is! „ 

Amikor már sínen volt az új vállalkozás, akkor jöttek az igazi felismerések.  

„Amikor már a megvalósítás útján voltam, akkor már azt éreztem, hogy igenis leesik az a bizonyos karikagyűrű az ujjamról, ha meg kell csinálni olyat, amit már régen nem magam csináltam, hanem a kollégák.  Azt hittem magamról, hogy ez már nem lesz gond. Aztán mégis gond lett.” – vallja be őszintén Róbert – Úgy érzi, hatalmas kettősség, amiben most van, mert Magyarországon ismerik a szakmában, itt viszont teljesen a nulláról kell építkeznie egyedül. Délelőtt a debreceni kollégáival tárgyal, de délutánra teljesen magára marad, és onnantól számára teljesen más világ veszi kezdetét. „Itt nem vagy senki, ezzel számolj, amikor leszállsz egy bőrönddel a repülőről. Ezt a valóságban megtapasztalni teljesen más, mint elképzelni.”- teszi hozzá. Úgy érzi, ilyenkor az ember alkut tud mégis kötni magával: Oké, tudom, hogy ezt miért csinálom, így ezt egy időre bevállalom! 

Miért éri meg Amerikában vállalkozni? 

„Itt mindenki nagyban gondolkodik, bár néha kicsit túl nagy a mellényük. Mi otthon ezzel szemben, nem hiszünk magunkban eléggé. Amikor egy rendezvényen előadtam, hogy ki vagyok, miért jöttem, akkor a helyiek sokkal lelkesebben fogadtak, mint amit én elképzeltem. Itt sincs kolbászból a kerítés, viszont nagyon sok „kolbász” van, amiből azt építek, amit csak akarok.” – meséli Róbert. Úgy véli, ha mi magyarok a csavaros észjárásunk mellé odatennénk ezt a nagyban gondolkodást, nagyon jó dolgok sülhetnének ki belőle. Az itteni szellemiség nagyon kitágította a komfortzónáját, nagyon sokat tanult, amit a magyar cégben is hasznosít. Többször volt kint fél éveket, és érdekes módon ez idő alatt mindig valamilyen rekordot megdöntöttek a cégével, legutóbb pl. most májusban a forgalomban. Az a szép, hogy meg van benned a 20 évesekre jellemző kalandvágy, de a 40 évesekre jellemző tapasztalat is. Bár, ha körülnézek itt, akkor azért rám tör néha az, hogy hű, a helyi amerikai vállalkozók már hol tartanak. Ilyenkor előtérbe kerül a kishitűségem, és azt érzem, amit Magyarországon létrehoztam, sosem fogom itt elérni. De aztán másnap megint újult erővel látok munkához. Én mindenesetre tovább szeretném majd adni a tapasztalataimat, és segíteni fogok üzletet építeni a hozzám hasonlóknak, ha beindul itt igazán a vállalkozás. – teszi hozzá Róbert – Addig pedig töröm az utat mások előtt. Kalandornak kell lenni ehhez az biztos!” 

Kertész Lilla szervezetpszichológus, üzleti coach szakmai tudásával támogatja a kinti üzletszerzésben Csarnai Róbertet. Őt kérdeztük, szerinte mi az üzletember sikerének a titka, és mire van szükség ahhoz, hogy egy magyar vállalkozó megállja a helyét az Egyesült Államokban is. 

„Csarnai Róbert sikerét abban látom, hogy folyamatosan, proaktívan és rendkívül tevékenyen áll a dolgokhoz. Annak idején teljesen egyedül, a nulláról indította a debreceni vállalkozását, a családjában nem voltak vállalkozók.” – avat be a részletekbe Kertész Lilla. –„Sokszor ő sem tudta a következő lépést, de ami ötlete támadt, azt mindig megvalósította azonnal. Tervez és rendszerekben gondolkodik, de minimalista stratégiát követ, nem agyal semmit túl. Van egy alap stratégiája, amiből nagyjából el tud indulni, és ha kell, bármikor irányt változtat.” 

Az amerikaiak direktebben fogalmaznak az üzleti életben

Ha külföldi vállalkozást szeretne sikerre vinni valaki, meg kell ismernie a helyi piacot, a kommunikációs stílust és el kell sajátítania. „Mi európaiak szeretjük jobban kifejteni a dolgokat, az amerikaiak nem. Európában inkább indirekt a kommunikáció, Amerikában pedig direkt. Mi előbb a kapcsolatot építjük pl. értékesítésnél, és utána eladunk, az amerikaiak pedig fordítva, ők feladatközpontúak. Kedvesek, de csak addig figyelnek oda rád, amíg el nem érik a céljukat.” – ismerteti a részleteket a szakértő.  Szerinte mi itt sokkal lassabban megyünk végig ezeken az értékesítési fázisokon, szemben az amerikaiakkal, akik rögtön lecsapnak mindenkire, ’aki él és mozog’. „Ezt meg kellett szoknia Róbertnek és a többi vállalkozást tervező cégvezetőnek is. Ez nagyon fontos összetevője annak, hogy valaki boldoguljon az üzleti életben Amerikában.” 

Legyen sztorink! 

„A startup kultúrából tudjuk, hogy mennyire fontos, hogy legyen egyéni sztorink.” –  magyarázza a szakértő – „Már fél siker, ha elmondjuk, hogy honnan jöttünk, mit miért teszünk. Ha a történetben van család, közösség, akkor még inkább elnyerjük a szimpátiájukat, ezáltal az együttműködésüket is.„ 

A bevándorlókkal és profi angollal könnyebb! 

A tapasztalatai azt mutatják, hogy a spanyolokkal könnyebb bizniszelni, mint a helyi amerikaiakkal, mert barátságosabbak, és jobban megértik a bevándorlókat. A helyi amerikai már nem olyan türelmes általában, ha nem fejezi ki magát valaki elég jól. Ezért az angol nyelvet folyamatosan érdemes fejleszteni. De nem csak a nyelvtudást, hanem a kommunikációs stílust is: rövidebben, érthetőbben, egyszerűbben. „A körmondatokat nem értik, sem az udvariaskodást. A szomszéd borkereskedő megkérdezte egyszer Róbertet, hogy mikor jöhetne át, ő udvarisan rávágta, hogy: Bármikor! Erre a kereskedő 5 perc múlva már kopogtatott is, mert ő tényleg szó szerint értette. Ennyire direkt a kommunikáció kint.” 

Hibázni lehet! 

„Az amerikai kultúrában nagyon benne van, hogy lehet hibázni. Nálunk épp ellenkezőleg. Ott ez nem hátrány, hanem alap. Azt mondják, hogy oké, csak állj fel!  A hibázás bizonyítja, hogy próbálkozol. Ott már a kisgyerekek is csapatokban dolgoznak projekteken. Ezeket a képességeket, skilleket, amik egy sikeres vállalkozáshoz kellenek, ott már részben az iskolában megtanulják.„ 

Ha igazán nyerni akarsz, akkor nyomulj! 

„És ami nélkül biztosan nem megy, ez a ’hustle’ mentalitás. Ezt Róbertnek is még gyakorolnia kell, bár ő már haladó szinten van. ” – magyarázza Kertész Lilla – „Ez nem csak az, hogy keményen dolgozunk, beleadunk anyait-apait, hanem szó szerint nyomulást, hajszát jelent. Akár 6-7-szer is megkeressük az ügyfelet egy héten, ha akarunk tőle valamit. Itt Európában ez már a zaklatás kategóriába esik, ellenben Amerikában pont ezt értékelik. Ez a 6-7 ez egy varázs szám egyébként. Más vállalkozóval beszélgetve is azt láttuk, hogy kell ennyi számú érintkezés, csak innentől kezdve kezelnek minket valódi partnernek, ajánlanak fel ötleteket vagy segítséget. Ekkor már úgy látják, akarjuk csinálni ezt a bizniszt és kitartóak vagyunk. Ha Amerikában akarsz érvényesülni, akkor amerikaivá kell válnod – tartja a mondás – és ennek a ’hustle’ az egyik alapja.” 

Top 10 megfontolandó javaslat szakértőnktől, Kertész Lillától azoknak, akik vállalkozást indítanának az Egyesült Államokban: 
  1. Legyen egy nélküled is jól működő vállalkozásod itthon. 
  2. Szükséges egy biztos, stabil anyagi háttér. Ez a vízum megszerzéséhez, az ottani kezdeti beruházásokhoz és a megélhetéshez is kell.  
  3. Jó nyelvtudás. Ezt elvárják egy cégvezetőtől az amerikaiak. 
  4. „Járj el” online amerikai konferenciákra már itthon. Tudsz ismerkedni helyiekkel és a mentalitással is. 
  5. Vedd fel a kapcsolatot helyi magyarokkal, pl. a Linkedin-en! 
  6. Utazz ki többször hosszabb időre, 1-2 hónapra, és nézz körül több államban is! Csak ezek után dönts, hogy hol szeretnél vállalkozást indítani.  
  7. Ismerd meg az amerikai piaci viszonyokat! Akát itthonról is lehet kezdetben tájékozódni. 
  8. Ismerd meg és sajátítsd el a „hustle” mentalitást! Enélkül nem működik kint az üzlet. 
  9. Legyen profi üzleti terved a vízumhoz. Helyi, amerikai, erre specializált cég a legalkalmasabb erre. 
  10. Legyen helyi immigrációs ügyvéded, aki megcsinálja a vízumeljárást. Ők ismerik az egész folyamatot. ( Érdemes ez utóbbi kettőt ajánlás alapján választani. ) 

Szerő:
Mekis Csilla – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség 

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.